Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας Facebook Twitter
Διόλου τυχαία το εξώφυλλο της ελληνικής έκδοσης κοσμεί μια ναπολεόντεια προτομή με τη μορφή του Τραμπ, υπογραμμίζοντας πως έχουμε εισέλθει οριστικά στην επικράτεια της χυδαιότητας.
0


TO 2016 ΕΝΑΣ ΜΕΓΙΣΤΑΝΑΣ των κτηματομεσιτικών, τηλεοπτικός παραγωγός και πρωταγωνιστής ριάλιτι καταφέρνει να εκλεγεί Πρόεδρος των ΗΠΑ. Από τότε η χοντροκοπιά, η ωμότητα, η προκλητικότητα και η αλαζονεία θα διακρίνουν κάθε δημόσια παρουσία του, ενώ μια λέξη θα επαναλαμβάνεται συχνά για να χαρακτηρίσει τη συμπεριφορά του: «χυδαιότητα». Πρόκειται για ένα φαινόμενο που έχει γίνει κοινός τόπος για την εποχή της νεωτερικότητας και βρίσκει τον ιδανικό εκφραστή του στο πρόσωπο του Ντόναλντ Τραμπ: αυτό της χυδαιότητας.

Το δοκίμιο Νεωτερικότητα και χυδαιότητα του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν (Παρίσι, 1969) που κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ποταμός σε μετάφραση Ορέστη Χρυσικόπουλου επιχειρεί μια εις βάθος ανάλυση του φαινομένου της χυδαιότητας που στην εποχή μας έχει εξαπλωθεί παντού. Διόλου τυχαία το εξώφυλλο της ελληνικής έκδοσης κοσμεί μια ναπολεόντεια προτομή με τη μορφή του Τραμπ, υπογραμμίζοντας πως έχουμε εισέλθει οριστικά στην επικράτεια της χυδαιότητας.

Ο Μπερτράν Μπιφόν διδάσκει στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών του Παρισιού, ενώ από το 1994 ως το 2007 εργάστηκε ως ειδικός μελετητής στη γαλλική Εθνοσυνέλευση και από το 2004 ως το 2007 υπήρξε λογογράφος υψηλόβαθμων κυβερνητικών αξιωματούχων.

Το φαινόμενο της χυδαιότητας, ασφαλώς, δεν είναι καινούργιο αλλά ορισμένα στοιχεία της νεωτερικότητας όπως ο ατομικισμός, ο υλισμός, ο ωφελιμισμός και ο εξισωτισμός έχουν οδηγήσει στον εκτροχιασμό του, διαπιστώνει ο Μπιφόν.

Το βιβλίο του Νεωτερικότητα και χυδαιότητα είναι μια εξαιρετικά οξυδερκής πραγματεία που παρουσιάζει με εύληπτο για τον αναγνώστη τρόπο τα αίτια της ανόδου της χυδαιότητας και γιατί αυτή αποτελεί κατεξοχήν «νεωτερικό ελάττωμα», όπως τη χαρακτηρίζει, πραγματοποιώντας μια συναρπαστική διαδρομή στις ρίζες της και διερευνώντας τις μεταμορφώσεις που υπέστη στην πορεία προς τη νεωτερικότητα. Κι αυτό το επιτυγχάνει μέσα από πληθώρα παραδειγμάτων, αποσπασμάτων και βιβλιογραφικών αναφορών από τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και την τέχνη, από τον 19ο αι. –αλλά και παλιότερα– και μέχρι και σήμερα.

μπιφον
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Μπερτράν Μπιφόν, 
Νεωτερικότητα και χυδαιότητα, Μτφρ: Ορέστης Χρυσικόπουλος, εκδόσεις Ποταμός

Στόχος του είναι, αφού ανιχνεύσει τις διαφορετικές χρήσεις του όρου στο πέρασμα των αιώνων, να εντοπίσει τις αρχές πάνω στις οποίες δομείται η χυδαιότητα, ώστε, αφού κατανοήσει την εξέλιξή της, να καταλήξει στα μέσα με τα οποία μπορεί κανείς να την αποφύγει. Μια θρυλική γυναικεία μορφή της γαλλικής λογοτεχνίας έχει την τιμητική της στις αναφορές του, η Μαντάμ ντε Σταλ, η οποία στο βιβλίο της Περί λογοτεχνίας χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τη λέξη «χυδαιότητα» στα γαλλικά (vulgarité) και αναδύεται ως μια πνευματώδης και οξύνους φωνή του 19ου αι. που περιέργως εξηγεί πολλά για την εποχή μας. Όπως απρόσμενα επίκαιροι αποδεικνύονται για τον Μπιφόν και πολλοί άλλοι συγγραφείς: ο Προυστ, ο Σταντάλ, ο Μπαλζάκ, ο Μολιέρος, ο Θεόφιλος Γκοτιέ, ο Χένρι Τζέιμς, ο Άλντους Χάξλεϊ κ.ά.

«Συμπεριφορά αγελαία, χονδροειδής, ατημέλητη, ανήθικη, μέτρια, αχαλίνωτη, κακόγουστη, υλιστική, εγωιστική, αλαζονική»: είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που συνιστούν τη χυδαιότητα. Τι είναι όμως αυτό που τη διαφοροποιεί σήμερα; Η ειδοποιός διαφορά όσον αφορά τον νεωτερικό άνθρωπο, συμπεραίνει ο Μπιφόν, είναι το γεγονός πως έχει πλέον συνείδηση της χυδαιότητάς του και νιώθει περήφανος γι’ αυτήν. Δεν κρύβει τα ελαττώματά του όπως οι προγενέστεροι, αντίθετα τα επιδεικνύει. Η χυδαιότητα, επιπλέον, σήμερα «έγκειται στο συναίσθημα της απόλυτης αυτάρκειας που χρωματίζει αυτή την αλαζονεία» συνεχίζει.

Ή αλλιώς: «χυδαίο είναι το άτομο του οποίου η προσωπικότητα, οι τρόποι ή οι ιδέες έχουν χαρακτηριστικά μετριότητας, έλλειψης λεπτότητας ή ποταπότητας, και που παρ’ όλα αυτά φανερώνει δείγματα αλαζονείας ή επιδειξιομανίας γιατί, όντας νομιμοποιημένο ως προς την ύπαρξή του και τα κίνητρά του, θεωρεί τον εαυτό του αυτάρκη και κύριο του εαυτού του». Η υπεροψία, η «επιτηδευμένη αυτοπεποίθηση» και η ανερυθρίαστη επίδειξη των αδυναμιών μας είναι οι αδιαμφισβήτητοι βασιλείς της νεωτερικότητας.

Ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει με αυτή την επισήμανση όταν η αγένεια, η χοντροκοπιά, οι άξεστοι τρόποι, η αλαζονεία, φαίνεται να ευδοκιμούν παντού γύρω μας; Από σελέμπριτι και σταρ της σόου μπιζ που κάνουν λάβαρο τη χυδαιότητά τους μέχρι ανθρώπους της διπλανής πόρτας που σκόπιμα εκτίθενται και εξευτελίζονται σε βιντεάκια στο TikTok, καθώς και στην τηλεόραση, στη διαφήμιση, σε ριάλιτι, στα ΜΜΕ, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στο διαδίκτυο. Ποιος θα περίμενε, ωστόσο, πως έργα του 19ου και του 20ού αι. θα μπορούσαν να προσφέρουν ερμηνείες για σύγχρονους slang όρους όπως το «φλεξάρισμα» ή το «brat» και το «demure», trend που κατέκλυσαν φέτος το Instagram. Τα κακομαθημένα παιδιά της νεωτερικότητας επιδεικνύουν αυτάρεσκα τους κακούς τρόπους τους, σε αντίθεση με τη σεμνότητα και την ταπεινότητα που λοιδορούνται και θυμίζουν παρωχημένες ηθικές αξίες περασμένων εποχών. Ο αναγνώστης του βιβλίου αρκετά συχνά θα μπει στον πειρασμό να παραλληλίσει και να συγκρίνει συμπεριφορές αριστοκρατών ή αστών του παρελθόντος με σύγχρονα brat «παλιόπαιδα» της ποπ κουλτούρας.

Το φαινόμενο της χυδαιότητας, ασφαλώς, δεν είναι καινούργιο αλλά ορισμένα στοιχεία της νεωτερικότητας όπως ο ατομικισμός, ο υλισμός, ο ωφελιμισμός και ο εξισωτισμός έχουν οδηγήσει στον εκτροχιασμό του, διαπιστώνει ο Μπιφόν. Όσο η κυριαρχία του ανθρώπου πάνω στη φύση και η χειραφέτησή του, σύμφωνα με τη νεωτερική αντίληψη, η εξειδίκευση, η εμμονή με την αποδοτικότητα αλλά και η τυποποίηση και η ομοιομορφία γνώριζαν μεγαλύτερη διάδοση, τόσο η χυδαιότητα κέρδιζε έδαφος. Σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση της χυδαιότητας θα παίξει το νέο δημοκρατικό καθεστώς που ευνοεί την ατομικιστική φιλοσοφία και η άνοδος της αστικής τάξης, με τη χαρακτηριστική αυτοπεποίθηση των εκπροσώπων της που θα τη συνοδέψει.

Το κρίσιμο σημείο για τον αναγνώστη, διαβάζοντας το συγκεκριμένο δοκίμιο, είναι να κατανοήσει πόσο πολλές εκφάνσεις του σύγχρονου βίου σχετίζονται με τη χυδαιότητα, αν και ίσως δεν τις είχε αντιληφθεί μέχρι τώρα υπό αυτό το πρίσμα. Συνειδητοποιούμε πλέον πως η χυδαιότητα είναι παντού, με όλη της τη σφοδρότητα, σε όλες τις ανθρώπινες εκδηλώσεις, στην εμφάνιση, στη συμπεριφορά, στη γλώσσα, στα κίνητρα, στην ιδιωτική αλλά και στη δημόσια σφαίρα και μας επηρεάζει όλους. Αφορά όλες τις κοινωνικές τάξεις, τόσο τις μάζες όσο και τις ελίτ. Η νέα χυδαιότητα είναι πολύ πιο επιθετική, δεν ορρωδεί προ ουδενός, δεν νιώθει ντροπή, αντίθετα έχει αποθρασυνθεί.

Συνεπώς, ο αγώνας ενάντια στη χυδαιότητα είναι σήμερα πιο επίκαιρος από ποτέ. Υπάρχει, όμως, τελικά αντίδοτο για τη χυδαιότητα, και ποιο είναι αυτό; Ο Μπιφόν τονίζει πως το γεγονός ότι η χυδαιότητα εξακολουθεί να προκαλεί απέχθεια και να στηλιτεύεται σημαίνει πως αντιβαίνει σε κάτι σημαντικό για μας. Και ίσως εκεί να βρίσκεται και η λύση. Οι αρχές που διέπουν τη νεωτερικότητα και ευνοούν τη χυδαιότητα, όπως η ισότητα και η ελευθερία, μπορούν να μας προστατεύσουν από αυτήν αν χρησιμοποιηθούν με άλλο πνεύμα. Και επικαλείται το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της σύγχρονης αλαζονείας απέναντι στη φύση: την κλιματική κρίση. Η σχέση μας με τον κόσμο αλλάζει και αν δεν επιβραδύνουμε την αχαλίνωτη ροπή μας προς τη χυδαιότητα, οδηγούμαστε στην καταστροφή. Ο άνθρωπος πρέπει να ξεπεράσει την υποκειμενικότητά του, δίνοντας προσοχή στη φύση, και να προκρίνει την ταπεινότητα και την αυτοσυγκράτηση ως μια επιτακτική ανάγκη.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ