«Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή»: Το πολύκροτο μυθιστόρημα για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο

Βασίλης Γκουρογιάννης «Κόκκινο στην πράσινη γραμμή» Facebook Twitter
Με «το δικό μας Βιετνάμ» καταπιάστηκε ο Βασίλης Γκουρογιάννης στο πολύκροτο μυθιστόρημά του «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή», πεπεισμένος πως «θα βγαίναμε πολλαπλά κερδισμένοι αν διδασκόμασταν από τις ήττες μας».
0

ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΥΝΕΒΗ το '74 στην Κύπρο; Γιατί δεν μνημονεύει κανείς τι βίωσαν οι φαντάροι που βρέθηκαν εκεί κατά το πραξικόπημα ενάντια στον Μακάριο κι αμέσως μετά, κατά την τουρκική εισβολή; Και τι ακριβώς υπερασπίζονταν εκείνοι τότε; Τον ελληνισμό ή τη χούντα των συνταγματαρχών; 

Μ' αυτό το περιφρονημένο θέμα, «το δικό μας Βιετνάμ», καταπιάστηκε ο Βασίλης Γκουρογιάννης στο πολύκροτο μυθιστόρημά του «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» (Μεταίχμιο, 2009), πεπεισμένος πως «θα βγαίναμε πολλαπλά κερδισμένοι αν διδασκόμασταν από τις ήττες μας»

Πρόθεσή του, έλεγε ο ίδιος,  δεν ήταν να χαϊδέψει αυτιά. Πρόθεσή του ήταν να προκαλέσει ένα σοκ, «γιατί μόνο έτσι θεραπεύεται η επιλεκτική λήθη, αυτό το κρίσιμο χαρακτηριστικό κάθε απαίδευτου λαού. Πρέπει να σκεφτούμε και τα δικά μας λάθη, και τη δική μας υπεροπτική συμπεριφορά και τα δικά μας εγκλήματα κατά των Τουρκοκυπρίων. Η ζυγαριά του πόνου δεν είναι μονόπαντη. Ο πόλεμος είναι πόλεμος για όλους και το τίμημα της ειρήνης απαιτεί γενναιοψυχία και αυτοκριτική».

Ο Ηπειρώτης συγγραφέας, που έκανε αίσθηση κατά τη δεκαετία του '90 με τις «Διηγήσεις παραφυσικών φαινομένων» και παραμένει ακμαίος, αν κρίνουμε από την πρόσφατη «Αναψηλάφιση», σκάλισε αυθεντικές μαρτυρίες και ντοκουμέντα για τις θηριωδίες που διαπράχτηκαν κι απ’ τις δυο μεριές το ΄74, ήρθε σ' επαφή με κάμποσους βετεράνους πολεμιστές, αφουγκράστηκε την αμοιβαία καχυποψία Ελλαδιτών και Κυπρίων, ανέσυρε τις φωτογραφίες του από «τον καιρό της επιστράτευσης, τότε που υπηρετούσα στον ΄Εβρο», φόρεσε τις αρβύλες του γιου του για να ξαναβρεί «τις συγκινήσεις τις στρατιωτικής ζωής» και, μπολιάζοντας το υλικό του με τις ανησυχίες ενός άνδρα που πλησιάζει τα εξήντα, έδωσε ένα υπαρξιακό μυθιστόρημα για κάθε πόλεμο, είτε διεξάγεται σε πραγματικό πεδίο μάχης είτε στα βάθη της ψυχής.

Έργο πολυπρόσωπο και πολυφωνικό, σπαρμένο με συμβολισμούς και διαποτισμένο από ειρωνεία, το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» πλέκει δεξιοτεχνικά τη μυθοπλασία με την Ιστορία και, πράγματι, προκάλεσε σοκ όταν πρωτοκυκλοφόρησε.

Το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» περιγράφει την κάθοδο στην Κύπρο και την επίσκεψη στα κατεχόμενα μιας ομάδας παλαίμαχων της ΕΛΔΥΚ (Ελληνική Δύναμη Κύπρου) λίγο μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων στο νησί, για να λάβουν μέρος σ’ ένα συνέδριο για τα γεγονότα του ΄74, οργανωμένο με αφορμή τη διαμάχη στην Ελλάδα γύρω από το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού.

Επικεφαλής της ομάδας και κεντρικός πρωταγωνιστής του βιβλίου είναι ένας γνωστός από την τηλεόραση ποινικολόγος, πρόεδρος τώρα ενός συλλόγου βετεράνων πολεμιστών, οι οποίοι, λοιδωρημένοι ως προδότες ή χουντικοί επί δεκαετίες, διεκδικούν από την πολιτεία μια κάποια δικαίωση, μια σύντομη αναφορά τους έστω σε σχολικό εγχειρίδιο.

Οι δικές του σκέψεις καθώς και το δικό του –ανεξιχνίαστο ως τις τελευταίες σελίδες– παρελθόν αποτελούν τον κινητήριο μοχλό για την εξέλιξη της πλοκής. Συμμετείχε όντως σε μια από τις πιο ηρωικές επιχειρήσεις του κυπριακού στρατού τότε, ή μήπως βαρύνεται μ’ εγκλήματα που έχει απωθήσει κι αποσιωπήσει;

book cover
KANTE ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Βασίλης Γκουρογιάννης, Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή, σελ. 528, εκδόσεις Μεταίχμιο

Δεν είναι τυχαία η εικόνα που επανέρχεται στο μυαλό του ήρωα σαν εμμονή και η οποία ζωντανεύει στην καρδιά του μυθιστορήματος, σ' ένα κεφάλαιο-κλειδί που φαινομενικά μοιάζει άσχετο με τα υπόλοιπα. Ο ποινικολόγος θυμάται τον εαυτό του μια καλοκαιρινή μέρα, χρόνια πριν, να χαζεύει με τις ώρες ένα παιδί που, με το σώμα βυθισμένο στη θάλασσα, έπαιζε βόλεϊ με τον ηλικιωμένο πατέρα του.

Την επομένη μέρα, όμως, πηγαίνοντας στο ίδιο μέρος λίγο νωρίτερα, συνειδητοποίησε κατάπληκτος ότι το παιδί μεταφερόταν εκεί μ' ένα οικοδομικό καρότσι, καθώς τα δυο του πόδια από τα γόνατα και κάτω ήταν ακρωτηριασμένα... Αυτός είναι τώρα κι ο δικός του τώρα εφιάλτης: ότι κάποτε, μοιραία, θα έρθει και στη δική του «παραλία» κάποιος λίγα λεπτά νωρίτερα, ανακαλύπτοντας τα καλά κρυμμένα μυστικά του.

Σύμφωνα με τον Γκουρογιάννη, ο άνθρωπος αυτός είναι «η προσωποποίηση του πολεμιστή που δεν δικαιώθηκε, που διατάχτηκε να ενεργήσει πέρα από την ιδεολογία και τη συνείδησή του και που όλα όσα απώθησε μέσα του έχουν γίνει εκρηκτική ύλη έτοιμη ν' ανατιναχθεί.

Είναι ένα σύμβολο της κάθε τραυματικής ιδέας που δεν επεξεργαζόμαστε και τη βρίσκουμε μπροστά μας σαν φάντασμα. Κι όπως και οι υπόλοιποι βετεράνοι, ταλανίζεται από την κρίση της μέσης ηλικίας. Κοιτάζει πίσω του τι έχει μείνει απ' τη ζωή του και διαπιστώνει ότι αυτό που θα μπορούσε να του δώσει περηφάνια, προκαλεί είτε περιφρόνηση είτε αδιαφορία.

γκουρογιαννης
Βασίλης Γκουρογιάννης

Έργο πολυπρόσωπο και πολυφωνικό, σπαρμένο με συμβολισμούς και διαποτισμένο από ειρωνεία, το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» πλέκει δεξιοτεχνικά τη μυθοπλασία με την Ιστορία και, πράγματι, προκάλεσε σοκ όταν πρωτοκυκλοφόρησε.

Μολονότι η κριτική υποκλίθηκε στην τόλμη του Γκουρογιάννη να καταδυθεί σε μια τόσο σκοτεινή σελίδα της πρόσφατης ιστορίας μας, ακροδεξιοί κυρίως κύκλοι τον κατηγόρησαν ως προδότη, χαρακτηρίζοντας το βιβλίο του «ανθελληνικό και βλάσφημο πορνογράφημα», προσβλητικό για τους παλαίμαχους της ΕΛΔΥΚ. 

Οι αντιδράσεις αυτές οδήγησαν τον συγγραφέα στο να διορθώσει κάποια επί μέρους σημεία, κρατώντας ατόφια όμως τη φιλοσοφία της αρχικής του προσέγγισης.

Σήμερα το μυθιστόρημα του Γκουρογιάννη αναγνωρίζεται ως ένα από τα κορυφαία δείγματα της «λογοτεχνίας του τραύματος», εξού και η εκτενέστατη ανάλυσή του στη φρεσκοτυπωμένη μελέτη της Βασιλικής Σελιώτη «Λογοτεχνία και τραύμα. Το 1974 στην κυπριακή και ελλαδική λογοτεχνία» (Επίκεντρο).

Το «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή» με τον γεμάτο ενοχές ανδρικό μικρόκοσμο που στήνει, δεν είναι παρά μια μεταφορά της ενοχής που μας βαραίνει από το ’74, επισημαίνει η Σελιώτη, αφού εξαιτίας της προδοτικής αφροσύνης που επέδειξε η Ελλάδα τότε, χάθηκε ο κυπριακός βορράς. Η αναμενόμενη επανέκδοσή του από το Μεταίχμιο θα δώσει ευκαιρία να το ανακαλύψουν όσοι δεν το έχουν διαβάσει και να το θυμηθούν όσοι βυθίζονται τώρα στην καταπληκτική έρευνα του Αλέξη Παπαχελά «Ένα σκοτεινό δωμάτιο 1967-1974», όπου καταγράφονται λεπτό προς λεπτό όλες οι πτυχές –πολεμικές, διπλωματικές, πολιτικές– της τουρκικής εισβολής.  

Γεννημένος το '51 σ' ένα χωριό έξω απ' τα Γιάννενα –«ως την τετάρτη Γυμνασίου έβοσκα πρόβατα...»– και μια ζωή μαχόμενος δικηγόρος, ο Γκουρογιάννης ακόμα και τις μαρτυρίες των πολεμιστών, ένθεν και ένθεν, που λειτούργησαν ως πρώτη ύλη για το μυθιστόρημά του, ως προτάσεις αντιδίκου τις αντιμετώπισε – «η αντίθετη άποψη περιέχει πάντοτε σπέρματα αλήθειας»

Όσο για την Κύπρο, «δεν είναι ένας τόπος στρατηγικής στο υπογάστριο της Τουρκίας που πρέπει να υπερασπίσουμε με κάθε μέσον», λέει. «Είναι ένας τόπος στην άκρη της Μεσογείου όπου μιλιέται η ελληνική γλώσσα. Αυτό είναι το όπλο που θα την κρατήσει, πιστεύω, για πάντα ελληνική».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Προκλητικό μήνυμα Ερντογάν για τον Αττίλα: Ο στρατός μας δεν θα διστάσει να κάνει τα ίδια «βήματα» στην Κύπρο

Διεθνή / Προκλητικό μήνυμα Ερντογάν για τον Αττίλα: Ο στρατός μας δεν θα διστάσει να κάνει τα ίδια «βήματα» στην Κύπρο

Με προκλητικό τρόπο σχολίασε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν την 45η επέτειο του «Αττίλα» στην Κύπρο: Ο στρατός μας δεν θα διστάσει να κάνει τα ίδια «βήματα»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μαργκερίτ Ντιράς: Ζωή σαν μυθιστόρημα»

Το Πίσω Ράφι / To βιβλίο για τη Μαργκερίτ Ντιράς που προκάλεσε σάλο στη Γαλλία

Η προσωπικότητα που αναδύθηκε για τη συγγραφέα του «Εραστή» μέσα από το βιβλίο της δημοσιογράφου Λορ Αντλέρ είναι αμφιλεγόμενη, καθώς η πολιτική και προσωπική διαδρομή της εμφανίζουν αρκετά σκοτεινά σημεία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ