«Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το εσωτερικό του ναού της Παναγίας της Καταφυγιώτισσας που φιλοτέχνησε ο Δημήτρης Μυταράς. Φωτ.: via instagram/vania.cebula
0

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΖΗΤΗΘΗΚΕ ΑΡΚΕΤΑ το επ’ αόριστον κλείσιμο του μικρού ναού της Παναγίας της Καταφυγιώτισσας (Παλαιά Φώκαια, κοντά στο Σούνιο) από τον μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαο, εξαιτίας των «τερατουργημάτων», όπως χαρακτήρισε τις τοιχογραφίες που κοσμούν το εσωτερικό του. Αν και δεν είχε τύχει να το επισκεφθώ, είχα διαβάσει γι' αυτό πριν από αρκετά χρόνια· πρόκειται για το περίφημο εκκλησάκι που εικονογράφησε ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος Δημήτρης Μυταράς το 2004.

Πάντα αγαπούσα τη δουλειά του Μυταρά και τον είχα (και τον έχω) ψηλά ως καλλιτέχνη. Είχα πάει και στην κηδεία του και, όντας ζωγράφος ο ίδιος, συγκινήθηκα όταν αναλογίστηκα πως πιθανόν ο θλιβερός επίλογος του βιβλίου της ζωής του δεν ήταν ο θάνατός του αλλά η τύφλωσή του κάποια χρόνια πριν πεθάνει. Τι είναι ένας ζωγράφος χωρίς την όρασή του; Ευτυχώς, πριν αυτή αρχίσει να επιδεινώνεται, μας άφησε το εκκλησάκι για το οποίο μιλάμε σήμερα.

Η ασυνήθιστη εικονογράφηση φέρει το γνωστό ζωγραφικό ύφος του σπουδαίου καλλιτέχνη και δεν ακολουθεί καθόλου το καθιερωμένο εικονογραφικό πρόγραμμα ενός ορθόδοξου ναού. Τα παραπάνω, που προφανώς δεν άρεσαν σε όλους, φαίνεται πως αποτέλεσαν την αιτία για την αναστολή της άδειας λειτουργίας του παρεκκλησιού από τον μητροπολίτη. Για την απόφαση αυτή με ενημέρωσε ένας φίλος, λέγοντάς μου κάτι σαν «ΟΚ, τον ξέρουμε τον Μεσογαίας (*εννοούσε τις ομοφοβικές και άλλες... "αμφιλεγόμενες" απόψεις του για διάφορα θέματα), αλλά δεν είναι εικονογράφηση αυτή για εκκλησία!».

Ως γνήσιος μοντερνιστής καλλιτέχνης, ο Μυταράς ακολουθεί πιστά ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος του μοντερνισμού, δηλαδή την ανάδειξη του ρόλου της υποκειμενικότητας, του καλλιτέχνη-«ιδιοφυΐας» που, αποκομμένος από την κοινωνία, θέτει ως αυτοσκοπό την έκφραση της ατομικής του αλήθειας μέσω των συναισθημάτων του.

Του απάντησα με μια πρόταση, την οποία αναλύω λίγο παραπάνω στο παρόν κείμενο, καθώς θεωρώ πως το θέμα υπερβαίνει το κλείσιμο ενός μικρού παρεκκλησιού· αντιθέτως, έχει πολλά να πει για την καλλιτεχνική (και κατ’ επέκτασιν πνευματική) παραγωγή του ελληνικού εκκλησιαστικού χώρου.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.

Όταν μιλάμε για Εκκλησία και παράδοση, ιδανικά μιλάμε για μια ομάδα που παρέλαβε και θα παραδώσει έναν ζωντανό κώδικα επικοινωνίας που την εκφράζει.

Εύκολα καταλαβαίνει κανείς πως η εικονογράφηση της Καταφυγιώτισσας δεν ακολουθεί καμία παράδοση και δεν εκφράζει κάποια ομάδα, παρά μόνο τον ίδιο τον καλλιτέχνη (το γεγονός ότι «αρέσει» σε κάποια μεμονωμένα άτομα, συμπεριλαμβανομένου και εμού, δεν σχετίζεται με το θέμα, καθώς δεν πρέπει να μπερδεύουμε το γούστο με την έκφραση). Ο σκοπός της εν λόγω εικονογράφησης ως αυτοέκφρασης του καλλιτέχνη αποδεικνύεται από τη χρήση ενός εντελώς ιδιοπρόσωπου ζωγραφικού ύφους αλλά και από τα ίδια τα λόγια του Μυταρά:

«Το έφτιαξα όπως το ένιωσα εκείνη τη στιγμή».

Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Μυταράς ζωγραφίζει το εσωτερικό του ναού.

Η πρόταση αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνεται σε μαθήματα της ιστορίας της τέχνης, καθώς συμπυκνώνει μέσα σε ελάχιστες λέξεις την ουσία του μοντερνισμού (που, ως κίνημα, αντιτίθεται στην ιδέα της παράδοσης).

Ας δούμε τις τρεις λέξεις-κλειδιά, μία προς μία:

Το ρήμα «έφτιαξα» (make/create) σε αυτό το πλαίσιο σημαίνει το να φέρνεις κάτι σε ύπαρξη από το μηδέν, και έρχεται σε αντίθεση με το ελληνικό «δημιουργώ» (=εργάζομαι για τον δήμο/κοινότητα) ή το «ιστορώ», ρήμα που παραδοσιακά χρησιμοποιείται για την εικονογράφηση βυζαντινών ναών και επίσης φέρει τη σημασία ενός συλλογικού δρώμενου (ο ζωγράφος «διηγείται» την ιστορία της ομάδας του στην ομάδα του).

Το ρήμα «ένιωσα» θέτει ως κέντρο της δημιουργικής διαδικασίας τα συναισθήματα του καλλιτέχνη, κάτι το οποίο είναι ζητούμενο στον μοντερνισμό αλλά εντελώς ξένο ως προς τον παραδοσιακό ζωγράφο, που ως κύριο μέλημά του θέτει την (απαλλαγμένη από εφήμερα συναισθήματα) σχέση του έργου με τον θεατή.

Η λέξη «στιγμή» αγκυροβολεί τον χαρακτήρα του έργου σε ένα συγκεκριμένο χρονικό σημείο, το οποίο από την επόμενη κιόλας στιγμή είναι ήδη παρελθόν. Σε αντίθεση με την παραπάνω λογική, η παράδοση αποζητά τη διαχρονικότητα. Παίρνει τη σοφία χιλιάδων χρόνων, κρατάει την ουσία της και προσθαφαιρώντας τμήματα της περιουσίας της τη μεταφέρει στους επόμενους. Έτσι είναι και διαχρονική και επίκαιρη, ποτέ όμως εφήμερη. 

Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά Facebook Twitter
Η εικονογράφηση του Μυταρά δεν ακολουθεί την ελληνική παράδοση και δεν εκφράζει το σώμα της ελληνικής Εκκλησίας.

Ως γνήσιος μοντερνιστής καλλιτέχνης, ο Μυταράς ακολουθεί πιστά ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος του μοντερνισμού, δηλαδή την ανάδειξη του ρόλου της υποκειμενικότητας, του καλλιτέχνη-«ιδιοφυΐας» που, αποκομμένος από την κοινωνία, θέτει ως αυτοσκοπό την έκφραση της ατομικής του αλήθειας μέσω των συναισθημάτων του.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, γίνεται ξεκάθαρο πως ο φίλος μου είχε μάλλον δίκιο. Παρά την αδιαμφισβήτητη καλλιτεχνική της αξία, «δεν είναι εικονογράφηση αυτή για εκκλησία». 

Ωστόσο –και εδώ είναι το ενδιαφέρον σε αυτή την ιστορία–, αν η απόπειρα του Μυταρά χαρακτηρίζεται ως «ακραία» (εκφράζει άρα ένα άκρο, αυτό της απόλυτης, ας πούμε, υποκειμενικότητας), τότε δεν θα πρέπει να κατηγορήσουμε και το άλλο άκρο, αυτό της στείρας αντιγραφής παλαιών προτύπων, πρακτικής που ακολουθείται κατά κόρον από τους λεγόμενους «αγιογράφους» στην Ελλάδα;

Η φωτοτυπική και απρόσωπη αντιγραφή παλαιών προτύπων εκφράζει τον απόλυτο εκμηδενισμό του ατόμου, μια πρακτική που, και μόνο βάσει θεολογίας, θα έπρεπε να είχε κατηγορηθεί ως αιρετική από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Επιπλέον, η στείρα αντιγραφή του παρελθόντος φανερώνει –αλλά και ως αποτέλεσμα ενός φαύλου κύκλου αναπαράγει– μια κοινωνία πνευματικά νεκρή, που αρκείται στο να ανακυκλώνει αρχαίες λύσεις σε έναν κόσμο ολωσδιόλου διαφορετικό. Μπαίνοντας κανείς σε μια ελληνική εκκλησία σήμερα, στο 99% των περιπτώσεων βλέπει μια κακή εκδοχή τού πώς ήταν εικονογραφημένος ένας βυζαντινός ναός το 1300 ή το 1500. Υποθέτει, συνεπώς, πως ένας λαός που εκφράζεται από κάτι τέτοιο δεν μπορεί παρά να είναι πνευματικά νεκρός ή, έστω, ως άλλος λωτοφάγος, αμνησιακός, αποπροσανατολισμένος και γενικώς εντελώς απαθής.

Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά Facebook Twitter
Η Ωραία Πύλη της Παναγίας της Καταφυγιώτισσας.

Από την άλλη, το παράδειγμα του Μυταρά δείχνει έναν λαό που καταθέτει ανόθευτη την αλήθεια του (άρα και έχει προσωπική άποψη και είναι ειλικρινής) και, ακόμα κι αν αποτυγχάνει, τουλάχιστον τολμάει και δοκιμάζει, είναι δηλαδή θαρραλέος και, το πιο σημαντικό, ζωντανός.

Είναι παράξενο λοιπόν να βλέπουμε τον κύριο Νικόλαο να εξαντλεί την αυστηρότητά του σε ένα μικρό επαρχιακό εκκλησάκι (που, σε τελική ανάλυση, εκτός των 20 γάμων τον χρόνο, δεν λειτουργούσε καν) από τη στιγμή που φαίνεται να αδιαφορεί για τον έκδηλο καλλιτεχνικό (και άρα πνευματικό) λήθαργο του χώρου στον οποίο ανήκει. Και τονίζω πως το φαινόμενο αυτό είναι ελληνικό, καθώς σχεδόν όλες οι ορθόδοξες χώρες μάς έχουν ξεπεράσει κατά πολύ σε αυτό τον τομέα, δημιουργώντας νέες, δικές τους εικονογραφικές «σχολές».

Συμπερασματικά:

Η εικονογράφηση του Μυταρά δεν ακολουθεί την ελληνική παράδοση και δεν εκφράζει το σώμα της ελληνικής Εκκλησίας.

Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τις τοιχογραφίες του ναού της Παναγίας της Καταφυγιώτισσας.

Από την άλλη, κάθε σύγχρονη εκκλησία στην Ελλάδα είναι εκτός παράδοσης, αφού η τακτική τού να εικονογραφείς έναν ναό αντιγράφοντας εικόνες 500 ή 700 χρόνων είναι κάτι εντελώς ξένο ως προς αυτήν και θα θεωρείτο απαράδεκτη από έναν ζωγράφο του Βυζαντίου.

Το ιδανικό θα ήταν κάπου στη μέση. Να έχουμε, δηλαδή, μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται – όπως γινόταν επί χιλιάδες χρόνια. Δυστυχώς, όμως, επειδή δεν ζούμε σε έναν ιδανικό κόσμο, φαίνεται πως ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.

Σε αυτό το δίλημμα, λοιπόν, εγώ διαλέγω τη ζωή· διαλέγω το παράδειγμα του Μυταρά.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ