Πέρα από την ποπ και το μέινστριμ: Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023

Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Σε κάθε είδος μουσικής υπάρχουν τα «άριστα», τα «πολύ καλά», τα «καλά» και τα «αδιάφορα» άλμπουμ ή τραγούδια. Αυτές οι κατηγορίες δεν αλλάζουν, ασχέτως αν η πληθυσμιακή κατανομή τους μπορεί να μεταβάλλεται ελαφρώς από χρονιά σε χρονιά.
0


ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΡΙΣΗ στην παραγόμενη μουσική, ούτε στη διεθνή ούτε στην ελληνική. Δουλειές πάντα έβγαιναν, βγαίνουν και θα βγαίνουν και μάλιστα σε ποσότητες που δεν είναι εύκολο να «καταναλωθούν» από τον μέσο ακροατή. Ψηφιακές ή φυσικές οι δουλειές θα είναι πάντα πολλές, και κυρίως θα αφορούν σε όλες τις κατευθύνσεις και σε όλα τα είδη. Από τη «σύγχρονη κλασική», την avant-garde και την πειραματική μουσική (με ηλεκτρονικά ή άλλα στοιχεία), μέχρι το ροκ (ελληνόφωνο ή αγγλόφωνο), την τζαζ, την ποπ και την λαϊκοπόπ, έως το χιπχόπ φυσικά και όλα τα παρακλάδια του.

Σε κάθε είδος μουσικής υπάρχουν τα «άριστα», τα «πολύ καλά», τα «καλά» και τα «αδιάφορα» άλμπουμ ή τραγούδια. Αυτές οι κατηγορίες δεν αλλάζουν, ασχέτως αν η πληθυσμιακή κατανομή τους μπορεί να μεταβάλλεται ελαφρώς από χρονιά σε χρονιά. Πάντα θα είναι λίγα τα «άριστα» και τα «πολύ καλά» άλμπουμ, ενώ πάντα τα περισσότερα θα είναι από «καλά» και προς τα κάτω.

Κάθε κατηγορία απ’ αυτές έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Η μουσική είναι οπωσδήποτε και μέθεξη και επικοινωνία –αν και όχι πια συνδεμένη μ’ ένα όραμα γύρω από τον επαναπροσδιορισμό όλων των υφιστάμενων σχέσεων μέσα στην κοινωνία, όπως συνέβη στο δεύτερο μισό των σίξτις–, όμως όλα αυτά (η μέθεξη και η επικοινωνία) μπορεί να συμβούν και σε λιγότερο αχανείς χώρους.

Τα «Άριστα», που μας απασχολούν εδώ, σημαίνει άλμπουμ που καινοτομούν. Που επιχειρούν να πάνε τη μουσική λίγο παραπέρα. Να την μετατοπίσουν κατά τι από το προφανές και το αναμενόμενο. Άλμπουμ που έχουν να προτείνουν νέους ήχους και νέες διασυνδέσεις των ήχων, που δεν λυγίζουν μπροστά στο πείραμα, έχοντας όμως κατακτήσει κι ένα μέτρο, ώστε το πείραμα να μην μετατρέπεται σε αυτοσκοπό. Είναι τα άλμπουμ, τελικά, που επιχειρούν να εκφράσουν έναν ιδιόμορφο λόγο, που να είναι ταυτοχρόνως σοβαρός, στιβαρός, ρηξικέλευθος και προχωρημένος, και που δεν είναι άλλος, βασικά, από το λόγο των δημιουργών τους.

ΕΠΕΞ Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Η Άννα Στερεοπούλου. Φωτ.: Vangelis Patsialos/ Technopolis City of Athens

Η ποπ και τα παρακλάδια της στόχο έχουν τις πωλήσεις, κι έτσι, επειδή είναι δημοφιλής η ποπ, μπορεί και επηρεάζει τις μάζες. Κάτι πολύ σημαντικό από μόνο του. Μέσα στην ποπ χωράει και το πείραμα, αλλά σε πολύ συγκεκριμένες ποσότητες, προκειμένου να γίνεται αποδεκτό αυτό από το πλατύ κοινό. Η ποπ από μόνη της δεν πειραματίζεται. Απλώς δανείζεται πειραματικά στοιχεία από άλλες μουσικές, τα ενσωματώνει και τα διοχετεύει οπουδήποτε.

Υπάρχει όμως και η αντίστροφη πορεία. Δηλαδή η «δύσκολη» μουσική να δανείζεται στοιχεία από την ποπ. Και αυτό έχει ενδιαφέρον. Να ακούς, ας πούμε, τζαζ ή πειραματικούς δίσκους, που να προβάλλουν ποπ αναφορές. Γενικά, υπάρχει μια επικοινωνία ανάμεσα στις μουσικές καταστάσεις, που ενέχει ορισμένες φορές την έκπληξη και άλλες (μάλλον τις περισσότερες) την αδιαφορία ή την απογοήτευση. Σε κάθε περίπτωση είναι οι μουσικοί με το μεγάλο ταλέντο και το όραμα, που τα καταφέρνουν καλά σε όλα, και που ξέρουν να ζυγίζουν τις επιρροές και τις αναφορές τους.  

Τις πιο πολλές φορές οι αληθινά ριζοσπάστες δημιουργοί (συνθέτες, τραγουδοποιοί, παραγωγοί κ.λπ.) ποτέ δεν θα γίνουν το ίδιο δημοφιλείς με τους ποπίστες. Θα μείνουν στη σκιά της εμπορικότητας, απολαμβάνοντας την εκτίμηση ενός μικρότερου κοινού, που είναι πρόθυμο να αφεθεί στη μουσική με όρους διαφορετικούς από τους συνήθεις. Και σε σχέση με τη δισκογραφία, εκεί όπου οι μουσικόφιλοι επιθυμούν ν’ ακούσουν το «άλλο», μα και σε σχέση με τη μαζική διασκέδαση, σε μιαν «αρένα» ή σε μια συναυλία ανοιχτού χώρου.  

Η μουσική είναι οπωσδήποτε και μέθεξη και επικοινωνία –αν και όχι πια συνδεμένη μ’ ένα όραμα γύρω από τον επαναπροσδιορισμό όλων των υφιστάμενων σχέσεων μέσα στην κοινωνία, όπως συνέβη στο δεύτερο μισό των σίξτις–, όμως όλα αυτά (η μέθεξη και η επικοινωνία) μπορεί να συμβούν και σε λιγότερο αχανείς χώρους. Σε μια μικρή σκηνή, εκεί όπου έχουν πρόσβαση διάφοροι άξιοι μουσικοί και συγκροτήματα, με αληθινά σπουδαίο ρεπερτόριο.

Έτσι λοιπόν, και με βάση όλα τα προηγούμενα, εγώ δεν θα επιλέξω από την ποπ και το μέινστριμ, αλλά από είδη που δεν χαίρουν ιδιαίτερης δημοτικότητας. Και λέμε πάντα για ελληνικούς δίσκους, που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2023 και οι οποίοι μού έκαναν εντύπωση.

Ένα χαρακτηριστικό των δίσκων αυτών είναι πως στην πλειονότητά τους δεν έχουν τραγούδια στις στροφές τους. Είναι, όπως τους λέμε, instrumental.

ΕΠΕΞ Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Οι Harper Trio.

Άκουσα, όμως, και καλά τραγούδια μέσα στο ’23 – και «έντεχνα» και ροκ. Θα ξεχώριζα από τα πρώτα, από τα «έντεχνα», εκείνα του Γιώργου Καγιαλίκου από τον δίσκο «Δοξάζοντας το Τώρα» [Μετρονόμος], όπως και τα ανάλογα του Ανδρέα Παπαδήμα από τον δίσκο του «Στο Πριν και στο Μετά» [Β-OtherSide Records], ενώ μου άρεσαν πολύ τα ροκ (με την ευρεία έννοια) άλμπουμ των Notowns (το “Joyride” στην Inner Ear), των Diesel Cindy (το “Spill the Dirt” στην Sound Effect Records), του Jon Voyager (το “Monsters” στην One Little Victory Records), των Basements (το “Sounds of Yesterday” στην Lost in Tyme Records) και των Youth Valley (το “Lullabies for Adults” στην Make Me Happy Records).

Από ’κει και κάτω βλέπω το «διαφορετικό», το «αναπάντεχο» και το «κάτι που έρχεται» (ασχέτως αν θα φθάσει ή όχι...) στους κάτωθι έξι δίσκους, τους οποίους και επιλέγω ως τους «καλύτερους του 2023». Ως έβδομο τοποθετώ την ελληνική «επανέκδοση της χρονιάς», που δεν ήταν άλλη από την «Αυταπάτη» της Ηδύλης Τσαλίκη. 

Η σειρά είναι αλφαβητική, κατά το ελληνικό αλφάβητο (Βένους Βόλκανισμ, Γιάγκος Χαιρέτης, Χάρπερ Τρίο κ.λπ.).

1.

VENUS VOLCANISM: Tissue [Submersion Records]

Venus Volcanism - Resuscitation's Ostinato (Official Video)

2.

ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΠΑΝΗΣ: Γέρμα [Same Difference Music]

Ηλίας Καμπάνης - Γέρμα

3.

ΜΠΑΜΠΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Γεννηθήκαμε Χτες [Puzzlemusik]

Μπάμπης Παπαδόπουλος - Πάθος σε Ροή

4.

ANNA STEREOPOULOU: Awe [PRS for Music]

Anna Stereopoulou - Villa Veta

5.

ΓΙΑΓΚΟΣ Χ. / ΚΟΤΙ Κ. / Π.Κ. ΤΣΙΚΟ: Ριζικό Φαντασιακό [Same Difference Music]

Coti K.-Yiagos Hairetis-Panos "Tsiko" Katsikiotis - Δυτικός Άνεμος (Western Wind)

6.

HARPER TRIO: Passing By [Little Yellow Man Records]

Safe Place (feat. Maria-Christina Harper, Josephine Davies & Evan Jenkins)

7.

ΗΔΥΛΗ ΤΣΑΛΙΚΗ: Αυταπάτη [Veego Records]

Ηδύλη Τσαλίκη - Αυταπάτη

Για τους δίσκους των Ηλία Καμπάνη, Μπάμπη Παπαδόπουλου, Άννας Στερεοπούλου (που του δίνω ένα μικρό προβάδισμα στην εξάδα, ως ό,τι πιο σημαντικό άκουσα μέσα στο ’23) και Γιάγκου Χ. / Κότι Κ. / Π.Κ. Τσίκο έχω γράψει αναλυτικές κριτικές παρουσιάσεις εδώ στο LiFO.gr, στις 14 Μαΐου, 2 Απριλίου, 10 Ιουλίου και 25 Ιουνίου αντιστοίχως, ενώ για τους δίσκους της Venus Volcanism και των Harper Trio, που είναι πολύ πρόσφατοι, φιλοδοξώ να γράψω σε κάποιο επόμενο άρθρο.

Το απολογιστικό αυτό κείμενο, όμως, δεν θα κλείσει έτσι.

Μέσα στο 2023 συνέβησαν και άλλα γεγονότα ευχάριστα και δυσάρεστα, που έχουν τη σημασία τους για την ελληνική μουσική και το τραγούδι. Ας ξεκινήσω λοιπόν από τα δυσάρεστα, για να κλείσω με τα ευχάριστα.

ΕΠΕΞ Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Στις 10 Ιουνίου 2023 θα έφευγε από τη ζωή ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ένας από τους μεγαλύτερους έλληνες συνθέτες από το 1960 και μετά. Φωτ.:

Στις 10 Ιουνίου 2023 θα έφευγε από τη ζωή ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ένας από τους μεγαλύτερους έλληνες συνθέτες από το 1960 και μετά. Η απώλεια είναι τεράστια και δεν αναπληρώνεται.

Έφυγαν επίσης από τη ζωή, εντός του 2023, και άλλα σημαντικά ονόματα του χώρου. Ανάμεσά τους ο άξιος συνθέτης Νότης Μαυρουδής και ο συνάδελφός του Άκης Δαούτης, ο μουσουργός Χάρης Ξανθουδάκης, οι τραγουδιστές Χρόνης Αηδονίδης, Γιάννης Βογιατζής, Νίκος Ξανθόπουλος, Γιάννης Φλωρινιώτης και Βασίλης Καρράς, οι τραγουδίστριες Ρένα Κουμιώτη, Λιζέτα Νικολάου, Άντζελα Ζήλεια, Μαίρη Αλεξοπούλου, Μαίρη Μαράντη και Γιώτα Γιάννα, οι στιχουργοί Μιχάλης Μπουρμπούλης και Λευτέρης Χαψιάδης, όπως και ο μουσικολόγος Μάρκος Φ. Δραγούμης.  

Το 2023, όμως, γιορτάστηκαν και τα 60 χρόνια στη σκηνή και τη δισκογραφία τού ακάματου συνθέτη τού «έντεχνου» Χρήστου Λεοντή, και ακόμη τα 50χρονα του τραγουδιστή Βασίλη Παπακωνσταντίνου και της τραγουδίστριας Άννας Βίσση, όπως και τα 40χρονα του δίσκου «Ρεμπέτικο» των Σταύρου Ξαρχάκου-Νίκου Γκάτσου (σάουντρακ της ταινίας με τον ίδιο τίτλο του Κώστα Φέρρη), ενώ, συναυλιακά, ο ΛΕΞ με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, κάνουν εκείνο που έκαναν παλιά οι Τρύπες και οι Πυξ Λαξ, αλλά πλέον με όρους... ποδοσφαιρικούς (παίζουν σε γήπεδα με χιλιάδες κόσμο, σε κοινό οπαδών, που κρατάνε καπνογόνα κ.λπ.).

Μακάρι το 2024 να μην έχουμε απώλειες (ή έστω να έχουμε όσο το δυνατόν λιγότερες) και να έχουμε μόνον εορταστικές επετείους και καλές συναυλίες. Και βεβαίως πολλούς και καλούς ελληνικούς δίσκους.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM