Ο Μητσοτάκης κι εγώ.

Facebook Twitter
0

mitsotakis

Ο Άρης Δημοκίδης έγραψε την Κυριακή ένα πολύ συγκινητικό post με αφορμή το θάνατο του Λεωνίδα Κύρκου εδώ. Εκεί περιέγραψε και την εμπειρία που είχε από μια πολιτική συγκέντρωση του Κύρκου στη Θεσσαλονίκη, όπου τον πήγαν οι γονείς του όταν ήταν παιδί, στις αρχές της δεκαετίας του '80.

Θέλω να ευχαριστήσω πολύ τον ανώνυμο σχολιαστή που έγραψε κάτω από το άρθρο του Δημοκίδη: «τι γλυκερά σχόλια! Επειδή πρόκειται για συγκέντρωση της Αριστεράς, βέβαια! Εμένα για παιδική κακοποίηση μού φαίνεται! Αν επρόκειτο για συγκέντρωση της Ν.Δ. θα ορυόσασταν, ενώ τώρα την αγιοποιείτε σχεδόν - Υποκριτές της Αριστεράς, δημοκράτες της φακής», γιατί στάθηκε η αφορμή γι' αυτό το post, καθώς μου θύμισε μια παρόμοια «τραυματική εμπειρία» που είχα κι εγώ παιδί.

Δεν επρόκειτο απλώς για πολιτική συγκέντρωση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά για ολόκληρη περιοδεία. Τέλη '80, πήγαινα στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης περιόδευε στα Επτάνησα, σε μια από εκείνες τις ατέλειωτες προεκλογικές περιόδους. Οι δικοί μου τότε ψήφιζαν παραδοσιακά δεξιά –ήταν ακόμα οξυμένα και τα πολιτικά πάθη. Θεώρησαν λοιπόν καλό να ακολουθήσουμε οικογενειακώς με το αμάξι όλη την περιοδεία, από το κοντινό μας λιμάνι, όπου αφίχθηκε μετά βαΐων  και κλάδων, μέχρι και την πρωτεύουσα του νησιού. Σε κάθε χωριό, όπου σταματούσε για να παραθέσει ομιλία, σταματούσαμε κι εμείς και όλα τα παιδιά κουνούσαμε αδιαλείπτως σημαίες της Ν.Δ.

Είχα την τιμή λοιπόν ο πρώτος πολιτικός – και μάλιστα μέλλων πρωθυπουργός!– που είδα ποτέ από κοντά να είναι ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Μου είχε φανεί πανύψηλος, σχεδόν γίγαντας.

Είχα βρει την όλη εμπειρία απλώς διασκεδαστική, δεν θα μου έκανε καμία απολύτως διαφορά για όποιο κόμμα και να με τραβολογούσαν. Την επόμενη μέρα στο σχολείο διηγήθηκα χαρούμενη το περιστατικό, λες και με είχαν πάει σε ένα τοπικό πανηγύρι ή στο τσίρκο, όπως νόμιζε κι ο Άρης μικρός.

Η αδελφή μου αντίθετα, λίγο πιο μικρή από μένα, είχε μια εντελώς διαφορετική θέαση των γεγονότων. Είχε βρει άκρως ντροπιαστικό για την ίδια το γεγονός, γιατί ήταν σίγουρη πως θα την κορόιδευε η καλύτερη της φίλη η Ελένη, πιο «ένθερμη» αυτή με τα πολιτικά, η οποία χαιρόταν κάθε φορά που την πήγαιναν οι δικοί της σε συγκεντρώσεις του ΠΑΣΟΚ. Και ο Μητσοτάκης μάλλον για τον Δρακουμέλ της είχε φανεί.

Όταν ενηλικιωθήκαμε και αρχίσαμε πια να ψηφίζουμε είχαμε μια ιδεολογική αναστροφή. Εγώ –η τότε αμέτοχη– ουδέποτε ακολούθησα την οικογενειακή παράδοση, ενώ η αδελφή μου που διαμαρτυρόταν έντονα, όταν ήρθε η ώρα, συμμορφώθηκε πάραυτα με τις οικογενειακές επιταγές.

Πόσα παιδιά σήμερα έχουν την τύχη να απολαμβάνουν τέτοιες εμπειρίες; Οι εποχές της έντονης πολιτικοποίησης μάλλον πέρασαν ανεπιστρεπτί. Ακόμα και όσα λίγα τα πηγαίνουν καμιά φορά οι δικοί τους σε κάποια συγκέντρωση παραμονές εκλογών, στο μόνο που συμμετέχουν είναι σε εκδηλώσεις άνευρες, χλιαρές, χωρίς παλμό και πάθος. Ενώ όσοι ήμασταν παιδιά το '80...

Ποιος μπορεί να πει με σιγουριά πώς ακριβώς μπορεί να εγγράφονται στην παιδική μνήμη κάτι τέτοιες σημειολογίες; Και για όσους γονείς τυχόν πιστεύουν πως με αυτόν τον τρόπο γαλουχούν αναλόγως τα βλαστάρια τους και ότι τα εμβαπτίζουν στα νάματα των πολιτικών τους πιστεύω, έχω σοβαρές αμφιβολίες ότι είναι όντως έτσι...

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ