Iron Maiden: «Προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε τους φαν μας με τον παλιό, παραδοσιακό τρόπο»

Iron Maiden: «Προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε τους φαν μας με τον παλιό, παραδοσιακό τρόπο» Facebook Twitter
«Οι μουσικοί λένε συνήθως ότι το τελευταίο τους άλμπουμ είναι το καλύτερό τους, και δεν θα αποτελέσω εξαίρεση». Φωτ.: Scott Legato/Getty Images
0

Ο Adrian Smith βρισκόταν στη Ζυρίχη στο πλαίσιο της περιοδείας των Iron Maiden όταν μιλήσαμε στο τηλέφωνο για τη συγκεκριμένη συνέντευξη. Στην Ελλάδα εμφανίζονται σήμερα, 16 Ιουλίου, στο Ολυμπιακό Στάδιο. Είναι αδιαμφισβήτητα η συναυλία της χρονιάς και η μεγαλύτερη επί ελληνικού εδάφους μετά την πανδημία. Η προσέλευση του κόσμου αναμένεται να είναι μαζική. Και δεν γίνεται αλλιώς, αφού το γκρουπ έχει μεγάλο ιστορικό εμφανίσεων στη χώρα και, πέρα από αυτό, υπόσχεται ένα μεγαλειώδες υπερθέαμα με τη Legacy of the Beast Tour.

Θα παίξουν όλα τα κλασικά κομμάτια που τους έχουν κάνει ένα από τα κορυφαία μέταλ συγκροτήματα παγκοσμίως αλλά και για πρώτη φορά κομμάτια από την καινούργια τους δουλειά, το «Senjutsu». Το δέκατο έβδομο άλμπουμ τους και το δεύτερο διπλό LP της πολύχρονης πορείας τους που κυκλοφόρησε πέρσι απέσπασαν διθυραμβικές κριτικές, ακόμη και από έντυπα που δεν το περίμενε κανείς, όπως το «Pitchfork» ή το «Popmatters», απόδειξη της τεράστιας απήχησης που έχει το γκρουπ. Μάλιστα, σε εποχή που δεν πουλάει τίποτα, το «Senjutsu» έκανε τρελά νούμερα σε φυσικές πωλήσεις.

«Προσωπικά, θεωρώ ότι είναι η καλύτερη δουλειά που έχουμε κάνει εδώ και καιρό», αναφέρει από την άλλη πλευρά του ακουστικού.

«Είχαμε ένα καλό προαίσθημα όλοι γι' αυτό. Και είμαστε ευγνώμονες που έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία και είχε τόσο καλή υποδοχή. Νομίζω ότι οι φαν μας περιμένουν πάντα καινούργια πράγματα από εμάς. Και μας αρέσει να κάνουμε καινούργια πράγματα. Θα μπορούσαμε να παίζουμε μόνο τα παλιά μας κομμάτια και να είμαστε οk για πολλά χρόνια, αλλά θέλουμε να παραμείνουμε δημιουργικοί και να παίζουμε τα καινούργια μας κομμάτια μαζί με τα παλιά».

Μου αρέσει η μουσική που έχει ψυχή. Στο μεγαλύτερο μέρος της η καινούργια μουσική ακούγεται αρκετά επεξεργασμένη και ηλεκτρονική. Μου αρέσουν τα πράγματα που έχουν πιο πολύ συναίσθημα, έτσι δεν ακούω πολλή σύγχρονη μουσική.

Ο Smith μεγάλωσε στο Λονδίνο. Χάρη στον Dave Murray, τον άλλο κιθαρίστα των Maiden και κολλητό του από τα σχολικά τους χρόνια, έπιασε την κιθάρα. Όταν άφησε το σχολείο στα δεκαέξι του έφτιαξε τους Urchin και όταν αυτοί διαλύθηκαν, μπήκε στους Maiden, στη θέση του Dennis Stratton. Τους άφησε το 1990 για να κάνει διάφορα δικά του πρότζεκτ, πριν ξαναμπεί οριστικά πια στην μπάντα, μαζί με τον Bruce Dickinson –που επίσης την είχε εγκαταλείψει– το 1999.  

Οι οδηγίες που έχω για τη συνέντευξη είναι να μην τον ρωτήσω τίποτα πολιτικό. Δεν θέλει να απαντήσει τίποτα σχετικό με το Brexit και τον πόλεμο στην Ουκρανία, οπότε η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τη μουσική. Ακούγεται ελαφρά κουρασμένος και είναι λογικό, αφού είναι ενάμιση μήνα στον δρόμο, παίζοντας μέρα παρά μέρα. Πέρα από αυτό, ακούγεται εντελώς old-school, χωρίς αυτό να είναι απαραίτητα κακό.  

Iron Maiden Facebook Twitter
Ο Bruce Dickinson προσδίδει στα τραγούδια του Senjutsu μια θεατρική μεγαλοπρέπεια. © John McMurtrie

«Είναι υπέροχο που μπορούσε να παίξουμε πάλι μπροστά στο κοινό μας. Είναι το καλύτερο συναίσθημα στον κόσμο. Έχουν περάσει περίπου δυο-τρία χρόνια από την τελευταία φορά που κάναμε περιοδεία. Στην Ελλάδα είχαμε παίξει το 2018 στο Rockwave Festival. Είχαμε περάσει πολύ καλά». Βέβαια, το μόνο που θυμάται από την Αθήνα τότε, όπως μου λέει, είναι η κίνηση. «Πάντα με ενοχλεί το κυκλοφοριακό χάος», αστειεύεται.

— Πώς περάσατε τον καιρό της καραντίνας;
Μπορώ να πω ότι ήμουν αρκετά απασχολημένος με διάφορα πρότζεκτ. Έγραψα ένα βιβλίο για το ψάρεμα και τέλειωσα ένα σόλο άλμπουμ. Ήμουν τυχερός επειδή μπορούσα να παίζω μουσική στο στούντιό μου. Ήταν καλό αυτό, αλλά μου έκανε καλό και το ότι είχα χρόνο να περάσω με την οικογένειά μου.

— Τι σας δίνει εμπνευση όλα αυτά τα χρόνια;
Πάντοτε ψάχνουμε για το τέλειο κομμάτι και εγώ προσωπικά το τέλειο σόλο στην κιθάρα. Έτσι αναγκάζεσαι να πιέζεις τον εαυτό σου συνέχεια και αυτό αποτελεί μέρος της έμπνευσης.

— Ποια είναι το αγαπημένο σας τραγούδι ή άλμπουμ με τους Maiden από όλη τη δισκογραφία σας;
Οι μουσικοί λένε συνήθως ότι το τελευταίο τους άλμπουμ είναι το καλύτερό τους, και δεν θα αποτελέσω εξαίρεση. Όσον αφορά τα κομμάτια, σίγουρα όλα τα κλασικά, όπως το «Fear of The Dark». Πάντοτε θα τα παίζουμε. Είναι σημαντικά τραγούδια και ο κόσμος έρχεται ειδικά για να τα ακούσει στις συναυλίες μας.

Fear of the Dark

— Ποια θεωρείτε την καλύτερη εποχή του γκρουπ;
Πιστεύω ότι αυτό που κάνουμε τώρα είναι συναρπαστικό. Έχουμε καλή σχέση και χημεία μεταξύ μας. Είναι εύκολο να πηγαίνουμε στο στούντιο και να κάνουμε μουσική μαζί. Έχουν περάσει τόσα χρόνια που το κάνουμε αυτό, οπότε είναι όμορφο το σημείο που βρισκόμαστε αυτήν τη στιγμή, μετά από όσα έχουμε περάσει.

— Ακούτε καθόλου καινούργια μουσική;
Συνήθως ακούω παλιότερα πράγματα, μουσική με την οποία έχω μεγαλώσει, π.χ. από τη δεκαετία του ’70 και πιο blues και ροκ. Μου αρέσει η μουσική που έχει ψυχή. Στο μεγαλύτερο μέρος της η καινούργια μουσική ακούγεται αρκετά επεξεργασμένη και ηλεκτρονική. Μου αρέσουν τα πράγματα που έχουν πιο πολύ συναίσθημα, έτσι δεν ακούω πολλή σύγχρονη μουσική.

— Πόσο έχει αλλάξει η μουσική βιομηχανία τα τελευταία χρόνια;
Έχουν γίνει τεράστιες αλλαγές. Πιστεύω ότι το η τεχνογνωσία στη μουσική έχει ανέβει. Τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν καλά, επειδή έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς οδηγούς. Πλέον μπορείς να μάθεις εύκολα να κάνεις ό,τι θέλεις με την κιθάρα και αυτό είναι καταπληκτικό. Το πρόβλημα είναι ότι έτσι χάνονται οι πιο ορίτζιναλ καλλιτέχνες και οι διαφορετικοί ήχοι που θα μπορούσα να παράγουν.

Επιπλέον, το streaming σκοτώνει, σιγά σιγά, τη δισκογραφία. Ο κόσμος έχει σταματήσει να αγοράζει μουσική και περιμένει να του έρθει χωρίς να επενδύσει τίποτα. Αυτό που κανείς δεν καταλαβαίνει είναι ότι μια μπάντα, για να υπάρξει, χρειάζεται λεφτά. Δεν μπορεί να περιμένεις τα γκρουπ να φτιάξουν μουσική με αέρα.

Είμαι τυχερός που οι Iron Maiden κατάφεραν να καταξιωθούν πριν συμβούν όλα αυτά. Προσπαθούμε να παίζουμε σε όλο τον κόσμο με έναν τίμιο τρόπο και γι’ αυτό μας σέβονται και μας στηρίζουν μέχρι σήμερα, αγοράζοντας τα άλμπουμ μας. Φυσικά, είναι πολύ πιο δύσκολο για τις νεότερες μπάντες. Καμιά φορά νομίζω ότι θα ήμασταν καλύτερα χωρίς τα social media. O κόσμος θα αναγκαζόταν να γίνει πιο δημιουργικός.

Τις παλιότερες εποχές σού έπαιρνε χρόνο να μάθεις την τέχνη σου. Έπρεπε να περνάς περίπου πέντε χρόνια μέσα σε στούντιο πριν κυκλοφορήσεις το ντεμπούτο άλμπουμ σου. Τώρα φτιάχνεις μουσική στο δωμάτιό σου και την ίδια μέρα την ανεβάζεις στο διαδίκτυο.

Δεν θέλω να ακουστώ κάπως, επειδή πιστεύω ότι υπάρχουν εξαιρετικοί νέοι μουσικοί, αλλά ο κόσμος στη βιομηχανία πλέον οδεύει προς τη χρεοκοπία. Αν ένα καινούργιο συγκρότημα πλησιάσει έναν αντζέντη, το πρώτο πράγμα που θα προσέξει, αν είναι να επενδύσει πάνω του, είναι πόσα like έχει στα social media. Μόνο αυτό τους ενδιαφέρει. Δεν τους νοιάζει καθόλου ο ήχος του γκρουπ, παρά μόνο το προφίλ του στα σόσιαλ μίντια. Για μένα αυτό είναι απαράδεκτο.

Iron Maiden - «The Trooper»

—Σας λείπει κάτι από τις παλιότερες εποχές;
Για να είμαι ειλικρινής, σήμερα προτιμώ να είμαι πάνω στη σκηνή, κι αυτό επειδή έχουν εξελιχθεί η τεχνολογία και τα ηχητικά συστήματα. Είναι πιο απολαυστικό απ' ό,τι όταν ήμασταν στα '80s, που ο ήχος δεν ήταν και τόσο καλός, μόνο μία στις πέντε συναυλίες είχε καλό ήχο. Σήμερα είναι πραγματικά πιο ευχάριστο το να παίζεις κάθε βράδυ κι αυτό το απολαμβάνω περισσότερο. Και όχι μόνο εγώ, ολόκληρο το γκρουπ.

— Πώς βλέπετε την κληρονομιά των Iron Maiden μετά από τόσα χρόνια;
Υπάρχουμε στη σκηνή εδώ και κάμποσα χρόνια και προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε τους φαν μας με τον παλιό, παραδοσιακό τρόπο, περιοδεύοντας τον κόσμο επί τέσσερις δεκαετίες. Έχουμε χτίσει μια πολύ βαθιά σχέση με το κοινό μας και υποθέτω ότι η κληρονομιά μας είναι αυτή η τιμιότητα. Αυτό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο που αφήνουμε πίσω.

Iron Maiden – The Writing On The Wall

Iron Maiden, «Legacy of the Beast», Σάββατο 16/7 στο ΟΑΚΑ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ