«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου

«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Εκατόν πενήντα μουσικοί απ' όλο τον κόσμο συμπράττουν μέσω κινηματογραφικής οθόνης με 7 σολίστ που παίζουν ζωντανά επί σκηνής σε ένα συγκινητικό θέαμα.
0

Το έργο «No Man's Land» θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ευρώπη ο καταξιωμένος συνθέτης της ελληνικής διασποράς Γιάννης Ψαθάς στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το Σάββατο 14 Μαρτίου.


Ο Ψαθάς (John Psathas) γεννήθηκε από γονείς μετανάστες στη Νέα Ζηλανδία. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες διεθνώς και είναι πολυβραβευμένος στη χώρα του. Έχει συνεργαστεί με πλειάδα μουσικών σε όλο τον κόσμο, που δεν ανήκουν απαραίτητα στον χώρο της κλασικής μουσικής, ενώ συχνά συνθέτει μουσική για την πολυοργανίστρια Evelyn Glennie που σε ηλικία 12 ετών έχασε την ακοή της και από τότε έχει αναπτύξει έναν μοναδικό τρόπο να παίζει μουσική, καθώς την αφουγκράζεται με τις πατούσες των ποδιών της.


Ένας ύμνος για την ειρήνη, τo «No Man's Land», που στα ελληνικά θα μεταφραζόταν περίπου ως «ουδέτερη χώρα», είναι μια multimedia παράσταση, κατά τη διάρκεια της οποίας επτά σολίστες θα παίζουν ζωντανά πάνω στη σκηνή, συνοδεύοντας ένα διεθνές ensemble 150 μουσικών που θα ερμηνεύει μέσα από μια κινηματογραφική οθόνη. Το έργο, που αποτελείται από 6 μέρη και διαρκεί 80 λεπτά, παίχτηκε για πρώτη φορά το 2016 με αφορμή τους εορτασμούς της Νέας Ζηλανδίας για το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Το No Man's Land (Ουδέτερη Ζώνη) του John Psathas αποτελεί ένα συγκλονιστικό πρότζεκτ που παίρνει τη μορφή του ζωντανού κινηματογραφικού κονσέρτου και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στους εορτασμούς της Νέας Ζηλανδίας για το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου το 2016.

Η συγκεκριμένη γιορτή είναι η πιο σημαντική της χώρας, η οποία, μετά το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, σταμάτησε να είναι αποικία των Άγγλων και έγινε αυτόνομο κράτος. Το 2016 ήταν η επέτειος των 100 χρόνων της ανεξαρτησίας της. «Τότε», αναφέρει ο Ψαθάς, «η κυβέρνηση της Νέας Ζηλανδίας έδινε επιχορηγήσεις για μεγάλα πρότζεκτ και αυτό ήταν ένα από εκείνα που επιλέχθηκαν».


Στο συγκεκριμένο έργο ο Ψαθάς γυρνάει πίσω στα πεδία μάχης και βάζει μουσικούς να ερμηνεύουν μουσική στα σημεία όπου άλλοτε οι στρατιώτες μάχονταν και έβρισκαν τον θάνατο.

«Ήθελαν να δείξω την ιστορία όλων αυτών για τους οποίους δεν ακούς συχνά σε τέτοιους εορτασμούς. Συνήθως, θυμόμαστε μόνο τους στρατιώτες που έπεσαν πολεμώντας, αλλά το 80% των χωρών του κόσμου επηρεάστηκε από τον πόλεμο, και όχι μόνο λευκοί πληθυσμοί. Έτσι, ήθελα να εκφράσω την εμπειρία των γυναικών, των παιδιών, και να συμπεριλάβω όσο περισσότερες κουλτούρες και εθνικές ταυτότητες μπορούσα. Κυρίως, όμως, ήθελα να δείξω ότι η ανθρωπιά και η καλοσύνη μπορεί να επιβιώσει κάτω από αυτές τις συνθήκες.

Πιστεύω ότι είναι πολύ δυνατή η ιδέα να δείξεις τι θα γινόταν αν πήγαινες πίσω στον χρόνο και έλεγες στους στρατιώτες ότι σε 100 χρόνια οι απόγονοί τους θα κάνουν μουσική με τους απογόνους των εχθρών τους, στην ίδια γη όπου κάποτε πολέμησαν, αν σκεφτεί κανείς τι συμβαίνει σήμερα στη Συρία και στα σύνορα με την Τουρκία. Κινηματογραφήσαμε πάνω από 100 μουσικούς από 25 διαφορετικές χώρες και στο φιλμ μπορεί κανείς να δει την ιστορία των στρατιωτών τότε και των μουσικών του σήμερα. Δημιουργήσαμε ένα παράλληλο ταξίδι».

«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
O ομογενής σκηνοθέτης και εμπνευστής του πρότζεκτ John Psathas.

— Συμπεριλαμβάνετε στο έργο σας διαφορετικά είδη μουσικής κάθε φορά, από παραδοσιακή μουσική μέχρι ακαδημαϊκή, αλλά τολμάτε να αναμειγνύετε και πιο σύγχρονα στυλ, όπως η τζαζ. Θα ακούσουμε κάτι ανάλογο και εδώ;

Ναι, θα έχει πολλά διαφορετικά στυλ μουσικής. Έχουμε τη Συμφωνική Ορχήστρα του Στρασβούργου να παίζει δίπλα σε Σύριους μετανάστες που κάνουν χιπ-χοπ. Έχουμε δύο καταπληκτικούς μουσικούς από την Κωνσταντινούπολη που εκπροσωπούν παλιούς πολιτισμούς και κουλτούρες, όπως αυτή των σούφι. Συμμετέχει και ο Serj Tankian, o τραγουδιστής των System of a Down. Έχει γράψει και τραγουδάει τα λόγια ενός αρμένικου ρυθμού. Αυτή η τόλμη που έχω όσον αφορά τη μουσική προέρχεται από το γεγονός ότι είμαι παιδί μεταναστών.

Όταν οι γονείς ήρθαν στη Νέα Ζηλανδία τη δεκαετία του '60 η κοινωνία ήταν αρκετά ξενοφοβική. Όταν μεγάλωνα, ένιωθα πολύ μόνος πολιτισμικά. Με θεωρούσαν ξένο ακόμα και όταν ήμουν φοιτητής στο πανεπιστήμιο και γι' αυτόν τον λόγο ένιωθα ότι δεν ανήκω σε καμία παράδοση.

Επιπλέον, η Νέα Ζηλανδία είναι μια σχετικά νέα χώρα, οπότε δεν έχουμε τη βαριά ιστορία ενός Μπετόβεν ή ενός Μότσαρτ. Δεν υπάρχει καμιά μουσική παράδοση, επομένως είχα απόλυτη ελευθερία ως συνθέτης, δεν αισθάνθηκα καμία πίεση να ακολουθήσω κάτι. Για παράδειγμα, δεν θα άντεχα να είμαι μόνο ορχηστρικός συνθέτης.

Για πάρα πολύ καιρό δίδασκα σε ένα πανεπιστήμιο. Μου άρεσε, αλλά είναι δύσκολο να είσαι ελεύθερος σε ένα τέτοιο μέρος και κάποιες φορές χρειάζεται να είσαι ανατρεπτικός. Έσπαγα σιωπηλά όλους τους κανόνες του πανεπιστημίου και προσπαθούσα να προσφέρω στους φοιτητές μου κάτι αληθινό και χρήσιμο για τον κόσμο.

Δεν πιστεύω ότι πρέπει να περιορίζεσαι σε κάποιο είδος μουσικής. Είναι τρελό. Είναι σαν να λες «θα ταξιδεύω όλη μου τη ζωή, αλλά θα πηγαίνω μόνο σε μία χώρα, την ίδια κάθε φορά». Γιατί να το κάνω αυτό;

«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Το No Man's Land (Ουδέτερη Ζώνη) του John Psathas αποτελεί ένα συγκλονιστικό πρότζεκτ που παίρνει τη μορφή του ζωντανού κινηματογραφικού κονσέρτου


—Πόσο επηρέασαν οι ρίζες σας τον τρόπο που προσεγγίζετε τη μουσική;

Όταν ήρθαν οι γονείς μου εδώ, το '60, έκαναν κάτι πολύ διαφορετικό από τους υπόλοιπους Έλληνες μετανάστες. Η πλειονότητα επέλεγε να ζήσει σε μια πόλη όπως το Wellington, που είναι η πρωτεύουσα. Οι δικοί μου έμειναν για δύο χρόνια εκεί και μετά σκέφτηκαν ότι θα ήθελαν να μάθουν περισσότερο αυτήν τη νέα χώρα, έτσι έφυγαν πήγαν να ζήσουν σε ένα μικρό χωριό, όπου και μεγάλωσα. Ήταν μια πολύ ριζοσπαστική απόφαση για την εποχή, αλλά τους είμαι ευγνώμων.

Απ' όταν ήμουν 3 χρονών είχα μανία με τα βινύλια και το παιχνίδι μου ήταν να τα βάζω στο στέρεο και να τα ακούω. Έτσι γνώριζα τα πάντα. Ήταν κυρίως δίσκοι με ελληνική μουσική κι αυτό για μένα ήταν από τα μεγαλύτερα μαθήματα. Είναι έντονη η μουσική για τους ανθρώπους που τους λείπει η χώρα τους.

Όταν ήμουν φοιτητής έπαιζα σε μια ελληνική ορχήστρα. Το πρωί μάθαινα θεωρία και το μεσημέρι έκανα πρόβα σε μια ορχήστρα μαζί με τον κουμπάρο μου, που παίζει μπουζούκι, και μόλις έπεφτε η πρώτη νότα από ένα ζεϊμπέκικο έβλεπες ότι σηκωνόταν όλο το δωμάτιο και χόρευε. Έτσι είχα αυτή την εμπειρία, από τη μια οι σπουδές στη μουσική και από την άλλη η ζωντανή μουσική και το τι μπορεί να κάνει στους ανθρώπους.


— Υπάρχει κάποιος συνθέτης/μουσικός που σας έχει επηρεάσει σε βαθύτερο επίπεδο;

Από την εμπειρία μου με την ελληνική μουσική ξεκίνησα να παίζω πιάνο και όταν αρχίζεις να κάνεις κλασικά μαθήματα, μαθαίνεις για τους μεγάλους συνθέτες. Πάντοτε έτρεφα μια μεγάλη αγάπη για τον Μπετόβεν, περισσότερο επειδή η μουσική του έχει τόσο θετική ενέργεια. Σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα όταν την ακούς. Γι' αυτό πάντοτε ψάχνω συνθέτες και μουσικούς που κάνουν το ίδιο, όπως o Keith Jarrett, που τον θεωρώ σπουδαίο.

«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Μέσα από την τεχνολογία, η μουσική πραγματικά έχει εκδημοκρατιστεί. Στη φωτογραφία ο μουσικός Svet.


— Πώς είναι να συνθέτει κανείς μουσική για μια τόσο μοναδική μουσικό όπως η Evelyn Glennie;

Όταν γράφω γι' αυτήν δεν σκέφτομαι τίποτε άλλο πέρα από το ότι γράφω για μια μοναδική μουσικό στα κρουστά, κορυφή στον τομέα της. Η σχέση μου με την Evelyn ξεκίνησε το 1990, όταν έκανε την πρώτη της παγκόσμια περιοδεία. Είχε κάνει μια στάση στη Νέα Ζηλανδία και όταν κάποιος σπουδαίος μουσικός έρχεται στη χώρα προσπαθούν να βάλουν στο πρόγραμμά του κομμάτι ενός ντόπιου συνθέτη ‒ η Νέα Ζηλανδία βοηθάει πολύ τους νέους καλλιτέχνες.

Της έστειλαν ένα πακέτο με παρτιτούρες και επέλεξε τη δική μου. Από τότε έπαιζε το συγκεκριμένο κομμάτι για χρόνια, ίσως να το έχει παίξει πάνω από 1.000, φορές, χωρίς να θέλω να ακουστώ υπερβολικός. Και η αλήθεια είναι ότι χάρη σ' εκείνη έγινε το όνομά μου γνωστό στον κόσμο. Σήμερα θεωρούμαι ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες για κρουστά. Όσοι παίζουν κρουστά ξέρουν τα έργα μου κι αυτό ξεκίνησε πριν από 30 χρόνια, όταν η Evelyn διάλεξε το κομμάτι μου.

— Επισκέπτεστε συχνά την Ελλάδα;

Έρχομαι κάθε χρόνο, τουλάχιστον από το 1988, από τότε που οι γονείς μου και οι αδερφή μου επέστρεψαν και ζουν μόνιμα στη Νέα Μηχανιώνα. Ήταν πάρα πολύ δύσκολα για μένα όταν έφυγαν, επειδή έμεινα ολομόναχος.

Επισκέπτομαι την Ελλάδα κάθε χρόνο τα τελευταία 30 χρόνια κι αυτό που έχω δει είναι πάρα πολύ μεγάλη αλλαγή, παρά τις δυσκολίες. Δεν υπάρχει τόση αγένεια και αγριάδα, όπως τη δεκαετία του '90. Φυσικά, είμαι τουρίστας, δεν ζω εδώ, ούτε περνάω αυτά που έχουν περάσει τελευταία οι Έλληνες.

Κάτι άλλο που μπορώ να πω, συγκρίνοντας την κατάσταση με τη Νέα Ζηλανδία, είναι ότι εδώ δεν δίνεται βοήθεια στους καλλιτέχνες. Μουσικοί που γνωρίζω και θεωρώ ότι είναι σπουδαίοι και αξίζουν να έχουν μια διεθνή καριέρα αγωνίζονται να επιβιώσουν κι αυτό δεν είναι καθόλου καλό. Άμα είσαι σε μια χώρα που δεν σε βοηθάει και οι ευκαιρίες είναι σπάνιες, δεν θα πάρεις ποτέ μεγάλο ρίσκο.

Αντίθετα, εδώ, αν κάνω κάτι και δεν πάει καλά, δεν χάνω τίποτα, μπορώ να προχωρήσω και να κάνω κάτι άλλο. Και είναι κρίμα επειδή πρόσφατα είχα μια ευκαιρία να γνωρίσω νέους συνθέτες και εντυπωσιάστηκα από το πόσο υψηλό είναι το επίπεδό τους.

— Ποια πιστεύετε πως είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν μουσικό τον 21ο αιώνα;

Μέσα από την τεχνολογία, η μουσική πραγματικά έχει εκδημοκρατιστεί. Καθένας μπορεί να κάνει μουσική και να τη δημοσιοποιεί, αλλά η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να σε προσέξει ο κόσμος και να γνωρίσει τη δουλειά σου. Στο διαδίκτυο υπάρχει ένας ωκεανός μουσικής, οπότε το βασικό ζήτημα είναι πώς μπορείς να ξεχωρίσεις.

Το άλλο είναι να κάνεις τέχνη που να σημαίνει κάτι και όχι για να πληρώνεις τους λογαριασμούς σου. Δηλαδή να δημιουργείς μουσική που να μπορεί, έστω και λίγο, να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος στόχος μου πλέον.

«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
O Αρμένιος μουσικός Serj Tankian.
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Οι Percussionists
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Η Meeta Pandit
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Rappers
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Ο Gareth Lubbe τραγουδάει.
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
Ένας ινδουιστής ιερέας που συμμετέχει στην ταινία.
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
«No Man’s Land»: Το multimedia έργο ενός Έλληνα της διασποράς για τη ματαιότητα του πολέμου Facebook Twitter
 

Μία 20λεπτη βερσιόν του «No Man's Land»

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

210 7282333

Σάββατο 14 Μαρτίου, 20:00

Διάρκεια: 80' λεπτά χωρίς διάλειμμα

megaron.gr

Facebook, Instagram

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ