«Ο ανιψιός του Ραμώ»: Μια σάτιρα για την αυτογνωσία

Ο «Εγώ» και ο «Αυτός» συζητούν για τη ζωή Facebook Twitter
Μπορούμε να φανταστούμε τη μορφή του Ντιντερό από τα γνωστά πορτρέτα που τον απεικονίζουν, όπως αυτό από τον ζωγράφο Λουί-Μισέλ βαν Λο, που φιλοτεχνήθηκε το 1767.
0


«ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΟΡΝΕΣ ΜΟΥ»
, λέει ο ήρωας-φιλόσοφος στο έργο του Ντενί Ντιντερό Ο ανιψιός του Ραμώ στην πρώτη κιόλας σελίδα του βιβλίου. Όπως οι νέοι παίρνουν από πίσω μια εταίρα στο πάρκο του Παλαί Ρουαγιάλ και μετά την παρατούν για μιαν άλλη, έτσι και οι δικές του ιδέες πετούν από την πολιτική στον έρωτα, από το γούστο στη φιλοσοφία. Δυόμισι αιώνες μάς χωρίζουν από τότε που ο Ντενί Ντιντερό, ο φιλόσοφος και ο συγγραφέας του Διαφωτισμού, έγραψε τον Ανιψιό του Ραμώ, ένα ακατάτακτο, υβριδικό έργο, πιο κοντά ίσως σε διαλογικό μυθιστόρημα, με το οποίο άνοιξε διάπλατα την πόρτα προς τη νεωτερικότητα. Ένας φιλόσοφος, που στον διάλογο δηλώνεται ως «Εγώ», προφανώς ο ίδιος ο Ντιντερό, ιδεολόγος και ορθολογιστής, συναντά τυχαία σ’ ένα παρισινό καφενείο τον ανιψιό του Ραμώ, υπαρκτό πρόσωπο, ανιψιό του διάσημου συνθέτη της εποχής, έναν μποέμ, έναν κυνικό, ακόμη και κοινωνικό παράσιτο, που στον διάλογο δηλώνεται ως «Αυτός». Αρχίζει μεταξύ τους μια συναρπαστική συζήτηση που κινείται από το ένα άκρο στο αντίθετο άλλο· φτάνει, θα λέγαμε, στα όρια του εξτρεμισμού, αλλά πουθενά δεν χάνεται η διαλεκτική σχέση. Από τη μια η στιβαρότητα των ιδεών του «Εγώ» και από την άλλη το ευκαιριακό στοιχείο της ζωής του «Αυτός». Από τη μια οι πνευματικοί άνθρωποι, το κοινωνικό στάτους και η ηθική του συγγραφέα και από την άλλη ο νοθευμένος κόσμος της καθημερινής ζωής. Από τη μια η ορθόδοξη εκπαίδευση και από την άλλη η αιρετική αισθητική.

Μπορούμε να φανταστούμε τη μορφή του Ντιντερό από τα γνωστά πορτρέτα που τον απεικονίζουν, όπως αυτό από τον ζωγράφο Λουί-Μισέλ βαν Λο, που φιλοτεχνήθηκε το 1767, δηλαδή πάνω-κάτω την ίδια εποχή που γράφεται ο Ανιψιός. Αλλά ποια είναι η μορφή του ανιψιού; Μας τη δίνει ο ίδιος ο φιλόσοφος, ο «Εγώ», στις πρώτες σελίδες του βιβλίου: «Τη μια μέρα με ρούχα πενταβρόμικα, με παντελόνι σκισμένο, ντυμένος με κουρέλια από πάνω μέχρι κάτω, σχεδόν ξυπόλυτος, προχωράει σκυφτός, σαν να κρύβεται – νιώθεις την ανάγκη να τον φωνάξεις για να του δώσεις ελεημοσύνη. Και την επομένη, πουδραρισμένος, ποδημένος, κατσαρωμένος, καλοντυμένος, βαδίζει με το κεφάλι ψηλά, επιδεικνύεται, και όσο πιο καλά τον κοιτάς τόσο τον περνάς για αριστοκράτη. Ζει κάθε μέρα όπως του έρθει».

Ο Ανιψιός του Ραμώ είναι μια σάτιρα ή μια κωμωδία για την αυτογνωσία, όπου το «Εγώ» του φιλοσόφου βρίσκει το «Αυτός» του κυνικού και του απερίσκεπτου, όπου οι υψηλές ιδέες βρίσκουν τη χαρά της καθημερινής ζωής, όπου η υψηλή τέχνη βρίσκει την τέχνη των μαγείρων, των ζαχαροπλαστών, των ψηστών, των προμηθευτών, των φουρνάρηδων. 

Αυτό το έργο που μας έρχεται από τα 1760 τόσο μοιάζει να γράφτηκε για τους ανθρώπους του μέλλοντος. Το διαβάζουμε σήμερα και νιώθουμε ότι ταιριάζει απόλυτα στη δική μας συνθήκη, τη συνθήκη της διαφορετικότητας, της ρευστής ταυτότητας και της ρευστότητας των ιδεών. Από πρώτη άποψη, ίσως επιφανειακή, ο Ντιντερό μας βάζει ένα δίλημμα, να πρέπει να διαλέξουμε ανάμεσα στον «Εγώ» και στον «Αυτό». Αλλά καθώς φτάνουμε στην τελευταία φράση του βιβλίου, «γελά καλύτερα όποιος γελά τελευταίος», φράση που τη λέει ο «Αυτός», καταλαβαίνουμε ότι δεν είμαστε υποχρεωμένοι να διαλέξουμε έναν από τους δύο. Άλλωστε, σε πολλά σημεία του διαλόγου ο «Αυτός» δηλώνει ότι πολύ θα ήθελε να είναι ένας άλλος, προσθέτοντας ειρωνικά «έστω και με κίνδυνο να είμαι μια ιδιοφυΐα, ένας μεγάλος άνδρας». Σκεφτόμαστε, λοιπόν, ότι το «Εγώ» και το «Αυτός» μπορεί να συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο, να είναι οι ποικίλες όψεις της ίδιας ταυτότητας. Έτσι, ο Ανιψιός του Ραμώ είναι μια σάτιρα ή μια κωμωδία για την αυτογνωσία, όπου το «Εγώ» του φιλοσόφου βρίσκει το «Αυτός» του κυνικού και του απερίσκεπτου, όπου οι υψηλές ιδέες βρίσκουν τη χαρά της καθημερινής ζωής, όπου η υψηλή τέχνη βρίσκει την τέχνη των μαγείρων, των ζαχαροπλαστών, των ψηστών, των προμηθευτών, των φουρνάρηδων. Όλοι είμαστε «εγώ» και «αυτός».

Ντενί Ντιντερό Ο ανιψιός του Ραμώ Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας Εκδόσεις Αντίποδες Σελ. 191
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Ντενί Ντιντερό, Ο ανιψιός του Ραμώ, Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας, Εκδόσεις Αντίποδες, Σελ. 191

Το ότι ο Ανιψιός του Ραμώ είναι ένα λογοτέχνημα του μέλλοντος φαίνεται και από το πώς το υποδέχτηκαν μέσα στον χρόνο. Ο Γκαίτε το χαρακτήρισε «ανήθικη ηθική» σάτιρα, «έλεγε αυτά που σκεπτόμαστε, αλλά δεν τα λέμε», «με μια φρεσκάδα εντελώς αναντίστοιχη με τη συγκυρία που περιγράφει, έτσι ώστε (να) μοιάζει παράδοξα επίκαιρο σε όλες τις εποχές», όπως σημειώνει η Μαριλίζα Μητσού στο επίμετρό της. Σ’ αυτό το πλούσιο επίμετρο για τις εκδοτικές συνθήκες, τη λογοκρισία, την προσωπικότητα του Ντιντερό, τις ιδέες και την ιδεολογία του έργου του κ.λπ. η Μαριλίζα Μητσού μας θυμίζει την περιπετειώδη τύχη του Ανιψιού του Ραμώ, από τον Μπαλζάκ μέχρι τον Φουκό, τον Λουί Αραγκόν, τον Τόμας Μπέρνχαρτ ή τον Χανς Μάγκνους Ετσενμπέργκερ. «Εξυμνήθηκε και καταδικάστηκε. Συνδέθηκε με διαμάχες για την ηθική και την πολιτική. Ερμηνεύτηκε κατά γράμμα και μεταφορικά. Αποδυναμώθηκε, διαστρεβλώθηκε και μεταμορφώθηκε παντοιοτρόπως», γράφει η Μητσού. Λέει ακόμα: «Όσο για τον διάλογο φιλοσόφου και ανιψιού, θα συνεχίσει μάλλον να αναπαράγεται απεριόριστα σαν διάλογος του Ντιντερό με τον αναγνώστη του». Και με τον κάθε δημιουργό, θα προσέθετα εγώ, σκέψη που τη δημιούργησε η ανάγνωση του τελευταίου βιβλίου της Ρέιτσελ Κασκ (αμετάφραστο στα ελληνικά), Parade, ενός μυθιστορήματος για την ανθρώπινη (γυναικεία) συνθήκη, που συνειρμικά με πήγε στον Ραμώ.

Ο Ντενί Ντιντερό έγραψε το έργο αυτό μεταξύ του 1762, όταν έφτανε στην ηλικία των πενήντα ετών, και του 1773. Η εκδοτική του τύχη και η εκδοτική ιστορία του συνιστούν από μόνες τους μυθιστόρημα. Η πρώτη έκδοση έγινε το 1805, όχι στα γαλλικά αλλά στα  γερμανικά, σε μετάφραση του Γκαίτε. Ο συγγραφέας του Φάουστ είχε πει ότι αυτό το έργο του Ντιντερό ήταν σαν βόμβα που έσκασε μέσα στους κύκλους της γαλλικής λογοτεχνίας. Η γαλλική έκδοση έγινε το 1821 με βάση ένα αντίγραφο που διατηρούσε η κόρη του Ντιντερό. Η οριστική έκδοση έγινε εβδομήντα χρόνια αργότερα, όταν ο Ζορζ Μονβάλ, βιβλιοθηκάριος της Κομεντί Φρανσέζ, ανακάλυψε το αυτόγραφο χειρόγραφο του έργου στο κουτί ενός παλαιοβιβλιοπώλη στο Κε Βολτέρ του Σηκουάνα.

Η πολύ καλή μετάφραση του Γιώργου Καράμπελα, έμπειρου μεταφραστή έργων του Βολτέρου, του Φουκό αλλά και του Μισέλ Ουελμπέκ, μεταξύ πολλών άλλων, είναι η τέταρτη κατά σειρά, απ’ όσο γνωρίζουμε, του διαλογικού μυθιστορήματος του Ντιντερό. Έχουν προηγηθεί οι μεταφράσεις της Ελένης Μπόλλη, της Σάσας Τσακίρη-Νικητοπούλου και της Εύης Βαγγελάτου.

Ο Ανιψιός του Ραμώ είναι ο εκατοστός τίτλος στον κατάλογο των εκδόσεων Αντίποδες, ενός εκδοτικού οίκου που δημιουργήθηκε πριν από δέκα χρόνια (2014) και το αποτύπωμά του είναι πλέον ορατό και αναγνωρίσιμο. Η επιλογή του έργου του Ντενί Ντιντερό γι’ αυτή την επετειακή έκδοση δείχνει την εκδοτική φιλοσοφία των Αντιπόδων αλλά και την εκδοτική αισθητική. Πρόσεξα ιδιαίτερα την εικόνα του εξωφύλλου: τρεις περούκες που μοιάζουν με παράξενα θαλάσσια μαλάκια. Προέρχονται από την εικονογράφηση (χαρακτικό) του σχετικού λήμματος («perruquier barbier», δηλαδή «φενακοποιός κουρεύς») στην Encyclopédie, το έργο ζωής του Ντενί Ντιντερό που σφράγισε τον γαλλικό 18ο αιώνα, τον αιώνα των φιλοσόφων, τον αιώνα των Φώτων.  

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Ερηνάκης: «Η φιλοσοφία οφείλει να λάβει ρόλο πρωτοπόρου στην καθημερινή μας ζωή»

Ιδέες / Νίκος Ερηνάκης: «Η φιλοσοφία οφείλει να λάβει ρόλο πρωτοπόρου στην καθημερινή μας ζωή»

Ο Διδάκτωρ Φιλοσοφίας των Πανεπιστημίων του Λονδίνου και της Οξφόρδης Νίκος Ερηνάκης σε μια συζήτηση για τον σύγχρονο φιλοσοφικό στοχασμό και τον ρόλο του στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη ζωή, με αφορμή τα διαδικτυακά σεμινάρια που παραδίδει στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM