Λουντοβίκο Εϊνάουντι: "Προτιμώ να με λένε μινιμαλιστή"

Λουντοβίκο Εϊνάουντι: "Προτιμώ να με λένε μινιμαλιστή" Facebook Twitter
0

«Γενικά δεν μου αρέσουν οι ετικέτες και οι ορισμοί στην τέχνη. Όμως ο όρος μινιμαλιστής σημαίνει για μένα φινέτσα και ανοιχτό μυαλό. Γι' αυτό, αν πρόκειται να με αποκαλούν κάπως, προτιμώ να με λένε μινιμαλιστή», λέει ο Λουντοβίκο Εϊνάουντι.

Αυτός ο σπουδαίος Ιταλός πιανίστας και συνθέτης επιστρέφει στην Ελλάδα αύριο Πέμπτη για μια μοναδική συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας στην οποία θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε το εξαίρετο άλμπουμ του «In A Time Lapse» που κυκλοφόρησε την άνοιξη. Πρόκειται για έναν δίσκο που ο 58χρονος Ιταλός προετοίμαζε τα τελευταία δύο χρόνια και τελικά ηχογράφησε σε ένα μοναστήρι στη Βερόνα.

Επικό και συναισθηματικό όσο το παλαιότερο «Divenire», πειραματικό και περιπετειώδες όσο το «Nightbook», το «In A Time Lapse» συνδυάζει τις διαφορετικές του επιρροές: το κλασικό του στιλ, ήχους από το μπαρόκ και την ιταλική παραδοσιακή μουσική, έγχορδα που ξεχειλίζουν ρομαντισμό.

«Οταν συνειδητοποείς ότι ο χρόνος μας είναι περιορισμένος, προσπαθείς να γεμίζεις την κάθε στιγμή με όση ενέργεια και συναισθήματα έχεις. Είναι η στιγμή που αρχίζεις να ζεις κάθε δευτερόλεπτο ζωής, σαν να είσαι και πάλι παιδί», λέει ο ίδιος δικαιολογώντας τον τίτλο του δίσκου.

Εκτός από τους εξαίρετους προσωπικούς του δίσκους, ο Εϊνάουντι έχει «ντύσει» μουσικά ταινίες όπως το «Φως των ματιών μου» («Luce dei miei occhi») του Τζουζέπε Πιτσιόνι, το "Αυτή είναι η Αγγλία" («This Is England») του Σέιν Μίντοους αλλά και την «Αλεξάνδρεια» της Μαρίας Ηλιού. Είναι επίσης ο συνθέτης του τηλεοπτικού «Δρ Ζιβάγκο» του Τζιάκομο Καμπιότι, ενώ, μελωδίες του θα βρείτε και στο σάουντρακ της ταινίας «Απρίλης» του Νάνι Μορέτι.

Λίγο πριν έρθει στην Αθήνα απάντησε σε μερικές ερωτήσεις μας:

Ο Λουντοβίκο Εϊνάουντι γεννήθηκε στο Τορίνο. Κατάγεται από μια διαπρεπή οικογένεια της Ιταλίας. Ο παππούς του Λουίτζι Εϊνάουντι υπήρξε οικονομολόγος και πολιτικός αλλά και ο πρώτος πρόεδρος της Ιταλικής Δημοκρατίας (1948-55). Ο μπαμπάς του, Τζούλιο Εϊνάουντι, από την άλλη ήταν ο ιδρυτής ενός εκδοτικού ιταλικού κολοσσού. Η μητέρα του, όμως, ήταν πιανίστα κι εκείνη που τελικά τον επηρέασε περισσότερο. Σπούδασε σύνθεση και πιάνο στο Conservatorio του Μιλάνου και κατόπιν βρέθηκε στην «αγκαλιά» μιας σπουδαίας προσωπικότητας, του αβανγκάρντ συνθέτη Λουτσιάνο Μπέριο. Εκείνος πρώτος κατάλαβε ότι είχε να διαχειριστεί ένα σπάνιο ταλέντο. Τους πρώτους μουσικούς πειραματισμούς του πάντως τους έκανε πάνω στο άλμπουμ «Revolver» των Beatles.

- Τι περιείχε το soundtrack της παιδικής ηλικίας σας ;

"Σοπέν, Μπαχ και Beatles".

- Πότε αποφασίσατε ότι η μουσική είναι ο δρόμος σας;

"Στα 16".

- Το τελευταίο σας άλμπουμ "In a time lapse" πώς προέκυψε;

"Ολο το άλμπουμ είναι εμπνευσμένο από έναν προβληματισμό που είχα σχετικά με την έννοια του χρόνου και τους διαφορετικούς τρόπους που ο καθένας βιώνει τη ζωή του και τον χρόνο που περνά. Διάβαζα κείμενα του Αμερικανού φιλόσοφου, συγγραφέα και ποιητή Henry D. Thoreau και ένιωθα υπέροχα με τον μοναδικό τρόπο που έχει αυτός ο άνθρωπος να παρατηρεί τη φύση".

-Περιέχει, όμως, συνθέσεις που ξεχειλίζουν συναισθήματα.

"Αυτός ήταν ένας από τους σκοπούς μου: ήθελα να εξωτερικεύσω τα συναισθήματα μου και να βρω τρόπο να τα εντάξω μέσα στη μουσική μου. Είναι τόσο σπουδαίο πράγμα να μοιράζεσαι τα συναισθήματα σου μέσα από τις συνθέσεις σου και να νιώθεις ότι επικοινωνείς μέσα από αυτές τόσο με το κοινό όσο και με τους άλλους μουσικούς".

- Για εμάς είναι λίγο δύσκολο να εντάξουμε τη μουσική σας σε ένα είδος. Θα μπορούσατε να το κάνετε αυτό για εμάς;

"Καλά, μην νομίζετε και για μένα το ίδιο δύσκολο είναι να προσπαθώ να εξηγώ την μουσική μου. Θα έλεγα, όμως, ότι είναι μια μουσική που έχει τις ρίζες της στην λαϊκή, παραδοσιακή μουσική, αλλά αναπτύχθηκε με τη δεξιοτεχνία της κλασικής μουσικής".

- Οι συνθέσεις σας αποτυπώνουν πάντα τα συναισθήματά σας ;

"Είναι μια λεπτή ισορροπία και μια πολύπλοκη διαδικασία που αφορά διαφορετικά επιπέδα. Αυτό που γράφω για να με ικανοποιεί θα πρέπει συγχρόνως να με προκαλεί μουσικά και την ίδια στιγμή να με γεμίζει με ισχυρά συναισθήματα που θα ικανοποιούν την ψυχή μου".

- Πώς νιώθετε που συνθέσεις σας χρησιμοποιούνται συχνά σε soundtracks ;

"Είναι όμορφο να βλέπω ότι η μουσική μου μπορεί και εμπνέει κι άλλα έργα τέχνης όπως τις ταινίες, το γράψιμο, το χορό, τη ζωγραφική".

- Αποδέχεστε τον όρο «σύγχρονη κλασική" ;

"Δεν με πειράζει, αν είναι απαραίτητο να τον χρησιμοποιήσετε".

Info:

Μέγαρο Μουσικής, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Τιμές: Φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ: € 15, Ζώνη Γ: € 25, Ζώνη Β: € 30, Ζώνη Α: € 40, Διακεκριμένη Ζώνη: € 55. Στις 20:30.

*****

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ