Το μέλλον είναι εδώ, κι έχει πολύ κίνηση (μέρος 2ο)

Facebook Twitter
0

(στη φωτογραφία ο 405 το 1947)

Ένας από τους πιο πολυσύχναστους ανισόπεδους κόμβους του κόσμου ενώνει τον δρόμο 405 με τον 10 και βρίσκεται φυσικά στο Los Angeles. O 405 είναι ένας δρόμος που δε μπορείς να αποφύγεις με τίποτα και η λέξη «δρόμος» μάλλον αδικεί την πραγματικότητα. Έχει σχεδόν δική της οντότητα αυτή η αρτηρία που ταλαιπωρεί τα 14 εκατομμύρια που μένουν εκεί, έχοντας rush hour γύρω στις 8 ώρες καθημερινά. Έγινε διάσημη από το κυνηγητό του OJ Simpson που όλη η Αμερική παρακολούθησε με κομμένη ανάσα στο πιο αργό κυνηγητό του κόσμου.

Εκεί που ο 405 συναντά την αρτηρία 10 πρέπει να έχεις το νου σου στα σήματα γιατί πολύ εύκολα μπορείς να καταλήξεις καμιά δεκαριά χιλιόμετρα μακριά από εκεί που ήθελες και να αναγκαστείς να γυρίσεις πίσω για να ξαναπεράσεις το ίδιο από την ανάποδη, με νέες ταμπέλες, κινδυνεύοντας να καταλήξεις είκοσι χιλιόμετρα πιο μακριά από εκεί που ήθελες. Ακόμα κι αν το έχεις περάσει χίλιες φορές και ξέρεις τη διαδρομή με κλειστά μάτια, πρέπει να αντιμετωπίσεις εκατοντάδες οδηγούς που είναι στην ίδια κατάσταση άγχους με σένα γιατί το θέμα είναι: θα προλάβω να μπω εγκαίρως στη σωστή λωρίδα ή θα καταλήξω πενήντα χιλιόμετρα μακριά από το στόχο μου; Εκεί που η πιθανότητα να χάσεις μία ώρα (στο νερό) από κακό timing οι οδηγοί κοιτιούνται με μίσος στα μάτια γιατί ο θάνατός σου, η ζωή μου.

18000 οχήματα ανά ώρα ήταν να εξυπηρετήσει αυτός ο θρυλικός 405 και όλοι αναρωτιούνται πως με τόσο γενναία πρόβλεψη έπεσαν τόσο έξω. Υποτίθεται ότι ήξεραν τη ζήτηση, τα έβαλαν κάτω και υπολόγισαν λωρίδες. Φαίνεται ότι το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο τα πολλά (πολλά παραπάνω) αυτοκίνητα.

Ζώα που βρίσκονται κατά λάθος στο δρόμο, ζώα που ιδιοκτήτες τους αφήνουν επίτηδες πάνω στο δρόμο για να σκοτωθούν, αυτοκτονίες από τις γέφυρες που οδηγούν σε ένα κύμα αυτοκτονιών από γέφυρα, πεζοί που πετούν τούβλα κι άλλα αντικείμενα, όπως ψυγεία, κουζίνες, καναπέδες. Όλα αυτά επηρεάζουν την κίνηση. Γιατί τα σχέδια των αυτοκινητόδρομων υπολόγισαν τον αριθμό των αυτοκινήτων, δεν έλαβαν όμως καθόλου υπόψη τον ανθρώπινο παράγοντα. Η υπηρεσία που παρακολουθεί τη ροή του δικτύου δηλώνει πως η πραγματικότητα έχει μεγάλη διαφορά από τη θεωρία που υπήρχε το 1960 και έχτισε αυτούς τους δρόμους (και πολλούς άλλους στον κόσμο μ’ αυτά τα πρότυπα). Το φαινόμενο της χωρητικότητας του αυτοκινητόδρομου είναι χαοτικό. Ένα εμπόδιο όπως μία σακούλα στο δρόμο μπορεί να μειώσει στο μισό τον αριθμό των αυτοκινήτων που βρίσκονται στον αυτοκινητόδρομο- όμως και εντελώς απλά γεγονότα, όπως ένας οδηγός που σκύβει για να βάλει ένα CD, ένα σύννεφο, η καθαρή ατμόσφαιρα που μπορεί να κάνει έναν οδηγό να ελαττώσει ταχύτητα για να απολαύσει τη θέα, μία ωραία γυναίκα που κάνει ηλιοθεραπεία σ’ ένα μπαλκόνι, όλα αυτά επηρεάζουν την πορεία πολλών, πάρα πολλών αυτοκινήτων που ακολουθούν.

Με μεγάλη έκπληξη διάβασα ότι στο Los Angeles πραγματοποιήθηκαν μόλις οι μισοί δρόμοι από αυτούς που ήταν στα σχέδια της δεκαετίας του ’60 για τον συνήθη λόγο: έλλειψη πόρων. Αναρωτιέμαι για την Αθήνα: πολλοί λένε ότι η Αττική Οδός ξεπέρασε τη χωρητικότητά της μέσα σε λίγα χρόνια. Φαίνεται ότι οι καινούριοι δρόμοι φέρνουν και καινούρια αυτοκίνητα, δεν διευκολύνουν τα υπάρχοντα και δημιουργείται ανάγκη για νέους δρόμους, οι οποίοι φέρνουν κι άλλα αυτοκίνητα. Οι ευρωπαϊκές πόλεις προσπαθούν να λύσουν το πρόβλημα απαγορεύοντας το αυτοκίνητο στο κέντρο: τεράστια φορολογία, πανάκριβο πάρκινγκ, εκτεταμένο δίκτυο πεζόδρομων, όσο γίνεται καλή δημόσια συγκοινωνία. Είναι μία κατανοητή λύση αν προσπεράσουμε το γεγονός ότι όλα αυτά τα μέτρα λύνουν τα χέρια των πλουσίων και η πλέμπα είναι στο έλεος όποιου αποφασίζει τις τιμές των εισιτηρίων μαζικής μεταφοράς.

Κι εδώ ένα καταπληκτικό βίντεο που κάνει τους δρόμους να μοιάζουν με φλέβες ζωντανού οργανισμού. Η αστική ομορφιά με κάνει ποιήτρια!

 

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ