Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter

Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του

0
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies

Στις 26 Απριλίου 1986, ένα καταστροφικό δυστύχημα στο εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας στο Τσερνόμπιλ της βόρειας Ουκρανίας εκλύει ραδιενεργά σωματίδια στον αέρα και προκαλεί μεγάλη τοξική μόλυνση στη γύρω περιοχή. Έχει καταγραφεί ως μια από τις μεγαλύτερες και τις χειρότερες καταστροφές στη σύγχρονη ιστορία.

Ο απολογισμός αυτού του δυστυχήματος ήταν 31 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους και οι συνέπειες στην υγεία των κατοίκων και την περιοχή, γενικότερα, να είναι εμφανείς ακόμη και μετά από πολλές δεκαετίες. Ο καρκίνος και τα προβλήματα που προέκυψαν από την έκθεση στη ραδιενέργεια ακόμη επηρεάζουν τους κατοίκους, ενώ η μόλυνση του νερού και του εδάφους ακόμη και σήμερα αποτελεί βασικό πρόβλημα.

Κανείς δε γνωρίζει καλύτερα όλα αυτά τα προβλήματα από τους ίδιους τους κατοίκους που ζουν κοντά στη «Ζώνη της Πυρηνικής Έκρηξης» -την περιοχή όπου τα επίπεδα της ραδιενέργειας είναι ακόμη εξαιρετικά υψηλά σε ακτίνα 19 μιλίων από το σημείο της έκρηξης. Περίπου 350.000 άνθρωποι αναγκάστηκαν να εκκενώσουν τα σπίτια τους έπειτα από το ατύχημα και πολλοί ακόμη δημιούργησαν μια κοινότητα στο χείλος της ερημικής περιοχής. Το Business Insider παρουσιάζει ένα πρότζεκτ που φανερώνει τη ζωή των κατοίκων στην περιοχή έπειτα από τόσα χρόνια μετά το δυστύχημα.

Ο καρκίνος και τα προβλήματα που προέκυψαν από την έκθεση στη ραδιενέργεια ακόμη επηρεάζουν τους κατοίκους, ενώ η μόλυνση του νερού και του εδάφους ακόμη και σήμερα αποτελεί βασικό πρόβλημα.

Ο φωτογράφος Thom Davies, που είναι επίσης και εκπαιδευόμενος γεωλόγος και εθνογράφος, επιχείρησε από το 2008 να καταγράψει αυτή την κοινότητα. Για τις ανάγκες του πρότζεκτ, ο Davies έδωσε στους κατοίκους φορητές κάμερες ζητώντας τους να καταγράψουν την καθημερινότητά τους σε αυτό το ασυνήθιστο περιβάλλον. «Οι φωτογραφίες παρουσιάζουν μια σπάνια ματιά μέσα στην αθέατη πραγματικότητα της καθημερινής ζωής σε αυτή τη μετά–ατομική ενδοχώρα», δηλώνει ο Davies για το πρότζεκτ που ονομάστηκε "Disposable Citizens" (Aναλώσιμοι κάτοικοι).

«Κανείς δεν κατανοεί τις συνέπειες του Τσέρνομπιλ καλύτερα από τους ίδιους τους κατοίκους του. Υπάρχει κάτι πραγματικά αινιγματικό με αυτά τα τοπία της πυρηνικής έκρηξης. Υπάρχουν μέρη όπου η επιστήμη και η ζωή συγκρούστηκαν, αφήνοντας μόνο συνέπειες και αναπάντητα ερωτήματα», εξηγεί ο φωτογράφος όταν ρωτήθηκε γιατί επέλεξε να φωτογραφήσει τα τοπία.

Ο Davies επισημαίνει στο Business Insider πως «είμαι ενθουσιασμένος με τη σχέση των κατοίκων με την περιοχή, και σε ένα μέρος όπως εδώ στο μετα –ατομικό τοπίο όπως είναι το Τσέρνομπιλ, αυτή η σχέση είναι τεταμένη και αμφισβητούμενη. Η αόρατη ραδιενέργεια προσθέτει ένα ακόμη είδος μυστηρίου σε αυτά τα μέρη και τις κοινότητες που ζουν εδώ».

Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies


Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies

Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies

Παρότι το πρότζεκτ ξεκίνησε το 2008, ο Davies έχει επισκεφθεί αμέτρητες φορές το Τσερνόμπιλ και συνεχίζει τις μελέτες του από τότε. Η περιβαλλοντική καταστροφή έγινε αντιληπτή σε παγκόσμιο επίπεδο, όμως, «ο τρόπος με τον οποίο βίωσαν την τραγωδία εδώ μπορεί να κατανοηθεί μόνο στα τοπικά φυσικά όρια της περιοχής, αφού εντάχθηκε στους ρυθμούς της καθημερινής ζωής γύρω από τη Ζώνη Έκρηξης».

Ο Davies επέλεξε να αφήσει την πρωτοβουλία στους κατοίκους ώστε να αναδείξουν εκείνοι πτυχές που ήθελαν. «Η δύναμη της εικόνας ήθελα να είναι στα χέρια αυτών των ανθρώπων που γνώριζαν καλύτερα τα μέρη γύρω από το Τσερνόμπιλ.« Στόχος μου ήταν το πρότζεκτ να ήταν όσο το δυνατόν πιο συμμετοχικό και με ενδιέφερε περισσότερο οι ίδιοι οι άνθρωποι να πουν τις ιστορίες τους».

Οι άνθρωποι ήταν οι πιο ευγενικοί που είχε γνωρίσει ποτέ ο Davies. «Πολλές φορές ήμουν καλεσμένος σε σπίτια, τρώγοντας σπιτικό φαγητό, ακούγοντας εμπειρίες για το συμβάν, την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, πίνοντας ένα τοπικό ποτό που αποκαλείται Samogon. Η απόρριψη προτάσεων για φαγητό ή ποτό εκλαμβανόταν ως μεγάλη προσβολή για τους κατοίκους».

Το Τσερνόμπιλ είναι το «σπίτι τους», όπως ο Davies εξηγεί δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν ποτέ αυτή την περιοχή. «Οι άνθρωποι αυτοί εργάζονται σκληρά και είναι περήφανοι που τα καταφέρνουν μόνοι τους. Αυτό που απαιτούν είναι λίγο σεβασμό από την ουκρανική κυβέρνηση», δηλώνει ο Davies.

Το πρότζεκτ ήθελε να καταρρίψει το μύθο για τις ακατοίκητες και εγκαταλελειμμένες περιοχές γύρω από την καταστροφή. «Υπάρχουν άνθρωποι που ζουν μέσα στην αβεβαιότητα της ραδιενέργειας, που ζουν, ερωτεύονται, κλαίνε, γελούν», δηλώνει ο φωτογράφος.

«Ήθελα να μάθω πώς είναι να ζεις μέσα σε αυτό το γεμάτο αβεβαιότητα ραδιενεργό περιβάλλον». Οι κάτοικοι νιώθουν παραμελημένοι και αναλώσιμοι από την ουκρανική κυβέρνηση. Η οικονομική επιβίωση των περιοχών που επλήγησαν από το Τσερνόμπιλ είναι σε άσχημα επίπεδα. «Η ραδιενέργεια είναι αόρατη, όχι όμως και η φτώχεια», εξηγεί ο Davies. Η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί συνεχή αποζημίωση στους πολίτες, όμως, αυτά που λαμβάνουν μηνιαίως δεν αρκούν για να καλύψουν ούτε τις βασικές ανάγκες των κατοίκων για τρόφιμα.

Καταστροφές όπως αυτή, προκαλούν μαζική και αναγκαστική μετανάστευση, και συναισθήματα απώλειας και πόνου. Τα τεράστια κοινωνικά προβλήματα παραμένουν κρυμμένα από την κοινή θέα», τονίζει ο Davies.


«Δεν είναι ένα γεγονός που συνέβη και πέρασε στην ιστορία, το Τσερνόμπιλ συμβαίνει τώρα», δηλώνει ο φωτογράφος. Οι συνέπειες και τα προβλήματα είναι εμφανή ακόμη και τώρα έπειτα από τόσες δεκαετίες.

Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies
Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies

 

Η ζωή στο Τσερνόμπιλ μέσα από το φακό των κατοίκων του Facebook Twitter
© Thom Davies

http://www.thomdavies.com/

Φωτογραφία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ