Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους

Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους Facebook Twitter
Οι Franz Ferdinand έχουν σταματήσει να ασχολούνται με τις τάσεις (στην πραγματικότητα ποτέ δεν το έκαναν) και δεν τους ενδιαφέρει να έχουν σχέση με το τι θεωρείται δημοφιλές σήμερα.
1

Θυμάμαι πως υπήρχε μια εποχή που οι Franz Ferdinand βρίσκονταν στην κορυφή.

Το 2004 η σκηνή που αναβίωνε το post-punk και το κιθαριστικό βρετανικό indie ρεύμα διήνυαν τις πιο ένδοξες μέρες τους, το ομότιτλο ντεμπούτο των Franz Ferdinand άγγιζε τις κορυφές των charts και κέρδιζε το ένα βραβείο μετά το άλλο, ενώ το θρυλικό single τους «Take me out» έπαιζε μανιωδώς σε κάθε ενημερωμένο ραδιοφωνικό σταθμό.

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τον εμβληματικό, παρθενικό τους δίσκο και πέντε μετά την τελευταία τους μέτρια προσπάθεια, ο Alex Kapranos και το ανανεωμένο σχήμα του (αποχώρησε ο Nick McCarthy και προστέθηκαν οι Julian Corrie και Dino Bardot, στα πλήκτρα και στις κιθάρες αντίστοιχα) επιστρέφουν με την πέμπτη κυκλοφορία τους «Always Αscending».


Αν γίνεται κάτι εμφανές μετά από 2-3 ακροάσεις, είναι πως τελικά δεν έχουν αλλάξει και τόσο πολλά από εκείνη την εποχή:

Tο χορευτικό post-punk και οι πιασάρικοι, sing-along στίχοι που έφτιαξαν το όνομά τους είναι ακόμη εδώ, με την προσθήκη μερικών παραπάνω πλήκτρων και κάποιων προσεκτικά επιλεγμένων κοινωνικοπολιτικών σχολίων.

Σε μια βιομηχανία που φτύνει ό,τι δεν ταιριάζει με τα πιο υψηλά plays στις υπηρεσίες του streaming, το να παραμένεις πιστός στις θεμελιώδεις αρχές σου και να «φτιάχνεις δίσκους που θα κάνουν τα κορίτσια να χορεύουν» φαντάζει κάπως ανατρεπτικό.

Το τελευταίο στοιχείο αποτυπώνεται πολύ χαρακτηριστικά στο τραγούδι «Huck and Jim». Μέσα από την επική μελωδία του, ο Kapranos υιοθετεί έναν σουρεαλιστικό τρόπο γραφής και σχολιάζει τα κακώς κείμενα της πρωθυπουργίας της Theresa May, ταξιδεύοντας στην Αμερική και μιλώντας σε δύο φανταστικούς λογοτεχνικούς φίλους του για τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στον τομέα της δημόσιας υγείας στη χώρα του.


Ο Ελληνοβρετανός frontman σχολίασε συγκεκριμένα στο μουσικό site Consequence Of Sound πως για τον ίδιο ένδειξη πολιτισμού αποτελεί η προσπάθεια μιας κυβέρνησης να φροντίσει τους αδύναμους και από τη στιγμή που στη χώρα του δεν συμβαίνει τίποτα τέτοιο ένιωσε το χρέος να θίξει το ζήτημα μέσα από τη μουσική του.

Η επιστροφή των Franz Ferdinand είναι πιστή στις αρχές που τους έκαναν διάσημους Facebook Twitter
«Ακούς ιστορίες για συγκροτήματα που απορρίπτουν κομμάτια που έχουν γράψει στο παρελθόν γιατί έγιναν δημοφιλή. Μου φαίνεται εντελώς παράλογο. Αν έχεις βαρεθεί να παίζεις ένα κομμάτι, απλώς σταμάτα να το παίζεις live και μην γκρινιάζεις». Φωτο: Christopher Polk/Getty Images for KROQ

Σε άλλα κομμάτια η μπάντα επιχειρεί να σχολιάσει, με μικρότερη επιτυχία, το θέμα της αγάπης την εποχή του Tinder («Glimpse οf Love»), όπως επίσης και τον ναρκισσισμό των ανθρώπων έτσι όπως αποτυπώνεται μέσα από τις selfies, τα social media και τις σκηνοθετημένες ζωές («Academy Award»).

Χωρίς να αποτυγχάνουν εντελώς, σίγουρα οι απόπειρές τους για κοινωνικό σχολιασμό κάπου σκοντάφτουν, ενώ παράλληλα γίνεται εμφανές πόσο πιο απολαυστικοί γίνονται μουσικά και στιχουργικά όταν τραγουδούν γι' αυτά που ξέρουν καλύτερα: τις σχέσεις («Slow don't kill me slow»), τους ελαττωματικούς χαρακτήρες («Lois Lane»), την αγάπη που χάνεται («Feel the love go) και την αυτοαμφισβήτηση («Lazy Boy»).

Το «Always Ascending» μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει θετικές βαθμολογίες σε γενικές γραμμές, με τα περισσότερα μέσα να τονίζουν πως είναι ό,τι καλύτερο έχουν κυκλοφορήσει αυτήν τη δεκαετία.

Πάντως, το συμπέρασμα για το πού βρίσκονται οι Franz Ferdinand μέσα στη χαοτική, μουσική πραγματικότητα του 2018 προκύπτει έμμεσα από τη συνέντευξη που έδωσε ο Alex Kapranos στο «Rolling Stone» στα τέλη Ιανουαρίου.

 

Franz Ferdinand - Always Ascending (Official Video)


Στην ερώτηση για το αν είναι από τις μπάντες που έχουν σιχαθεί το τραγούδι που τους έκανε γνωστούς, δηλαδή το «Take me out», απάντησε:

«Ακούς ιστορίες για συγκροτήματα που απορρίπτουν κομμάτια που έχουν γράψει στο παρελθόν γιατί έγιναν δημοφιλή. Μου φαίνεται εντελώς παράλογο. Αν έχεις βαρεθεί να παίζεις ένα κομμάτι, απλώς σταμάτα να το παίζεις live και μην γκρινιάζεις. Εμένα, πάντως, το "Take me out" μου αρέσει πολύ και θα συνεχίσουμε να το παίζουμε».

Μπορεί κάποιος να τους κατηγορήσει λέγοντας ότι είναι κολλημένοι στο «χρυσό» παρελθόν τους, αλλά από αυτή την απάντηση, σε συνδυασμό με την οικειότητα που αποπνέει το νέο τους άλμπουμ, προκύπτει κάτι πιο ενδιαφέρον.

Οι Franz Ferdinand έχουν σταματήσει να ασχολούνται με τις τάσεις (στην πραγματικότητα ποτέ δεν το έκαναν) και δεν τους ενδιαφέρει να έχουν σχέση με το τι θεωρείται δημοφιλές σήμερα.

Σε μια βιομηχανία που φτύνει ό,τι δεν ταιριάζει με τα πιο υψηλά plays στις υπηρεσίες του streaming, το να παραμένεις πιστός στις θεμελιώδεις αρχές σου και να «φτιάχνεις δίσκους που θα κάνουν τα κορίτσια να χορεύουν» −χαρακτηρισμός που είχε δώσει η ίδια η μπάντα στη μουσική της− φαντάζει κάπως ανατρεπτικό.

Στην περίπτωση των νέων Franz Ferdinand μπορεί να γίνει και πραγματικά πολύ διασκεδαστικό.

 

Franz Ferdinand - Take Me Out (Official Video)

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ