Ο Michael Gira των Swans μιλάει στη LiFO

Ο Michael Gira των Swans μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
0

Ας αρχίσουμε. Ποια είναι η σωστή προφορά του ονόματός σου;

Είναι Τζιρά, με τζ. Αλλά μπορείς να το λες και Ζιρά.

Λοιπόν, τι είδους μουσικής άκουγες όταν ήσουν μικρός;

Να σκεφτώ... Άκουγα Chubby Chucker, Everly Brothers, Beach Boys, Beatles, Rolling Stones, Cream, Jimmy Hendrix και Pink Floyd.

Είπες Pink Floyd... Κάπου διάβασα ότι είπες πως αποφάσισες να γίνεις μουσικός όταν παρακολούθησες μια ζωντανή εμφάνιση των Pink Floyd, νομίζω κάπου γύρω στο 1969...

Αυτό δεν είναι αλήθεια. Είναι μια πολύ σημαντική ανάμνηση για μένα, αλλά σ' εκείνη την ηλικία δεν ήξερα τι ήθελα να κάνω. Ήμουν 14 χρόνων. Δεν είχα ιδέα.

Γιατί εντυπωσιάστηκες τόσο πολύ από αυτό το live;

Ήταν μια πολύ μεγάλη ψυχεδελική εμπειρία. Ήταν σαν η-μουσική-να-τα-«κατάπινε» όλα! Τα τραγούδια που μεγάλωναν συνεχώς... Ήταν, επίσης, και μια πολύ τρομακτική εμπειρία. Θυμάμαι ένα κομμάτι που είχε μια απαίσια κραυγή και ήταν σαν να δολοφονούσαν κάποιον - μάλλον είχα τρομάξει αρκετά με αυτό.

Σου αρέσουν ακόμα οι Pink Floyd;

Μου αρέσουν τα πρώτα τους χρόνια. Μέχρι το «Meddle», υποθέτω. Μετά από αυτό δεν μου αρέσουν καθόλου.

Θυμάσαι την πρώτη φορά που ήσουν στη σκηνή live με μια μπάντα;

Αυτό πρέπει να ήταν με την πρώτη μου πανκ μπάντα, το 1978, που ονομαζόταν «The little Cripples». Απλώς θυμάμαι ότι ένιωθα σαν το Ιησού Χριστό.

Πού ήταν αυτό;

Ήταν στο Σαν Φρανσίσκο το 1978.

Θυμάσαι τις προηγούμενες φορές που ήρθες στην Ελλάδα; Νομίζω ότι ήρθες μια φορά με τους Devendra Banhart στο An Club και μετά, πριν από δύο χρόνια, με τους Swans στο Gagarin. Ήμουν εκεί. Ήταν μια φανταστική εμπειρία, από τις καλύτερες συναυλίες που έχω δει ποτέ.

Το σόλο show με τους Devendra δεν ήταν τόσο καλό, από τη δική μου πλευρά τουλάχιστον. Νομίζω ότι είχα μια πολύ κακή μέρα. Απ' ό,τι θυμάμαι, έπεσα από την καρέκλα που καθόμουν κι έπαιζα. Ήταν κάπως ντροπιαστικό. Τώρα, όσον αφορά την εμφάνισή μας στο Gagarin, ήταν πράγματι ένα υπέροχο show.

Θυμάσαι τίποτε άλλο σχετικά με τις επισκέψεις σου στην Αθήνα;

Θυμάμαι την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα!

Όλοι θυμούνται την Ακρόπολη.

Φυσικά, το ξέρω.

Κάπου διάβασα ότι αρχίζεις τις συναυλίες σου με ένα κομμάτι το οποίο κρατά μία ώρα. Είναι αλήθεια; Το κάνεις ακόμα;

Η αλήθεια είναι ότι ξεκινάμε με το «The Seer», το ομώνυμο κομμάτι του τελευταίου μας άλμπουμ, και στη συνέχεια κολλάμε άλλα δυο κομμάτια, που η συνολική τους διάρκεια είναι μία ώρα και είκοσι λεπτά. Το υπόλοιπο σετ αποτελείται από νέα, ακυκλοφόρητα κομμάτια. Η μουσική θα αλλάζει, η ηχητική εμπειρία θα γιγαντώνεται κι εμείς θα την ακολουθούμε, σαν ένα ταξίδι στο άγνωστο.

Τι διαβάζεις αυτό τον καιρό;

Τώρα διαβάζω τη βιογραφία του απελευθερωτή των σκλάβων της Ασίας, Toussaint l' Ouverture. Κι επίσης διαβάζω ένα βιβλίο σχετικά με το διάστημα μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ανατολική Ευρώπη και την επικράτηση των Σοβιετικών στην Ανατολική Ευρώπη. Λέγεται Iron Curtain και το έχει γράψει η Anne Applebaum.

Μπορείς να μου πεις 2-3 αγαπημένα σου άλμπουμ όλων των εποχών;

Χμμ, δύσκολη ερώτηση. Μάλλον θα έλεγα τα άπαντα του Howlin' Wolf, πιθανόν το «Strange Days» των Doors και το «Ummagumma» των Pink Floyd.

Ποιο είναι το πιο παράξενο μέρος που έχεις κάνει συναυλία;

Νομίζω ότι ήταν στην Πολωνία, σε ένα πρώην πολεμικό καταφύγιο. Παίζαμε χωρίς καθόλου φως, σε απόλυτο σκοτάδι. Απίστευτη εμπειρία.

Πόσος κόσμος ήταν από κάτω;

Περίπου 500 άτομα.

Κάπου διάβασα ότι είπες πως έγραψες ένα τραγούδι σχετικά με το ότι θέλεις να σκοτώσεις τους χίπστερ...

Μα, δεν αισθάνονται όλοι το ίδιο;

Φαντάζομαι, αρκετοί. Αλλά γιατί τους αντιπαθείς τόσο πολύ;

Γιατί έχουν αυτή την ικανότητα να λένε πάντα τα λάθος πράγματα. Πάντα!

Είναι αλήθεια ότι έρχεσαι στην Αθήνα με λιγότερα λεφτά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης;

Δεν έχω ιδέα.

Είναι θέματα του μάνατζερ, ε;

Δεν έχω ιδέα από τα οικονομικά θέματα. Λυπάμαι!

Οk. Έχεις κάποια γνώμη για την οικονομική κρίση;

Φυσικά. Είναι φρικτό! Βέβαια, δεν είμαι πολιτικός και δεν μπορώ να προτείνω κάποιες αλλαγές. Στην πραγματικότητα, δεν έχω κανενός είδους σχέση-γνώση με την πολιτική.

Στις ΗΠΑ στηρίζεις τον Oμπάμα;

Ναι, αλλά τι σημασία έχει αυτό;

Απλώς ρωτάω. Μην ανησυχείς.

Δεν είμαι ρεπουμπλικάνος, αν εννοείς αυτό.

Εντάξει, ανακουφίστηκα. Ζεις στη Νέα Υόρκη;

Μένω εκατό μίλια έξω από τη Νέα Υόρκη, στα βόρεια της πόλης. Το σπίτι μου είναι μια μικρή, ξύλινη καμπίνα, η οποία φτιάχτηκε αρχικά για έναν καθολικό μοναχό. Μένω μόνος μου στο δάσος. Δεν έχω καθόλου έπιπλα. Μόνο μια τουαλέτα κι ένα όπλο, δίπλα στο κρεβάτι, γιατί υπάρχουν αρκούδες παντού.

Επηρεάζει τη μουσική σου το γεγονός ότι μένεις σε ένα τέτοιο σπίτι;

Καθόλου. Σκέψου ότι δεν έχω καν ηλεκτρισμό στο σπίτι. Δεν έχω καν τρόπο να ακούσω μουσική. Έχω μόνο την ακουστική μου κιθάρα.

Και πώς επιβιώνεις εκεί; Τι τρως;

Λαχανικά.

Έχεις κάποια σύνδεση με τη σκηνή της Νέας Υόρκης; Εννοώ με την καινούργια...

Καθόλου. Απολύτως τίποτα. Δεν ξέρω τίποτα γι' αυτήν. Λυπάμαι!

Ναι, αλλά συμμετέχει η Κaren 'Ο στο τελευταίο σου άλμπουμ, οπότε κάτι πρέπει να ξέρεις.

Είναι φίλη με τον μπασίστα της μπάντας. Έγραψα το «Song for a warrior», δεν μου άρεσε η φωνή μου καθόλου σε αυτό κι ήθελα να το τραγουδήσει μια γυναίκα, μια κι είναι ένα είδος νανουρίσματος. Είναι ένα τραγούδι για την κόρη μου. Κι έτσι ο μπασίστας, ο Chris Pravdica, μου πρότεινε την Κaren. Άκουσα τη σόλο δουλειά της και θεώρησα τη φωνή της κατάλληλη. Έχει μια ευαίσθητη φωνή, γεμάτη ψυχή –νομίζω ότι είναι εξαιρετική– κι έτσι της ζήτησα να το κάνει.

Έχεις κάποια τελετουργία που κάνεις κάθε φορά πριν παίξεις ή απλώς βγαίνεις και παίζεις;

A, όχι. Πίνω μια μπίρα και καπνίζω ένα τσιγάρο.

Οk, Μichael. Σ' ευχαριστώ πολύ. Θα σε δω στην Αθήνα.

Σ' ευχαριστώ.

 

[Από τη στήλη ΠΡΩΪ-ΒΡΑΔΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ του Φώτη Βαλλάτου]

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ