Ο κόσμος σύμφωνα με την Τζόαν Ντίντιον

Ο κόσμος σύμφωνα με την Τζόαν Ντίντιον Facebook Twitter
Η Ντίντιον συχνά φαινόταν υπερφυσικά αποστασιοποιημένη και στωική στις φωτογραφίες της, είτε ποζάροντας δίπλα στη λευκή Κορβέτ της είτε στο μπαλκόνι του σπιτιού στο Μαλιμπού. Φωτ.: Julian Wasser
0

Η ΤΖΟΑΝ ΝΤΙΝΤΙΟΝ δεν είχε κανένα πρόβλημα να βυθιστεί στις εμπόλεμες ζώνες του πλανήτη παρά το γεγονός ότι υπέφερε από άγχος και ημικρανίες. Η μικροκαμωμένη γυναίκα που χάριζε στους φίλους της βιβλία με λουλούδια ανάμεσα στις σελίδες δεν δίσταζε να μεταχειρίζεται με τον πιο καυστικό και αδίστακτο τρόπο πολιτικούς, σταρ του σινεμά και άλλες επιφανείς προσωπικότητες στα γραπτά της.

Λάτρευε τις οικιακές παραδόσεις, αγαπούσε τα οικογενειακά Χριστούγεννα και έφτιαχνε ζελέ από ρόδι με την κόρη της – ακόμη κι αν η δουλειά της άφηνε ελάχιστο χρόνο για τέτοιες στιγμές. Κάποτε, ως νέοι γονείς που ήταν εξαιρετικά καταπονημένοι από τις επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις, εκείνη και ο –επίσης συγγραφέας– σύζυγός της, ο Τζον Γκρέγκορι Ντουν, έφτασαν στα πρόθυρα του διαζυγίου. Όμως η σχέση τους επιβίωσε και ο γάμος τους άντεξε για 39 χρόνια, μέχρι τον θάνατό του το 2003.

Στο βιβλίο της με τίτλο The World According to Joan Didion («Ο κόσμος σύμφωνα με την Τζόαν Ντίντιον»), η Evelyn McDonnell, συγγραφέας και καθηγήτρια δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο Loyola Marymount, μένει μακριά από την παραδοσιακή βιογραφία. Αντ' αυτού, θέτει ως στόχο να δημιουργήσει «ένα σημειωματάριο» για την Ντίντιον, αποτυπώνοντας «τι σήμαινε για εκείνη να είναι εκείνη, σε διαφορετικά μέρη και διαφορετικές εποχές».

Ρήσεις όπως «οι συγγραφείς πάντα ξεπουλάνε κάποιον» χάρισαν στην Ντίντιον μια σαρκαστική ή και σκοτεινή αύρα, την οποία η συγγραφέας αυτής της νέας βιογραφίας αμφισβητεί.

Ίσως αυτός να είναι ένας τρόπος για να κάνει πιο προσιτή μια μορφή την οποία η McDonnell, όπως πολλοί της γενιάς της, θεωρεί «τη συγγραφέα των συγγραφέων, μια μαστόρισσα της τέχνης της». Η Ντίντιον, γράφει η McDonnell στο βιβλίο της, δεν ήταν τίποτα λιγότερο από «ένας ζωντανός θρύλος για μένα, κάποια την οποία διάβαζα, δίδασκα, θαύμαζα, προσπαθούσα να μιμηθώ – από μακριά».

Ο κόσμος σύμφωνα με την Τζόαν Ντίντιον Facebook Twitter
Κάποτε, ως νέοι γονείς που ήταν εξαιρετικά καταπονημένοι από τις επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις, εκείνη και ο –επίσης συγγραφέας– σύζυγός της, ο Τζον Γκρέγκορι Ντουν, έφτασαν στα πρόθυρα του διαζυγίου. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Γεννημένη στο Σακραμέντο της Καλιφόρνια το 1934, η Ντίντιον ήταν μία από τις ελάχιστες γυναίκες που ανήκαν στην πρωτοπορία της Νέας Δημοσιογραφίας των μέσων του 20ού αιώνα. Στόχος της ήταν να προσδώσει στο εξαντλητικό ρεπορτάζ της τον ρυθμό, την πρόζα και το ταλέντο ενός μυθιστοριογράφου. Η μητέρα της ήταν εκείνη που πυροδότησε την κλίση της μικρής όταν έδωσε στην 5χρονη Τζόαν ένα σημειωματάριο ενθαρρύνοντάς την να σημειώνει ό,τι σκεφτόταν.

Η Ντίντιον μαθήτευσε στο δωμάτιό της δακτυλογραφώντας σελίδες με πεζά κείμενα του Χέμινγουεϊ και τελειοποίησε τη «φωνή» της στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ. Μετά το Μπέρκλεϊ, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου ξεκίνησε να γράφει για τη Vogue και άλλα περιοδικά.

Παρότι εντρυφούσε βαθιά στη ζωή των «αντικειμένων» της, ήταν πάντα ψυχρή, αντικειμενική και σκληρόπετση όταν έφτανε η ώρα να γράψει. Διέψευδε επίσης κάθε αντίληψη ότι η δουλειά της ήταν εύκολη. «Ο πόνος με κρατούσε ξύπνια τις νύχτες», θα έλεγε αργότερα για την περίοδο που έγραφε το Slouching Towards Bethlehem που την καθιέρωσε, «και έτσι για είκοσι ώρες την ημέρα έπινα τζιν με ζεστό νερό για να αμβλύνω τον πόνο και μετά έπαιρνα Dexedrine για να αμβλύνω την επίδραση του τζιν και να μπορέσω να συγκεντρωθώ στο γράψιμο».

Εκτός από τα εξαίρετα δημοσιογραφικά της δοκίμια, η Ντίντιον συνεργάστηκε με τον σύζυγό της στα σενάρια ταινιών όπως «Πανικός στο Νιντλ Παρκ» (1971) και «Ένα αστέρι γεννιέται» (1976) και έγραψε επίσης μυθιστορήματα, μεταξύ των οποίων τα Play It as It Lays (1970) και Democracy (1984). Η κόρη τους, Κουιντάνα, τους ακολουθούσε όπου κι αν πήγαιναν και στα τέλη της δεκαετίας του 1980 η ίδια εργαζόταν στη Νέα Υόρκη, ενώ οι γονείς της μετακόμισαν από την Καλιφόρνια στο διαμέρισμα του Μανχάταν που θα γινόταν το τελευταίο τους σπίτι.

Ήταν στα τέλη του 2003 όταν τα πράγματα έγιναν ζοφερά. Η 37χρονη Κουιντάνα νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο τα Χριστούγεννα, με πνευμονία και παγκρεατίτιδα. Στις 30 Δεκεμβρίου, ο Ντουν έφυγε ξαφνικά από τη ζωή ύστερα από μια μοιραία καρδιακή προσβολή. Μετά από πολλές ταλαιπωρίες, η Κουιντάνα υπέκυψε και η ίδια τον Αύγουστο του 2005. Η Ντίντιον κατέγραψε τις δύο βαρύτατες αυτές απώλειες στα βιβλία της The Year of Magical Thinking (2005) και Blue Nights (2011).

Ο κόσμος σύμφωνα με την Τζόαν Ντίντιον Facebook Twitter
Η Ντίντιον κατέγραψε τις δύο βαρύτατες αυτές απώλειες στα βιβλία της The Year of Magical Thinking (2005) και Blue Nights (2011). Φωτ.: Julian Wasser

Η Ντίντιον συχνά φαινόταν υπερφυσικά αποστασιοποιημένη και στωική στις φωτογραφίες της, είτε ποζάροντας δίπλα στη λευκή Κορβέτ της είτε στο μπαλκόνι του σπιτιού στο Μαλιμπού, με το ποτό στο αριστερό της χέρι και το τσιγάρο στο δεξί. Το 2011, στα 75 της χρόνια πλέον, δεν απέφευγε τις σκληρές αλήθειες για τη γήρανση και τη μοναχική διαδρομή επιστροφής στο σπίτι. Η συγγραφέας που είχε προεδρεύσει στα πιο κομψά σουαρέ φοβόταν ότι αν τολμούσε να βγει για δείπνο, ίσως να μην είχε τη δύναμη να γυρίσει σπίτι. «Δεν θα ξαναφορέσω τα κόκκινα σουέτ σανδάλια με τα τακούνια των τεσσάρων ιντσών», έλεγε τότε.

Ρήσεις όπως «οι συγγραφείς πάντα ξεπουλάνε κάποιον» χάρισαν στην Ντίντιον μια σαρκαστική ή και σκοτεινή αύρα, την οποία η συγγραφέας αυτής της νέας βιογραφίας αμφισβητεί: «Πολλοί μιλούν για το σκοτάδι στη γραφή της Τζόαν, αλλά συχνά τους διαφεύγει η αίσθηση του χιούμορ της, το σκανδαλώδες κέφι και η ανελέητη σάτιρα». Αυτή η κωμική ευαισθησία, όμως, βρισκόταν πάντα στην υπηρεσία μιας μεγαλύτερης επιδίωξης. Όπως είχε γράψει και η ίδια άλλωστε στην πιο διάσημη ίσως φράση της, «λέμε στους εαυτούς μας ιστορίες για να ζήσουμε».

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Βιβλίο / Ο Διονύσης Σαββόπουλος: σύζυγος, πατέρας, τραγουδοποιός

Στην πιο de profundis στιγμή της ζωής του ο συνθέτης γράφει το αυτοβιογραφικό «Γιατί τα χρόνια τρέχουν χύμα», αποκαλύπτοντας σαν σε προσευχή τις πιο προσωπικές, τρωτές στιγμές του, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους του και ομολογώντας ότι η έμπνευση συμπορεύεται με τη θνητότητα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ