Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο Musée Camille Pissarro

Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Méry-sur-Oise, Γυναίκα με κόκκινη ομπρέλλα. | 1907–1914. © Antonin Personnaz / Société française de photographie, Paris
0

Μεταξύ 1907 και 1914, ο Αντονέν Περσονάζ αξιοποίησε την καινούργια τότε τεχνική επεξεργασίας φωτογραφίας, γνωστή ως Autochrome Lumière, για να απαθανατίσει σε χρώμα τη Val-d'Oise. Μια μεγάλη έκθεση στο μουσείο Musée Camille Pissarro στην Ποντουάζ της Γαλλίας ξαναφέρνει αυτές τις ιμπρεσιονιστικές φωτογραφίες στο προσκήνιο. Περίπου 40 φωτογραφίες, όλες τραβηγμένες στη Val-d'Oise, επιλέχθηκαν για την έκθεση.

Οι περισσότεροι φαντάζονται πως όταν μιλάμε για φωτογραφίες των αρχών του εικοστού αιώνα, εννοούμε πορτρέτα ηλικιωμένων σοβαρών ανδρών σε γκρι και σέπια αποχρώσεις και γυναίκες με σφιχτά μακρυά φορέματα και καρφίτσες στο γιακά τους. Παρόλο που οι εικόνες του Αντονέν Περσονάζ χρονολογούνται από την ίδια περίοδο, δημιουργούν έναν κόσμο απαλών τόνων, με λοφώδη τοπία, χιονισμένη ύπαιθρο και αγροτικά τοπία που έχουν συντεθεί από χιλιάδες νότες χρώματος.

Η προτίμηση του Περσονάζ στην ιμπρεσιονιστική ζωγραφική και οι σχετικές γνώσεις του εκπαίδευσαν το μάτι του ως φωτογράφου, και η οικογενειακή δραστηριότητα -εμπόριο υφασμάτων- συνέβαλε στην ευαισθησία του στο χρώμα.

«Ο Αντονέν Περσονάζ χρησιμοποίησε την τεχνική autochrome με τρόπο που ήταν πολύ πρωτότυπος εκείνη την εποχή» εξηγεί ο διευθυντής των μουσείων της Ποντουάζ, Christophe Duvivier. «Οι περισσότεροι, που από το 1907 και μετά χρησιμοποιούσαν αυτή την καινούργια τεχνική, αξιοποίησαν τη δυνατότητα να αιχμαλωτίσουν το χρώμα για να κάνουν πορτρέτα ή νεκρές φύσεις που ήταν πολύ χρωματικές, που "έκαναν μπαμ". Ο Περσονάζ προτιμούσε όμως να φωτογραφίζει τοπία σε τυπικά ιμπρεσιονιστικές στιγμές, όταν απουσιάζει η αντίθεση στα χρώματα: νωρίς το πρωί, το σούρουπο, όταν είχε παγωνιά, στην πρωινή ομίχλη, σε πλημμύρες ή, μετά από χιονόπτωση» προσθέτει.

Η προτίμηση του Περσονάζ στην ιμπρεσιονιστική ζωγραφική και οι σχετικές γνώσεις του, εκπαίδευσαν το μάτι του ως φωτογράφου, και η οικογενειακή δραστηριότητα -εμπόριο υφασμάτων- συνέβαλε στην ευαισθησία του στο χρώμα.

Ο ίδιος ο φωτογράφος επιβεβαίωσε τη σχέση του με τη ζωγραφική, τη χρονιά που οι αδελφοί Λιμιέρ έθεσαν στην αγορά τις γυάλινες πλάκες που έκαναν την έγχρωμη φωτογραφία διαθέσιμη σε όλους και έγραψε στο Δελτίο της Société Française de Photographie (SFP), της οποίας ήταν μέλος από το 1896:

«Οι κύριοι Λιμιέρ μας έδωσαν μια θαυμάσια τεχνική που μας επιτρέπει να δημιουργούμε αυτόματα εικονογραφικά έργα. Ας μην περιοριζόμαστε στη χρήση της για να παράγουμε φωτεινούς τόνους. Ας κοιτάξουμε να μάθουμε τους ζωγράφους τοπίου: τον Μονέ και τον Κορό, ας εμπνευστούμε από το παράδειγμά τους και ας προσπαθήσουμε να αποδώσουμε τις πιο απαλές, πιο λεπτές αποχρώσεις της φύσης και έτσι θα δημιουργήσουμε ένα έργο τέχνης».

Η ευαισθησία του και η μαεστρία του στην τεχνική της φωτογραφίας του χάρισαν σημαντική φήμη ανάμεσα στους ερασιτέχνες φωτογράφους.

Ωστόσο, μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Περσονάζ εγκατέλειψε οριστικά αυτή την τεχνική. Το αρχείο του, που περιλάμβανε περίπου χίλιες αυτόχρωμες πλάκες, καθώς και ασπρόμαυρες φωτογραφίες και στερεοσκοπικές όψεις, το εμπιστεύτηκε η χήρα του στο SFP.

Μετά από μια μακρά περίοδο λήθης, ορισμένες από αυτές τις φωτογραφίες παρουσιάστηκαν στο κοινό στα τέλη της δεκαετίας του 1970, αλλά η πρώτη προσωπική έκθεση αφιερωμένη στη φωτογραφική δραστηριότητα αυτού του λιτού καλλιτέχνη πραγματοποιήθηκε μόλις το 2020, με το κοινό να ανακαλύπτει ξανά έναν εξαιρετικό και ευαίσθητο καλλιτέχνη.

Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Αγρότισσα ξεκουράζεται σε μονοπάτι στο δάσος, 1907-1914. © Antonin Personnaz / Société française de photographie, Παρίσι
Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Nesles-la-Vallée, 1907–1914. © Antonin Personnaz / Société française de photographie, Paris
Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Τα σκαλιά της εκκλησίας d 'Auvers-sur-Oise. | Musée Camille Pissarro
Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Auvers-sur-Oise, Η συγκομιδή. Ένα φορτωμένο κάρο. 1907-1914. © Antonin Personnaz / Société française de photographie, Παρίσι
Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Η κυρία Personnaz βγαίνοντας από το σπίτι της στη rue du Montcel | Musée Camille Pissarro
Ο Αντονέν Περσονάζ και οι μοναδικές ιμπρεσιονιστικές του φωτογραφίες στο μουσείο Musée Camille Pissarro. Facebook Twitter
Méry-sur-Oise. Ο ποταμός Oise, 1907–1914. © Antonin Personnaz / Société française de photographie, Paris

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ | Pissarro Museum, Pontoise

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Φλας” στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας 

Φωτογραφία / Η ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας σε μια νέα έκδοση

Ένας διεισδυτικός και αιχμηρός διάλογος με την Πηνελόπη Πετσίνη και τον Γιάννη Σταθάτο, συνεπιμελητές της έκδοσης «Φωτογραφία και συλλογικές ταυτότητες – Ελληνικές φωτογραφικές μελέτες Ι» (εκδ. Κουκκίδα).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι εκπληκτικές φωτογραφίες του Φράνσις Μπέντφορντ από τη βασιλική περιοδεία του 1862 στην Ανατολή

Φωτογραφία / Οι εκπληκτικές φωτογραφίες του Φράνσις Μπέντφορντ από τη βασιλική περιοδεία του 1862 στην Ανατολή

Ο Φράνσις Μπέντφορντ συνόδευσε τον Πρίγκιπα της Ουαλίας στην περιοδεία του στη Μέση Ανατολή και φωτογράφησε διάσημα αξιοθέατα που είναι αμετάβλητα εδώ και χιλιάδες χρόνια.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ