Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό» Facebook Twitter
Ντροπαλός και συνεσταλμένος ως έφηβος, εξελίχθηκε σε χαρισματική όσο και ασυμβίβαστη προσωπικότητα και με τα χρόνια απέκτησε ευρύτερη αναγνώριση τόσο ως συνθέτης όσο και ως τραγουδιστής.
0

ΤΑ ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΠΙΑΝΟ «Evil Nigger» και «Gay Guerilla», που θα παιχτούν από το ντουέτο P 4 2 στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ (19/1) σε μια συναυλία υπό τον γενικό τίτλο «You Don’t Know My Place/ Η μουσική του Τζούλιους Ίστμαν», μας εισάγουν στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον. Το ενδιαφέρον για τη ζωή και τη δουλειά του έχει ανανεωθεί τα τελευταία χρόνια.

Ονομαστός μουσικοσυνθέτης, ερμηνευτής και μαέστρος, ήταν από τους πρώτους που πειραματίστηκαν με μινιμαλιστικές μουσικές φόρμες στο πλαίσιο αυτού που ονόμασε «οργανική μουσική». Γεννήθηκε στο Μανχάταν το 1940 και έδειξε από μικρή ηλικία το ταλέντο του στο πιάνο και το τραγούδι. Στα 14 του χρόνια ήταν ήδη σοπράνο ενώ στη συνέχεια σπούδασε μουσική και μπαλέτο αρχικά στο κολέγιο Ithaca και μετέπειτα στο Μουσικό Ινστιτούτο Curtis με δάσκαλο τον μεγάλο πιανίστα Mieczysław Horszowski, σπουδές προνομιακές τότε για ένα μαύρο παιδί, ακόμα και στον φιλελεύθερο αμερικανικό Βορρά.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ο Τζούλιους εντάχθηκε στο Κέντρο Δημιουργικών και Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Μπάφαλο, τμήμα στο οποίο αργότερα προέδρευσε και δίδαξε, χάρη στη συνεργασία του με τον συνθέτη Λούκας Φος. Το 1966 έκανε το ντεμπούτο του ως σολίστ στο Town Hall της Νέας Υόρκης με ένα πρόγραμμα που περιείχε κυρίως δικές του συνθέσεις. 

Ο κόσμος της μουσικής και του θεάματος εν γένει ήταν από τους ελάχιστους όπου μπορούσε να γίνει αποδεκτός ως ισότιμος και να διακριθεί ένας μαύρος εκείνες τις εποχές, γρήγορα όμως ο Τζούλιους συνειδητοποίησε ότι το χρώμα του δέρματός του δεν ήταν το μόνο «στίγμα» που είχε να αντιμετωπίσει.

Ντροπαλός και συνεσταλμένος ως έφηβος, εξελίχθηκε σε χαρισματική όσο και ασυμβίβαστη προσωπικότητα και με τα χρόνια απέκτησε ευρύτερη αναγνώριση τόσο ως συνθέτης όσο και ως τραγουδιστής. Ανέπτυξε στενή καλλιτεχνική σχέση με τον Άρθουρ Ράσελ, συνεργάστηκε ακόμη με τη Μέρεντιθ Μονκ, τον Ζούμπιν Μέτα, τον Πιερ Μπουλέζ αλλά και τον Τζον Κέιτζ, με τον οποίο συμμετείχαν στην ορχήστρα SEM Ensemble. Υπήρξε επίσης αργότερα «μέντορας» των The Lounge Lizards.

Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό» Facebook Twitter
O Τζούλιους Ίστμαν με τον ποιητή R. Nemo Hill, στον οποίο αφιέρωσε την Δευτερή Συμφωνία του. Φωτ.: Credit: R. Nemo Hill

Στην εναρκτήρια μάλιστα παράσταση του SEM Ensemble με τα «Song Books» του Κέιτζ τον Ιούνιο του 1975, ο Τζούλιους είχε δώσει μια διάλεξη για «ένα νέο σύστημα αγάπης», στην οποία έγδυσε δημόσια έναν εθελοντή (πιθανώς το τότε αγόρι του) και συμπεριέλαβε ομοερωτικές σεξουαλικές αναφορές στην περφόρμανς του, προς μήνιν του Κέιτζ, ο οποίος θεώρησε ότι αναφερόταν και στη δική του σεξουαλικότητα! Ο Ίστμαν δοκιμάστηκε σε διάφορα μουσικά στυλ, από την κλασική και την τζαζ μέχρι το crossover, προτού εξελίξει τον δικό του πρωτότυπο ήχο. Το 1973 προτάθηκε για το βραβείο Grammy για την ηχογράφηση του Πίτερ Μάξγουελ Ντέιβις «Eight Songs For A Mad King»

Ο κόσμος της μουσικής και του θεάματος εν γένει ήταν από τους ελάχιστους όπου μπορούσε να γίνει αποδεκτός ως ισότιμος και να διακριθεί ένας μαύρος εκείνες τις εποχές, γρήγορα όμως ο Τζούλιους συνειδητοποίησε ότι το χρώμα του δέρματός του δεν ήταν το μόνο «στίγμα» που είχε να αντιμετωπίσει. Η έλξη που ένιωθε για το ίδιο φύλο ήταν ηθικά καταδικαστέα τόσο στη λευκή όσο και στη μαύρη κοινότητα, όμως εκείνος, παρασυρμένος από τους ανέμους της αλλαγής και της αμφισβήτησης που φύσαγαν δυνατά στις ΗΠΑ και τον πλανήτη ολόκληρο τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, είχε αποφασίσει να διεκδικήσει τη ζωή του ολόκληρη, τόσο ως μαύρου όσο και ως γκέι άνδρα, και να το επικοινωνήσει αυτό μέσα και από την τέχνη του.

Wild Up — Julius Eastman: Stay On It

Η μουσική που έγραφε δεν ήταν απλώς πρωτοποριακή, ήταν επίσης πολιτική με τον τρόπο της, και διέθετε έναν ιδιαίτερο δυναμισμό που αποτυπωνόταν και στους «προκλητικούς» τίτλους κάποιων κομματιών, όπως αυτά που θα ακούσουμε στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στην εκδοχή τους για δύο πιάνα, από το εξαιρετικό ντουέτο P 4 2 (Μπεάτα Πίντσετιτς και Χρήστος Σακελλαρίδης, ζευγάρι στην τέχνη και στη ζωή). 

Το πρώτο, το «Evil Nigger» («Κακός Νέγρος»), αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα «οργανικής» μουσικής και κορυφώνεται με την ενσωμάτωση του θρησκευτικού ύμνου του Μαρτίνου Λούθηρου «Θεός το φρούριον ημών» («Ein' feste Burg ist unser Gott»), διασκευασμένου σε έναν ύμνο της ομοφυλόφιλης απελευθέρωσης, που τότε βρισκόταν στο κινηματικό αποκορύφωμά της. Το δεύτερο, το «Gay Guerilla» («Γκέι Αντάρτης»), εξελίσσεται μέσα από 29 ενότητες όπου η σταδιακά δομημένη τονικότητα, που θυμίζει στρατιωτικό εμβατήριο, καταλήγει σε μια απογειωτική αφαίρεση. «Ναι, θα γινόμουν άνετα ένας τέτοιος αντάρτης και ευχαρίστως θα θυσιαζόμουν για τις απόψεις μου αν μου ζητούνταν», έλεγε μάλιστα στην προφορική εισαγωγή της «Νέγρικης Τριλογίας». Άλλες εξαιρετικές συνθέσεις του είναι το «Unjust Malaise» (1973) και το καθηλωτικό «Femenine» που έγραψε με το SEM Ensemble (1974). Στο πρώτο μάλιστα κονσέρτο του «Femenine» ο Ίστμαν σέρβιρε, καθώς λέγεται, σούπα στο κοινό φορώντας μαγειρική ποδιά. 

Femenine — Julius Eastman

Δεν άρεσαν, ωστόσο, σε όλους στην «πιάτσα» αυτές του οι καινοτομίες. Και μαύρος και ανοιχτά γκέι και πολιτικοποιημένος, ήταν ακόμα τότε ένας απαγορευτικός συνδυασμός για μια εμπορική καριέρα. Σε συνδυασμό με τις προστριβές που δημιουργούσε ακόμα και με ανθρώπους που ήθελαν να τον βοηθήσουν, καθότι είχε γίνει εριστικός και αλλοπρόσαλλος, οι πόρτες έκλειναν η μία πίσω από την άλλη, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίσει σοβαρές προσωπικές και επαγγελματικές δυσκολίες στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Τα ψυχολογικά προβλήματα που τον ταλαιπωρούσαν από καιρό διογκώθηκαν και μάταια προσπαθούσε να τα ξεγελάσει κάνοντας χρήση αλκοόλ και άλλων ουσιών. Αφότου μάλιστα, εκεί κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80, του έκαναν έξωση από το διαμέρισμα που νοίκιαζε στο East Village, πολλές παρτιτούρες του χάθηκαν ή κατέληξαν στα σκουπίδια μαζί με άλλα υπάρχοντά του όταν το σπίτι εκκενώθηκε.

Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό» Facebook Twitter
Ο κόσμος της μουσικής και του θεάματος εν γένει ήταν από τους ελάχιστους όπου μπορούσε να γίνει αποδεκτός ως ισότιμος και να διακριθεί ένας μαύρος εκείνες τις εποχές

Έζησε στερημένα, αλητεύοντας για μερικά χρόνια στο Tompkins Square Park, και εν τέλει πέθανε φτωχός, άστεγος και ξεχασμένος από όλους σχεδόν, αλλά χωρίς να ποτέ να απωλέσει το μπρίο του, όπως λένε όσοι τον γνώριζαν, σε ένα νοσοκομείο στο Μπάφαλο της Νέας Υόρκης στις 28/5/1990, σε ηλικία μόλις 49 ετών. Η ακριβής αιτία θανάτου δεν έγινε γνωστή, αλλού αναφέρεται ότι έπασχε από την καρδιά του, αλλού ότι έφυγε από επιπλοκές της λοίμωξης HIV-AIDS. Όσα γνωρίζουμε για τη ζωή του οφείλονται κατά κύριο λόγο στο βιβλίο «Gay Guerrilla: Julius Eastman and his Music» (University of Rochester, 2015) που συνεπιμελήθηκαν οι Renée Levine Packer και Mary Jane Leach.

Χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια προτού το έργο του Ίστμαν και ιδίως η «Nέγρικη Tριλογία» («The Nigger Series») αποκτήσει την αναγνώριση που άξιζε. Δεν είναι ξεκάθαρο αν η ανανέωση του ενδιαφέροντος για τη μουσική του τα τελευταία χρόνια οφείλεται κατά ένα, τουλάχιστον, μέρος στο κίνημα Black Lives Matter, που πυροδότησε και μια επανεκτίμηση της «μαύρης δύναμης» στην αμερικανική κουλτούρα, γεγονός είναι πάντως ότι εάν δεν τον ξέρεις, αξίζει να τον ανακαλύψεις! 

Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό» Facebook Twitter
Η μουσική που έγραφε δεν ήταν απλώς πρωτοποριακή, ήταν επίσης πολιτική με τον τρόπο της, και διέθετε έναν ιδιαίτερο δυναμισμό που αποτυπωνόταν και στους «προκλητικούς» τίτλους κάποιων κομματιών

Χρήστος Σακελλαρίδης, πιανίστας, συνθέτης, ντουέτο P 4 2: 

«Ο Τζούλιους Ίστμαν ήταν ένας σπουδαίος μουσικός κι ένας σημαντικός τραγουδιστής με ιδιαίτερο μέταλλο στη φωνή του. Υπήρξε ένας καλλιτέχνης προικισμένος και πολυτάλαντος που θα είχε, πιθανότατα, διαφορετική αντιμετώπιση και άλλη εξέλιξη αν ζούσε σε μια διαφορετική εποχή, αναφορικά όχι μόνο με το χρώμα του δέρματος αλλά και με την κατάσταση της ψυχικής του υγείας. Είχε επιπλέον κοινωνικοπολιτική συνείδηση: “Θέλω να είμαι μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό”, δήλωνε στην εφημερίδα “Buffalo Evening News” το 1976. Εντάσσεται στους πρώιμους μινιμαλιστές, αλλά ανέπτυξε ένα δικό του, ιδιαίτερο μουσικό ιδίωμα, που τον ξεχώριζε από συνθέτες όπως ο Φίλιπ Γκλας και ο Στιβ Ράιχ. Τα μοτίβα του επαναλαμβάνονται μεν αλλά “χτίζεται” το ένα πάνω στο άλλο, κάποιες φορές μάλιστα χάνεται αυτή η επανάληψη. Η μουσική του είναι έντονα δραματική με πολλές εξάρσεις∙ είναι μεν αβανγκάρντ αλλά διατηρεί και το ποπ στοιχείο. Τα έργα του παίζονται από μουσικά σύνολα με μοιρασμένα τα φωνητικά, ενώ αντί για τις κλασικές παρτιτούρες με τις νότες χρησιμοποιεί χρονόμετρο, με τα μουσικά δρώμενα να αντιστοιχούν σε διαφορετικούς χρόνους. Από τα δύο έργα του που θα παίξουμε στο πιάνο με την Μπεάτα Πίντσετιτς στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, το “Evil Nigger” είχε παρουσιαστεί στη Στέγη το 2016 ενώ το “Gay Guerilla” παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα».

Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό» Facebook Twitter
Ο Χρήστος Σακελλαρίδης και η Μπεάτα Πίντσετιτς θα ερμηνεύσουν δύο εμβληματικά έργα του συνθέτη για δύο πιάνα.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εκδήλωση εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ