[Aπό τον Θανάση Χαραμή]
«Στην άλλη πλευρά των βουνών του Καυκάσου και μόλις λίγα χιλιόμετρα έξω από Σότσι βρίσκονται ίσως οι φτωχότερες και πιο αιματοβαμμένες περιοχές της Ρωσίας. Ενώ στο Σότσι επενδύονται 50 δισεκατομμύρια δολάρια για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, πολλά χωριά γύρω του, μετά βίας έχουν τρεχούμενο νερό, ρεύμα ή φυσικό αέριο.
Η μικρή σχεδόν ξεχασμένη πόλη του Σότσι που ήταν τουριστική λουτρόπολη γέμισε εργοτάξια, ουρανοξύστες, φουτουριστικές εγκαταστάσεις και ζει έναν περιβαλλοντικό όλεθρο ενώ κανείς από τους 320.000 χιλιάδες κατοίκους του δεν δείχνει ακόμη και σήμερα να έχει καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει και γιατί η πόλη ξεριζώνεται, αλλάζει πρόσωπο και συμπεριφέρεται σαν κάτι που δεν είναι.
Όταν ο Πούτιν επέλεξε τη πόλη τους για να γίνει το κέντρο των αγώνων οι κάτοικοι νόμιζαν ότι επρόκειτο για πλάκα. Σε μια πόλη που σπάνια χιονίζει και που η παραλία της είναι η μεγαλύτερη ατραξιόν, ήταν οξύμωρο να λάβει χώρα το μεγαλύτερο χειμερινό αθλητικό γεγονός του κόσμου. Δεν υπήρχε καμία υποδομή που να μετατρέπει το Σότσι σε φαβορί, εκτός από αυτό που είχε στο μυαλό του ο Ρώσος πρόεδρος.
To πιο ενδιαφέρον κομμάτι στο Σότσι είναι οι άνθρωποί του και οι ιστορίες του. Στην πραγματικότητα το ίδιο είναι πολύ πιο αδιάφορο από αυτό που θέλουν να παρουσιάσουν. Το πιθανότερο είναι πως λίγα χρόνια μετά κανείς δεν θα το θυμάται και απλά θα μετατραπεί σε μια πόλη φάντασμα με τεράστιες σκουριασμένες εγκαταστάσεις που θα μοιάζουν τόσο παράταιρες όσο και αυτό που θα συμβεί τον Χειμώνα του 2014».
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα λόγια με τα οποία περιγράφουν το Σότσι ο φωτογράφος Rob Hornstra και ο δημοσιογράφος Arnold van Bruggen. Δύο άνθρωποι που πέρασαν σχεδόν πέντε χρόνια ταξιδεύοντας, καταγράφοντας, αποκρυπτογραφώντας και μεταφράζοντας τα πάντα για την περιοχή του Καυκάσου. Το εξαιρετικό The Sotchi Project είναι ένα δημοσιογραφικό αριστούργημα που βραβεύτηκε και αποτελεί ντοκουμέντο μοναδικής, σχεδόν λογοτεχνικής λεπτομέρειας. Παρόλα αυτά στη Ρωσία δεν εκτιμήθηκε. Οι δύο δημιουργοί είναι πλέον ανεπιθύμητοι επί ρωσικού εδάφους. Δύο μήνες πριν τους αρνήθηκαν τη βίζα για να πραγματοποιήσουν νέα ταξίδια, η έκθεσή φωτογραφίας τους στο Winzavod Contemporary Center for Art της Μόσχας ακυρώθηκε και το τελευταίο κομμάτι του project που θα κατέγραφε τους Χειμερινούς Αγώνες μάλλον δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ.
Τα σημαντικότερα ντοκουμέντα του project, βρίσκονται εδώ και λίγο καιρό σε ένα υπέροχο βιβλίο που θα μπορούσε να θεωρηθεί η «βιογραφία» του Σότσι, το An Atlas of War and Tourism in The Caucasus.
σχόλια