Εννιά βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας που διαβάζουμε τώρα

Ελληνική Λογοτεχνία που διαβάζουμε τώρα Facebook Twitter
0

Ιωάννα Καρυστιάνη

Ψιλά Γράμματα
Εκδόσεις Καστανιώτη

Ψιλά γράμματα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Ο Μιχάλης Τσιούλης είναι ο ήρωας στο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη (γεν. 1952) Ψιλά Γράμματα. Γεννημένος το 1952 στο Αγρίνιο, σε μια μικροαστική οικογένεια δασκάλων, μεγαλώνει με όνειρα να πετάξει, να γίνει πιλότος. Θα μείνει όμως για πάντα κολλημένος στη γη, αλλά μια γη που, μεταφορικά, τρέμει, μια κινούμενη άμμος που μοιάζει με τον ψυχισμό του ήρωα. Ο Μιχάλης Τσιούλης ζει διαρκώς μέσα σε συνθήκες αβεβαιότητας, δοκιμάζει διαψεύσεις, μετεωρίζεται, μέχρι που στο τέλος καταρρέει. Η πολιτική και ο πολιτικός χρόνος περνάνε από δίπλα του, αν και ζει μια δυνατή στιγμή τις μέρες του Νοεμβρίου του 1973, στην περίφημη εξέγερση του Πολυτεχνείου. Δεν είναι τόσο τα γεγονότα. Είναι κυρίως η φευγαλέα συνάντηση με ένα κορίτσι που θα εξελιχθεί σε φαντασίωση.

Η Ιωάννα Καρυστιάνη ανήκει στη λεγόμενη γενιά του Πολυτεχνείου. Και ο συνομήλικός της ήρωας σχολιάζει με τη ζωή του αυτήν τη γενιά, κυρίως τις διαψεύσεις της. Η Καρυστιάνη γράφει σε μια γλώσσα θερμή που χρωματίζεται από το χιούμορ και την ειρωνεία.

Αλέξης Πανσέληνος

Λάδι σε καμβά
Εκδόσεις Μεταίχμιο

λΆΔΙ ΣΕ ΚΑΜΒΆ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Ο Σπύρος είναι ο ήρωας στο μυθιστόρημα του Αλέξη Πανσέληνου (γεν. 1943) Λάδι σε καμβά. Γεννημένος κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 1940 στην Αθήνα, περίπου συνομήλικος του συγγραφέα, παιδί εμπόρου «λευκών συσκευών», σπουδάζει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το καλοκαίρι του 1966 μοιάζει να είναι καθοριστικό στη ζωή του ήρωα. Στον πυκνό χρόνο των διακοπών σ’ ένα νησί ζει ένα συναισθηματικό σεισμό με τη δωδεκάχρονη κόρη της οικογένειας που τον φιλοξενεί. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, τίποτα δεν θα είναι το ίδιο. Η συναισθηματική και ψυχική ανατροπή συμπληρώνεται από την πολιτική εκτροπή που φέρνει το πραξικόπημα του 1967. Η ζωή του Σπύρου αλλάζει, καθώς ο πατέρας του, συμπαθών της αριστεράς και της ΕΔΑ, εξορίζεται στην Ανάφη και ο ίδιος υποχρεώνεται να λειτουργήσει το κατάστημα «λευκών συσκευών». Η ζωγραφική περνάει σε δεύτερη μοίρα και τελικά εγκαταλείπεται, ενώ οι συμμαθητές του, που ακούνε στα ονόματα Κλεοπάτρα, Κυριάκος, Χρόνης, Γιάννης και Χρύσα, πρωταγωνιστούν στην εικαστική ζωή ως «νέοι ρεαλιστές».

Ο Αλέξης Πανσέληνος γράφει ένα μυθιστόρημα για τη διάψευση και τη ματαίωση, για τη συντριβή της μικρής ιστορίας των συναισθημάτων και της επιβίωσης από τη μεγάλη ιστορία του αργόσυρτου χρόνου.

Πάνος Καρνέζης

Ο λαβύρινθος
Εκδόσεις Πατάκη

Λαβύρινθος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Η μεγάλη ιστορία, περισσότερο ως πρόφαση παρά ως συστατικό της πλοκής, υπάρχει στο μυθιστόρημα του Πάνου Καρνέζη (γεν. 1967) Ο λαβύρινθος. Είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 2004, πολυαναμενόμενο δεύτερο βιβλίο ενός νέου συγγραφέα που είχε κάνει εντυπωσιακή είσοδο με τη συλλογή διηγημάτων Μικρές Ατιμίες. Περίπου είκοσι χρόνια μετά ο Καρνέζης ξαναδουλεύει αυτό το μυθιστόρημα, αφαιρώντας πολλές σελίδες του, και ο Λαβύρινθος εμφανίζεται και πάλι, πιο σφιχτός, πιο δομημένος. Με φόντο τη συντριβή του ελληνικού στρατού στη Μικρασία στις αρχές του φθινοπώρου του 1922, μια αποδεκατισμένη μεραρχία προσπαθεί να βρει τον δρόμο για την θάλασσα, όπως εκείνοι οι παλιοί Έλληνες στις ιστορίες του Ξενοφώντα. Επικεφαλής είναι ο μέραρχος Νέστωρ, που προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη συντριβή καταφεύγοντας στη μορφίνη αλλά και στη μυθολογία. Η συντριβή είναι διπλή: η ήττα αλλά και ο θάνατος της συζύγου του, πίσω στην Ελλάδα. Η αποδεκατισμένη μεραρχία ακολουθεί μια πορεία που την οδηγεί σε μια πόλη που μοιάζει με ουτοπία. Σαν μην την είχε αγγίξει ο πόλεμος. Η πόλη αυτή είναι το καθαρτήριο. Όταν μετά από καιρό οι στρατιώτες και οι άμαχοι, βαδίζοντας προς τα δυτικά, θα αντικρίσουν επιτέλους τη θάλασσα, τίποτα δεν θα είναι το ίδιο. Όλα θα έχουν μεταμορφωθεί.

Ο Καρνέζης γράφει ένα μυθιστόρημα γύρω από τον πιο παλιό πυρήνα της αφήγησης, που είναι η μοίρα και το πεπρωμένο, αυτόν τον λαβύρινθο από τον οποίο δεν ξέρεις αν τελικά θα μπορέσεις να ξεφύγεις. Ο Νέστωρ έχει την ποιότητα ενός τραγικού ήρωα.

Ανδρέας Νικολακόπουλος

Σάλτος
Εκδόσεις Ίκαρος

Σάλτος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Το μαγικό, το μεταφυσικό, το υπερφυσικό, το gothic, το υπερρεαλιστικό, το weird, το παραμυθένιο, στην παράδοση του ευρωπαϊκού παραμυθιού των Γκριμ, Αντερσεν και Περό, και γλώσσα κατάστικτη από υπέροχες λέξεις ενός αγροτικού λεξιλογίου χαρακτηρίζουν τα δεκατρία διηγήματα της συλλογής του Ανδρέα Νικολακόπουλου (γεν. 1983) Σάλτος. Τα διηγήματα οδηγούν τον αναγνώστη σε μια κατάσταση transcendence, σε μια πρωτογενή ευφορία, που τουλάχιστον εμένα με μεταφέρουν στις πρώτες μνήμες ανάγνωσης, στα παιδικά παραμύθια. Ο τίτλος της συλλογής έρχεται από τον τίτλο του πρώτου διηγήματος. Σάλτος είναι ένας βράχος, απ’ που πετάνε τα γέρικα ζώα ή τα ανεπιθύμητα νεογέννητα κουτάβια και γατιά, αλλά και ο βράχος απ’ όπου πέφτουν απελπισμένοι αυτόχειρες. Σάλτος ίσον πήδημα αλλά και σαλτάρισμα, χάσιμο του μυαλού.

Αν θα έπρεπε να βρούμε συγγενείς του Νικολακόπουλου στην ελληνική λογοτεχνία, θα έλεγα αβίαστα  τον Παπαδιαμάντη (τον βλέπω στο διήγημα «Οι κόρες της αιθάλης») και τη Ζυράννα Ζατέλη.

Αμάντα Μιχαλοπούλου

Η μεταμόρφωσή της
Εκδόσεις Καστανιώτη

Μιχαλοπούλου
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

To weird που εκφράζεται ως gender play το βρίσκουμε στη νουβέλα της Αμάντας Μιχαλοπούλου Η μεταμόρφωσή της. Με έμπνευση από το έργο του Κάφκα Η μεταμόρφωση, η Μιχαλοπούλου διερευνά μυθοπλαστικά τη ρευστότητα ανάμεσα στα φύλα και την κατάρρευση των παραδεδομένων κοινωνικών ρόλων. Όπως και στο έργο του Κάφκα, ένας εφιάλτης σηματοδοτεί την έναρξη της ιστορίας. «Ένα πρωί που ξύπνησε από εφιάλτη, η Σάσα ανακάλυψε πως είχε μεταμορφωθεί σε άντρα». Σάσα στη ρωσική συνήχηση του ονόματος θα ήταν αρσενικό. Και η φοιτήτρια Σάσα στη νουβέλα της Μιχαλοπούλου ενηλικιώνεται μέσα από τη μεταμόρφωσή της. Σε μια αφήγηση που δεν έχει τίποτα το ρεαλιστικό, ένας κατακλυσμός έχει αλλάξει τα πάντα. Κατακερματισμός του χώρου αλλά και κατακερματισμός της εξουσίας, μιας εξουσίας πατριαρχικής. Παντού νερό, περισσότερο νερό, στοιχείο της κάθαρσης αλλά και της ρευστότητας. Προς το παρόν νομίζουμε ότι η νουβέλα μάς οδηγεί σε μια δυστοπία. Γρήγορα καταλαβαίνουμε όμως ότι τελικά αυτή η δυστοπία είναι… ευτοπική, ότι προαναγγέλλει έναν κόσμο καλύτερο όπου οι παλιοί ρόλοι και τα στερεότυπα δεν έχουν πλέον κανένα ρόλο.

Η νουβέλα της Μιχαλοπούλου πατάει γερά στην εξπρεσιονιστική παράδοση και στη λογοτεχνία της ενηλικίωσης (coming of age), έχοντας ως αθέατο υπόβαθρο τη νέα πραγματικότητα των κινημάτων και της αντιπατριαρχικής στάσης.

Μαρία Γιαγιάννου

R.I.F., ο θάνατος στο φέισμπουκ
Εκδόσεις Στερέωμα

Giagiannou
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Στην ιστορία των λογοτεχνικών μορφών τα μέσα ενημέρωσης έχουν το δικό τους βάρος. Για παράδειγμα, η ιδιαίτερη ανάπτυξη των περιοδικών στις Ηνωμένες Πολιτείες και η ανάγκη τους για μυθοπλαστικό περιεχόμενο οδήγησε από τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα στη ζήτηση του διηγήματος, του short story. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η εποχή είχε χαρακτηριστεί ως εποχή των short stories and the department stores. Τα βιβλία της Μαρίας Γιαγιάννου R.I.F., ο θάνατος στο φέισμπουκ και του Βαγγέλη Σιαφάκα (1952-2021) Εξοδόχαρτο / Το Μοναστηράκι στηρίζονται ως προς την φόρμα στο γνωστό post των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Μέσα από μια διαδοχή κειμένων, που μοιάζουν με post, η Γιαγιάννου αναζητάει τον θάνατο στο Facebook, σε αυτή την αχανή πλατφόρμα που τη βλέπει ως νεκροταφείο υπό διαμόρφωση, ως σκευοφυλάκιο μνήμης. Η αποσπασματική αφήγηση της Γιαγιάννου, που οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι δεν είναι αποκλειστικά φαινόμενο της εποχής του ίντερνετ (ας πούμε, ο Ζορζ Περέκ ήταν απόλυτα αναλογικός), μας οδηγεί στην αναγνωρίσιμη καθημερινότητά μας και κυρίως στη νέα αντίληψη της εμπειρίας. Διαβάζοντας το R.I.F. (Rest in Facebook), συνειδητοποιώ ότι η εμπειρία δεν με οδηγεί σε κάτι πρωτόγνωρο αλλά στην επιβεβαίωση ή στην απόρριψη μιας εμπειρίας που έχει αναπαρασταθεί ήδη στην πλατφόρμα. Τα posts διακόπτονται από επιτύμβια ποιήματα, πρωτότυπα ή παρωδίες. Στην παρωδία στηρίζονται και οι τίτλοι κεφαλαίων, π.χ. «Πεθαίνω σαν τώρα» ή «Η γραφή εν τάφω».

Βαγγέλης Σιαφάκας

Εξοδόχαρτο / Το Μοναστηράκι
Εκδόσεις Πόλις

Βαγγέλης Σιαφάκας
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Το μεταθανάτιο βιβλίο του Βαγγέλη Σιαφάκα αποτελείται από δύο διακριτά μέρη. Το πρώτο μέρος, με τίτλο Εξοδόχαρτο, που είναι και το μεγαλύτερο, περιλαμβάνει κείμενο που ο Σιαφάκας είχε αναρτήσει στο Facebook τη διετία 2020-21. Κείμενα-μικρές ιστορίες που είχαν σχέση με την πραγματικότητα του συγγραφέα: η καταγωγή από τα Γιάννενα, οι σπουδές αρχιτεκτονικής στη Φλωρεντία, ο πολιτικός ακτιβισμός στην αριστερή οργάνωση «Ρήγας Φεραίος», η δημοσιογραφία, η ψυχανάλυση, η ασθένεια. Το δεύτερο μέρος, Το Μοναστηράκι, είναι συλλογή εννιά διηγημάτων με υψηλή ανθρωπολογική ποιότητα. Γύρω από το Χάνι του Όθωνα, έναν λογοτεχνικό τόπο, ο συγγραφέας δημιουργεί μια πινακοθήκη ηρώων που λειτουργούν στο όριο της ζωής και του παράδοξου. Ένας θαυμάσιος θίασος.

Σπύρος Βγενής

Η εποχή του ταράνδου
Εκδόσεις Αντίποδες

Σπύρος Βγενής
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Τέλος, δύο τίτλοι που θα κυκλοφορήσουν τις επόμενες μέρες: τα αποσπάσματα που διάβασα υπόσχονται ποιότητα και μπορεί να δικαιώσουν την αναμονή μας.

Στον ιστότοπο του εκδοτικού οίκου Αντίποδες διάβασα το διήγημα Η εποχή του ταράνδου από την υπό έκδοση ομότιτλη συλλογή διηγημάτων του Σπύρου Βγενή (γεν. 1991). Το δείγμα μού κίνησε αμέσως το αναγνωστικό ενδιαφέρον, καθώς βρήκα εδώ γραφή με αμεσότητα, καθημερινή γλώσσα ( που δείχνει όμως ότι πίσω της υπάρχει σκέψη) και μια ρευστή πραγματικότητα που στην άλλη πλευρά της είναι η ρευστότητα της ζωής και των αισθημάτων. Τέσσερις ήρωες, δύο αγόρια, δύο κορίτσια, ζουν αυτή την εποχή του Ταράνδου (μια αναφορά στα σχέδια των προγόνων μας στα σπήλαια), μπαφάκια, σεξ, ταγκιές, εναλλαγή συντρόφων, δουλειά σε μπαρ, αβεβαιότητα και μετακίνηση. Μια ζωή-που-αυτό-είναι, χωρίς πρόσημο.

Άρης Αλεξανδρής

Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα
Εκδόσεις Μεταίχμιο

Άρης Αλεξανδρής
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Σε έναν άλλο ιστότοπο, αυτόν του εκδοτικού οίκου Μεταίχμιο διάβασα το πρώτο κεφάλαιο του μυθιστορήματος του Άρη Αλεξανδρή (γεν. 1991) Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα. Με αιχμαλώτισε αμέσως η απλότητα της γραφής και η εικονοποιητική δύναμη, το άνοιγμα τοπίων τόσο πραγματικών όσο και εσωτερικών/συναισθηματικών. Ο ήρωας, γεννημένος και μεγαλωμένος στην Κομοτηνή, σε μικροαστικό περιβάλλον με λεφτά, αναζητά τη διαφυγή, την σωτηρία κάπου μακριά, στην Αθήνα. Η ανάγνωση του πρώτου κεφαλαίου δημιουργεί την προσδοκία μιας πολύ ενδιαφέρουσας πλοκής και την εξέλιξη ενός ήρωα που μοιάζει να έχει λογοτεχνική δυναμική.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σάλτο μορτάλε στη λογοτεχνία και τη μαγειρική

Βιβλίο / Ανδρέας Νικολακόπουλος: «Η μόδα με τους μάγειρες, ευτυχώς, φεύγει σιγά-σιγά»

Πού συγκλίνουν οι κόσμοι της λογοτεχνίας και της μαγειρικής; Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον συγγραφέα και μάγειρα Ανδρέα Νικολακόπουλο με αφορμή την κυκλοφορία της νέας συλλογής διηγημάτων του, «Σάλτος».
M. HULOT
Ιωάννα Καρυστιάνη

Βιβλίο / «Ψιλά γράμματα» της Ιωάνας Καρυστιάνη: Αναζητώντας τον χαμένο πολιτικό χρόνο

Η Ιωάννα Καρυστιάνη δημιουργεί δύο ήρωες -και ταυτόχρονα αντιήρωες- για να δείξει την αντιφατικότητα της ανθρώπινης ζωής. Δυνατή πλοκή που διανύει έναν μακρύ χρόνο από τη δεκαετία του 1950 μέχρι σήμερα και μια μεγάλη γεωγραφία από την Αθήνα, στο Αγρίνιο, στην Κρήτη. Ένα ντόμινο καταρρεύσεων που δίνεται με ειρωνεία και χιούμορ.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πάνος Καρνέζης: «Δεν βλέπω τον λόγο να στερήσουμε από κάποιον την ανάγκη ή την επιθυμία να αισθανθεί Έλληνας»

Βιβλίο / Πάνος Καρνέζης: «Γιατί να στερήσουμε από κάποιον την επιθυμία να αισθανθεί Έλληνας;»

Με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Είμαστε πλασμένοι από χώμα», ο συγγραφέας Πάνος Καρνέζης σχολιάζει τα ζητήματα της εποχής από το Λονδίνο όπου κατοικεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ