Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ζευγάρι, 1930. Το Χάρλεμ του Τζέιμς Βαν ντερ Ζι παρουσίαζε ελκυστικούς ανθρώπους που ξεχείλιζαν από ζωντάνια. Ο φωτογράφος συχνά χρωματίζει τις εκτυπώσεις με το χέρι για να προσθέσει στην ομορφιά τους. Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art

Η Αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης

0

Το αρχείο του Τζέιμς Βαν Ντερ Ζι, του βιρτουόζου πορτρετίστα που έδωσε ζωή στην εικόνα της Αναγέννησης του Χάρλεμ, ανήκει πλέον στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης που θα το συντηρήσει και θα το αναδείξει.

Στα 70 χρόνια της καριέρας του, ο Βαν Ντερ Ζι δημιούργησε ένα ασυναγώνιστο χρονικό της ζωής των Αφροαμερικανών στο Χάρλεμ. Η Αναγέννηση του Χάρλεμ είναι από τις πλουσιότερες πολιτιστικά περιόδους της ιστορίας των ΗΠΑ και σημείο καμπής στην κουλτούρα των Αφροαμερικανών, με το κίνημα να φέρνει στο προσκήνιο μια γενιά που διέπρεψε στα γράμματα, στη μουσική, στις εικαστικές τέχνες και των οποίων η πολιτιστική κληρονομιά επηρέασε κατοπινά κινήματα σε όλη τη διάρκεια του προηγούμενου αιώνα.

Το αρχείο, το οποίο θα στεγαστεί στο Met, περιλαμβάνει περίπου 14.000 εκτυπώσεις και 23.000 αρνητικά, τα οποία θα αποκτήσει το μουσείο από τη Ντόνα Βαν Ντερ Ζι, τη χήρα του φωτογράφου, και το Ινστιτούτο Τζέιμς Βαν ντερ Ζι, το οποίο ιδρύθηκε για να διαφυλάξει την κληρονομιά του, αλλά είναι αδρανές από τη δεκαετία του 1980. Περίπου 6.000 εκτυπώσεις και 7.000 αρνητικά βρίσκονται ήδη στη συλλογή του Studio Museum, το οποίο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία τους, ενώ το μουσείο απέκτησε και τα πνευματικά δικαιώματα για την αναπαραγωγή των εικόνων του Βαν ντερ Ζι.

Το Χάρλεμ του Βαν Ντερ Ζι αποτελείται από ελκυστικούς ανθρώπους που ευημερούν και είναι γεμάτοι ζωντάνια και αισιοδοξία. Ντυμένοι με τα καλύτερα ρούχα τους, ποζάρουν άνετα μπροστά στην κάμερά του, με μια λάμψη που ζωντανεύει την αίγλη της Αναγέννησης του Χάρλεμ.

Ο φωτογράφος, που πέθανε το 1983, δημιουργούσε πορτρέτα στα οποία οι κάτοικοι του Χάρλεμ μνημόνευαν τα σημαντικά γεγονότα της ζωής τους: την πρώτη κοινωνία, τη στρατιωτική θητεία, τον γάμο τους. Ήταν επίσης εκεί και στον θάνατό τους, τον οποίο απεικόνισε σε μια αξιοσημείωτη σειρά φωτογραφιών από κηδείες με ανοιχτά φέρετρα.

Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία του Τζέιμς Βαν ντερ Ζι από το 1931. Ο φωτογράφος, ο οποίος απέκτησε κλασική παιδεία, ήταν επίσης σπουδαστής μουσικής. Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art

«Είναι μια κεντρική φιγούρα, ένας σημαντικός καλλιτέχνης, που αφηγείται την ιστορία ανθρώπων αφρικανικής καταγωγής», δήλωσε η Θέλμα Γκόλντεν, διευθύντρια και επικεφαλής επιμελήτρια του Μουσείου Studio. «Οι φωτογραφίες του είναι μαρτυρίες ομορφιάς και δύναμης».

Το Χάρλεμ του Βαν Ντερ Ζι αποτελείται από ελκυστικούς ανθρώπους που ευημερούν και είναι γεμάτοι ζωντάνια και αισιοδοξία. Ντυμένοι με τα καλύτερα ρούχα τους, ποζάρουν άνετα μπροστά στην κάμερά του, με μια λάμψη που ζωντανεύει την αίγλη της Αναγέννησης του Χάρλεμ. Εκτός από τα πορτρέτα στο στούντιο, ο Βαν ντερ Ζι τράβηξε φωτογραφίες τοπίων, νυχτερινά κέντρα, κοινοτικούς συλλόγους και παρελάσεις.

Οι ερευνητές του Μet θέλουν να επισκεφθούν το Χάρλεμ και να αναζητήσουν πρόσωπα και κοινότητες που υπάρχουν στις φωτογραφίες του. Μερικές από τις εικόνες του είναι χρωματισμένες στο χέρι με εξαιρετική λεπτότητα. Σε άλλες, επεξεργαζόταν τα αρνητικά για να αποκτήσει το αποτέλεσμα που ήθελε. Σε ένα πορτρέτο, έκανε ρετούς στο λευκό των ματιών, έτσι ώστε να προβάλλονται εντυπωσιακά σε αντίθεση με το μαύρο πρόσωπο μιας γυναίκας.

Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art

Του άρεσε να δημιουργεί νέα σκηνικά, είτε αντικαθιστώντας τη διακόσμηση σε ένα καθιστικό είτε εισάγοντας ένα νέο περιβάλλον, συνδυάζοντας δύο αρνητικά. Στις εικόνες της κηδείας, πρόσθετε υπερφυσικά θρησκευτικά στοιχεία - αγγέλους, τον Χριστό, το Άγιο Πνεύμα- ή νότες μουσικής. Ήταν επίσης πρωτοπόρος τυπογράφος. Ο τεράστιος αριθμός των εκτυπώσεων και των εναλλακτικών λήψεων είναι εξαιρετικός.

Γεννημένος από γονείς που είχαν εργαστεί ως υπηρέτες στον Λευκό Οίκο την εποχή της πρoεδρίας του Οδυσσέα Γκραντ, ο Βαν ντερ Ζι μεγάλωσε στο Λένοξ της Μασαχουσέτης. Εκτός από την κλίση του στη φωτογραφία, έδειξε ένα πρώιμο μουσικό ταλέντο. Όταν πήγε στη Νέα Υόρκη το 1906 σε ηλικία 20 ετών, φιλοδοξούσε να γίνει βιολιστής. Συνέχισε να παίζει, μάλιστα σε μια μεταγενέστερη αυτοπροσωπογραφία του κρατά ένα βιολί. Ήταν πιανίστας με τους Fletcher Henderson Band, αλλά όταν εργάστηκε στο φωτογραφικό στούντιο ενός πολυκαταστήματος για να κερδίσει τα προς το ζην ανακάλυψε το διά βίου επάγγελμά του, το οποίο του παρείχε όχι μόνο βιοπορισμό αλλά και διέξοδο για την απεριόριστη δημιουργικότητά του.

Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Παρέλαση, Χάρλεμ, 1924-26. Ο Βαν ντερ Ζι φωτογράφισε παρελάσεις στο Χάρλεμ. Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art

Το 1916, μαζί με τη δεύτερη σύζυγό του, Gaynella Greenlee, δημιούργησαν το Guarantee Photo Studio στη West 125th Street στο Χάρλεμ. Η επιχείρησή του γνώρισε άνθηση κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1920 και του 1930 έβγαλε εκατοντάδες φωτογραφίες που καταγράφουν την ανερχόμενη μεσαία τάξη του Χάρλεμ. Οι εικόνες του ήταν φροντισμένες συνθέσεις και γρήγορα έγινε ο πιο επιτυχημένος φωτογράφος στο Χάρλεμ, φωτογραφίζοντας ποιητές, καλλιτέχνες, θρησκευτικούς ηγέτες των μαύρων. Όταν άρχισε η χρήση της προσωπικής φωτογραφικής μηχανής, η δουλειά του μειώθηκε.

Χρησιμοποιούσε αρχιτεκτονικά στοιχεία, σκηνικά και κοστούμια για να πετύχει τα στιλιζαρισμένα tableaux vivant του, σύμφωνα με τις όψιμες βικτοριανές και εδουαρδιανές οπτικές παραδόσεις ή αντέγραφε διασημότητες των δεκαετιών του 1920 και του 1930 στις πόζες και τις εκφράσεις τους για ένα αποτέλεσμα με μια αύρα γοητείας. Ο Τζέιμς Βαν Ντερ Ζι πέθανε στην Ουάσιγκτον το 1983.

Η συλλογή του Βαν ντερ Ζι θα στεγαστεί στο νέο κτίριο του Studio Museum του Χάρλεμ που υπογράφει ο αρχιτέκτονας Ντέιβιντ Ατζάγιε και θα ολοκληρωθεί το 2024. «Το πολύ ιδιαίτερο όραμά του έχει τη δύναμη να εμπνεύσει γενιές καλλιτεχνών που έχουν δει τη δυνατότητα του τι σημαίνει να καταγράφεις στον χρόνο και τον τόπο έναν λαό και έναν πολιτισμό», λέει η διευθύντρια του μουσείου του Χάρλεμ Θέλμα Γκόλντεν.

Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Γυναίκα που κρατά αναδιπλούμενη φωτογραφική μηχανή, 1922. Το MET σχεδιάζει να ερευνήσει την ταυτότητα των εικονιζόμενων στα πορτρέτα του Τζέιμς Βαν ντερ Ζι - συμπεριλαμβανομένου του μυστηρίου του γιατί η γυναίκα κρατάει φωτογραφική μηχανή. Το σκηνικό φτιάχτηκε πιθανότατα με κολάζ δύο αρνητικών. Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art
Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ναύτης, Ακτοφυλακή των ΗΠΑ, 1941-47. Οι άνθρωποι πήγαιναν στο στούντιο του Βαν ντερ Ζι για να αποτυπώσουν σημαντικές στιγμές της ζωής τους, συμπεριλαμβανομένης της εισόδου ή αποχώρησης από τη στρατιωτική θητεία. Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art
Η λάμψη και τα πρόσωπα της Αναγέννησης του Χάρλεμ σε μια έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ταφικό πορτρέτο, 1932. Στις νεκρικές φωτογραφίες του, ο Τζέιμς Βαν ντερ Ζι συχνά πρόσθετε θρησκευτικά μοτίβα ή, στην προκειμένη περίπτωση, μουσικές νότες από το τραγούδι "Going Home". Φωτ: James Van Der Zee Archive/Metropolitan Museum of Art
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ