Θερινά σε απαρτία

Facebook Twitter
0

 

Υπόσχομαι σαν την Χριστιάνα, για άλλο ένα καλοκαίρι, «με την τσάντα στους ώμους να παίρνω τους δρόμους». Και φέτος λέω θα το κάνω. Μήπως επιτέλους καταφέρω να δω «τη Μανιάνι γκρο πλαν». Παντού διαφημίζουν νέες κόπιες σε παμπάλαιες ταινίες.

 

«8 ½» στο Άστυ, όταν το πρωτόδα τότε δεν κατάλαβα. Τώρα με κεκαυμένη σοφία ψηλαφίζω την αλφαβήτα του Φελίνι. Η πιστή ιχνογραφία με ανατριχιάζει. Τον διπλανό τον έχουν πάρει τα ζουμιά. Μαζί και μένα.

 

«Γαλάζιος άγγελος» στον Ζέφυρο, μετρώ πόσες φορές υπήρξα η άκαρδη Ντίτριχ και πόσες ο κακομοίρης Γιάνινγκς. Με μπερδεύει η ηδονή του εξευτελισμού. Κι η Λόλα, το αρχέτυπο των αρχετύπων, να τραγουδά Ich bin von Kopf Bis Fuss auf Liebe eingestellt (σε κόβει σύρριζα) - Falling in love again (πιο μαλακά) και να ξεσκίζει σωθικά επί δικαίων και αδίκων. Ο διπλανός γελάει με τα αστεία της τάξης του ’30.

 

dietrich blue angel

Κι αργεί να πέσει η νύχτα, να συμμετάσχει κι αυτή στη σκηνοθεσία, να χάσουνε το σχήμα τους οι γύρω πολυκατοικίες, τέλη Ιουνίου γαρ, οι μέρες δεν αποχωρίζονται εύκολα το μπλε.

 

Στα Παναθήναια, «Λεωφόρος της δύσεως». Κοιτώ χαιρέκακα τη Σβάνσον, η παρακμή σου είναι κι η δική μου ταφόπλακα της λέω και σαδιστικά την εγκαταλείπω. Ο διπλανός λυπάται τον καημένο τον Μαξ κι ας κινηματογραφεί κι αυτός το τέλος. Σε ανυψώνω για να σε σταυρώσω μετά.

 

Σινέ Ψυρρή, «Οι ομπρέλες του Χερβούργου». Ντρέπομαι που δεν ήταν μέχρι χθες παρά «Οι ομπρέλες του Demy» κατά Ευαγγελάτιον –Μποφίλειον - Καραμουρατίδειον άσμα, που ναι «ανοίγουν πάντα την κατάλληλη στιγμή». Σε ένα, λες, «Το καλοκαίρι θα’ ρθει» μετά 30 έτη. Χάσκω με το κομψοτέχνημα κι ας γελάω με τη μελωδική τους πρόζα, που μπορεί να είναι και η μόνη αληθινή πρόζα αυτή του Λεγκράν. Πως μοιάζει σαν να βαραίνει η πέτρα του χωρισμού πιο πολύ στους άλλους. Κι ο διπλανός με δυσκολία συγκρατεί τη γλώσσα του, να μην αρχίσει βγαίνοντας να κελαηδάει στο περίπτερο «Πιάααααστε μου δυοοο Μαααάρλμποροοο».

parapluies de herbourg

Με τούτα και με τ' άλλα ξεχνιέμαι, αλλά αδύνατον να διακτινιστώ στο αγιόκλημα του ’60. Κάπου χάνεται η επαφή. Αλλά διακτινίζομαι ανετότατα σε μια αυλή του ’80 με την ασπρόμαυρη ΕΡΤ και το σήμα της «Κινηματογραφικής λέσχης» να μοιάζει η τέλεια εισαγωγή. Και μου λείπει κι η φωνή του Μπακογιαννόπουλου και το άρωμα απ’ το φιδάκι για τα κουνούπια και το κάλεσμα του Γκιώνη.

Δεν κάνω τίποτε άλλο από το να αναζητώ με λύσσα μιαν επίφαση ζωής, που δεν υπήρξε και ποτέ. Παρά μόνο κάπου την ψυχανεμίστηκα στην εμπύρετη ανίερη μανία του Ξανθούλη, στη νωχελική ηδονοβλεψία του Μοράβια και στην αστική teenage αναίδεια της Σαγκάν. Αλλά μπορεί κανείς να  την εφευρίσκει και με πολύ πιο ταπεινά υλικά. Το Vintage πέθανε. Ζήτω το Vintage!

400 coups

 

«400 χτυπήματα» μετά, επιστρέφω στον Ζέφυρο. Από που κι ως που μου θυμίζουν κάτι αρχαία coups de foudre, δεν ξέρω. Πότε να πρωτοάκουσα τη λέξη; Ανάβει κερί ο Τρυφώ στον άγιο Μπαλζάκ και πυρπολούμαστε όλοι. Και κοίτα να δεις που όλες οι αποδράσεις καταλήγουν στη θάλασσα. Και το τελειωτικό χτύπημα, ο διπλανός ρωτάει τι είναι νουβέλ βαγκ.

 

Τρία καλοκαίρια σε στοπ καρέ. Το περσινό τα σινεμά μου χρέωναν απουσία. Έπαιζαν Χέπμπορν, Μπόγκαρτ, Κέλι και χωρίς εμένα. Το φετινό ανοίγουν τις αγκάλες τους. Το επόμενο, ποιος ξέρει αν θα υπάρχουν θερινά… Το μόνο που πετυχαίνω τελικά είναι για scène finale το θερινό να παίζει εμένα που βλέπω θερινό…

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM