Το παράδοξο του Τζορτζ Χάρισον

Το παράδοξο του Τζορτζ Χάρισον Facebook Twitter
«Ήταν ο μόνος άνθρωπος που είχα ακούσει ποτέ να γίνεται πιο δυσάρεστος αφότου ξεκίνησε εντατικό διαλογισμό…». Φωτ.: Barry Feinstein
0

ΣΤΟ ΝΕΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟ, ο Philip Norman –γνωστός για εξαιρετικές βιογραφίες τόσο του Πολ ΜακΚάρτνεϊ όσο και του Τζον Λένον, αλλά και για το Shout!: The Beatles in Their Generation– γράφει για το «παράδοξο» του Τζορτζ Χάρισον, ενός ανθρώπου που παρότι ήταν «ασύλληπτα και ασφυκτικά διάσημος, ταυτόχρονα ήταν υποτιμημένος, ένιωθε παραγνωρισμένος και αγωνιζόταν για αναγνώριση».

Αυτή ήταν η κεντρική αντίφαση που έκανε τον Χάρισον, συνθέτη κλασικών τραγουδιών όπως το Here Comes the Sun και το Taxman, μια τόσο συναρπαστική φιγούρα, τόσο ως Beatle όσο και μετά τη διάλυση του συγκροτήματος, όπως διερευνά ο Νόρμαν στο βιβλίο, το οποίο φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο George Harrison: The Reluctant Beatle («Ο απρόθυμος Μπιτλ»).

Ο Χάρισον έζησε πολλές διαφορετικές ζωές. Ήταν ροκ σταρ. Ήταν πιστός ακόλουθος του Ινδουισμού. Ήταν ενθουσιώδης παραγωγός ταινιών που έφτασε κοντά στην οικονομική καταστροφή. Είχε αδυναμία στις γυναίκες σε βαθμό που έφτασε να κάνει σχέση με τη σύζυγο ενός πρώην συντρόφου του στους Beatles, ενώ επίσης κάποτε είχε μια «κιθαριστική» μονομαχία με τον Έρικ Κλάπτον για την Πάτι Μπόιντ, την πρώτη σύζυγο του Χάρισον, η οποία όμως «γυάλισε» στον Κλάπτον και τελικά έγινε σύζυγός του.   

Ο Τζορτζ ήταν μια ζωντανή αντίφαση. Ως χίπης, καταφερόταν εναντίον του υλικού κόσμου. Κι όμως, ήταν ο πρώτος άνθρωπος –ο πρώτος ποπ σταρ, σίγουρα– που έγραψε ένα τραγούδι στο οποίο διαμαρτυρόταν για τον φόρο εισοδήματος.

Μεταξύ άλλων, στο βιβλίο του ο Νόρμαν απολογείται και για κάποιους από τους βαρείς και ανάρμοστους –για την περίσταση τουλάχιστον– χαρακτηρισμούς που είχε χρησιμοποιήσει για τον Τζορτ Χάρισον στη νεκρολογία (!) που είχε γράψει στους κυριακάτικους Times του Λονδίνου, μετά τον θάνατο του πρώην Beatle τον Νοέμβριο του 2001.

George Harrison
Philip NormanGeorge Harrison: The Reluctant Beatle

«Ήταν πολύ κακή χρονική στιγμή», παραδέχεται σήμερα μιλώντας στους New York Times. «Αυτό είναι το θέμα. Δεν είχα εντελώς άδικο όταν έλεγα ότι μπορούσε να είναι, όπως λέμε στη Βρετανία, "μίζερο τσουτσέκι" ή ότι ήταν κατά συρροή γυναικάς. Αλλά δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή να το πω. Ο Τζορτζ ήταν μια ζωντανή αντίφαση. Ως χίπης, καταφερόταν εναντίον του υλικού κόσμου. Κι όμως, ήταν ο πρώτος άνθρωπος –ο πρώτος ποπ σταρ, σίγουρα– που έγραψε ένα τραγούδι στο οποίο διαμαρτυρόταν για τον φόρο εισοδήματος».

«Μπορούσε να κάνει μεγαλειώδη και ευγενή πράγματα, όπως το Concert for Bangladesh, το πρώτο μεγάλο ροκ event με συγκεκριμένο φιλανθρωπικό σκοπό. Επίσης όμως, ήταν αυτός που παραβίασε τον πρώτο νόμο των Beatles – ότι δεν πηγαίνεις με τη γυναίκα άλλου Beatle, όπως έκανε ο Τζορτζ με την πρώτη σύζυγο του πιο κολλητού του φίλου στο συγκρότημα, του Ρίνγκο. Ξόδεψε τόσα χρόνια και πολλά εκατομμύρια λίρες για την αποκατάσταση αυτής της γοτθικής παραφροσύνης (εννοεί το Friar Park, τη βικτωριανή έπαυλη του Χάρισον στο Henley-on-Thames της Αγγλίας). Και όμως, μέσα σε ένα δευτερόλεπτο, το υποθήκευσε για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει την ταινία των Monty Python Life of Brian («Ένας προφήτης μα τι προφήτης»). Ήταν ο μόνος άνθρωπος που είχα ακούσει ποτέ –και μάλιστα, μου το είπε αυτό η πρώτη του σύζυγος, η Πάτι Μπόιντ– να γίνεται πιο δύσθυμος και δυσάρεστος αφότου ξεκίνησε εντατικό διαλογισμό…».

Όσο για το κομμάτι Now and Then που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα ως το υποτιθέμενο «τελευταίο τραγούδι» των Beatles, o Τζορτζ Χάρισον δεν θα ενέκρινε ποτέ την κυκλοφορία του, σύμφωνα με τον βιογράφο του: «Ο Τζορτζ ήταν αυτός που μπλόκαρε την κυκλοφορία του τη δεκαετία του 1990, όταν το υπόλοιπο υλικό από εκείνη την κασέτα που έδωσε η Γιόκο Όνο στον ΜακΚάρτνεϊ μπήκε στη συλλογή Anthology. Ο Τζορτζ επέμενε ότι δεν ήταν αρκετά καλό. Για πρώτη φορά, εισακούστηκε τότε. Τώρα όμως το κυκλοφόρησαν. Και μου φαίνεται πολύ ειρωνικό το γεγονός ότι ο μόνος ήχος που αμυδρά θυμίζει Beatles σ’ αυτό το κατασκεύασμα, μοιάζει να είναι η κιθάρα του Τζορτζ».

Με στοιχεία από The New York Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT
SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT