καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
2

Έχουν μείνει ελάχιστα πλάνα από τη Βασίλισσα Αμαλία της Αλίκης. Η πρώτη της σειρά για την τηλεόραση, γυρισμένη στα 1975, αρχές Μεταπολίτευσης. Τα λες και φραγκμέντα αυτά τα ελάχιστα πλάνα, από πρόβες τα περισσότερα.  Η Αμαλία/Αλίκη την λέει στη Βαρώνη Πλύσκωφ/ Τζόλυ Γαρμπή που πάει να της την βγει προτεσταντικά. Η Αμαλία/ Αλίκη πετάει κολακείες στο πιστό σκυλάκι Φωτεινή Κολοκοτρώνη/ Καίτη Λαμπροπούλου. Η Αμαλία-Αλίκη εκστομίζει το φοβερό:''Εμείς την αγάπη του λαού πρέπει να την κερδίσουμε. Αλίμονο στη Βασίλισσα που την αγαπάνε μόνον οι λίγοι''


H πραγματική Αμαλία δεν την κέρδισε την αγάπη του λαού. Την αγάπησαν  λίγοι, κι όχι εύκολα. Έφυγε για τον αγύριστο ένα κρύο βράδυ του 1862- σε λίγο στη θέση της θα καθόταν η καρπερή σαν χωράφι Ρωσίδα Όλγα. Η Δούκισσα Αμαλία-Μαρία-Φρειδερίκη του Ολδεμβούργου έγινε Βασίλισσα της Ελλάδος το 1836 στο πλευρό του ψιλοελαττωματικού Όθωνα κι έφυγε νύχτα, μ' ένα μπόγο στέμματα που πρόλαβε να μαζέψει. Το Βρετανικό πλοίο που ταξίδεψε (χωρίς επιστροφή) τους έκπτωτους στη Βαυαρία λεγόταν Σκύλα: έτσι φώναζαν και την Αμαλία οι εξαγριωμένοι της υπήκοοι τον τελευταίο καιρό.

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
'' Εμείς την αγάπη του λαού πρέπει να την κερδίσουμε. Αλίμονο στη Βασίλισσα που την αγαπάνε μόνον οι λίγοι''

 

Η Αμαλία δεν είχε καν κόλπο. Χωρίς μήτρα, με συγγενή απλασία κόλπου και δυσπαρεύνια -πιθανότατα λόγω του άγνωστου για την εποχή συνδρόμου Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser.

 

Η Αμαλία/Αλίκη, απ' την άλλη, την κέρδισε την αγάπη του λαού. Την αγάπησαν σχεδόν όλοι, αν κι όχι εύκολα. Ήταν πεισματάρα και δουλευταρού η Αλίκη. Κι είχε καταπιεί κι έναν προβολέα- αυτό βοηθούσε πολύ. H προτεσταντικής αντοχής Αμαλία δεν την είχε και πολύ την λάμψη. Ο Φλωμπέρ που την είδε από κοντά την σκοτώνει με τρεις σειρές: «Ξαναείδα τη Μεγαλειοτάτη στο θέατρο. Λένε πως έχει ωραίο στήθος και ωραίο δέρμα. Πρόσωπο δίχως χαρακτήρα και άχαρο! Η Μεγαλειοτάτη γευματίζει έξι φορές την ημέρα, δεν της αποδίδουν κανέναν εραστή. Ο λαός την έχει βαρεθεί, κι εγώ το ίδιο, δίχως να ξέρω γιατί» (Γ.Φλωμπέρ, Το ταξίδι στην Ελλάδα, Δεκέμβριος 1850 - Φεβρουάριος 1851, Ολκός 2007).

 

Κι όμως ήταν τόσο ίδιες, τόσο απίστευτα ίδιες αυτές οι δυο Βασίλισσες των Ελλήνων- με απόφαση της Εθνοσυνέλευσης η μία, δια βοής η άλλη. Φορτισμένες με υπερπροσδοκίες, ζαλωμένες με επιθυμίες ενός ολόκληρου έθνους. Χωρίς πραγματική ιδιωτική ζωή: τα βασιλικά τους διαμερίσματα έπρεπε να 'ναι ανοιχτά στις διαθέσεις του κυρίαρχου λαού που τις είχε ανεβάσει στο θρόνο. Εύκολα σου φορά το στέμμα ο λαός, εύκολα σε πετάει στα σκυλιά. Κρύβουν αίμα, δάκρυα κι ιδρώτα οι τιάρες.

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
"Είναι, ασφαλώς, άσχημη, όλη η όψη της έχει τον ίδιο τόνο, μάτι λαγού, φρύδια υπερβολικά ξανθά, άσχημα τσίνουρα..."
καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
"Καθημερινά έπρεπε ν'αντέξει το μαρτύριο των διασταλτικών σπόγγων που άνοιγαν μέσα στον κόλπο της ώστε να κυλήσει με άνεση το βασιλικό σπέρμα του αγαθιάρη, κουφού απ' τις ελονοσίες και τα πολλά κινίνα Όθωνα."

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter

 

Η Βασίλισσα Αλίκη έπρεπε να παντρευτεί, γίνει μάνα, να χωρίσει, να ξαναπαντρευτεί, να ξαναχωρίσει, ν' αρρωστήσει, να πεθάνει μπροστά στον λαό της. Έπρεπε να είναι καλή μάνα, έπρεπε να είναι η αιωνίως νέα καλή μάνα και δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά- ακόμα και στο νεκροκρέβατο.


Η Βασίλισσα Αμαλία έπρεπε επίσης να γίνει μάνα. ΄Ένα ολόκληρο έθνος περιεργαζόταν με αγωνία την κοιλιά της. ''Φούσκωσε από γκαστριά ή πάλι παράφαγε η Γερμανίδα;" Εγκλωβισμένη σε μια καμαρίλα Κωλέττηδων και Σία άνοιγε τα βασιλικά της πόδια στις παλατομαίες και στους παλατογιατρούς για το βασανιστήριο των σπόγγων: καθημερινά έπρεπε ν'αντέξει το μαρτύριο των διασταλτικών σπόγγων που άνοιγαν μέσα στον κόλπο της ώστε να κυλήσει με άνεση το βασιλικό σπέρμα του αγαθιάρη, κουφού απ' τις ελονοσίες και τα πολλά κινίνα Όθωνα.

 

Μόνο που η Αμαλία δεν είχε καν κόλπο, ήταν η Βασίλισσα–τέρας, η τιμωρία της Ελλάδας και η ντροπή των 'Ολντερμπουργκ. Χωρίς μήτρα, με συγγενή απλασία κόλπου και δυσπαρεύνια -πιθανότατα λόγω του άγνωστου για την εποχή συνδρόμου Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser. Ο Ν. Λούρος (στο βιβλίο του «Ανέκδοτα έγγραφα σχετικά με την ατεκνία των βασιλέων Όθωνος και Αμαλίας», 1953) δημοσίευσε μυστικά έγγραφα και ανατομικά σκίτσα που του εμπιστεύθηκε ο έγγονός του Ν. Κωστή, του πρώτου καθηγητή Μαιευτικής και γιατρού της Αμαλίας. Ο Λούρος σχολιάζει και την ''ταπεινωτική '' νεκροψία στην σωρό της: ''Από την άλλη πλευρά, σχετικά δηλαδή με το γεννητικό σύστημα της Αμαλίας, υπάρχει το αποστομωτικό πρωτόκολλο της νεκροψίας της, που βεβαιώνει ότι κατέβηκε στον τάφο παρθένα''.

 

 

Η Αμαλία της Ελλάδος και η Αλίκη της Ελλάδος κουράστηκαν πολύ γι'αυτό το έρημο το στέμμα, γι'αυτή την έρημη την αγάπη του λαού. Και τα κατάφεραν, η καθεμία με τον τρόπο της :

 

 Βασίλισσα Αλίκη πέθανε εικοσάχρονη στα εξηντατόσα της.

 

Βασίλισσα Αμαλία παχιά, χήρα, τυλιγμένη στα γουνάκια της στέκεται μπροστά στον φωτογράφο της τελευταίας της φωτογραφίας. ''Bitte, lächeln Sie ein wenig, Eure Majestät! Bald geht's zu Ende !'', της λέει αυτός :

 

''Χαμογελάστε Μεγαλειοτάτη! Σε λίγο τελειώνουμε!''  Κι η χοντρέλα η Αμαλίτσα χαμογελάει,ίσως για πρώτη φορά τόσο αληθινά:

 

Δεν έχει καμμιά έννοια πια.

Ούτε για παιδί, ούτε για άντρα, ούτε για θρόνο.

 

Βιβλίο
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Χωρίς προσβλητική διάθεση προς την αρθρογράφο, ομολογώ ότι δεν μπόρεσα να καταλάβω το άρθρο. Μου φαίνεται πολύ μπερδεμένο.Είναι μια τηλεοπτική προσέγγιση της ιστορίας; Ή μια ιστορικό-πολιτκή προσέγγιση της τηλεοπτικής σειράς;
Πέραν από κάτι πληροφορίες ιατρικού περιεχομένου, ούτε κι εγώ κατάλαβα γιατί επιχειρήθηκε αυτή η σύγκριση - επειδή κάπου κάποτε έπρεπε να βάλουν την Βουγιουκλάκη να παίξει την βασίλισσα;Ιστορικώς, όμως, φαίνεται πόσο για τα μπάζα μας είχαν: ό,τι δευτεράντζα τους βρέθηκε για βασιλικό ζεύγος το φόρτωσαν στην Ελλάδα.Ο κύριος λόγος που πλέον οι βασιλείς - σε όποιο ευρωπαϊκό κράτος διατηρήθηκε ο θεσμός - δεν ασκούν πολιτική είναι η κληρονομική διαδοχή. Το βασιλικό "γαλάζιο" αίμα που ανακυκλώνεται εδώ και αιώνες παράγει προβληματικά, ελλειμματικά παιδιά ορισμένα από τα οποία ούτε για μπιμπελό δεν κάνουν. Είναι ευτύχημα που ο Όθων και η Αμαλία δεν κατάφεραν να διαιωνίσουν τα γονίδιά τους.