Venus Volcanism: «Κανείς δεν εκτιμάει τη γενιά μου στην Ελλάδα»

Venus Volcanism Facebook Twitter
Δεν άντεχα άλλο να μείνω στην Ελλάδα. Ένιωθα μια μόνιμη αδικία. Πήγα στην Ισλανδία για να γλιτώσω λίγο από όλο αυτό. Κανείς δεν εκτιμάει τη γενιά μου. Φωτ.: Still από το βίντεο που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Παρασυρής
0

Στο δεύτερο, έξοχο άλμπουμ της με τίτλο «Tissue», η Venus Volcanism (Ρένα Ρασούλη) συνεχίζει να μπερδεύει την παράδοση και τη φύση με την ambient μουσική με έναν εντελώς προσωπικό τρόπο. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στα τέλη Νοεμβρίου από τη θεσσαλονικιώτικη Submersions Records και είναι ομολογουμένως από τους καλύτερους ελληνικούς δίσκους του 2023. 

Είναι εμπνευσμένο εν μέρει από τη ζωή της Ρένας τα τελευταία δυο χρόνια στην Ισλανδία, σε μια μικρή πόλη 1.300 κατοίκων, το Siglufjörður, τη βορειότερη στη χώρα, που απέχει 32 μίλια από τον Αρκτικό Κύκλο.

«Έφτασα 7 Μαΐου το 2021 και νομίζω πως για 15 ημέρες δεν μπορούσα να περιγράψω τι ένιωθα», αναφέρει καθώς μιλάει για τα συναισθήματά της όταν προσγειώθηκε στην Ισλανδία. 

«Οδηγείς και βλέπεις από κοντά ένα ηφαίστειο που μόλις έχει εκραγεί, συναντάς καταρράκτες, ένα μέρος που είναι σαν να ζεις στον Άρη και μετά ένα που είναι σαν το φεγγάρι. Βλέπεις τη λάβα, νιώθεις τη ζέστη και νομίζεις ότι είναι ψεύτικα, ότι κάποιος την έχει βάλει στα ψέματα εκεί. Μαγεύεσαι από τη φύση και την ομορφιά και την αγριάδα και όλα αυτά μαζί που στην αρχή είναι σαν να τα ονειρεύεσαι ξύπνια, ένα όνειρο, όχι η πραγματικότητα, και όταν κοιμάσαι είναι σαν να ξεκουράζεσαι από το όνειρο».

Ξυπνάω και τραγουδάω· πηγαίνοντας στην Ισλανδία συνειδητοποίησα ότι ακόμη και αν δεν βγάλω δίσκο, ακόμη και αν δεν κάνω live, ακόμη και αν δεν βγει τίποτα, κάνω κάτι που με κάνει να νιώθω ωραία κάθε πρωί.

Αυτή η αίσθηση αποτυπώνεται ιδανικά στο πρώτο σινγκλ του δίσκου, το «Resuscitation's Ostinato», όπου επαναλαμβάνει τελετουργικά τη φράση «wake me up», δηλαδή «ξύπνα με», χρησιμοποιώντας παράλληλα τους field ήχους ενός ηφαιστείου που εκρήγνυται. Είναι ένα καθηλωτικό, σχεδόν ανατριχιαστικό κομμάτι. Το βίντεό του το έχει σκηνοθετήσει ο πολύ καλός της φίλος και συνεργάτης Λευτέρης Παρασύρης. Η Ρένα επέστρεψε στην Αθήνα για δύο μήνες στο πλαίσιο της προώθησης του άλμπουμ και για μια σειρά από συναυλίες που έδωσε στην Αθήνα και στη γενέτειρά της, την Κρήτη, λίγο πριν κλείσει ο χρόνος.

Resuscitation's Ostinato

«Έφυγα από την Ελλάδα εν μέσω κορωνοϊού. Ήθελα να φύγω από παλιότερα. Ήθελα να ταξιδέψω. Δεν βγήκα και ποτέ για σπουδές, οπότε πάντα το σκεφτόμουν. Η πανδημία έφερε και κάποια καλά. Αρχίσαμε να ξανασκεφτόμαστε τη ζωή μας κάπως. Αποφάσισα να πάω στην Ισλανδία επειδή, πρώτα απ' όλα, ο σύντροφός μου είναι Ισλανδός. Τον γνώρισα στην Ελλάδα πριν από πέντε χρόνια. Αν δεν ήταν η Ισλανδία, θα ήταν η Κρήτη, αλλά το συζητήσαμε και μου είπε "έλα να το δοκιμάσεις". Εν τω μεταξύ, όταν πήγα, εκείνος ήταν στο Ρέικιαβικ και ήδη είχα βρει δουλειά στο Siglufjörður. Θέλω να πω ότι δεν ήταν φάση "πάμε μαζί". Έστελνα βιογραφικά για άσχετες δουλειές. Με τη βοήθεια κάποιων αγαπημένων φίλων που έμεναν ήδη εκεί βρήκα σε έναν φούρνο αυτής της πόλης και για ενάμιση χρόνο δούλευα εκεί. Μετά πήγα στο Μουσείο της Ρέγγας ως ξεναγós και part-time στο Μουσείο Παραδοσιακής Μουσικής, πάλι ως ξεναγός και στη γραμματεία».  

Το Siglufjörður έχει μεγάλη ιστορία στην αλιεία και στη μουσική, όπως μου λέει. Στις αρχές του αιώνα ήταν η πρωτεύουσα της ρέγγας. Γύρω στο 1940 είχε περίπου πάνω από 10.000 άτομα που δούλευαν στην παραγωγή του ψαριού, αλλά, όπως σε διάφορα μέρη του κόσμου, γινόταν overfishing και το 1968 «η ρέγγα τέλος». Στο Μουσείο Παραδοσιακής Μουσικής, κατά τη διάρκεια του τουρ, τραγουδάει στα ισλανδικά παραδοσιακά τους κομμάτια. «Tραγουδάω καλύτερα στα ισλανδικά, παρά μιλάω. Η γλώσσα τους έχει πολλά κοινά με τη δική μας, αλλά είναι 50% πιο δύσκολη από τα ελληνικά». Το “Ó m​í​n flaskan fr​í​ð​a”, που ανοίγει το άλμπουμ, είναι ένα ισλανδικό παραδοσιακό κομμάτι στο στυλ των περίφημων πεντατονικών "tvísöngur", που είναι αρκετά πολύπλοκα να τα τραγουδήσει κανείς. 

Ó m​í​n flaskan fr​í​ð​a

Η Ρένα μιλά σαν ερωτοχτυπημένη για την Ισλανδία. Μου εξηγεί ότι είναι αρκετά πλούσια χώρα, το μεγαλύτερο μέρος της οικονομίας της βασίζεται στον τουρισμό και σε οτιδήποτε έχει σχέση με τα ψάρια. Το κόστος ζωής είναι αρκετά υψηλό αλλά και οι μισθοί είναι αρκετά υψηλοί, ειδικά σε σχέση με την Ελλάδα όπου το κόστος ζωής είναι υψηλό, αλλά οι μισθοί δεν ανεβαίνουν αντίστοιχα. Η τουριστική σεζόν διαρκεί από τον Ιούνιο μέχρι τον Αύγουστο. Δουλεύει ως ξεναγός μέχρι τον Οκτώβρη, τους επόμενους μήνες ο καιρός χαλάει αισθητά και η πόλη πέφτει στο σκοτάδι. Δεν είναι η μόνη Ελληνίδα στην πόλη. Ζουν εκεί ακόμα δέκα  Έλληνες, ο ένας από αυτούς πάνω από 42 χρόνια. 

«Σε αυτή την πόλη είναι όλα πάρα πολύ ήσυχα. Ίσως είμαι η μοναδική που φωνάζει τόσο δυνατά σε όλο το χωριό. Μπορεί να νομίζουν ότι είμαι μονίμως τσαντισμένη, ενώ απλώς μιλάω. Ο σύντροφός μου συχνά λέει "καλά, γιατί φωνάζεις;". Του απαντάω "δεν φωνάζω, μιλάω". Όταν μιλάω με τη μαμά μου, με ρωτάει: "Είσαι καλά; Τσακώνεστε;". Η ζωή εδώ δεν έχει καμία σχέση με τη ζωή σε μια μεγαλούπολη όπως η Αθήνα, όπου έμενα για δώδεκα χρόνια. Μου λείπει το να βγω να δω μια συναυλία ή να κάτσω έξω. Κάθεσαι μέσα τον χειμώνα, βγαίνεις έξω το καλοκαίρι. Το δύσκολο task είναι από Νοέμβρη μέχρι Γενάρη, επειδή για 70 κάτι μέρες ο ήλιος είναι πίσω από τα βουνά. Ακόμη και αν έχει καθαρό ουρανό, δεν τον βλέπεις. Το σώμα σου δεν το αντέχει αυτό, επειδή δεν το έχει συνηθίσει. Αρχίζεις να κουράζεσαι όχι πνευματικά, σωματικά κυρίως. Πονούσαν τα κόκαλά μου και ένιωθα συνέχεια σαν τραυματισμένη. Νομίζω ότι μάλλον σοκαρίστηκε η μεσογειακή μου φύση. Οι άνθρωποι είναι απόμακροι στην αρχή, αλλά, αν σε γνωρίσουν, είναι πάρα πολύ ζεστοί. Μου θυμίζουν τους Κρητικούς, μέχρι και στο φαγητό έχουμε κοινά. Νιώθω ότι έχω βρει την ηρεμία μου, είμαι χαρούμενη που βρίσκομαι εκεί. Είναι κάποιες μέρες δύσκολες, που έχει βαθύ σκοτάδι επειδή το φιόρδ είναι πολύ μικρό, και όταν κατεβαίνουν τα σύννεφα νιώθεις ότι σε πλακώνει ο ουρανός». 

Venus Volcanism Facebook Twitter
«Υπάρχουν τρελά έξοδα τα οποία δεν σκέφτεται ο κόσμος όταν ακούει το υλικό σου, ειδικά για DIY μουσικούς που προσπαθούν να τα κάνουν όλα μόνοι τους. Υπάρχει μεν πολλή αγάπη, αλλά με τεράστιο κόστος». Φωτ.: Still από το βίντεο που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Παρασυρής

«Δεν σου λείπει καθόλου η Ελλάδα;»

«Με ρωτάνε συχνά οι τουρίστες και ξεκινάω λέγοντας ότι μου λείπει ο ήλιος εδώ. Μου λείπουν τα λαχανικά, η φέτα, το κολύμπι το καλοκαίρι στη θάλασσα. Βέβαια, εδώ υπάρχουν οι θερμές πηγές και οι πισίνες. Μπορείς να πας στην πισίνα και να δεις την Björk δίπλα σου. Είναι πολύ σύνηθες το να συναντάς διάσημα πρόσωπα, επειδή είναι πολύ αραιοκατοικημένη χώρα, είναι τέτοια η κουλτούρα τους. Δεν άντεχα άλλο, όμως, να μείνω στην Ελλάδα. Ένιωθα μια μόνιμη αδικία. Πήγα εκεί για να γλιτώσω λίγο απ' όλο αυτό. Κανείς δεν εκτιμάει τη γενιά μου. Έχουμε τόσα πτυχία, προσπαθούμε να βρούμε μια δουλειά και να μπούμε κάπου, είναι ένας ατελείωτος αγώνας. Άρχισε να μου γυρνάει σε θυμό όλο αυτό και δεν μου άρεσε. Σκεφτόμουν ότι αυτό που γίνεται εδώ δεν θα αλλάξει ποτέ και ότι κάτι έπρεπε να κάνω, να φύγω, να πάω στην Κρήτη και να προσέχω τα πρόβατα του θείου ή τις ελιές του πατέρα μου και να γράφω μουσική. Ούτως η άλλως, αυτή είναι η ανάγκη μου. Ξυπνάω και τραγουδάω· πηγαίνοντας στην Ισλανδία συνειδητοποίησα ότι ακόμη και αν δεν βγάλω δίσκο, ακόμη και αν δεν κάνω live, ακόμη και αν δεν βγει τίποτα, κάνω κάτι που με κάνει να νιώθω ωραία κάθε πρωί». 

Παρά το διεθνές exposure που είχε με το «Rizitiko», το πρώτο της άλμπουμ, το οποίο κυκλοφόρησε σε μια ανεξάρτητη βρετανική εταιρεία, δεν υπήρξε συνέχεια. Δεν είναι η μοναδική μουσικός που έχει βιώσει κάτι ανάλογο με μια ξένη εταιρεία. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης μου αναφέρει πόσο δύσκολα είναι για έναν καλλιτέχνη ή συγκρότημα που δεν είναι σε μεγάλη εταιρεία να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ. «Υπάρχουν τρελά έξοδα που δεν τα σκέφτεται ο κόσμος όταν ακούει το υλικό σου, ειδικά για DIY μουσικούς που προσπαθούν να τα κάνουν όλα μόνοι τους. Υπάρχει μεν πολλή αγάπη, αλλά το κόστος είναι τεράστιο». 

Katara’s Lament

Στο «Tissue», πάντως, το ριζίτικο «Katara’s Lament» λειτουργεί ως μια μετάβαση από την Κρήτη στην Ισλανδία ή από τις ρίζες της σε ένα νέο, άγνωστο, συναρπαστικό περιβάλλον. Ακόμη και ο τίτλος του άλμπουμ δηλώνει τη φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από αυτό.

«Όταν ακούς τον δίσκο, τίποτα δεν είναι τυχαίο. Έχει πολλά επίπεδα, για μένα τουλάχιστον. Θυμάμαι ότι πριν αρχίσω να γράφω είχα σκεφτεί πως ήθελα ο δίσκος να λέγεται έτσι και για πολύ καιρό είχα κάπου στο σπίτι ένα χαρτάκι που με "κοιτούσε" κάθε πρωί για το πώς θα το προσεγγίσω, δηλαδή πώς θα παντρέψω τη φύση αλλά και την Κρήτη, που την κουβαλάω πάντα μαζί μου, με την Ισλανδία. Επιπλέον, είχε να κάνει με μια αλλαγή που έγινε στο σώμα μου και κάπως προσπαθώ να συμφιλιωθώ με αυτό το ψυχολογικό και σωματικό τραυμα που υπάρχει μέσα από την οργανικότητα της φύσης και την ανάγκη. Η φύση έχει τους δικούς της ρυθμούς και διάφορα πράγματα συμβαίνουν οργανικά. Κάθε πρωί πας στη δουλειά σου και βλέπεις τη θάλασσα, την παλίρροια και την άμπωτη, πολλά αποδημητικά πουλιά που τραγουδάνε, υπάρχουν μια αρμονία και ένας ρυθμός – αυτό με τη θεραπευτική μουσική το είχα από το "Ριζίτικο". Για τους ήχους που ακούγονται στα κομμάτια πήγα σε διάφορα μέρη στην Ισλανδία και ηχογράφησα εκρήξεις ηφαιστείων. Μπορείς να βρεις ρυθμό ακόμη και στον τρόπο που ταξιδεύουν τα πουλιά. Ακούγονται και δύο από τα αγαπημένα μου αποδημητικά στο άλμπουμ, η kría (Sterna Paradisaea), μεταξύ άλλων, στο "Katara Lament’s" και το Ηrossagaukur (Gallinago gallinago) στο "Hrossagaukur Suite", που συμβολίζει τον ήχο-προμήνυμα του καλοκαιριού. Όταν εμφανίζεται αυτό το πουλί, στην Ισλανδία ξέρεις ότι το καλοκαίρι είναι πολύ κοντά».

Ο δίσκος «Τissue» κυκλοφορεί από τη Submersion Records σε βινύλιο (εξαντλημένο, σε φάση επανεκτύπωσης), κασέτα και digital.

venusvolcanism.bandcamp.com
@venusvolcanism
Spotify
submersionrecords.bandcamp.com

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM