«Το τούνελ»: Το αριστούργημα του Γουίλιαμ Γκας εξακολουθεί να ξαφνιάζει

Μέσα στο «Τούνελ» Facebook Twitter
Το μυθιστόρημα «Το τούνελ» εκδόθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1995, μετά από επώαση και προετοιμασία 30 ετών.
0

ΠAΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ μια διάλεξη για το web 3.0. Bρίσκεται σε εφηβική ηλικία, αλλά, στην ανάπτυξή του, μπορεί να οδηγήσει σε επικοινωνία χωρίς διάμεσο, σε αυτόνομη και αποκεντρωμένη οργάνωση, στη βάση του blockchain, στην επιβράβευση των χρηστών και των δημιουργών. Θα δοθεί έτσι τέλος στην ολιγαρχία και στην τυραννία των αφεντικών του web 2.0 (διάβαζε Facebook κ.λπ.) που θησαυρίζουν από την εκμετάλλευση των data και της δουλειάς δισεκατομμυρίων ανθρώπων οι οποίοι παράγουν, τζάμπα, περιεχόμενο για τα social media.

Βέβαια, πριν από αρκετά χρόνια οι σημερινοί δαίμονες του web, Ζούκερμπεργκ και Σία, είχαν χαιρετιστεί ως ήρωες, αφού θα απελευθέρωναν την επικοινωνία και θα μας έδιναν μια νέα ελευθερία.

Μόλις έχω ολοκληρώσει την ανάγνωση του συγκλονιστικού, ίσως και αποκαλυπτικού μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Γκας (1924-2017) Το τούνελ και βρίσκω τη δική μου πραγματικότητα στον μυθιστορηματικό κόσμο του Αμερικανού συγγραφέα.

«Οι αγαπημένοι μας σύγχρονοι κακοί έγιναν κακοί αφού πρώτα έκαναν την θητεία τους ως ήρωες», γράφει ο Γκας διά του πρωταγωνιστή του Γουίλιαμ Φρέντερικ Κόλερ, διακεκριμένου καθηγητή Ιστορίας-alter ego του συγγραφέα. Κι αυτή η αμφίδρομη λειτουργία του τύραννου, του ηγέτη, του αρχηγού και του διευθύνοντος σύμβουλου είναι από τα βασικά θέματα του μυθιστορήματος.

«Οι μάζες λατρεύουν την τυραννία, την απαιτούν. Χορεύουν στον ρυθμό της. Νιώθουν ότι το χέρι τους σχηματίζει τη Γροθιά του Πρώτου Πολίτη. Έτσι στο μέλλον θα σκοτώνουμε με πιο χαμηλούς τόνους: κάτω από το λάβαρο του Ντούτσε, του Φύρερ, του Γενικού Γραμματέα ή του Προέδρου του Κόμματος ή του Διευθύνοντα Συμβούλου, ας πούμε. Υποψιάζομαι ότι τον πρώτο δικτάτορα αυτής της χώρας θα τον αποκαλούμε Προπονητή».

Ο Γκας έχει γράψει ένα μεγάλο, με όλη τη σημασία της λέξης, δύσκολο, αλλά ελκυστικό και απολαυστικό μυθιστόρημα, που όταν ο αναγνώστης το «ξεκλειδώσει», δεν μπορεί να το αφήσει από τα χέρια του.

Το μυθιστόρημα Το τούνελ εκδόθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1995, μετά από επώαση και προετοιμασία 30 ετών. Δεν θα μπορούσε όμως να υπάρχει καταλληλότερη στιγμή να εκδοθεί και στα ελληνικά (από τον Καστανιώτη, σε εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Κυριαζή), αφού σήμερα ξαναβλέπουμε μέσα από την εμπειρία της τεχνολογίας τα διαχρονικά θέματά του: το θέμα της ηγεσίας και το θέμα του καθημερινού φασισμού, «του φασισμού της καρδιάς», όπως λέει κάπου ο συγγραφέας.

Ο Γουλιαμ Γκας με το Τούνελ σκάβει βαθιά, όπως ίσως μας προϊδεάζει ο τίτλος, στην Ιστορία, στο παρελθόν, στην ανθρώπινη συνθήκη, στον εαυτό, στην παιδική ηλικία, στις ερωτικές σχέσεις. Σκάβει όμως και στη γλώσσα και στη λογοτεχνική παράδοση. Σκάβει και στην παράδοση της τυπογραφικής τέχνης και στην τυπογραφία, σχεδιάζοντας κάθε σελίδα ως ένα τυπογραφικό παιγνίδι, οργανικά όμως ενταγμένο στην αφήγηση και στην πλοκή. Σκάβει και στην τέχνη του λίμερικ, αυτού του πεντάστιχου ποιήματος με τις ομοιοκαταληξίες και το σκαμπρόζικο θέμα που χρησιμοποιείται στο μυθιστόρημα «σαν εργαλείο, σαν μία από τις σούβλες του Σατανά».

Ο μεταφραστής Γιώργος Κυριαζής αποδίδει θαυμάσια και τα λίμερικ. Όπως μας αποκάλυψε ο ίδιος σε podcast της LiFO μαθήτευσε στα λίμερικ ενός άλλου μεγάλου Αμερικανού συγγραφέα, του Τόμας Πίντσον, τον οποίο έχει μεταφράσει επίσης αριστοτεχνικά.

tunnel
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Γουίλιαμ Χ. Γκας, Το Τούνελ, Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής, Εκδόσεις Καστανιώτη, Σελ.: 932

Ο Γκας έχει γράψει ένα μεγάλο, με όλη τη σημασία της λέξης, δύσκολο, αλλά ελκυστικό και απολαυστικό μυθιστόρημα, που όταν ο αναγνώστης το «ξεκλειδώσει», δεν μπορεί να το αφήσει από τα χέρια του. Έτσι κι αλλιώς, από την πρώτη κιόλας σελίδα ο συγγραφέας μας προειδοποιεί: «Αυτό που έχω να σου πω είναι μεγάλο σαν τη ζωή, αλλά θα τρέξω το ίδιο γρήγορα μ’ αυτήν, κι έτσι, πριν καλά καλά το καταλάβεις, θα τελειώσουμε κι οι δύο».

Ο ήρωας του βιβλίου, το είπαμε ήδη, είναι ο καθηγητής Ιστορίας Γουίλιαμ Φρέντερικ Κόλερ. Έχει μόλις ολοκληρώσει το μείζον έργο του, το έργο στο οποίο είχε αφιερώσει όλη του τη ζωή, ένα μνημείο του νου του με τίτλο Ενοχή και αθωότητα στη χιτλερική Γερμανία. Είναι στο σπίτι του, κάπου στην Αμερική, μάλλον σε μια Μεσοδυτική Πολιτεία, και ετοιμάζεται να γράψει την εισαγωγή. Κάθεται σε μια περιστρεφόμενη καρέκλα που κάποτε ανήκε στον καθηγητή του της Ιστορίας, τον Γερμανό Μάγκους Τάμπορ, που έφτιαχνε την Ιστορία όπως ένας τσαγκάρης φτιάχνει παπούτσια.

Ο Κόλερ σπούδασε στη Γερμανία στα μέσα της δεκαετίας του 1930 και τον είχε συνεπάρει «η κομματική φρενίτιδα εκείνης της ταραγμένης και συνταρακτικής εποχής». Είχε, μάλιστα, πετάξει και μια πέτρα εκείνη τη φοβερή Νύχτα των Κρυστάλλων, παρασυρμένος ίσως από αυτόν τον φασισμό της καρδιάς.

Με τη διατριβή που έγραφε ήθελε μάλλον να κατανοήσει του Γερμανούς, τους έβλεπε με συγκατάβαση σε σχέση με τα εγκλήματα των ναζί και το δικό τους αίσθημα ενοχής. Ως ιστορικός είχε αποκτήσει κακή φήμη εξαιτίας του θέματος. Κι αυτή η φήμη προπορευόταν του γεγονότος της έκδοσης της διατριβής, προκαλώντας του τεράστια αμηχανία.

Μέσα στο «Τούνελ» Facebook Twitter
Ο Γουίλιαμ Γκας το 1969. Φωτ.: Washington University Libraries, Department of Special Collections

Όταν κυκλοφόρησε το Τούνελ στις ΗΠΑ, προκαλώντας τεράστια αμηχανία και έκπληξη σε κοινό και κριτικούς ‒για το θέμα, τη γλώσσα, την τυπογραφική εμφάνιση‒, ο Γουίλιαμ Γκας είχε δηλώσει, ανάμεσα σε άλλα, ότι με το μυθιστόρημά του, που ήταν το δικό του έργο ζωής, ήθελε «να εξερευνήσει την εσώτερη ιστορία, την αμφισημία και τη σύγχυση που είναι κρυμμένη κάτω από οποιαδήποτε διανοητική απόπειρα κατανόησης του παρελθόντος». Κι όλο αυτό έχει σχέση με τη γλώσσα, με την ειλικρίνεια της γλώσσας ή με την αλήθειά της, που μπορεί να είναι απατηλή και νοσηρή.

Δεν είναι τυχαίο ότι σε κάποια στιγμή του μυθιστορήματος ο Γκας βάζει τον ήρωα του Κόλερ να λέει: «Οι ελεεινοί συγγραφείς δεν είμαστε παρά λέξεις (για να είμαστε ειλικρινείς), όποιοι κι αν είναι οι στόχοι μας: είτε κάποιοι από μας είμαστε ιστορικοί, όπως εγώ, είτε μυθιστοριογράφοι, όπως ο Ζιντ».

Άλλωστε ο Κόλερ, πριν γίνει ιστορικός, ήθελε να γίνει ποιητής. Ως Τοξότης στο ζώδιο, είχε προσπαθήσει σκληρά να βρει έναν στόχο, να ακούσει το κάλεσμα της μούσας. Έβλεπε όμως ότι κάθε λέξη που έγραφε ξηλωνόταν σαν κακοπλεγμένο μανίκι. Αυτόν δεν το εμπόδιζε, βέβαια, να θαυμάζει τον Ρίλκε που έγραφε τι σήμαινε να είναι κανείς εξόριστος πάνω στα βουνά της καρδιάς.

Ο Κόλερ αισθάνθηκε τελικά εξόριστος από το μείζον έργο της ζωής του για του Γερμανούς και πάνω στην περιστρεφόμενη καρέκλα του άρχισε να διακατέχεται από τη σκέψη της εξόδου. Όχι, δεν θα έγραφε την εισαγωγή στο «Ενοχή και αθωότητα στη χιτλερική Γερμανία».

Αναρωτιέται «τι αξίζει όλος αυτός ο μόχθος μου; Τι κάνει το έργο μου παρά να αφαιρεί λίγη από την αρματωσιά, την αίγλη του Κακού; Να ρίχνει λίγη ζάχαρη πάνω στα σκατά;». Και αντί για την εισαγωγή, αρχίζει να σκάβει τη ζωή του. Θυμάται την πόλη όπου μεγάλωσε, φτιαγμένη εκεί όπου διασταυρώνονταν δύο σιδηροδρομικές γραμμές.

Θυμάται την παιδική του ηλικία, το παχύρρευστο μιλκσέικ με βύνη, το χάμπουργκερ με το σενιάν μπιφτέκι και με φέτες τουρσί βαλμένες από πάνω σαν πλάκες σε βεράντα. Μια παιδική ηλικία μάλλον πληκτική και κυρίως δυστυχισμένη. Πήγαινε με τον πατέρα του για ψάρεμα πέστροφας και η αδεξιότητά του τρόμαζε τα ψάρια. Ο πατέρας του εξοργιζόταν, ίσως γιατί έβλεπε ότι ο γιός του είχε πέσει σαν βότσαλο μέσα στη δική του ζωή κι είχε ταράξει τα νερά της.

Σκάβει στα χρόνια των σπουδών και στη βαρετή ακαδημαϊκή ζωή του. Σκάβει στις ερωτικές του αποτυχίες και στον αδιέξοδο γάμο του. Στη μίζερη σεξουαλική ζωή του. Σκάβει στη γλώσσα και στη γραφή, πώς έγραφε ο Προυστ, ο Τόμας Μαν, ο Χάινε, ο Τόμας Χάρντι. Σκάβει στην ιστορία και στη φιλοσοφία. «Η Ιστορία είναι η άβυσσος των αιώνια καταδικασμένων».

Το σκάψιμο δεν είναι όμως μόνο συμβολικό και ψυχολογικό. Το σκάψιμο είναι και πραγματικό. Ο Κόλερ κατεβαίνει στο υπόγειο του σπιτιού του και αρχίζει να σκάβει ένα τούνελ. «Σήμερα άρχισα να σκάβω: πήρα την πρώτη μου δαγκωματιά από το χώμα. Έδωσα το πρώτο μου χτύπημα με την αξίνα». Το χώμα που βγάζει το αποθηκεύει μέσα σε μπαούλα, σε σιφονιέρες, σε συρτάρια. Το τούνελ του μοιάζει σαν την έξοδό του από το δικό του στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Η Ιστορία που έγραφε ο Κόλερ τον σκέπασε. Αλλά οι λέξεις με τις οποίες ο Κόλερ, δηλαδή ο Γκας, αφηγήθηκε τη δική του ζωή και το σκάψιμο του τούνελ του μας περιμένουν μέσα στο μυθιστόρημα, σαν το συσσωρευμένο χώμα. Και περιμένουν, όπως «οι απογοητευμένοι προτού δοκιμάσουν ξανά τη ζωή».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ