Ο ανυπότακτος μοντερνιστής Άρης Αλεξάνδρου

Ο ανυπότακτος μοντερνιστής Άρης Αλεξάνδρου Facebook Twitter
0

ΣΤΗ ΣΑΡΩΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΩΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΩΝ που επιβλήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοστού αιώνα ο Άρης Αλεξάνδρου τόλμησε να βροντοφωνάξει πως είναι ένας Ηomo humanus, κατά τα πρότυπα του ανθρώπου της Αναγέννησης. Όντας πάντοτε ανένταχτος και ανέστιος, ένας ποιητής με πολιτικό σθένος και παρρησία, δεν έπαψε ποτέ να παρεμβαίνει στα τεκταινόμενα της εποχής του, από το θέμα της μετάφρασης και των λογοτεχνικών βραβείων έως αυτό της πολιτικής στράτευσης και της ιδεολογίας.

Παρότι δεν έμεινε αμέτοχος ούτε στα μεγάλα ιστορικά γεγονότα και συμμετείχε ενεργά στην αντίσταση κατά των Γερμανών, κυνηγημένος και εξόριστος για τα πολιτικά του φρονήματα σε Μακρόνησο, Άη-Στράτη και Γυάρο, φρόντιζε να είναι παρών και στα θεωρητικά ζητήματα, μιλώντας πάντα έξω από τα δόντια.

Αυτός είναι, άλλωστε, και ο τίτλος που είχε επιλέξει ο ίδιος για τη συλλογή με τα δοκίμιά του, τα οποία κυκλοφορούν και πάλι από τις εκδόσεις Πατάκη, σε επιμέλεια Ελένης Κεχαγιόγλου, μια σειρά από κριτικά κείμενα αλλά και θεατρικά που δημοσιεύτηκαν από το 1937 έως το 1975, δηλαδή από τότε που ο Αλεξάνδρου ήταν μόλις δεκαπέντε ετών, μέχρι έναν χρόνο πριν από τον θάνατό του.

Η επιμελήτρια, αναλύοντας τη λογική της παρούσας έκδοσης στο προλογικό της σημείωμα, εξηγεί ότι υπήρξε σεβασμός στο ύφος του συγγραφέα και ότι έγιναν παρεμβάσεις μόνο εκεί όπου ήταν ανάγκη, κυρίως όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό της ορθογραφίας. Κατά τα άλλα, διατηρήθηκε ατόφιο το αδαμάντινο, τόσο σε επίπεδο καθαρότητας όσο και στέρεης έκφρασης, ύφος, όπως και η ελευθερία της σύνταξης ενός πολυποίκιλου και στις περισσότερες περιπτώσεις μακροπερίοδου, κατά τα πρότυπα του Ντοστογιέφσκι, λόγου.

Η ανάγκη του Άρη Αλεξάνδρου για ελευθερία στην έκφραση έφτασε σε τέτοιο σημείο, ώστε να αρνείται ακόμα και τους αυστηρούς κανόνες της ορθογραφίας, επιβάλλοντας ένα δικό του, ιδιόμορφο, μαλλιαρό ύφος, όχι μόνο σε επίπεδο εκφραστικής έντασης αλλά και ορθογραφίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι λόγω της ευρύτητας των απόψεων του Αλεξάνδρου, που υπερέβαιναν τα στεγανά, έγιναν πολλαπλές απόπειρες από πολλούς να τον οικειοποιηθούν ιδεολογικά, αλλά τα κείμενα μαρτυρούν από μόνα τους ότι παρέμεινε σθεναρά και ηρωικά ανέστιος, όπως ο αγαπημένος του Μαγιακόφσκι, μέχρι τέλους.

Διάφορες ήταν και οι προσπάθειες καταγραφής του περιπετειώδους βίου του σε θεωρητικό και πολιτικό επίπεδο: αξιοσημείωτη, για παράδειγμα, είναι η βιογραφία του από τον Δημήτρη Ραυτόπουλο με τον τίτλο Άρης Αλεξάνδρου: Ο εξόριστος, που είχε κυκλοφορήσει από το Θεμέλιο το 1996, η οποία άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση για την ταυτότητα της αριστεράς, όπως και η μελέτη του Κώστα Δεσποινιάδη από τις εκδόσεις Πανοπτικόν με τον τίτλο Ο ανυπότακτος Άρης Αλεξάνδρου, με μια παραπάνω έμφαση στον αναρχικό χαρακτήρα της μονίμως πυρακτωμένης σκέψης του συγγραφέα και ποιητή.

Ωστόσο, μια πιο προσεκτική ματιά στα κείμενα που περιλαμβάνονται στο Έξω απ' τα δόντια αρκεί για να δει κανείς πως αυτή η τεντωμένη σαν νεύρα καλωδίου ψυχή, όπως έγραφε ο αγαπημένος του Μαγιακόφσκι, παρασυρόταν πιότερο, όπως θα έλεγε ο ίδιος, από τα ηλεκτρόδια του ουρμπανιστικού φουτουρισμού, τα μαύρα σκοτάδια των υπογείων του Ντοστογιέφσκι και τις αναταράξεις των ντανταϊστικών φωνών, παρά από τα καθαρόαιμα πολιτικά μανιφέστα.

ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άρης Αλεξάνδρου, Έξω από τα δόντια: Δοκίμια 1935-1975, Εκδόσεις Πατάκη, Σελ.: 192

Άλλωστε, δεν έπαψε ποτέ να καταφέρεται εναντίον της περιχαρακωμένης βεβαιότητας κάθε λογής ισμών, προασπιζόμενος την ανάγκη μιας έκφρασης που ακροβατεί μεταξύ του ρεαλισμού και του ονείρου, σαν τις φανταστικές ενατενίσεις των αγαπημένων του ποιητών και του Ντοστογιέφσκι, τον οποίον μετέφραζε με μανία: «Η ομορφιά και η αλήθεια θα εξαρτηθούν απ’ την ύπαρξη μιας αληθινής ζωντάνιας ‒ακόμα και στο όνειρο‒ κι από την παρουσία μιας δυνατής λογοτεχνικής πραγματικότητας που να μη δίνει την εντύπωση της εύκολης “φιλολογίας”», έγραφε στην «Έκφραση και το θέμα».

Η φωνή του ποιητή πρέπει να είναι ως εκ τούτου δυναμική και στεντόρεια, καθώς η «φωνή των δρόμων δεν μπορεί να είναι ψίθυρος, δεν μπορεί να είναι sotto voce. Και ο εκφραστής των δρόμων και της μεγάλης πολιτείας, κι ακόμα περισσότερο ο οραματιστής της τεράστιας πολιτείας του μέλλοντος πρέπει να φωνάξει στη διαπασών και να μεταχειριστεί ανάλογο λεξιλόγιο», όπως γράφει ο ίδιος χαρακτηριστικά στο αξέχαστο κείμενό του Ποιος αυτοκτόνησε τον Μαγιακόφσκι;, μιλώντας, θαρρείς, την ίδια στιγμή για τον εαυτό του.

Η ανάγκη του Άρη Αλεξάνδρου για ελευθερία στην έκφραση έφτασε σε τέτοιο σημείο, ώστε να αρνείται ακόμα και τους αυστηρούς κανόνες της ορθογραφίας («Περί ορθογραφίας»), επιβάλλοντας ένα δικό του, ιδιόμορφο, μαλλιαρό ύφος, όχι μόνο σε επίπεδο εκφραστικής έντασης αλλά και ορθογραφίας.

Τα λαγαρά ελληνικά του, που είχαν έντονο τον χαρακτήρα της αμεσότητας και της προφορικότητας, μαρτυρούσαν ταυτόχρονα μια ανάγκη για ποιητική έκφραση και έκρηξη που ήταν συνώνυμη με την παρόμοια πολιτική του στάση και ταυτότητα, καθώς «ο ποιητής είναι πάντοτε με το μέρος της Αντιγόνης και ποτέ με το μέρος του Κρέοντα», αρνούμενος ακόμα και την εφήμερη δικαίωση του δήμου και των σοφιστών ‒ βλέπε λογοτεχνικά βραβεία.

Με εντελώς μπρεχτικό τρόπο, κάτι που φαίνεται και στα θεατρικά του, ο ποιητής είναι ταυτόχρονα σκηνοθέτης και παρατηρητής, έτοιμος να αντικρίσει την αλήθεια κατάματα, όπως ο Γαλιλαίος στο ομώνυμο θεατρικό του Μπρεχτ, ο οποίος επιβάλλεται, αντί να παρασύρεται από τον θρησκευτικό φανατισμό και από τη δοκησισοφία και τον δογματισμό των άκριτων πολιτικών απόψεων.

Εξάλλου, ο Αλεξάνδρου δεν σταμάτησε ποτέ να μάχεται όχι μόνο με αληθινά αλλά και με πνευματικά όπλα, γνωρίζοντας πως το παν για ένα πολιτικό ον είναι να μπορεί να αποτιμά στις κρίσιμες στιγμές τα αγαθά της ελευθερίας και της δικαιοσύνης.

Γι’ αυτό και η δική του Αντιγόνη στο θεατρικό που καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος του παρόντος τόμου είναι αυτή που αντιλαμβάνεται τις διαστάσεις μιας αντίστροφης πραγματικότητας, τις αυταπάτες αλλά και την ήττα: «Αν είχανε τελειώσει όλ’ αυτά, αν δεν είχανε αρχίσει ποτέ όλα αυτά, ίσως να μπορούσαμε κι εμείς να ’χουμε ένα πιάτο ζεστό φαΐ, ένα ήσυχο δωμάτιο, μια δική μας νύχτα. Είναι πολλά, λοιπόν, όλα αυτά και δε μας δόθηκαν ποτέ; Χρόνια και χρόνια πόλεμος γι’ αυτά τα λίγα και τώρα νικηθήκαμε. Να σώσουμε τουλάχιστον τα χαλάσματα που μας μένουν», λέει με σθένος η ηρωίδα του, ανοίγοντας τον μυθιστορηματικό δρόμο στους ήρωες του Κιβωτίου, του μοναδικού μυθιστορήματος που έγραψε ο Αλεξάνδρου, αρκετού όμως για να συνταράξει τα λογοτεχνικά δεδομένα και να αναδείξει με τον πιο περίτεχνο τρόπο τον μοντερνισμό.

Ο ανυπότακτος μοντερνιστής Άρης Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα χρόνια της αυτοεξορίας στο Παρίσι.

Και είναι αλήθεια πως το πειραματικό σθένος και η μοντερνιστική θεώρηση διαφαίνονται σχεδόν σε όλα τα κείμενά του, τα οποία ανιχνεύουν τις υποδόριες και ασύνειδες τάσεις του υπερρεαλισμού και απαντούν με μια έντονη πάντοτε ειρωνεία, όπως αυτή που εκφράζεται στον ηρωικό λόγο της γριάς οικονόμου προς τον καθηγητή κ. Βαρχάιτ, όταν λέει πως όλοι «κυνηγάνε τους Ανατροπείς».

Ως μέγας αποσυνάγωγος και ανατροπέας ο ίδιος ο ποιητής και συγγραφέας, δεν έπαψε ποτέ να μάχεται τον ολοκληρωτισμό, την προσωπική και πολιτική ανελευθερία, τα δόγματα, τον φανατισμό. Και όπως έγραφε χαρακτηριστικά στα «Ένδον Ρήματα»: «Δεν ανήκω σε κανένα κόμμα και σε καμία πολιτική οργάνωση. Δεν είμαι μέλος καμιάς εκκλησίας. Δεν είμαι οπαδός καμιάς θρησκείας. Όπως το ’χω ξαναπεί, Δεσμώτης τήδε ίσταμαι τοις ένδον ρήμασι πειθόμενος. Έχοντας περάσει από τα ξερονήσια και τις φυλακές, νιώθω πως είμαι συγκρατούμενος όχι μόνο με όσους υποφέρουν στα φασιστικά στρατόπεδα, μα και με όσους βασανίζονται στο Αρχιπέλαγος Γκουλάγκ. Νιώθω αλληλέγγυος και συνυπεύθυνος με όσους αγωνίστηκαν, αγωνίζονται και θα αγωνιστούν εναντίον όλων των τυράννων, εστεμμένων και τραγιασκοφόρων, εναντίον των δεσποτών, γαλονάδων και ρασοφόρων».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.


 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ