Λήθη / Insenso

Λήθη / Insenso Facebook Twitter
0
Λήθη / Insenso Facebook Twitter

Φαινομενικά διαφορετικά, κι όμως τόσο στη Λήθη όσο και στο Insenso η συγγραφική υπογραφή είναι σαφής κι ευδιάκριτη. Ο Δημητριάδης, έχοντας βουτήξει στα βαθιά της σκέψης και της γραφής, αποπειράται να εμπλουτίσει το σκηνικό κείμενο με στοχασμό πάνω στα βασικά του θεάτρου (Τι μπορεί να είναι θέατρο σήμερα; Τι είναι ηθοποιός, τι το θεατρικό πρόσωπο που ερμηνεύει και ποια η μεταξύ τους ισορροπία;) αλλά και στα βασικά της ανθρώπινης ύπαρξης (Ισχύει η διάζευξη νους / σώμα; Τι είναι ο έρωτας και πώς ισορροπεί η σχέση εγγύτητας / απόστασης στο ερωτικό δίπολο; Ποια είναι η σχέση ατόμου και Ιστορίας και ποιο είναι το υποκείμενο του συλλογικού σώματος; Τι είναι μνήμη και τι λήθη;). Και παρότι τα ζητήματα που τον απασχολούν είναι δύσκολα, πόσο μάλλον για να αντιμετωπιστούν μέσα από έναν λόγο προορισμένο για τη θεατρική σκηνή, ο Δημητριάδης καταφέρνει να παρασύρει τον θεατή στον κόσμο που κάθε φορά στήνει ως πεδίο ανίχνευσης και διαλόγου, και να τον γοητεύσει. Πώς; Με το πάθος του. Ο Δημητριάδης, αν και διανοούμενος συγγραφέας, είναι αισθησιοκράτης. Μέσα από το σώμα και τις αισθήσεις ο άνθρωπος γνωρίζει τον κόσμο και τον εαυτό του. Μέσα από το σώμα και τις αισθήσεις ο άνθρωπος ανεβαίνει στα υψηλά της φιλοσοφικής διερώτησης. Όπως γράφει στη Λήθη: «Εκεί που τελειώνει το σώμα μου τελειώνω κι εγώ. Εκεί θα τελειώσω. Στο τέλος του σώματος είναι το τέλος μου».

Πηγαίνετε να δείτε την Εκάβη Ντούμα να ερμηνεύει τη Λήθη στο θέατρο Πορεία. Δεν είχα δει πέρσι την πρώτη εκδοχή της παράστασης του Τάρλοου, με τον Δημοσθένη Παπαδόπουλο, αλλά η πληρότητα της σκηνοθετικής πρότασης και η καιόμενη κατάθεση της ηθοποιού με εντυπωσίασαν. Μέσα σ’ ένα ορθογώνιο κουτί με γυάλινη την μπροστινή επιφάνεια η Εκάβη θα εκθέσει το γυμνό της σώμα, επιδιώκοντας την καταβύθιση στην απόλυτη γυμνότητα της ύπαρξης - εκεί δηλαδή όπου όλα τα μυστήρια και όλα τα διανοητικά αραμπέσκ χάνουν τη σημασία και τη γοητεία τους και μένει μόνο μια αλήθεια, η «φιλάνθρωπη βεβαιότητα», η «φιλάνθρωπη παραδοχή» ότι το σώμα υπάρχει και κάποια στιγμή δεν θα υπάρχει. «Ό,τι πεθαίνει αγαπάει ό,τι πεθαίνει» - ή έτσι θα ’πρεπε, τουλάχιστον.

Το πολύπλοκο κουτί-βιτρίνα που επιτρέπει να παρακολουθούμε τη γυναίκα-σώμα σαν σε εργαστήριο, με ειδικό φωτισμό θα γίνει σταυρός, όπου το σώμα σταυρώνεται, πάσχει, γίνεται σοφό, ανασταίνεται. Στο τέλος, αφού η ηθοποιός ντυθεί με σεμνά, απρόσωπα ρούχα μαθήτριας κολεγίου, το κουτί θα χωριστεί στα δύο και θ’ αρχίσει σιγά-σιγά να γέρνει ώσπου να έρθει σε οριζόντια θέση - ένας γυάλινος τάφος. Αρχή και τέλος του κόσμου, αυτό το ταπεινό και ταπεινωμένο ανθρώπινο σώμα μπορεί τώρα να ξεκουραστεί. «Η αιώνια λήθη του σώματος», η λύτρωση. Τίποτε άλλο.

Το σώμα έχει πρωτεύοντα ρόλο και στο άλλο κείμενο του Δημητριάδη που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην Αθήνα. Το Insenso, που πρωτοπαρουσίασε η Ρούλα Πατεράκη πέρσι σε μορφή αναλογίου και ετοιμάζει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σε μια πολυπρόσωπη εκδοχή για το Φεστιβάλ Αθηνών (8, 9 & 10 Ιουλίου), στα χέρια του Εμμανουήλ Κουτσουρέλη έγινε παράσταση για δύο γυναίκες, τη Σταματίνα Παπαμιχάλη και τη Μαρίζα Στάρη. Το σαν μονόλογος κείμενο του Δημητριάδη πατάει στην ταινία του Λουκίνο Βισκόντι Senso (1954). Από την παθιασμένη ιστορία του έρωτα της κόμισσας Λίβια Σερπιέρι για τον Αυστριακό αξιωματικό Φραντς Μάλερ (σε μια εποχή που η Ιταλία ήταν σε εμπόλεμη συνθήκη με την Αυστρία) ο Δημητριάδης κρατάει μόνο το πρόσωπο της ερωτευμένης γυναίκας. Που έδωσε τα πάντα για να πάρει πίσω εμπαιγμό και προδοσία. Καταδίδει τον εραστή της, που εκτελείται ως λιποτάκτης. Αν τον είχε σκοτώσει η ίδια, τουλάχιστον θα έμενε δικός της για πάντα. Δεν το έκανε και το αδικαίωτο πάθος της στοιχειώνει τον λόγο της.

Η κόμισσα στο κείμενο του Δημητριάδη δεν έχει χαρακτήρα, είναι η μορφή του συντετριμμένου ερωτικού υποκειμένου που μέσα από λέξεις προσπαθεί να εκφράσει την οδύνη για τον χαμένο έρωτα - μια οδύνη που δεν είναι της τάξης του λόγου αλλά περισσότερο ένας «σωματικός» παροξυσμός. Κι επειδή δεν μπορεί να εκφραστεί και να αποφορτιστεί διά του λόγου, η Λίβια οδηγείται στη νοητική κατάρρευση, στη διάρρηξη του Εγώ, στην παράνοια. Πιθανόν γι’ αυτό ο Εμμανουήλ Κουτσουρέλης χώρισε την ηρωίδα σε δύο πανομοιότυπα «αντίγραφα», σαν δυο φωνές του ίδιου προσώπου, λίγο πριν το Εγώ, ως συγκροτημένη ταυτότητα, υποχωρήσει σε μια κατάσταση ολικής κατάρρευσης, όπου συμβαίνει το εξής παράδοξο και λυτρωτικό: όλες οι αντιθέσεις καταρρίπτονται, η Λίβια γίνεται Φραντς και όσοι ζουν ξαναβρίσκουν αυτούς που για πάντα χάθηκαν.

Η παράσταση ακολουθεί τις γραμμές που ορίζει ο συγγραφέας και επικεντρώνει στην ερμηνεία του λόγου από τις δύο ηθοποιούς. Έντιμη και καθαρή, η σκηνική πρόταση αναδεικνύει, χωρίς να επιδεικνύεται, τον μοναδικής ποιότητας λόγο του Δημητριάδη, που, παρεμπιπτόντως έγραψε το Ιnsenso εν βρασμώ ψυχής. Ως απότοκο μιας δικής του πραγματικής ιστορίας, το πάθος του Insenso είναι όλο αληθινό.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ