38' με τoν Caryl Férey

38' με τoν Caryl Férey Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

38' με τoν Caryl Férey Facebook Twitter

Ο Caryl Férey δεν είναι απλώς ένας συγγραφέας και το βιβλίο του Μαπούτσε δεν είναι ένα απλό νουάρ. Καβαλώντας τη μηχανή του και γυρνώντας όλο τον κόσμο, ο γαλλικής καταγωγής συγγραφέας βάλθηκε εδώ και χρόνια να καταγράφει σε βιβλία τις πολύχρονες έρευνές του για χαμένους ανθρώπους, την άλλη πλευρά της ιστορίας, το δίκαιο και το άδικο.

Το Μαπούτσε (Caryl Férey, μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, εκδόσεις Άγρα) είναι ένα συγκλονιστικό αφήγημα με περιγραφές που κόβουν σαν μαχαίρι και φόντο ρεαλιστικές ιστορίες από τη σύγχρονη Αργεντινή –που θυμίζει έντονα Ελλάδα– αλλά και το «αμαρτωλό» πολιτικό παρελθόν που δύσκολα πιστεύεις ότι υπήρξε. Βασανιστήρια που ξεπερνούν κάθε σαδιστική φαντασία, μαζικές εξολοθρεύσεις και ιστορίες από πραγματικές πολιτικές διώξεις μετατρέπουν τη συγκλονιστική αφήγηση σε μάθημα ζωής. Ήρωες του Μαπούτσε η Ζάνα, μια νεαρή ανήσυχη γλύπτρια, γόνος μιας φυλής που προσπάθησε να εξολοθρεύσει μαζικά η επίσημη ηγεσία, και ο Ρούμπεν, ντετέκτιβ και τέκνο κι αυτός βασανισμένων γονιών και αδελφών από τη δικτατορία του Βιντέλα. Μαζί θα δώσουν ελπίδα σε ένα τοπίο όπου υπερτερεί συντριπτικά ο θάνατος και θα εξερευνήσουν την παράξενη δολοφονία μιας τραβεστί που βρίσκεται νεκρή στο λιμάνι του Μπουένος Άιρες, γυμνή κι ευνουχισμένη, με τα γεννητικά όργανα στον πισινό.

Το Μαπούτσε τιμήθηκε με το Βραβείο Landerneau Polar 2012, το βραβείο του Καλύτερου Αστυνομικού της χρονιάς 2012 του περιοδικού «Lire» και το βραβείο αναγνωστών Goutte de sang d' encre, Βιέννη 2012 και αναμένεται να γυριστεί και σε ταινία από τον Γκιγιόμ Ιβερνέλ. Το επόμενο βιβλίο του Caryl Férey θα είναι για τη Χιλή.

Είναι παράδοξο, αλλά φαίνεται να ξέρεις την Αργεντινή καλύτερα και από τους ντόπιους. Από πού άντλησες όλες αυτές τις λεπτομέρειες για το σκοτεινό παρελθόν της Αργεντινής, που είναι άγνωστο στους πιο πολλούς;

Δεν είχα ξαναπάει στην Αργεντινή πριν από το 2008, οπότε και πρωτοέφθασα με σκοπό να γράψω ένα βιβλίο για τη δικτατορία, τους αγνοούμενους και τους Μαπούτσε. Παρατηρούσα και διάβαζα οτιδήποτε είχε σχέση με την Αργεντινή αλλά το σημαντικότερο ήταν οι άνθρωποι που συνάντησα εκεί. Ξαναπήγα στη χώρα δυο φορές, έμαθα περισσότερα για τους Μαπούτσε, την τελευταία φυλή Ινδιάνων που εξακολουθούν να ζουν στην Αργεντινή σαν φαντάσματα, αφότου σφαγιάστηκαν μαζικά τον 19ο αιώνα. Επίσης, γνώρισα τις εκπροσώπους από τις «Γυναίκες της πλατείας του Μάη». Μου είπαν ιστορίες που κατά κάποιον τρόπο συνιστούν κομμάτια της δικής μας ιστορίας. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού ένας συγγραφέας πρέπει να νιώθει συμπάθεια ή ταύτιση αν θέλει να καταλάβει τις ιστορίες των ανθρώπων που ερευνά. Κι αυτός είναι ο λόγος που κάθε φορά μού παίρνει τέσσερα ή πέντε χρόνια να γράψω κάθε τέτοιου είδους βιβλίο.

Και πώς έμαθες, ή μάλλον πώς βρήκες τις «Γυναίκες της πλατείας του Μάη» (το ίδρυμα που δημιουργήθηκε με σκοπό να βοηθήσει τους συγγενείς των εξαφανισθέντων κατά τη διάρκεια της δικτατορίας την περίοδο 1976-1983);

Τις συνάντησα στο Μπουένος Άιρες μέσω της Σοφί Θονό, της Γαλλίδας δικηγόρου που τιςς υπερασπίζεται εδώ και χρόνια. Ήταν έντονη εμπειρία: μια γυναίκα μού μιλούσε σπαράζοντας στο κλάμα κάτω από τη φωτογραφία της πανέμορφης κόρης της που εξαφανίστηκε μαζί με τους υπόλοιπους 30.000. Το φοβερό είναι ότι ήξερε τι της είχε συμβεί: αφότου τη βίασαν και τη βασάνισαν, τη σκότωσαν κι έκρυψαν το πτώμα της σε άγνωστο σημείο. Αλλά, όπως λένε οι θαυμάσιες αυτές γυναίκες, «μας έκλεψαν τις οικογένειες, αλλά δεν θα μπορέσουν ποτέ να κλέψουν την αγάπη μας». Κι είναι η αγάπη τελικά που τις κάνει αόρατες.

Ίσως γι' αυτό και η Ζάνα και ο Ρούμπεν, οι δυο κεντρικοί ήρωες του βιβλίου, να έρχονται αντιμέτωποι με τέτοιου είδους περιστατικά που ξεπερνούν κάθε φαντασία. Αλήθεια, πιστεύεις ότι τα πραγματικά ιστορικά και πολιτικά γεγονότα μπορούν να ξεπεράσουν και την πιο άγρια φαντασία;

Ναι, το πιστεύω απόλυτα. Δυστυχώς...

Αντίστοιχα, τρομακτικά ρεαλιστικά μοιάζουν και τα βασανιστήρια. Πόσο απέχουν οι σαδιστικά λεπτομερείς περιγραφές σου από την πραγματικότητα;

Η αλήθεια είναι πως δεν εφηύρα τα πάντα, απλώς συνδύασα διαφορετικές μαρτυρίες. Είναι φρικτό να ακούς ότι συνέβησαν όλα αυτά. Πρόκειται για πραγματικό φασισμός.

Το βιβλίο σου, εκτός από πραγματικά περιστατικά και ρεαλιστικές περιγραφές, συνδυάζει ένα ευρύ και ετερόκλητο φάσμα θεωρητικών αναφορών – ιστορικές, φιλοσοφικές και άλλες. Σε ενδιαφέρει η θεωρία, και αν ναι, σε ποιο βαθμό;

Στα 21 μου έκανα τον γύρο του κόσμου, κι αυτές ήταν οι σπουδές μου. Αντλούσα παραδείγματα από παντού: φιλοσοφία, εθνογραφία, ποίηση – όλα αυτά με εξέθρεψαν. Πρέπει να ζήσεις στην πράξη όσα λέει ο Νίτσε για να νιώσεις ζωντανός. Δεν είναι απλώς λόγια τα όσα λέει, για μένα είναι τρόπος ζωής.

Ίσως γι' αυτό και μου ερχόταν διαρκώς ο Φουκώ στο μυαλό όταν διάβαζα το βιβλίο σου. Είχες διαβάσει τις θεωρίες του για το «Πανοπτικόν», την «Κοινωνία Ελέγχου» κ.λπ.;

Ναι, βέβαια. Και ο τρόπος που έλεγχαν τους φυλακισμένους στην Αργεντινή, και ειδικά στο Μπουένος Άιρες, ήταν ακριβώς το «Πανοπτικόν» που περιγράφει ο Μισέλ Φουκώ.

Ήσουν όντως πανκ και κατά πόσο έχεις βιώσει αντίστοιχες εξωφρενικές ιστορίες με αυτές που περιγράφεις στα βιβλία σου;

Μεγάλωσα με τους Clash. Λατρεύω τη γεμάτη ενέργεια μουσική τους αλλά και τους στίχους τους, που είναι εξίσου σπουδαίοι. Μέσα από όλα αυτά ανακάλυψα τη Θάτσερ, τον Ρίγκαν («Fuck Them», όπως λέει ο Ίγκι Ποπ), τη Νικαράγουα και το κίνημα των Σαντινίστας. Αλλά, δυστυχώς, ποτέ μου δεν έζησα τέτοιες καταστάσεις. Νομίζω ότι μάλλον είμαι φιλήσυχος άνθρωπος.

Φαίνεται, πάντως, να υπάρχουν πολλές αναλογίες ανάμεσα σε Αργεντινή και Ελλάδα, τουλάχιστον από πολιτική και ιστορική άποψη.

Ναι, εννοείται! Κι αυτός είναι ο λόγος που επέλεξα την Αργεντινή, γιατί η καπιταλιστική κρίση δεν αφορά μόνο τη χώρα αλλά τον καθένα, σε κάθε μεριά του πλανήτη. Παρότι όταν άρχισα να γράφω το Μαπούτσε δεν ήξερα ότι τα ίδια συνέβαιναν και στην Ελλάδα, στην πορεία έμαθα πολλά. Θα μπορούσαμε να μιλάμε ώρες για το θέμα.

Έχεις ποτέ σκεφτεί να γράψεις ένα βιβλίο για την Ελλάδα; Αντίστοιχες ιστορικές περιπέτειες έχουμε περάσει κι εμείς...

Όχι ακόμα. Αλλά με τη «Χρυσή Αυγή» ποτέ δεν ξέρεις...

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM