Ευγενία Μπογιάνου

Ευγενία Μπογιάνου Facebook Twitter
0

Το έχει αυτό το καλό ο Νίκος Γκιώνης των εκδόσεων Πόλις. Διευκολύνει την ψευδαίσθησή μας ότι παρακολουθούμε, κουτσά-στραβά, το ληξιαρχείο γεννήσεων της ελληνικής λογοτεχνίας και ελάχιστα από τα προικισμένα νεογέννητα μάς ξεφεύγουν. Σχεδόν κάθε χρόνο μάς προσφέρει τουλάχιστον έναν-μία νέο-α συγγραφέα που αξίζει. Στους Κάλλια Παπαδάκη, Σταυρούλα Σκαλίδη και Χρήστο Οικονόμου των αμέσως προηγούμενων χρόνων πρόσθεσε φέτος τη Βασιλική Πέτσα (για την οποία έγινε δικαίως ντόρος) αλλά και την Ευγενία Μπογιάνου, που θα ‘λεγα ότι δεν την πρόσεξαν όσο της αξίζει.

ΕΜΕΝΑ ΑΥΤΗ ΚΥΡΙΩΣ με εντυπωσίασε, διότι δεν δήλωνε «εδώ το καινούργιο, το προχωρημένο, το σοφό, το άγριο, το αιρετικό, το ψαγμένο, το βαθυστόχαστο» βιβλίο. Η συλλογή διηγημάτων της Κλειστή Πόρτα από τις πρώτες σελίδες της σε εκπλήσσει με την απλότητα του ύφους. Λες, μπα, κι εγώ μπορώ να γράψω έτσι. Αμ, δε. Οι σύντομες, καθόλου πρωτότυπες φράσεις της, που δεν φοβούνται να επαναληφθούν, είναι ό,τι χρειάζονται τα πρόσωπά της για να αποκτήσουν μέγεθος, παρουσία, πειθώ, να μας σύρουν στον κόσμο και τις περιπέτειές τους, να μας επιβληθούν. Και κάτι ακόμα: η Μπογιάνου δεν ηθικολογεί, δεν κρυφοπολιτικολογεί - κι ας είναι Αριστερή. Γι’ αυτό και οι ιστορίες της -κάποιες από αυτές καθόλου άσχετες με την κρίση, κι ας γράφτηκαν δυο χρόνια πριν- μπορούν να αγγίξουν τον καθένα σε μια Ελλάδα διχασμένη κι έτοιμη να βρει παντού εχθρούς, να ρίξει και κάνα γιαούρτι.

Η ψηλόλιγνη νέα γυναίκα που έχω απέναντί μου έχει μια ωριμότητα και μια ηρεμία που δεν λείπουν ακόμα και από τα πιο ακραία διηγήματά της. «Φαίνονται έτσι λιτά, αλλά είναι δουλεμένα κείμενα. Δεν είναι απλό πράγμα η λιτότητα, δύσκολα κατακτιέται. Μακάρι να τα έχω καταφέρει. Έχω μια εύκολη πρώτη γραφή, αλλά μετά δουλεύω πολύ πάνω στη γλώσσα. Μου αρέσει να υπάρχουν στη λογοτεχνία σαφήνεια και ξεκάθαρη πρόθεση. Ακόμα και ως άνθρωπος, τα πολλά στολίδια τα αποφεύγω», λέει.

Η 44 ΧΡΟΝΗ ΕΥΓΕΝΙΑ ΔΕΝ ΑΡΓΗΣΕ ΝΑ ΒΓΕΙ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. Πριν οκτώ χρόνια, το πρωτόλειό της, πάλι διηγήματα, πέρασε «απαρατήρητο», όπως παραδέχεται (Το Μυστικό, εκδόσεις Ροές). «Έχω εξασκηθεί στην απόρριψη. Ειδικά όταν γράφεις διηγήματα, πρέπει να έχεις πολύ γερές αντοχές», λέει. Περίεργο, εφόσον όλο και περισσότερα διηγήματα, ελληνικά και ξένα, με πιάνω να απολαμβάνω. Το ίδιο ισχύει και για την Ευγενία, που αυτή την εποχή ζει ανάμεσα στις τρεις συλλογές του Ρέιμοντ Κάρβερ που έβγαλε το Μεταίχμιο.

Η ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑ είναι η φωτογραφία. Όταν κατέβηκε από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα το 1987, φωτογραφία σπούδασε, στούντιο διαφημιστικής φωτογραφίας είχε επί χρόνια. Μέχρι που η κρίση χτύπησε τον χώρο αλλά και η λογοτεχνία σήκωσε απαιτητική κεφάλι. «Πάντα έγραφα περιστασιακά, ημερολόγιο, πράγματα σκόρπια από δω και από ‘κει. Αλλά δεν παίρνεις εύκολα την απόφαση να γράψεις πιο σοβαρά και ίσως να εκδώσεις», εξηγεί η Ευγενία. «Όσο πιο πολύ διάβαζα κι έμπαινα στη λογοτεχνία, τόσο περισσότερο ήθελα να κάνω κι εγώ κάτι».

ΤΕΤΡΙΜΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ η ερώτηση αν η πρώτη τέχνη της επηρέασε τη δεύτερη. Διστάζει λίγο, αλλά «ναι», απαντά, «πολλές φορές έχω μια εικόνα στο μυαλό μου και θέλω να τη διηγηθώ με λέξεις, να τη φωτίσω με έναν άλλο τρόπο». Κάποιο παράδειγμα από το βιβλίο; «Μια γυναίκα μέσα σε ένα σουβλατζίδικο, καλοκαίρι, ιδρωμένη από την κορφή μέχρι τα νύχια, να κόβει και να τυλίγει γύρο...», λέει. Είναι η Μάγια από την Τιφλίδα, που έχει βαφτίσει ένα διήγημα. Τα πρόσωπα, όμως, της Μπογιάνου κυκλοφορούν ελεύθερα από ιστορία σε ιστορία, τόσο που κάποιοι διάβασαν το βιβλίο και σαν μυθιστόρημα.

Η ίδια διαφωνεί. «Αυτή η σκυταλοδρομία χαρακτήρων δεν υπήρχε στο μυαλό μου. Όταν, όμως, ολοκλήρωσα την πρώτη ιστορία, του άρρωστου πατέρα που θα ‘θελε να έχει -και δεν έχει- δίπλα του την κόρη του, σκέφτηκα να δω και τη δική της πλευρά. Κι αυτό το παιχνίδι μου άρεσε, να πιάνω πρόσωπα κάπως περιθωριακά σε ένα διήγημα και να λέω και τις δικές τους ιστορίες. Αλλά δεν είχα στο μυαλό μου μυθιστόρημα, διηγήματα ήθελα να γράψω και διηγήματα έγραψα».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΚΛΗΡΕΣ, σκοτεινές. Όταν διάβασε τα διηγήματα η 16χρονη κόρη της, «πολλά χρέη, ρε μαμά...», της είπε. «Τι να κάνουμε, έτσι είναι η ζωή, ρίξε μια ματιά γύρω σου να δεις τι γίνεται», ήταν η απάντηση της Ευγενίας. «Ζω την κρίση στο πετσί μου, βλέπω γύρω μου δυστυχία, αγωνία και κοινωνική κατάθλιψη. Οι κυβερνήσεις δεν μου εμπνέουν πια καμιά εμπιστοσύνη, οι ίδιοι που δημιούργησαν το χρέος καλούνται να δώσουν λύση. Πείτε το ουτοπικό, πείτε το αφέλεια, αλλά ελπίζω σε μια ενωμένη Αριστερά που, σ’ αυτές τις ακραίες καταστάσεις, θα κάνει την υπέρβαση και θα ξεπεράσει τις διαφορές της».

ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΥΓΗ και παρηγοριά η τέχνη. Και μεγάλη της «τύχη», όπως λέει, τα παιδιά της. Εκτός από τη δύσκολη 16χρονη, τη διεκδικούν ακόμα ένας γιος, που δίνει Πανελλήνιες, και μια τετράχρονη μικρούλα από τον δεύτερο γάμο της με τον ποιητή και δημοσιογράφο Κώστα Καναβούρη. Ξυπνάει στις 6:30 το πρωί για να γράψει. «Συνέχεια με κυνηγάει ο χρόνος», λέει. «Νομίζω ότι, αν είχα περισσότερο, θα μπορούσα να κάνω όχι πιο πολλά, αλλά πιο σοβαρά πράγματα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT