Η κασέτα επιστρέφει για να σώσει ξανά τη μουσική

Η κασέτα επιστρέφει για να σώσει ξανά τη μουσική Facebook Twitter
Όσο υπάρχει underground και όσο οι άνθρωποι αγαπούν το χειροπιαστό υλικό, η κασέτα θα συνεχίσει να επιβιώνει.
0

ΟΣΟΙ ΜΕΓΑΛΩΣΑΝ ΜΕ ΕΝΑ ΚΑΣΕΤΟΦΩΝΟ θυμούνται τα mixtapes, τις άγραφες κασέτες ήχου που γίνονταν συλλογές αγαπημένων κομματιών. Θυμούνται να κάθονται με μια στοίβα δίσκους ή CD, προσπαθώντας να συναρμολογήσουν την τέλεια σειρά τραγουδιών, στέλνοντας το σωστό μήνυμα στο σωστό πρόσωπο.

Τα mixtapes, όμως, ήταν μόνο ένας τρόπος με τον οποίο η κασέτα είχε σεισμικό αντίκτυπο στη μουσική βιομηχανία, όπως διερευνάται σε δύο νέα βιβλία, το Unspooled του Rob Drew και το High Bias του Marc Masters. Η θρυλική κασέτα γέννησε τον φόβο της πειρατείας στη μουσική βιομηχανία, αλλά έκανε περισσότερα από κάθε άλλο φορμά για τη διάδοση της μουσικής σε όλο τον κόσμο.

Στον αναπτυσσόμενο κόσμο, όπου οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες λειτουργούσαν σχεδόν μονοπωλιακά, ήταν ένα μέσο για να κυκλοφορήσει μουσική που δεν είχε εμπορικό ενδιαφέρον για τις μεγάλες εταιρείες, ωθώντας στην πορεία την αναγνώριση «περιθωριακών» αλλά δημοφιλών στην πραγματικότητα μουσικών ειδών (ο διάσημος Σύρος τραγουδιστής Omar Souleyman ξεκίνησε ως τραγουδιστής σε γάμους που πουλούσε τις κασέτες του σε πάγκους, πριν τον ακούσουν οι δυτικοί συλλέκτες κασετών και κερδίσει ένα διεθνές ακροατήριο).

Οι κασέτες ενίσχυσαν την εξάπλωση του hip-hop και του thrash metal και έγιναν (και σε πολλές περιπτώσεις παραμένουν) το ιδανικό μέσο για την διάδοση της lo-fi και της πειραματικής μουσικής.

Θα μπορούσε να πει κανείς επίσης ότι λειτούργησαν και ως εργαλεία κατά της καταπίεσης. «Υπήρχαν πολιτικές προεκτάσεις στη διάδοση της κασέτας τη δεκαετία του 1970 και του 1980 σε ορισμένες χώρες», λέει ο συγγραφέας του Unspooled, Rob Drew, «ειδικά σε αυταρχικά καθεστώτα όπως η Σοβιετική Ένωση. Ξαφνικά δεν υπήρχε μόνο μουσική αλλά και προπαγάνδα που διαδιδόταν μέσω της κασέτας».

«Οι κασέτες έχουν ένα σωρό διαφορετικούς ρόλους», λέει ο συγγραφέας του High Bias, Marc Masters. «Ο πιο σημαντικός είναι η ελευθερία που παρείχαν τόσο στους ακροατές όσο και στους καλλιτέχνες να δημιουργούν τις δικές τους μουσικές εμπειρίες και να μπορούν να μοιράζονται και να μεταδίδουν αυτές τις εμπειρίες. Ήταν ένας τρόπος να ακούει κανείς μουσική που ήταν στον έλεγχο του ακροατή. Αλλά ίσως ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι μουσικοί μπορούσαν να χρησιμοποιούν τις κασέτες για να κυκλοφορούν τη μουσική τους χωρίς να χρειάζεται να την κάνουν αποδεκτή από τις εταιρείες ή να πληρώνουν για πανάκριβες ηχογραφήσεις στο στούντιο».

Θα μπορούσε να πει κανείς επίσης ότι λειτούργησαν και ως εργαλεία κατά της καταπίεσης. «Υπήρχαν πολιτικές προεκτάσεις στη διάδοση της κασέτας τη δεκαετία του 1970 και του 1980 σε ορισμένες χώρες», λέει ο συγγραφέας του Unspooled, Rob Drew, «ειδικά σε αυταρχικά καθεστώτα όπως η Σοβιετική Ένωση. Ξαφνικά δεν υπήρχε μόνο μουσική αλλά και προπαγάνδα που διαδιδόταν μέσω της κασέτας».

Η κασέτα επιστρέφει για να σώσει ξανά την μουσική Facebook Twitter
Τα χαρακτηριστικά εξώφυλλα των δύο νέων βιβλίων για την ιστορία της κασέτας.

Δεν θα μπορούσαν όμως να υπάρξουν οι κασέτες χωρίς τις αντίστοιχες συσκευές αναπαραγωγής ήχου. Η κασέτα έγινε το προτιμώμενο φορμά για τη hip-hop μουσική  μετά την εφεύρεση του boom box και του στερεοφωνικού στα αυτοκίνητα. Το Walkman έκανε πραγματικότητα την ιδέα της φορητής, ατομικής μουσικής και έγινε ένα εξαιρετικό όχημα για τα mixtapes. Και το Tascam Portastudio, ένα προσιτό μαγνητόφωνο που επέτρεπε στους μουσικούς να ηχογραφούν και να μιξάρουν κομμάτια σε κασέτα, άνοιξε τον δρόμο για τις σπιτικές ηχογραφήσεις. (Το άλμπουμ Nebraska του Bruce Springsteen δεν ήταν παρά τα demos που είχε ηχογραφήσει στο Portastudio, αφού αποφάσισε ότι οι εκδόσεις των ίδιων τραγουδιών με πλήρη μπάντα, την E Street Band, δεν μπορούσαν να αποτυπώσουν την ακατέργαστη διάθεση που επιθυμούσε).

Η πρώτη «compact κασέτα» δημιουργήθηκε από τον Lou Ottens του ολλανδικού γίγαντα ηλεκτρονικών Philips και κυκλοφόρησε το 1963 (διαφημιζόταν ως βοήθημα για την εγγραφή ομιλίας, όχι μουσικής). Το μεγάλο πλεονέκτημά της δεν ήταν η ποιότητα του ήχου, αλλά η ευκολία χρήσης, σε σύγκριση με τις μπομπίνες που είχαν προηγηθεί.

Για να διασφαλίσει ότι η εφεύρεσή της θα κυριαρχήσει στην αγορά, η Philips την παραχώρησε με άδεια χρήσης σε άλλες εταιρείες. Δεδομένου ότι εφηύρε τόσο την κασέτα όσο και το CD, η Philips θα μπορούσε να διεκδικήσει τον τίτλο της σημαντικότερης εταιρείας στην ιστορία της ηχογραφημένης μουσικής.

Εδώ και αρκετά χρόνια, ακούγονται διάφοροι ισχυρισμοί περί της θριαμβευτικής επιστροφής της κασέτας – μάλλον υπερβολικοί, αν είμαστε ειλικρινείς. Αν και οι πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια, εξακολουθούν να ανέρχονται σε μόλις 195.000 συνολικά το 2022. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 28% φτάνοντας τις 440.000, σε σύνολο 79,89 εκατομμυρίων πωλήσεων όλων των «φυσικών» φορμά.

Η κασέτα επιβιώνει πάντως. Μπορεί να μην έχει τον ρομαντισμό του βινυλίου ή την πιστότητα του CD. Αλλά όσο υπάρχει underground και όσο οι άνθρωποι αγαπούν το χειροπιαστό υλικό –και δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τυπώσουν βινύλιο ή θέλουν να μπορούν να κάνουν τα πάντα, από την ηχογράφηση μέχρι τη διανομή, μόνοι τους– θα συνεχίσει να επιβιώνει. Η «πειρατεία» των οικιακών ηχογραφήσεων όχι μόνο δεν σκότωσε τη μουσική, όπως μας έλεγαν, αλλά τη βοήθησε να ζήσει.

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM