Μετεκλογική Μελαγχολία

Μετεκλογική Μελαγχολία Facebook Twitter
Ο Σλαβόι δίνει την εντύπωση ότι έχει διαβάσει τα πάντα, έχει ακούσει τα πάντα, έχει καβγαδίσει για τα πάντα, έχει γελάσει με τα πάντα...
0

1. Λογική κι ευαισθησία. Τα μεγάλα θύματα κάθε προεκλογικής περιόδου είναι το χιούμορ, η πολιτική, η λογική και η ευαισθησία. Επείγουσα η ανάγκη να επανασυνδεθείς με ό,τι σε συνέχει και σε απαρτίζει, επείγουσα η ανάγκη να ξαναβρείς αυτό που έχασες ή που άφησες αναγκαστικά στην άκρη για ένα διάστημα. Τα βιβλία είναι η καλύτερη μέθοδος επαναφοράς στη νορμάλ (που λέει ο λόγος!) κατάσταση. Τα βιβλία ζητούν χρόνο και απαλλαγή από το λαχάνιασμα που θολώνει μάτια και μυαλό. Έτσι, αργά αλλά σταθερά, αποδιώχνεις το μεθεόρτιο μπλουζ και τον παραλοϊσμένο πεντοζάλη. Έτσι, πιάνεις ξανά τον τουρμποκινητήρα Σλαβόι Ζίζεκ (Σλοβενία, 1949) και τον ψυχωφελή τόμο Τα Ανέκδοτα του Ζίζεκ (μτφρ. Ιωάννα Μιχελάκου, εκδ. Μεταίχμιο), όπου σφιχταγκαλιάζονται λυτρωτικά, για τον μπαϊλντισμένο αναγνώστη, το ακούραστο χιούμορ, η τρομερή ευρυμάθεια, ο διαπεραστικός στοχασμός. Ο Σλαβόι δίνει την εντύπωση ότι έχει διαβάσει τα πάντα, έχει ακούσει τα πάντα, έχει καβγαδίσει για τα πάντα, έχει γελάσει με τα πάντα.


Ανθολογημένα από τα σοβαρά πονήματά του, τα καλαμπούρια του Σλοβένου διανοητή φωτίζουν αυτές τις πτυχές της πραγματικότητας που η φιλοσοφία ενίοτε κωλώνει και διστάζει να καταπιαστεί μαζί τους. Αρχίζει τον χορό το χωρατό, κι ύστερα, οk, ας πιάσει δουλειά ο στοχασμός και η ανάλυση. Πολλά από τα ξεκαρδιστικά αστεία που χρησιμοποιεί ο Ζίζεκ (π.χ. αυτά στις σελίδες 145, 149, 154) θα θυμίσουν στον αναγνώστη κάμποσα ελληνικά ανέκδοτα, κάτι που δείχνει την παγκοσμιότητα ενός είδους χιούμορ, του χιούμορ εκείνου που ξεκινάει από την εντοπιότητα και ανοίγεται, ή μάλλον εκρήγνυται, προς όλες τις κατευθύνσεις. Άλλα έχουν να κάνουν με ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ, άλλα με πολιτικές χοντράδες, ιδίως επί σταλινισμού, και άλλα, όπως αυτό που θα σπεύσω τώρα να παραθέσω, καυτηριάζουν ανελέητα τη μεταμοντέρνα κυνική αναισθησία. Ιδού: Στις μέρες μας το παλιό ανέκδοτο όπου ένας πλούσιος λέει στον υπηρέτη του «Πέταξε έξω αυτό τον εξαθλιωμένο ζητιάνο – είμαι τόσο ευαίσθητος, που δεν αντέχω να βλέπω ανθρώπους να υποφέρουν!» είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.


2. Έπος. Επανερχόμαστε σε ό,τι μας κάνει πιο δυνατούς για να διατηρούμε το δικαίωμα στην αδυναμία. Έχουμε δάκρυα για να μπορούμε να γελάμε. Ο άνθρωπος είναι το ον που ζει παράγοντας αναμνήσεις, που προσφεύγει στο μπαούλο της μνήμης για να γίνει όσο πιο ανθρώπινος γίνεται. Ο Χόρχε Σεμπρούν (Μαδρίτη, 1923 - Παρίσι, 2011) διέσχισε τον 20ό αιώνα εμπλεκόμενος σε σημαντικά γεγονότα, παράγοντας σημαντικά γεγονότα, αναμιμνησκόμενος σημαντικά γεγονότα, γράφοντας για σημαντικά γεγονότα. Επίσης, και αυτό τον καθιστά σπουδαίο συγγραφέα, μπόρεσε να διακρίνει τις σημαντικές διαστάσεις στο φαινομενικά ασήμαντο, μπόρεσε να διαυγάσει έτσι τα πράγματα της ζωής ώστε να καταλάβει, και να μας δώσει να καταλάβουμε, το μεγαλείο που κρύβεται κάτω από ένα άθλιο χιτώνιο.


Στις Ασκήσεις Επιβίωσης (μτφρ. Έφη Κορομηλά, εκδ. Πόλις) ο παλαίμαχος Σεμπρούν καταφεύγει, και πάλι, στο οπλοστάσιο της μνήμης, σε αυτές τις αποθήκες του νου όπου φυλάσσεται η ουσία, το μεδούλι της ύπαρξης, πάει να πει η εναντίωσή μας στη φθορά, όλα μας τα πολεμοφόδια κατά της αδυσώπητης ροής του χρόνου. Ο Σεμπρούν θυμάται, κατατάσσει, ταξινομεί, σχολιάζει, γράφει, απαθανατίζει. Όλα παρόντα εδώ: τα χρόνια στην παρανομία, η φρίκη στο Μπούχενβαλντ, οι αντινομίες και η σκλήρυνση στο εσωτερικό του Κόμματος, η πάλη της ελπίδας με την απελπισία. Ένα βιβλίο κιβώτιο και κιβωτός. Όπως και τα άλλα του Χόρχε Σεμπρούν. Με ένα τέλος που χρόνια είχα να δω σε τυπωμένες σελίδες. Ο τρόμος γίνεται ανάσταση, επανάσταση, σωτηρία, πείσμα, ελευθερία, έπος. Ο Σεμπρούν έχει συλλάβει το αδιανόητο μέσα από συμπτώσεις και μικρολεπτομέρειες, και μας το παραδίδει σαν μια επική τοιχογραφία που σε συγκλονίζει καθώς τη βλέπεις και αφουγκράζεσαι πώς προχωράνε τα πράγματα. Από τη σελίδα 124 έως τη σελίδα 137 ο Σεμπρούν ξεδιπλώνει, με τη μαεστρία που διαθέτουν μονάχα όσοι έχουνε περάσει από τα ναρκοπέδια και τους λειμώνες της Ιστορίας, όλο το μεγαλείο τού να είσαι άνθρωπος.


Κρατώ για πάντα εντός μου αυτές τις δέκα, δεκαπέντε σελίδες από τις Ασκήσεις Επιβίωσης, κρατώ για πάντα εντός μου τα ονόματα Ήγκον Γ. Φλεκ και Έντουαρντ Α. Τένενμπαουμ και αυτό που αντίκρισαν από το τζιπ τους καθώς όδευαν προς το ναζιστικό στρατόπεδο του Μπούχενβαλντ.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γυναίκες ενός χωριού γράφουν τη γαστρονομική ιστορία της Λέσβου

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ