Τις μέρες της καραντίνας λόγω κορωνοϊού η τεχνολογία, σε συνδυασμό με τα συγκλονιστικά ιστορικά αρχεία που κρατούν τα λυρικά θέατρα και οι ορχήστρες του κόσμου, γεμίζει τις οθόνες μας μουσική ανακούφιση και συντροφιά.
Ο ένας μετά τον άλλον οι επιφανέστεροι πολιτιστικοί οργανισμοί αποφασίζουν να διατηρήσουν στις δύσκολες αυτές περιόδους στενή επαφή με το κοινό τους, χαρίζουν στον πληθυσμό κίνητρα για να παραμείνει στο σπίτι, επιμένουν να παραμένουν δημιουργικοί και προσφέρουν υψηλής ποιότητας περιεχόμενο μέσα απ' τις πλατφόρμες τους. Οι δωρεάν αναμεταδόσεις των σημαντικότερων συναυλιών και παραστάσεων που ανέβηκαν εδώ και 15 χρόνια ξεκινούν!
Ποιες είναι οι κορυφαίες όπερες που ανοίγουν τις ηλεκτρονικές τους πύλες για το κοινό; Ποιες επιμένουν στη σκληρή στάση; Και πώς ενδέχεται να επηρεάσει η πανευρωπαϊκή καραντίνα στα λυρικά θέατρα την πρεμιέρα μιας πολυαναμενόμενης και στη χώρα μας παραγωγής;
Ο ένας μετά τον άλλον οι επιφανέστεροι πολιτιστικοί οργανισμοί αποφασίζουν να διατηρήσουν στις δύσκολες αυτές περιόδους στενή επαφή με το κοινό τους, χαρίζουν στον πληθυσμό κίνητρα για να παραμείνει στο σπίτι, επιμένουν να παραμένουν δημιουργικοί και προσφέρουν υψηλής ποιότητας περιεχόμενο μέσα απ' τις πλατφόρμες τους.
Από τους πρώτους λυρικούς οργανισμούς που οργανώθηκαν σχετικά, η Κρατική Όπερα της Βαυαρίας (Bayerische Staatsoper στο Μόναχο) έχει φροντίσει ήδη για το φανατικό κοινό της, είναι εξαιρετικά γενναιόδωρη στις προτάσεις της και στην πρώτη της σελίδα βρίσκετε εδώ και μερικές μέρες την ειδική κατηγορία «Corona - Latest News».
«Μετά την ακύρωση όλων των παραστάσεων στην Bayerische Staatsoper από τις 11 Μαρτίου έως τις 19 Απριλίου θα προσπαθήσουμε να παρέχουμε παραστάσεις μας μέσω live stream ή video-on-demand στο www.staatsoper.tv. Θα σας ενημερώνουμε διαρκώς για τις σχετικές μας παροχές» αναφέρει η εμβληματική όπερα του Μονάχου.
Ακριβώς κάτω από την ανακοίνωση αναγράφονται οι πρώτες παραστάσεις που μπορούμε να παρακολουθήσουμε εντελώς δωρεάν από την οθόνη του σπιτιού μας. Αδιαμφισβήτητα, ο «Τροβατόρε» του Βέρντι με πρωταγωνιστές το βαρύ πυροβολικό του γερμανικού λυρικού θεάτρου Γιόνας Κάουφμαν και Άνια Χαρτέρος (διαθέσιμο μέσω video-on-demand από 14 έως 28 Mαρτίου) παραείναι δελεαστικός.
Σε χρόνο ρεκόρ έκανε τον γύρο του κόσμου από τους λάτρεις της μουσικής η απόφαση του «ναού» της κλασικής μουσικής, της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, να προσφέρει περισσότερες από 600 ορχηστρικές συναυλίες των τελευταίων δέκα ετών, συμπεριλαμβανομένων 15 παραγωγών με τον νέο της επικεφαλής Κίριλ Πετρένκο.
«Μπορεί οι αίθουσές μας να έκλεισαν, αλλά θα έρθουμε κοντά σας με άλλον τρόπο» αναφέρει το ιστορικό σύνολο στην ιστοσελίδα του. Το μπλακ άουτ στη βερολινέζικη ορχήστρα που ιδρύθηκε το 1882 θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τις 19 Απριλίου και, εκτός από τις συναυλίες, στην πλατφόρμα τους κυκλοφορεί απίθανο αρχειακό υλικό: ντοκιμαντέρ για την ιστορία της ορχήστρας, πορτρέτα των κορυφαίων αρχιμουσικών που πέρασαν από τις τάξεις της και μπόλικο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Η τελευταία ημερομηνία για να συνδεθείτε, χωρίς χρέωση, με το ψηφιακό τους Μέγαρο («Digital Concert Hall», όπως το αποκαλούν) είναι η Τρίτη 31 Μαρτίου.
«Η Κρατική Όπερα της Βιέννης έκλεισε, αλλά συνεχίζει να σας προσφέρει ένα έργο κάθε μέρα» πληροφορεί το αυστριακό θέατρο τους επισκέπτες της ιστοσελίδας του. Ξεκινώντας από την Κυριακή 15 Μαρτίου, η Wiener Staatsoper θα μεταδίδει καθημερινά δωρεάν μαγνητοσκοπήσεις προηγούμενων παραστάσεων όπερας και μπαλέτου μέσω της πλατφόρμας της www.staatsoperlive.com. Τουλάχιστον μέχρι τις 2 Απριλίου (που, όπως ανακοινώθηκε, θα παραμείνει κλειστό το θέατρο) μπορούμε να παρακολουθήσουμε την επική τετραλογία του Ρίχαρντ Βάγκνερ, «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν», και μάλιστα με μαέστρους τους Σάιμον Ρατλ, Άξελ Κόμπερ και Άνταμ Φίσερ, δύο βραδιές με τον «Φάλσταφ» υπό τους Τζέιμς Κόνλον και Ζούμπιν Μέτα, αλλά και το ανέβασμα του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», με τον Περουβιανό τενόρο Χουάν Ντιέγκο Φλόρες και τη Ρωσίδα σοπράνο Αΐντα Γκαριφουλίνα στους ρόλους του τίτλου.
Μια μέρα μετά τη Βιέννη (16 Μαρτίου) μπαίνει στον χορό και η Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης. «Μετά την ακύρωση των επερχόμενων παραστάσεων λόγω ανησυχιών για τον κορωνοϊό, η Μητροπολιτική Όπερα ανακοινώνει ότι θα προσφέρει παραστάσεις από τη βραβευμένη σειρά Live in HD στην ιστοσελίδα της εταιρείας όσο θα παραμένει κλειστή. Η προσφορά θα ξεκινήσει τη Δευτέρα (16/3) με την προβολή της "Κάρμεν" του Μπιζέ (παραγωγή 2010) που διευθύνει ο μουσικός διευθυντής της Met, Γαλλοκαναδός αρχιμουσικός Γιανίκ Νεζέ-Σεγκέν με πρωταγωνίστρια την Eλίνα Γκαράντσα και τον Ρομπέρτο Αλάνια στον ρόλο του Δον Χοσέ».
Carmen - L'amour est un oiseau rebelle (Elina Garanca)
Συντονιζόμαστε καθημερινά στις 7:30 ώρα Νέας Υόρκης κι αν αυτό είναι αδύνατο λόγω διαφοράς ώρας, θυμηθείτε πως μπορείτε να αναζητήσετε την παράσταση της ημέρας στην ειδική on-demand υπηρεσία (θα παραμένει ενεργή για τις επόμενες 20 ώρες). Ο προγραμματισμός των Αμερικανών θα φέρει στις οθόνες μας κορυφαίες παραγωγές της τελευταίας 15ετίας (εδώ οι λεπτομέρειες: https://www.metopera.org) με πρωταγωνιστές την αφρόκρεμα των λυρικών τραγουδιστών (Άνα Νετρέμπκο, Άντζελα Γκεοργκίου, Ραμόν Βάργκας, Ντιάνα Νταμράου, Ναταλί Ντεσέ, Ρενέ Φλέμινγκ, Ντμίτρι Χβοροστόφσκι κ.ά).
Σημαντική απόφαση για την πληγείσα Ιταλία αυτή που πήρε το εμβληματικό Φεστιβάλ Όπερας Ροσίνι να χαρίσει στο κοινό ζωντανές μεταδόσεις από πρόσφατες παραγωγές του. Το φιλόδοξο πρότζεκτ ονομάζεται «Soirées Μusicales» (σε συνεργασία με Unitel Classica και Ricordi), καθεμία παράσταση θα είναι διαθέσιμη για 24 ώρες και η πρωτοβουλία θα διαρκέσει τουλάχιστον όλον τον Μάρτιο.
Κλειστή μέχρι τις 28 Μαρτίου και η Βασιλική Όπερα της Σουηδίας, που επίσης αποφάσισε να προσφέρει στο κοινό της όχι παλιότερες παραστάσεις αλλά τις παραγωγές που υποχρεώθηκε να ακυρώσει λόγω του αιφνίδιου κλεισίματός της. Το Σάββατο (14 Μαρτίου) ξεκίνησαν με μια παρουσίαση της βαγκνερικής «Βαλκυρίας» σε συναυλιακή μορφή. Τα επόμενα σχέδιά τους θα τα βρείτε στο https://www.operan.se/en.
Σε ένα δικό της τέμπο, το οποίο προφανώς ακολουθεί τις αποφάσεις που παίρνει ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου, Μπόρις Τζόνσον, η Βασιλική Όπερα της Αγγλίας (Royal Opera House) όχι μόνο δεν σταματά τις παραστάσεις αλλά ετοιμάζεται για την πρεμιέρα της «Τραβιάτα» που σκηνοθετεί ο σημαντικός Richard Eyre (14 Μαρτίου). Βέβαια, ο επίμονος τρόπος που το κορυφαίο λυρικό θέατρο επιμένει να στέλνει στο κοινό του μηνύματα υπενθύμισης της νέας παραγωγής ‒τέτοιου είδους οικειότητες δεν τις συνηθίζει η ROH‒ αποδεικνύει πως στο Covent Garden, ακόμα και την παραμονή της πρεμιέρας, υπήρχαν διαθέσιμες θέσεις.
Τέλος, ερχόμαστε σε μια παραγωγή που μας αφορά άμεσα. «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας» είχε τίτλο το νέο φιλόδοξο οπερατικό πρότζεκτ της ιέρειας της performance art Μαρίνα Αμπράμοβιτς για την απόλυτη ντίβα της όπερας, το οποίο και αποτελούσε διεθνή συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την Κρατική Όπερα της Βαυαρίας, τη Γερμανική Όπερα του Βερολίνου, τον Μουσικό Μάη της Φλωρεντίας και την Εθνική Όπερα των Παρισίων.
Η παράσταση επρόκειτο να κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Μόναχο αρχές Απριλίου. Ωστόσο, καθώς η κορυφαία όπερα θα παραμείνει κλειστή έως τις 19 Απριλίου, σύμφωνα με τα μέτρα της γερμανικής κυβέρνησης, η πρεμιέρα (με κοινό) αναβάλλεται και προβλέπεται μόνο μια live προβολή στις 11 Απριλίου.
Στη συνέχεια, οι «Επτά θάνατοι» είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστούν από 4 έως 6 Ιουνίου στη Φλωρεντία. Όμως εκεί η κατάσταση παραμένει δύσκολη, έτσι, με τα σημερινά δεδομένα πάντα, μοιάζει αδύνατον να ανέβει η παραγωγή στο ιταλικό θέατρο.
Αν ισχύσουν όλα τα παραπάνω, τότε η Αθήνα, που ακολουθούσε ως τρίτη πόλη (8, 9 και 10 Ιουλίου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής), πιθανότατα γίνει τελικά εκείνη που θα φιλοξενήσει την παγκόσμια πρεμιέρα με κοινό και όχι από οθόνης.
σχόλια