LIVE!

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος φωτογράφος-είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ+ ιστορίας

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
0

Η Άλις Όστεν, μια από τις πρώτες φωτογράφους της Αμερικής, ήταν γνωστή μέχρι πριν λίγα χρόνια για το έργο της αλλά και την ενδιαφέρουσα ζωή της. Αυτό που παραλειπόταν σταθερά στις διαφορετικές αφηγήσεις για τη ζωή της ήταν η 53χρονη σχέση της με την Γκέρτρουντ Τέιτ, μια σχέση που μας κληροδότησε πλήθος φωτογραφιών οι οποίες αμφισβητούν τις καταπιεστικές βικτοριανές συμβάσεις, αγκαλιάζοντας την ατομικότητα και την ανεξαρτησία.

Η περίπτωση της Όστεν είναι μοναδική. Γεννημένη σε ένα εύπορο σπίτι στο Στάτεν Άιλαντ το 1866, ήταν εγγονή του Πίτερ Τάουνσεντ, ιδιοκτήτη του εργοστασίου σιδήρου Στέρλινγκ. Όταν ο πατέρας της εγκατέλειψε την οικογένειά τους, μετακόμισε με τη μητέρα της στο εξοχικό, που ονομαζόταν Clear Comfort. Ο θείος της, ένας Δανός καπετάνιος, την άφησε να παίξει με μια φωτογραφική μηχανή σε ηλικία 10 ετών – ένας άλλος θείος, καθηγητής χημείας, της έδειξε πώς να εμφανίζει τις γυάλινες πλάκες.

Το νεαρό κορίτσι μετέτρεψε μια ντουλάπα στον επάνω όροφο του σπιτιού σε σκοτεινό θάλαμο, ενώ κρατούσε σχολαστικά σημειώσεις σχετικά με τη διαδικασία λήψης φωτογραφιών. Στα 18 της ήταν μια έμπειρη φωτογράφος που πέρασε τα επόμενα 50 χρόνια της ζωής της τελειοποιώντας την τέχνη της.

Η Όστεν κορόιδευε τη βικτοριανή κοινωνία και τους περιορισμούς που έθετε στις γυναίκες και φωτογράφιζε παιχνιδιάρικα τις φίλες της να αγκαλιάζονται, να φορούν μάσκες, κορσέδες και φούστες μέχρι τη γάμπα, με τα χέρια τους πλεγμένα, και να καπνίζουν – μια πράξη που για τις γυναίκες εκείνης της εποχής ήταν λόγος σύλληψης από την αστυνομία. 

Σε αυτό το οικιακό στούντιο παρήγαγε πάνω από 7.000 φωτογραφίες μιας Νέας Υόρκης που άλλαζε ραγδαία, συμβάλλοντας σημαντικά στην ιστορία της φωτογραφίας, καταγράφοντας τους μεταναστευτικούς πληθυσμούς της Νέας Υόρκης, τις κοινωνικές δραστηριότητες των βικτοριανών γυναικών και τον φυσικό και αρχιτεκτονικό κόσμο του περιβάλλοντός της.

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Alice Austen και Gertrude Tate, Pickards Penny Photo Studio, Stapleton Staten Island, π. 1905. Courtesy of the Staten Island Historical Society.

Υπήρξε μια από τις πρώτες γυναίκες φωτογράφους της Αμερικής που εργάστηκαν εκτός στούντιο, ένας άθλος, αν σκεφτούμε  ότι συχνά μετέφερε έως και 50 κιλά φωτογραφικού εξοπλισμού στο ποδήλατό της για να αποτυπώσει τον κόσμο της. Ήταν μια επαναστάτρια η οποία ξέφυγε από τους περιορισμούς του βικτοριανού περιβάλλοντός της και σφυρηλάτησε μια ανεξάρτητη ζωή που έσπαγε τα όρια της αποδεκτής γυναικείας συμπεριφοράς και των κοινωνικών κανόνων.

Αν και θεωρείτο ερασιτέχνης φωτογράφος, επειδή ήταν πλούσια και ανεξάρτητη και δεν ζούσε από τη φωτογραφία κατάφερε όταν ολοκλήρωσε μια επ’ αμοιβή αποστολή από την Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας των ΗΠΑ, στην οποία κατέγραψε τους ανθρώπους και τις συνθήκες των σταθμών καραντίνας μεταναστών στη Νέα Υόρκη και του νέου ομοσπονδιακού σταθμού του Ellis Island κατά τη δεκαετία του 1890, να κατοχυρώσει τα πνευματικά της δικαιώματα στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, να εκθέσει και να δημοσιεύσει το έργο της. Η άσκηση αυτή τη γοήτευσε πολύ, και επέστρεφε κάθε χρόνο για μια δεκαετία, καταγράφοντας με θέρμη ανθρώπους και εξοπλισμό.

Η Όστεν περιπλανήθηκε στη Νέα Υόρκη των αρχών του 20ού αιώνα με τη φωτογραφική μηχανή στο χέρι, απαθανατίζοντας πωλητές του δρόμου και μετανάστες. Δούλευε από κινούμενα τρένα και σε αθλητικές εκδηλώσεις, δημιουργώντας πρώιμα πλάνα δράσης, και κατέγραφε εμμονικά τις δραστηριότητες των φίλων και της οικογένειας, καθώς και τη δική της ζωή. Ήταν ατρόμητη, δεν δίσταζε να σκαρφαλώσει σε στύλους και φράχτες για να πετύχει την τέλεια λήψη, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην πρωτοπορία της φωτογραφίας ντοκιμαντέρ.

ΘΕΛΕΙ ΦΩΤΟ Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
The Darned Club, 1891. Alice Austen Photograph Collection. Courtesy of the Staten Island Historical Society.

Αυτή η δουλειά, καθώς και το γεγονός ότι δεν παντρεύτηκε ποτέ και δεν απέκτησε παιδιά, δεν ήταν καθόλου συνηθισμένα χαρακτηριστικά για μια γυναίκα εκείνης της εποχής. Όμως η ίδια δεν ήταν αναγκασμένη να ψάχνει για δουλειά και δεν την ενδιέφερε αν θα είναι αποδεκτή.

Το ταλέντο της Όστεν στο φωτορεπορτάζ είναι αυτό που ήταν γνωστό για πολλές δεκαετίες. Οι σχέσεις της με άλλες γυναίκες, κάτι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση του έργου της, παραλειπόταν συστηματικά, η λέξη «λεσβία» αποκρύφθηκε για σχεδόν έναν αιώνα, παρά το γεγονός ότι με τις φωτογραφίες της έχουμε μια σπάνια τεκμηρίωση των στενών σχέσεων μεταξύ των γυναικών της εποχής της.

Ο μη παραδοσιακός τρόπος ζωής της ίδιας και των φίλων της, αν και προοριζόταν για ιδιωτική θέαση, αποτελεί το αντικείμενο μερικών από τις πιο αναγνωρισμένες από τους κριτικούς φωτογραφίες της.

Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στα Κάτσκιλς το 1899, η Όστεν γνώρισε την Γκέρτρουντ Τέιτ, μια νηπιαγωγό που ανάρρωνε από τύφο σε ένα ξενοδοχείο. Ένα μικρό φωτογραφικό άλμπουμ που έφτιαξε η Όστεν καταγράφει τη σχέση που άνθισε εκείνο το καλοκαίρι. Η Τέιτ, που ζούσε στο Μπρούκλιν, άρχισε να επισκέπτεται το Clear Comfort και το 1917 μετακόμισε στο εξοχικό παρά τις αντιρρήσεις της οικογένειάς της  για τη «λανθασμένη αφοσίωσή» της στην Όστεν.

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Τύποι του δρόμου της Νέας Υόρκης - Μετανάστης και πωλήτρια κουλουριών | Alice Austen

Η Όστεν κορόιδευε τη βικτοριανή κοινωνία και τους περιορισμούς που έθετε στις γυναίκες και φωτογράφιζε παιχνιδιάρικα τις φίλες της να αγκαλιάζονται, να φορούν μάσκες, κορσέδες και φούστες μέχρι τη γάμπα, με τα χέρια τους πλεγμένα, και να καπνίζουν – μια πράξη που για τις γυναίκες εκείνης της εποχής ήταν λόγος σύλληψης από την αστυνομία. Σε μια φωτογραφία η ίδια και οι φίλες της είναι ντυμένε άντρες με ψεύτικα μουστάκια και τσιγάρα, ενώ σε μια άλλη απεικονίζει μια γυναίκα με μια κλειστή ομπρέλα ανάμεσα στα πόδια της, υποδηλώνοντας έναν φαλλό. Ήταν ένας τρόπος να εξερευνήσει μέσα από την τέχνη της και την πρακτική της την ταυτότητά της και τους ρόλους των φύλων.

Για πολλά χρόνια, με πρόσχημα να μη «σκέφτονται άσχημα» την Άλις και τη Γκέρτρουντ και επειδή «θα ήταν σαν να τις στιγματίζουν με αυτόν τον τρομερό ισχυρισμό», η σχέση των δυο γυναικών περιγραφόταν ως «ρομαντική φιλία». Μόλις το 1976, η Αν Νόβοτνι, στο βιβλίο «Novotny» αναφέρει ανοιχτά τη σχέση τους, όπως και σε ένα άρθρο που έγραψε για το «Heresies», ένα φεμινιστικό περιοδικό τέχνης, τον επόμενο χρόνο. Στις 20 Ιουνίου 2019, το σπίτι της Άλις Όστιν χαρακτηρίστηκε επίσημα ως εθνικός τόπος ιστορίας LGBTQ+. Είναι ο τέταρτος τόπος στη Νέα Υόρκη και ο πρώτος στην πόλη και την Πολιτεία που είναι αφιερωμένος σε μια γυναίκα.

Όσο για την ίδια, ο πλούτος της χάθηκε στο χρηματιστηριακό κραχ του 1929 και η ίδια και η Τέιτ εκδιώχθηκαν από το αγαπημένο τους σπίτι το 1945. Χωρίστηκαν εξαιτίας της φτώχειας και της απόρριψης της σχέσης τους από τις οικογένειές τους. Η Όστεν μετακόμισε στο Στάτεν Άιλαντ, όπου η Τέιτ την επισκεπτόταν κάθε εβδομάδα. Το 1951 οι φωτογραφίες της Όστεν ανακαλύφθηκαν από τον ιστορικό Όλιβερ Τζένσεν και από τη δημοσίευση των φωτογραφιών της συγκεντρώθηκαν χρήματα για να εγκατασταθεί η φωτογράφος σε ιδιωτικό οίκο ευγηρίας. Πέθανε το 1952 και η τελευταία της επιθυμία, δική της και της Τέιτ, ήταν να θαφτούν μαζί, κάτι που απορρίφθηκε από τις οικογένειές τους.

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Alice Austen, Julia Martin, Julia Bredt, 1891. Συλλογή φωτογραφιών Alice Austen. Courtesy of the Staten Island Historical Society.

Το Alice Austen House, που σήμερα είναι επισκέψιμο για το κοινό με εκθέσεις και για την ΛΟΑΤΚΙ+ ζωή και κοινότητα φιλοξενεί εδώ και λίγα χρόνια την παρακάτω δήλωση:

«Η Άλις Όστεν είναι μια συναρπαστική ιστορική προσωπικότητα της οποίας η ιστορία έχει σχέση με ζητήματα που αντιμετωπίζουμε ακόμη στην κοινωνία. Η ιστορία της ζωής και η φωτογραφία της Όστεν αντιπροσωπεύουν ευρύτερα θέματα στην αστική και μεταναστευτική ιστορία, τις γυναικείες και έμφυλες σπουδές, την ιστορία των ΛΟΑΤΚΙ+ και την ιστορία της φωτογραφίας και της τέχνης που μπορούν να διερευνηθούν, να εξεταστούν και να παρουσιαστούν καλύτερα μέσω του δημόσιου μουσείου για το σημερινό κοινό. Σκοπεύουμε με έναν επανασχεδιασμό της μόνιμης έκθεσης να καλύψουμε τα κενά του μουσείου, και θα καταστήσουμε πιο ορατή την αφοσιωμένη σχέση της Άλις Όστεν και της Γκέρτρουντ Τέιτ, ώστε να αντικατοπτρίζει τη ζωή που έζησαν μαζί στο σπίτι για τα 30 από τα περισσότερα από 50 χρόνια της σχέσης τους. Η ιστορία και οι φωτογραφίες της Όστεν παρέχουν εκπαιδευτικές ευκαιρίες και διεγείρουν τον διάλογο για το σημερινό κοινό σχετικά με τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν όσοι εισέρχονται στη χώρα και εγκαθίστανται ως μετανάστες, καθώς και σχετικά με την ανοχή, την αποδοχή και την ισότητα όσον αφορά τον σεξουαλικό προσανατολισμό».

Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Richard O'Cannon, η Alice Austen καθισμένη με την Gertrude Tate, Σεπτέμβριος 1944. Courtesy of the Staten Island Historical Society.
Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Μετανάστες από πλοίο με ευλογιά, κρατούμενοι για παρακολούθηση, πίσω από συρμάτινο φράχτη, Hoffman Island, N.Y. | Alice Austen
Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Η Άλις Όστεν φωτογραφίζει σκαρφαλωμένη σε ένα φράχτη, ενώ η Γκέρτρουντ Τέιτ παρακολουθεί τον δεύτερο φωτογράφο.
Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Alice Austen, Group Apparatus, 1893. Συλλογή φωτογραφιών Alice Austen. Courtesy of the Staten Island Historical Society.
Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Τύποι του δρόμου της Νέας Υόρκης | Alice Austen
Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Τύποι του δρόμου της Νέας Υόρκης - Αγόρι μεταφορέας και ποδήλατο | Alice Austen
 Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Νέα Υόρκη, 1897. Ο οργανοπαίκτης και η σύζυγός του | Alice Austen
Άλις Όστεν: Μια πρωτοπόρος, αντισυμβατική φωτογράφος - είδωλο της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας Facebook Twitter
Alice Austen, Trude & I, 1891. Courtesy of the Staten Island Historical Society.
Φωτογραφία
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ