ΤΑ ΠΕΤΑΛΙΑ ΤΟΥ ΕΧΟΥΝ ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο για να καταλήξουν στα πόδια δημοφιλών καλλιτεχνών όπως των Bill Frisell, John Scofield, Lee Ranaldo (Sonic Youth), Steve Lukather και πολλών ακόμη. Η κατασκευή και ο σχεδιασμός τους, είναι όμως μια μόνο από τις ασχολίες του Γιάννη Αναστασάκη ο οποίος δεν σταματά να πειραματίζεται, να αυτοσχεδιάζει και να δημιουργεί μουσικά projects. Το πιο πρόσφατο από αυτά θα παρουσιάσει την πρώτη Απριλίου στο six dogs, στα πλαίσια του Deteriorate Sound Festival, της εκδήλωσης που επικεντρώνεται στην σύγχρονη πειραματική μουσική και ξεκίνησε με δική του πρωτοβουλία.
O ήχος του fuzz είναι αυτός που έχουμε όλοι ακούσει στο «I can't get no satisfaction» από τους Rolling Stones, όπως και φυσικά σε όλα τα κομμάτια του Jimi Hendrix αλλά και σε όλα τα rock groups από τη δεκαετία του '60 μέχρι και σήμερα.
— Εξήγησέ μας με λίγα λόγια τι ακριβώς είναι τα fuzz pedals.
Κατ'αρχήν το «πετάλι» ή αλλιώς «εφέ», είναι μια μικρή ηλεκτρονική συσκευή που χρησιμοποιείται από μουσικούς για να αλλάζουν τον ήχο και τη χροιά ενός μουσικού οργάνου. Οι ηλεκτρικοί κιθαρίστες είναι αυτοί που επί το πλείστον χρησιμοποιούνε πετάλια στο παίξιμό τους. Το Fuzz pedal, είναι από τα πρώτα πετάλια που κατασκευάστηκαν, το 1966, και είναι αυτό που κατά κάποιο τρόπο προσομοιώνει την παραμόρφωση στον ήχο που παράγεται από έναν λαμπάτο ενισχυτή οργάνου, όταν αυτός λειτουργεί σε full ένταση. O ήχος του fuzz είναι αυτός που έχουμε όλοι ακούσει στο «I can't get no satisfaction» από τους Rolling Stones, όπως και φυσικά σε όλα τα κομμάτια του Jimi Hendrix αλλά και σε όλα τα rock groups από τη δεκαετία του '60 μέχρι και σήμερα.
— Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με τον σχεδιασμό και την κατασκευή τους;
Από μικρός έπαιζα κιθάρα, και το πάθος μου ήταν και είναι ο ήχος και η μουσική. Ήμουν 21, φοιτητής στο Πολυτεχνείο, και μέσα σε ένα λεωφορείο πέτυχα τυχαία ένα φίλο μουσικό απ'τη σχολή και πιάσαμε κουβέντα για τα πετάλια. Μου έκανε την εξής ερώτηση που τελικά αποδείχθηκε καθοριστική: «Πώς και δεν έχεις ασχοληθείς να φτιάξεις ένα πετάλι; Έχω ακούσει πως δεν είναι και πολύ δύσκολο...» Από περιέργεια και μόνο δοκίμασα, και γρήγορα έγινε ένα πολύ ενδιαφέρον χόμπι για εμένα. Το να φτιάξεις όμως ένα πετάλι που να παίζει, μέχρι το να το κάνεις να ακούγεται όπως το έχεις φανταστεί, είναι μια άλλη ιστορία.
— Πως κατέληξες να φτιάχνεις πετάλια για μερικούς από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς;
Το χόμπι του να φτιάχνω πετάλια για προσωπική χρήση, πολύ γρήγορα, εξελίχτηκε στο να δημιουργηθεί ζήτηση από γνωστούς και φίλους κιθαρίστες. Βλέποντας πια πως μουσικοί με απαιτήσεις στον ήχο τους, επέλεγαν να χρησιμοποιούν τα πετάλια μου, συνειδητοποίησα πως θα έπρεπε να ασχοληθώ πιο σοβαρά. Έφτιαξα ένα site, και το word of mouth λειτούργησε έτσι ώστε σιγά-σιγά να ξεκινήσουν οι πρώτες πωλήσεις στην Ελλάδα όπως και να χρησιμοποιούνται από σπουδαίους κιθαρίστες, όπως ο Ηλίας Ζάικος, ο Γιάννης Σπάθας, ο Bandoek και πολλοί άλλοι.
Στη συνέχεια ξεκίνησα να συμμετέχω σε διάφορες εκθέσεις στο εξωτερικό (Frankfurt Messe, NAMM show κτλ). Μέσα από τις εκθέσεις, ήρθα σε επαφή με μεγάλους μουσικούς, κάποιοι από τους οποίους δοκίμασαν τα JAM pedals και θέλησαν να τα κάνουν μέρος του εξοπλισμού τους. Έτσι έγινε π.χ. με τον Guy Pratt, (μπασίστα των Pink Floyd τα τελευταία 30 χρόνια), τον Bernie Marsden (Whitesnake) κ.α. Κάποιους τους συνάντησα στην Ελλάδα (Bill Frisell, John Scofield), όπως έχουν τύχει και περιπτώσεις να μάθω πως κάποιοι χρησιμοποιούν τα JAM pedals χωρίς να έχω μεσολαβήσει, όπως στην περίπτωση του Lee Ranaldo (Sonic Youth) και του John Medeski.
— Τι ακριβώς θα κάνετε στο εργαστήριο που διοργανώνετε στη Στοά; Κατά πόσο είναι εφικτό για κάποιον που δεν είναι επαγγελματίας να κατασκευάσει ένα πετάλι από το μηδέν;
Τεχνικά και κατασκευαστικά, δεν είναι πολύ δύσκολο να φτιάξει κάποιος ένα ήδη σχεδιασμένο πετάλι, ακολουθώντας εννοείται κάποιες οδηγίες. Αυτό προφανώς δεν σημαίνει πως μέσα σε 8 ώρες θα μπορέσει να μάθει σε βάθος τη διαδικασία, και να κατανοήσει τι ακριβώς κάνει και γιατί. Θα περιοριστούμε στα πολύ βασικά και διαδικαστικά, για χάριν του αποτελέσματος και της χαράς για δημιουργία. Θα είναι όμως ένα ωραίο κίνητρο και αρχή για να μπει ενδεχομένως κάποιος στη διαδικασία να ασχοληθεί περαιτέρω με την ιστορία αυτή.
— Εκτός από την κατασκευή πεταλιών με τι άλλο ασχολείσαι;
Διατηρώ ταυτόχρονα την ιδιότητα του μουσικού, μέσα από διάφορα projects και συνεργασίες. Κάποια από τα οποία είναι το οπτικο-ακουστικό Elektronik Meditation με τη Deniz στο live painting, ένα ντουέτο με το Θοδωρή Ρέλλο και ένα καινούριο αυτοσχεδιαστικό τρίο, το Phileas Frogg. Επίσης έχω συνεργαστεί και συνεργάζομαι με τους Arve Henriksen, Haig Yazdjian, Διονύση Σαββόπουλο κ.α.
— Πετάλια ή οι ζωντανές εμφανίσεις; Γιατί;
Σίγουρα οι ζωντανές εμφανίσεις και η μουσική δημιουργία. Τα πετάλια εξάλλου προέκυψαν μέσα από το πάθος αυτό. Χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει πως δεν απολαμβάνω την όλη διαδικασία της κατασκευής και προώθησης της δουλειάς μου. Ειδικά το κομμάτι που έχει να κάνει με τα ταξίδια, και την επαφή με σπουδαίους και αγαπημένους μουσικούς είναι η μεγαλύτερή μου ανταμοιβή.
— Ασχολείσαι και με το artwork των πεταλιών; Από που εμπνέεσαι τα σχέδια;
Όταν πρωτοξεκίνησα να φτιάχνω πετάλια, τα ζωγράφιζα μόνος μου. Στη συνέχεια, λόγω έλλειψης χρόνου, ανέθεσα τη δουλειά αυτή στον Άγγελο, τη Deniz και τη Μανωλία οι οποίοι κάνανε όλοι τους μικρά έργα τέχνης!
— Πες μας λίγα πράγματα για τη συμμετοχή σου στο Deteriorate Sound Festival.
To Deteriorate Sound Festival, ξεκίνησε με δική μου πρωτοβουλία πριν 3 χρόνια, σε συνεργασία με το six dogs, και είναι μια συνάντηση Ελλήνων καλλιτεχνών, επικεντρωμένη στην σύγχρονη πειραματική μουσική, την διαρκή εξερεύνηση και τον αυτοσχεδιασμό. Φέτος θα γίνει για 3η χρονιά το τριήμερο 30 Μαρτίου με 1 Απριλίου. Για πρώτη φορά θα παρουσιάσω ένα καινούριο project, που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την απουσία της κιθάρας, τη γείωση ως πηγή ήχου και τη ζωντανή επεξεργασία της μέσα από τα εφέ.
— Μελλοντικά σχέδια;
Το επόμενο δίμηνο έχουν προγραμματιστεί πολλές εμφανίσεις και κάποια νέα projects. To σημαντικότερο είναι η εμφανισή μας ως Elektronik Meditation, με guests τους Νίκο Σιδηροκαστρίτη και Θοδωρή Ρέλλο, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 27 Μαΐου.
Για όλες τις εμφανίσεις του Γιάννη Αναστασάκη μπορείτε να επισκεφτείτε την προσωπική του ιστοσελίδα: www.jannisanastasakis.com
JAM pedals
σχόλια