Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ

Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ Facebook Twitter
Όπως γράφει η Jordan, «οι Clash έμοιαζαν με κάτι ανάμεσα σε μπογιατζήδες και διακοσμητές» και ότι «παρόλο που είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς την Westwood να κάνει σεξ, έχω την αίσθηση ότι μου την είχε πέσει μια-δυο φορές».
0

Η Τζούλι Μπέρτσιλ είναι η πιο διάσημη ίσως δημοσιογράφος και συγγραφέας από τη γενιά των άγριων νιάτων που προέκυψαν από τη σκηνή του πανκ στο Λονδίνο το 1976 και αμέσως μετά. Αργότερα, θα εξόργιζε πολλούς από τους πρώην συντρόφους της που θα την κατηγορούσαν ως επιδεκτικά αντιδραστική και απολογήτρια της Θάτσερ. Από τότε έχουν μεσολαβήσει πολλές δεκαετίες και πολύ νερό στο αυλάκι και σήμερα η Αγγλίδα δημοσιογράφος γράφει στον έγκριτο New Statesman την «βιωματική» γνώμη της για το βιβλίο "Defying Gravity: Jordan's Story" που μόλις κυκλοφόρησε και πρόκειται για την αυτοβιογραφία της Jordan, μιας από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της λονδρέζικης πανκ σκηνής...

Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ Facebook Twitter
'Κάτι ανάμεσα σε πορνείο για φετιχιστές και σε happening φοιτητών σχολής καλών τεχνών': Η Jordan στην μπουτίκ SEX που είχαν ναοίξει ο μετέπειτα μάνατζερ των Sex Pistols, Malcolm McLaren και η σχεδιάστρια Vivienne Westwood

Όταν θυμάμαι τον νεανικό πανκ εαυτό μου, αναπόφευκτα μου έρχονται στο μυαλό τα επτά στάδια του πένθους: σοκ, άρνηση, θυμός, διαπραγμάτευση, κατάθλιψη, δοκιμασία, αποδοχή. Ευτυχώς έπαψα να είμαι πανκ όσο ήμουν ακόμα στην εφηβεία. Έτσι κι αλλιώς στα 17 μου υποκρινόμουν ότι ήμουν πανκ μόνο και μόνο ως όχημα επαγγελματικής ανέλιξης, για να γλιτώσω από τη ζωή εργάτριας που κατά πάσα πιθανότητα με περίμενε. Η Jordan όμως – που είχε γεννηθεί με το όνομα Πάμελα Ρουκ – ήταν η αυθεντική πανκ.

Η θέση των γυναικών στο πανκ ήταν ενδιαφέρουσα - καλύτερα από χίπισσα, που συνήθως έπρεπε να το βουλώνει και να ακολουθεί πιστά τον άντρα, και μάλλον σε αντίστοιχη θέση με τα mod κορίτσια: φιλαράκι δηλαδή. Οι mods και οι πανκς άλλωστε μοιράζονταν και το ίδιο αγαπημένο ναρκωτικό: τις αμφεταμίνες – γεγονός που άφηνε το σεξ εκτός εξίσωσης. Τα κορίτσια του πανκ ενθαρρύνονταν να λένε ό,τι εξωφρενικό και σόκιν τους κατέβαινε και η Jordan ήταν εξαρχής από τις πιο τολμηρές.

Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ Facebook Twitter
Με τον John Lydon ("Johnny Rotten")

Ευτυχώς στο βιβλίο της, δεν επιχειρεί να χρεώσει την «ακραία» συμπεριφορά της σε κάποιου είδους προβληματική ανατροφή, όπως γίνεται συχνά. «Η παιδική μου ηλικία ήταν ένα μεγάλο φανταστικό όνειρο», γράφει. Πάντα τρελαμένη με τα ρούχα, η πρώτη της ανάμνηση ως βρέφος είναι μια ροζ κάπα σε μια βιτρίνα «με κολάρο μανδαρίνου από μαύρο βελούδο».

Στα εννιά της είχε φορέσει το πρώτο της σουτιέν – «ήμουν αρκετά ανεπτυγμένη ως παιδάκι» - και στα 18 της, το καλοκαίρι του 1973, είχε διαλέξει το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο, από το όνομα του Τζόρνταν Μπέικερ, από το όνομα της αινιγματικής πρωταθλήτριας του γκολφ στον «Μεγάλο Γκάτσμπι». Αν είχε ένα μεγάλο χάρισμα, αυτό ήταν η μοναδική της αίσθηση στο ντύσιμο και ο τρόπος που επέβαλλε στους άλλους να στέκονται και να την χαζεύουν.

Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ Facebook Twitter
Με τηn Siouxsie Sioux.

Όταν λοιπόν o μετέπειτα μάνατζερ των Sex Pistols, Malcolm McLaren και η σχεδιάστρια Vivienne Westwood άνοιξαν την μπουτίκ με το όνομα SEX, που έμελλε να αποτελέσει τη θερμοκοιτίδα του αγγλικού πανκ, στο νούμερο 430 της King's Road στο Λονδίνο, η Jordan βρήκε την ιδανική σκηνή της: έναν χώρο που έμοιαζε σαν κάτι ανάμεσα σε πορνείο για φετιχιστές και σε happening φοιτητών σχολής καλών τεχνών. Παρότι ο μύθος αυτού του μέρους έχει φθαρεί με τα χρόνια, φαίνεται σήμερα απίστευτη η ύπαρξη μιας μπουτίκ από την οποία εκδιώχτηκε ως πελάτισσα η Μπιάνκα Τζάγκερ επειδή «ήταν ξινή και είχε καβαλήσει εντελώς το καλάμι».

Όπως αναφέρει στο βιβλίο – το έχουν υποστηρίξει και άλλοι πάντως - ήταν η ίδια η Jordan αυτή που επηρέασε και το στυλ του τραγουδιστή των Sex Pistols, John Lydon ("Johnny Rotten) με τα σχισμένα ρούχα και τις παραμάνες, από τη στιγμή που εκείνος πάτησε για πρώτη φορά τοι πόδι του στο μαγαζί φορώντας ένα t-shirt που έγραφε "I HATE Pink Floyd".

Στη συνέχεια η πλοκή του βιβλίου περιφέρεται γύρω από την άφιξη στο Λονδίνο, «αυθεντικών νεοϋορκέζων πανκς» όπως ο Johnny Thunders. Νιώθαμε όλοι τόσο κολακευμένοι που επέλεξαν να εγκατασταθούν στην ταπεινή χώρας μας, ώσπου ανακαλύψαμε ότι ο βασικός λόγος ήταν η μεθαδόνη που προσέφερε το βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας. Έμπλεξε και η ίδια η Jordan με τα σκληρά ναρκωτικά, αλλά δεν κατηγορεί γι' αυτό τους Αμερικανούς επισκέπτες, παρά μόνο για το ότι έφεραν μαζί τους τη Νάνσι Σπάνγκεν που στη συνέχεια θα γινόταν σύντροφος του Sid Vicious στον έρωτα και στην πρέζα με την γνωστή τραγική κατάληξη.

Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ Facebook Twitter
Μες τον Dee Dee Ramone.

Όπως γράφει η Jordan, η Vivienne Westwood την πήρε τηλέφωνο και την πληροφόρησε «χαχανίζοντας» ότι ο Σιντ είχε σκοτώσει τη Νάνσι. Και η ίδια η Jordan πάντως αποδεικνύει στο βιβλίο ότι μπορεί να είναι απολαυστικά «σκύλα», γράφοντας ότι «οι Clash έμοιαζαν με κάτι ανάμεσα σε μπογιατζήδες και διακοσμητές» και ότι «παρόλο που είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς την Westwood να κάνει σεξ, έχω την αίσθηση ότι μου την είχε πέσει μια-δυο φορές».

Λίγο αργότερα, η Jordan θα γινόταν η μάνατζερ του πρωτόβγαλτου Adam Ant και κάπου εκεί είδα να αναφέρεται και το δικό μου όνομα ως δημοσιογράφου του NME: «Η Burchill μου τα έχωσε κανονικά, αποκαλώντας με 'αστή' και λέγοντάς μου ότι ο Adam γράφει ναζιστικά τραγούδια... Δεν είμαι βίαιο άτομο αλλά ήθελα να της ανοίξω το κεφάλι εκείνη τη μέρα».

Τελικά παντρεύτηκε (σε συμβατική τελετή) τον έφηβο ακόμα μπασίστα του Adam Ant, Kevin Mooney, ενέργεια που η Westwood θεώρησε τόσο «μικροαστική» ώστε την έδιωξε για πάντα από την μπουτίκ. Απτόητο το νιόπαντρο ζεύγος, έστρεψε με τη σειρά του την πλάτη στον «ξεπουλημένο» Adam Ant και ξόδεψε ό,τι λεφτά είχε σε ναρκωτικά. Στη συνέχεια αναγκάστηκαν να μετακομίσουν στο πατρικό του Kevin, ο οποίος πούλησε όλα τα ρούχα και τα κοσμήματά της και στη συνέχεια προκάλεσε σοβαρή εγκεφαλική βλάβη στη γάτα της.

Αυτό ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. H Jordan τον εγκατέλειψε και μαζί μ' αυτόν και την εξάρτηση της από την ηρωίνη, επιστρέφοντας στη γενέτειρα της, το Σίφορντ, για να ασχοληθεί με την φροντίδα των ζώων.

Η περίεργη ιστορία της Jordan, της εμβληματικής φυσιογνωμίας του αγγλικού πανκ Facebook Twitter
Η Jordan σήμερα.

Η ιστορία της Jordan μοιάζει με σαπουνόπερα που σχεδιάστηκε από τον Ιερώνυμο Μπος, με πρωταγωνιστές μια παρέα ανήσυχων νιάτων που ΄μια εποχή έμεναν σε διαμερίσματα με θέα το Παλάτι του Μπάκιγχαμ και τρέφονταν με αποφάγια από τις κουζίνες του Στρατού Σωτηρίας. Οι συμπεριφορές που καταγράφονται μοιάζουν παιδιάστικες, αλλά η αλήθεια είναι ότι ήμασταν παιδιά ακόμα. Αν δεν έχετε διαβάσει ποτέ κανένα βιβλίο για το πανκ, ξεκινήστε μ' αυτό. Διαβάζοντάς το, ένιωσα χαρούμενη που υπήρξα μέρος εκείνης της φάσης – πήγα για πρώτη φορά κατευθείαν από την αμφιβολία στην αποδοχή, χωρίς τα δυσάρεστα ενδιάμεσα στάδια...

Με στοιχεία από τον New Statesman

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ