Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s

Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
3
Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
O Al Bowlly το 1935

Ακούγοντας τις τελευταίες μέρες εμμονικά Al Bowlly -και βρίσκοντας το τελευταίο single που ηχογράφησε πριν τον σκοτώσει μια βόμβα των Γερμανών το 1941 (πέθανε από το ωστικό κύμα την ώρα που διάβαζε στο κρεβάτι, χωρίς να πάθει ούτε μια γρατσουνιά εξωτερικά)- πρόσεξα ότι το θανατερό τραγούδι της πρώτης πλευράς με το χαρούμενο τέμπο αναφέρεται στον Χίτλερ:

When that man is dead and gone
We’ll go dancing down the street
Kissing everyone we meet
When that man is dead and gone

What a day to wake up on
What a way to greet the dawn
Some fine day the news ’ll flash
Satan with a small moustache
Is asleep beneath the lawn
When that man is dead and gone
Satan, Satan, thought up a plan
Dressed as a man
Walking the earth and since he began
The world is hell for you and me
But what a heaven it will be

When that man is dead and gone
When they lay him twelve feet deep
I’ll be there to laugh, not weep
When that man is dead and gone

What a day to wake up on
What a way to greet the dawn
Satan’ll take him by the hand
To meet old Gerring, look what, man
When that man is dead and gone.
 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - When That Man Is Dead and Gone (1941)

Η έκπληξη δεν είναι αυτό το τραγούδι, είναι το τραγούδι της δεύτερης πλευράς που λέγεται Nicky the Greek has gone και είναι ένα υπέροχο κομμάτι που στο ρεφρέν λέει «Γεια σου, γεια σου Νικάκη, Nicky you mean a lot to me, bless you wherever you will be».

 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - Nicky The Greek (Has Gone) (1941)

Ψάχνοντας στο google βρήκα ότι ο Jimmy Mesene που τον συνοδεύει με την κιθάρα και τη φωνή και στα δύο τραγούδια ήταν Έλληνας και μάλιστα σε αυτή την εκτέλεση του κομματιού τραγουδάει κι ελληνικά (ένα πέρασμα από το Κάποιο Μυστικό).

 

Κι άρχισα να ψάχνω το στόρι του. Ο Δημήτρης Μεσσήνης είχε γεννηθεί το Μάρτιο του 1908 στο Κάρντιφ από Έλληνα πατέρα με καταγωγή από την Ιθάκη, ναυτικό, που είχε αναζητήσει καλύτερη τύχη στη Βρετανία και αγγλίδα μητέρα που την έλεγαν Δωροθέα. Οι γονείς του είχαν ένα μπακάλικο με είδη καπνιστών και ποτά και επιπλέον νοίκιαζαν δωμάτια στο σπίτι τους, κυρίως σε Έλληνες ναυτικούς. Το 1915 και καθώς οι δουλειές πήγαιναν καλύτερα, ο πατέρας του έγινε προμηθευτής πλοίου και μετακόμισαν σε πιο μεγάλο σπίτι. Όταν ήταν 11 χρονών πήγαν στην Ιθάκη να γνωρίσει η γιαγιά του την οικογένεια και όσο έμειναν εκεί η μητέρα του έμεινε έγκυος και γέννησε την αδερφή του. Φεύγοντας από τον νησί άφησαν πίσω τον Jimmy να πάει σε ελληνικό σχολείο. Στην Ιθάκη άρχισε να παίζει μουσική και παρόλο που η μητέρα του είχε αντιρρήσεις, έγινε μέλος μια κομπανίας που έπαιζε σε γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια. Είχε γίνει η μασκότ του νησιού. Μετά από τρία χρόνια τον πήραν πίσω στο Κάρντιφ –οι δουλειές του πατέρα του πήγαιναν ακόμα καλύτερα και μετακόμισαν σε ακόμα μεγαλύτερο σπίτι. Το 1924 ο πατέρας του αγόρασε ένα εμπορικό πλοίο που το ονόμασε Ντόλι. Ο Jimmy είχε την οικονομική άνεση να αφοσιωθεί στη μουσική του και μέχρι το 1925 έζησε με όλες τις ανέσεις ενός πλουσιόπαιδου, σπουδάζοντας μουσική και βοηθώντας περιστασιακά στην οικογενειακή επιχείρηση.

Τα καλά χρόνια όμως τέλειωσαν απότομα όταν ο πατέρας του άρχισε να κάνει λάθος επιλογές που τον οδήγησαν στην πώληση του πλοίου σε έναν άλλον Έλληνα εφοπλιστή. Τα λεφτά που πήρε τα έχασε όλα στα χαρτιά και το 1926 αυτοκτόνησε στην Αθήνα. Ο Jimmy ήταν 18 ετών. Η μητέρα του προσπάθησε να σώσει όσα μπορούσε από την επιχείρηση αλλά ο Jimmy δεν ήθελε να ασχοληθεί, είχε άλλα σχέδια, τον ενδιέφερε μόνο η μουσική. Πούλησαν το μεγάλο σπίτι και πήγαν σε πιο μικρό και για κάποιο διάστημα οι σχέσεις του με την οικογένεια ήταν πολύ κακές.

Έγραφε τραγούδια για άλλους και κάποιο έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία που τον έκανε πλούσιο. Αυτά είναι τα μόνο που έχουν διασωθεί -από μαρτυρίες κάποιων ναυτικών που τον είχαν γνωρίσει.

Το 1928 πήγε στον Καναδά και μετά στη Νέα Υόρκη και γυρνώντας στην Αγγλία το 1931 πούλησε την επιχείρηση, ξεπλήρωσε όλα τα χρέη μέχρι τελευταία πένα και μετακόμισε μόνιμα στο Λονδίνο όπου αφοσιώθηκε στη σύνθεση και το τραγούδι. Πού και πού πήγαινε στο Κάρντιφ να επισκεφτεί τη μητέρα του και τον πατριό του (στο site που έχει φτιάξει για να τιμήσει τη μνήμη του ο ανιψιός του αναφέρει ότι τα πάρτι που έκαναν τα θυμούνταν για χρόνια στη γειτονιά). Επίσης λέει ότι, παρόλη την επιτυχία του, ο Jimmy Mesene τραγουδούσε και έπαιζε για όποιον του το ζητούσε και δεν ήταν καθόλου σνομπ. 

Η ιστορία του Jimmy Mesene, ενός Έλληνα μουσικού που ήταν σταρ στην Αγγλία των ’30s και ’40s Facebook Twitter
O Jimmy Mesene την εποχή της ακμής του

Το 1947 έφυγε για την Αμερική ίσως για φορολογικούς λόγους. Μπορεί κι επειδή η τότε σύζυγός του τον πίεζε να φύγουν  γιατί  δεν τα πήγαινε καθόλου  καλά με τη μητέρα του. Από το 1947 και μέχρι το θάνατό του δεν επικοινώνησε ποτέ, με κανένα μέλος της οικογένειάς του.

Από το 1948 που εντοπίστηκαν τα ίχνη του εμφανιζόταν σε ένα καφενείο της Νέας Υόρκης όπου πήγαιναν  μετανάστες και ναυτικοί από την Ιθάκη. Έγραφε τραγούδια  για άλλους και κάποιο έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία που τον έκανε πλούσιο. Αυτά είναι τα μόνο που έχουν διασωθεί -από μαρτυρίες κάποιων  ναυτικών που τον είχαν γνωρίσει. Ποτέ δεν πήρε επίσημη άδεια παραμονής στην Αμερική και παρόλο που τραγούδησε σε μεγάλα κλαμπ της εποχής και έκανε επιτυχίες, όλες οι συμφωνίες γίνονταν κρυφά, χωρίς να φαίνεται. Συνεργάστηκε με πολύ μεγάλα ονόματα της εποχής,  έγραψε μουσική για ταινίες και ντούμπλαρε τις φωνές γνωστών ηθοποιών αλλά όλα έγιναν μυστικά και δεν είναι εύκολο να τα εντοπίσεις. Την εποχή του μακαρθισμού έφυγε από την Αμερική και πήγε στον Καναδά.

Πέθανε στις 28 Αυγούστου 1969 με οικονομικές δυσκολίες και με προβλήματα υγείας από το αλκοόλ.  

 

Jimmy Messene & Al Bowlly - Make Love With A Guitar/When I Dream Of Home (1940)

Για τη ζωή του αυτά είναι γνωστά, για την καριέρα του στην Αγγλία υπάρχουν κάποια ακόμα στοιχεία. Το 1933, όταν ήταν 25 χρονών, τραγουδούσε και ηχογραφούσε με την περίφημη μπάντα του  Joe Loss αλλά το 1934 αντικαταστάθηκε από τον Chick Hendersen. Αμέσως μετά μπήκε στους Nat Gonella Georgians, άλλη μια πολύ γνωστή μπάντα της εποχής, όπου έπαιξε κιθάρα και τραγούδησε μέχρι το 1939 που ο Nat Gonella διέλυσε τους Georgians. Το 1940 άρχισε να εμφανίζεται με τον Al Bowlly, κουμπάρο στον δεύτερο γάμο του Jimmy και τεράστιο σταρ στα ’30s που εκείνη την εποχή η καριέρα του δεν ήταν και στα καλύτερά της, ως ντουέτο με κιθάρες και φωνή. Έπαιζαν σε music hall και ηχογράφησαν μαζί κάποια κομμάτια. Η συνεργασία τους τέλειωσε άδοξα με τον θάνατο του Al Bowlly από την αεροπορική επιδρομή το 1941. Ο πόλεμος κατέστρεψε και την σκηνή με τις μπάντες, αλλά ο Jimmy ηχογράφησε άλλον έναν δίσκο το 1942 με την Organ Dance Band του Billy Thorburn. Πώς ακριβώς ζούσε την περίοδο του πολέμου είναι άγνωστο, το ίδιο και οι λόγοι που τον οδήγησαν στο τέλος των ηχογραφήσεων. Τα πιο πολλά τραγούδια του τα έγραψε εκείνα τα χρόνια, αλλά δεν είχε έσοδα από αυτά. Και δεν πολέμησε ποτέ.

Το 1946 έφυγε για την Αμερική με τη δεύτερη γυναίκα του, αλλά χωρίς τον γιό του από τον πρώτο του γάμο που τότε ήταν 13. Τι ακριβώς έκανε τα 23 χρόνια που έζησε στον Καναδά δεν ξέρει κανείς…

 

Al Bowlly & Jimmy Mesene - Only For Ever

3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM