Sex & Drugs & Rock ‘n’ Roll στη νιοστή: Ο εξορκισμός της grunge αυτοκαταστροφής στα απομνημονεύματα του Mark Lanegan

Sex & Drugs & Rock ‘n’ Roll στη νιοστή: Ο εξορκισμός της grunge αυτοκαταστροφής στα απομνημονεύματα του Mark Lanegan Facebook Twitter
Στα 55 του πλέον, o Mark Lanegan δηλώνει καθαρός και νηφάλιος εδώ και δύο δεκαετίες σχεδόν, και αυτό το βιβλίο απομνημονευμάτων λειτουργεί μάλλον ως εξορκισμός μιας σκοτεινής περιόδου.
0

«Όπως και να το υπολογίσει κανείς, ο Mark Lanegan θα έπρεπε λογικά να ήταν νεκρός προ πολλού, ακολουθώντας αγαπημένους του φίλους όπως ο Kurt Cobain των Nirvana, η Kristen Pfaff των Hole και ο Layne Staley των Alice in Chains. Είτε από θαύμα είτε λόγω κράσης ή σθένους όμως, ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου είναι ακόμα ζωντανός και μας προσφέρει αυτή την δριμύτατα ωμή αυτοπροσωπογραφία όχι μόνο ως ροκ σταρ παραδομένος στις καταχρήσεις, αλλά και ως θύμα της ίδιας του της ύβρεως. Είναι δύσκολο να θυμηθούμε στην εποχή των social media, του 'καθαρού' βίου και της νομιμοποιημένης μαριχουάνας, ότι το Σιάτλ γύρω στο 1990 έμοιαζε με εμπόλεμη ζώνη, που έφτασε όμως να εκπροσωπεί το πνεύμα των καιρών μετά την απροσδόκητη επιτυχία του grunge».

«Μεταξύ άλλων, ο Lanegan θυμάται στο βιβλίο του τον σχηματισμό του συγκροτήματός του, των Screaming Trees, και την πορεία τους σε μια διαδρομή γεμάτη πάθη και κακουχίες. Πρωταρχικό νήμα της αφήγησης όμως αποτελεί ο εθισμός, από τον αλκοολισμό μέχρι την εξάρτηση από την ηρωίνη και το κρακ. Θυμάται επίσης την έντονη επιθυμία του να δολοφονήσει την Courtney Love και να δείρει μέχρι θανάτου τον Liam Gallagher των Oasis. Αλλού, αναμετριέται με την τραγική ανάμνηση χαμένων ευκαιριών, όπως όταν δεν πήγε ποτέ σε προγραμματισμένη εμφάνιση στο Tonight Show ή όταν απέρριψε την πρόταση να συμμετάσχει στο θρυλικό Unplugged των Nirvana στο MTV. Πρόκειται για μια εξομολόγηση ενοχών γεμάτη blackouts και υπερβολικές δόσεις, και για μια λυρική απογραφή των θυσιών που απαιτούν το σεξ, τα ναρκωτικά και το rock 'n' roll από τα θνητά υποχείριά τους».

(Από την παρουσίαση του νέου βιβλίου του Mark Lanegan, "Sing Backwards and Weep: A Memoir" στο λογοτεχνικό περιοδικό Kirkus Review)

Η λογική λέει ότι όταν ένας φίλος σου πεθάνει [όπως πέθανε ο Kurt Cobain], το γεγονός θα σε ταρακουνούσε: "Σκατά, ρε φίλε. Έτσι θέλω να καταλήξω κι εγώ;". Αντιθέτως όμως, κάνεις περισσότερα ναρκωτικά και κλαις στο ποτήρι της μπύρας σου... Ο θάνατος του Kurt με έστειλε ακόμα πιο βαθιά στη λήθη, στην επιθυμία να εξαφανιστώ.

Ο Mark Lanegan είναι από αυτές τις ιδιαίτερες περιπτώσεις που παρότι ο μύθος που τους συνοδεύει δεν γνωρίζει σύνορα, έχει κανείς την αίσθηση ότι στην Ελλάδα απολαμβάνει κατ΄ αναλογία υψηλότερη δημοτικότητα από οπουδήποτε αλλού ίσως. Και όχι μόνο λόγω της εκτίμησης και της λατρείας που έχαιραν εδώ στα μέσα των '90s οι Screaming Trees ή εξαιτίας των τακτικών του εμφανίσεων μέσα στις δεκαετίες (η πιο πρόσφατη ήταν στα τέλη του περασμένου Νοέμβρη) με ποικίλα σχήματα και οχήματα.

Ποιος ξέρει, έχει να κάνει ίσως – εκτός από τα μεγάλα τραγούδια – και με τον νταλκά που έσταζε πάντα αυτή η τόσο χαρακτηριστική φωνή, αυτόν τον βαθύ, τραχύ, επικολυρικό αλλά και έντονα κλονισμένο βρυχηθμό. Μοιάζει απολύτως δίκαιο το γεγονός ότι ο Mark Lanegan κατέληξε να είναι ένας από τους κορυφαίους ερμηνευτές κλασικών κομματιών ευρύτατης γκάμας, ένας σύγχρονος ρομαντικός crooner που γνωρίζει καλά τα σκοτάδια για τα οποία τραγουδά. Θυμάμαι κάποτε ένας φίλος τον είχε αποκαλέσει «Καζαντζίδη του grunge» και αστειευόταν μόνο κατά το ήμισυ.

Sex & Drugs & Rock ‘n’ Roll στη νιοστή: Ο εξορκισμός της grunge αυτοκαταστροφής στα απομνημονεύματα του Mark Lanegan Facebook Twitter
Στη σκηνή, ως επικεφαλής των Screaming Trees, το 1993.

Από τα πέριξ του Σιάτλ ορμώμενος, υπήρξε αδελφικός φίλος τόσο με τον Kurt Cobain όσο και με τον τραγουδιστή των Alice in Chains, Layne Staley, ο οποίος πέθανε ακριβώς οχτώ χρόνια μετά τον ηγέτη των Nirvana, στις 8 Απριλίου του 2002, μετά από ένα φονικό κοκτέιλ ηρωίνης και κόκας (γνωστό ως 'speedball'). Παρά τις ακραίες καταχρήσεις του, ο ίδιος ο Lanegan συνέχισε να ζει, αν και για αρκετά χρόνια περίμενε απλά στο καθαρτήριο μέχρι να τον στείλει κάποια δόση να συναντήσει τους φίλους του. Κατάφερε όμως να επανέλθει στα εγκόσμια και να εξακολουθήσει την δημιουργική του πορεία τόσο με τις προσωπικές τους δουλειές όσο και με μια σειρά εκλεκτικές συνεργασίες, από τους Queens of the Stone Age και τους Soulsavers μέχρι τα ντουέτα του με την Isobel Campbell και με τον Greg Dulli στους Gutter Twins. Τον ερχόμενο μήνα κυκλοφορεί και το νέο του άλμπουμ με τίτλο "Straight Songs of Sorrow" με κομμάτια που εμπνεύστηκε γράφοντας το βιβλίο του.

 

Στα 55 του πλέον, δηλώνει καθαρός και νηφάλιος εδώ και δύο δεκαετίες σχεδόν, και αυτό εδώ το βιβλίο απομνημονευμάτων που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες, λειτουργεί μάλλον ως εξορκισμός μιας σκοτεινής περιόδου που φτάνει μέχρι πολύ παλιά, αν λάβουμε ως κριτήριο ένα απόσπασμα του βιβλίου που δημοσιεύεται στο μουσικό site Louder than War και αναφέρεται σε μια επίσκεψη μετά από πολλά χρόνια στο πατρικό του σπίτι:

Όλα τα παλιά επέστρεψαν ορμητικά στο μυαλό μου καθώς οδηγούσα σ΄ αυτά τα γδαρμένα από τον αέρα αγροτικά μέρη που μίσησα μεγαλώνοντας. Υπήρχαν δύο μεγάλες τρύπες στο εσωτερικό της εξώπορτας του παιδικού μου σπιτιού. Η μία από τότε που η μητέρα μου, μου πέταξε ένα βαρύ, μεταλλικό αγαλματίδιο στο κεφάλι καθώς έτρεχα έξω από το σπίτι για να ξεφύγω από την οργή της, και η δεύτερη, καναδυό χρόνια αργότερα, αυτή τη φορά από την ρίψη ενός μαρμάρινου βιβλιοστάτη.

 

 

 

Αυτός που τον έπεισε να προχωρήσει στην συγγραφή των οδυνηρών απομνημονευμάτων του, όπως λέει ο ίδιος στην μεγάλη συνέντευξη του στο Rolling Stone με αφορμή την έκδοση του βιβλίου, δεν ήταν άλλος από τον (επίσης) αείμνηστο φίλο του Anthony Bourdain, όταν του έδειξε κάποιες σημειώσεις αναμνήσεων που είχε κρατήσει όταν ο Lanegan ετοίμαζε τη συλλογή στίχων του που είχε τίτλο "I Am the Wolf" και κυκλοφόρησε το 2017. Μετά την αυτοκτονία του διάσημου σεφ, παρουσιαστή και συγγραφέα, αποφάσισε να προχωρήσει στην διαδικασία συγγραφής του βιβλίου.

«Το γράψιμο αυτού του βιβλίου ήταν πιθανότατα το πιο δυσάρεστο πράγμα που έχω κάνει ποτέ», λέει στη συνέντευξή του. «Δεν είχα φέρει στο μυαλό μου όλα αυτά τα πράγματα εδώ και 25 χρόνια. Είμαι κάποιος που του αρέσει να μένει στο εδώ και στο τώρα, καθότι υπάρχουν πολλά φαντάσματα εκεί πίσω».

Κάποια στιγμή, αναπόφευκτα, οι ερωτήσεις έχουν να κάνουν με τον τρόπο διαχείρισης του θανάτου του Kurt Cobain με τον οποίον ήταν μαζί (και έκαναν ηρωίνη) μέχρι και μια μέρα πριν από το μοιραίο.

«Όταν ένας ναρκομανής χάνει έναν φίλο, απλά κάνει ακόμα περισσότερα drugs», απαντά. «Συνέχισα με τους ίδιους κολλητούς να κάνω τα ίδια πράγματα, με τη διαφορά ότι πλέον είχαμε χάσει ένα τεράστιο κομμάτι από τη ζωή μας. Η λογική λέει ότι όταν ένας φίλος σου πεθάνει [όπως πέθανε ο Kurt Cobain], το γεγονός θα σε ταρακουνούσε: "Σκατά, ρε φίλε. Έτσι θέλω να καταλήξω κι εγώ;". Αντιθέτως όμως, κάνεις περισσότερα ναρκωτικά και κλαις στο ποτήρι της μπύρας σου... Ο θάνατος του Kurt με έστειλε ακόμα πιο βαθιά στη λήθη, στην επιθυμία να εξαφανιστώ».

Sex & Drugs & Rock ‘n’ Roll στη νιοστή: Ο εξορκισμός της grunge αυτοκαταστροφής στα απομνημονεύματα του Mark Lanegan Facebook Twitter
Με τον Kurt Cobain, ντυμένοι "νύφες", αρχές των '90s.

Μιλά επίσης για τον τρόπο με τον οποίον του έσωσε τη ζωή η χήρα του Kurt Cobain, Courtney Love, παρότι όσο ζούσε ακόμα εκείνος, ο Lanegan δεν ήθελε ούτε να την βλέπει μπροστά του. Όταν όμως ο ίδιος έφτασε στον πάτο, εκείνη ήταν που τον έπεισε να ακολουθήσει ένα σοβαρό πρόγραμμα αποτοξίνωσης μέσω του οργανισμού Musicians' Assistance Program (Πρόγραμμα Ενίσχυσης Μουσικών). Εκείνη ήταν επίσης που πλήρωσε για τη διαμονή του στο κέντρο θεραπείας.

«Δεν μπορούσα να εργαστώ καθώς ήμουν κουρέλι από την ζημιά που είχα κάνει τόσα χρόνια στον εαυτό μου», λέει. «Μια μέρα που ξύπνησα στην μονάδα απεξάρτησης, το δωμάτιό μου ήταν γεμάτο τσάντες με καινούρια ρούχα που είχε στείλει η Courtney για μένα. Θυμάμαι που μου άφησε κάποτε ένα γράμμα που έλεγε: "Ο Kurt σ' αγαπούσε σαν μεγάλο του αδελφό και θα ήθελε να ζήσεις. Ο κόσμος σε χρειάζεται ζωντανό"».


Ένας άλλος πολύτιμος φύλακας άγγελος του, ήταν για ένα μεγάλο διάστημα ο Duff McKagan, ο μπασίστας των Guns N' Roses:

«Μετά την θεραπεία έκανα διάφορες δουλειές στο Ανατολικό Λος Άντζελες και μια μέρα που γύρναγα σπίτι, ήταν εκεί και με περίμενε στον περίβολο ο Duff. Ήταν καθαρός για αρκετά χρόνια και κάποιος του είχε μιλήσει για μένα. Κρατήσαμε επαφή και κάποια στιγμή με ρώτησε αν θα με πείραζε να μετακομίσω στο σπίτι που είχε πάνω από τον περιφερειακό της λεωφόρου Μαλχόλαντ για να το προσέχω. Δεν μπορούσα να το πιστέψω. Έμεινα τρία χρόνια εκεί, χωρίς ενοίκιο. Ακόμα κι όταν άρχισα να βγάζω λεφτά, δεν δέχτηκε ποτέ του να πληρώσω ενοίκιο. 'Χάρη μου κάνεις' μου έλεγε, την ώρα που οδηγούσα τα αυτοκίνητά του και έμενα στα σπίτια του».

 

Όσο για τον Layne Staley, τον άλλον αδικοχαμένο (ή μάλλον έναν από τους πολλούς εκείνης της πεισματικά αυτοκαταστροφικής φουρνιάς) αστέρα του grunge και κολλητό του φίλο, λέει μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Τον θυμάμαι να μου λέει κάποια στιγμή ότι εξακολουθεί πάντα να πιστεύει ότι με κάθε νέα δόση θα νιώσει ξανά το ίδιο πράγμα με την πρώτη φορά. Ποτέ όμως φίλε μου δε νιώθεις ξανά εκείνο το συναίσθημα της πρώτης φοράς. Εγώ ήξερα πάντα ότι πρέπει να κάνω πέντε φορές την ίδια ποσότητα μόνο για να πλησιάσω την ιδέα της πρώτης φοράς. Ήξερα ότι ήταν μάταιο, για εκείνον όμως ήταν μια διαρκής εμμονή».

Πώς νιώθει άραγε πλέον όταν τυχαίνει να ακούσει κάποιο τραγούδι των Nirvana ή των Alice in Chains;

«Ακόμα μου αρέσει να ακούω Alice in Chains. Όταν πετυχαίνω κομμάτι τους στο ραδιιφώνο, με κάνει να νιώθω καλά. Αντιθέτως, αν ακούσω ξαφνικά Nirvana στο ραδιόφωνο, με πλημμυρίζει ένα κύμα κατάθλιψης. Αν είμαι σε ταξί, ζητάω από τον ταξιτζή να αλλάξει επειγόντως σταθμό. Προφανώς έχει να κάνει με τη σχέση που είχα και με τους δύο μέχρι και την ημέρα του θανάτου τους. Ο Kurt ήταν σαν μικρός μου αδελφός και ο Layne σαν δίδυμος».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ