Αλκιβιάδης Κλεινίου Σκαμβωνίδης. Ο πόλεμος στα δάχτυλά του

Αλκιβιάδης Κλεινίου Σκαμβωνίδης. Ο πόλεμος στα δάχτυλά του Facebook Twitter
Ο Αλκιβιάδης δεν επέστρεψε στην Αθήνα ούτε μετά το πέρας του πολέμου. αποστάτησε στην Περσία, όπου και υπηρέτησε ως σύμβουλος του σατράπη της Λυδίας, Τισσαφέρνη... Artwork βασισμένο στην προτομή του Αλκιβιάδη (4ος αι. π.Χ.) που βρίσκεται στο Μουσείο Capitolini στη Ρώμη.
3

Πρόκειται για την πλέον μυθιστορηματική προσωπικότητα της Κλασικής Αθήνας όπως τη γνωρίζουμε. Έχει εγείρει ουκ ολίγες θυελλώδεις αλλά και αντιφατικές αντιδράσεις, τόσο στους σύγχρονους όσο και στους μεταγενέστερους μελετητές της αρχαιότητας. Ο λόγος για τον Αλκιβιάδη, γόνο της μεγάλης οικογένειας των Αλκμεωνίδων από τον Δήμο του Σκαμβωνίδη. Κατά πολλούς, ο όμορφος γιος του Κλεινία διψούσε για ισχύ και έσφυζε από φιλοδοξία. Τόσο ο Πλούταρχος όσο και ο Πλάτων δεν παραλείπουν να αναφερθούν στην εντυπωσιακή του εμφάνιση − άρεσε, λένε, τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες. Άλλοι, πάλι, δεν διστάζουν να προσάψουν στον παρορμητικό κι εγωπαθή του χαρακτήρα τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων από τους Λακεδαιμόνιους στη «Μάχη μεταξύ της Φάλαινας και του Ελέφαντα», όπως έχει χαρακτηριστικά περιγραφεί ο μέγας Πελοποννησιακός Πόλεμος. Μαθητής του Πρόδικου, με στενότατους δεσμούς με τον μεγάλο δάσκαλο Σωκράτη, ο οποίος μετά τη μάχη στην Ποτίδαια έπεισε τους στρατηγούς να στεφανώσουν τον νεαρό μαθητή του για ανδραγαθία, τρεις φορές νικητής στην Ολυμπία με τα επτά του άρματα − ποιος ήταν πραγματικά ο Αλκιβιάδης, ο βλάσφημος νεαρός με τις εξαίσιες σωματικές, ηγετικές και διπλωματικές ικανότητες, που πολέμησε παθιασμένα υπέρ της Αθήνας, έπειτα τάχθηκε με το μέρος των Σπαρτιατών, για να καταλήξει σύμβουλος του Πέρση σατράπη Τισσαφέρνη και να ταφεί από την όμορφη ερωμένη του;


Σε ένα χωρίο του δεύτερου βιβλίου της Ιστορίας του, γραμμένο τέλη του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Θουκυδίδης αφήνεται σε μια διακριτική εκτίμηση των αιτιών που οδήγησαν στη συντριπτική ήττα των Αθηναίων: «[...] έγιναν κι άλλα, πολλά λάθη, κυρίως όμως η εκστρατεία στη Σικελία, όχι τόσο από την άποψη της κακής εκτίμησης της δύναμης εκείνων εναντίον των οποίων εκστρατεύανε, όσο από το γεγονός ότι εκείνοι που έστειλαν το εκστρατευτικό σώμα δεν πήραν έπειτα πρόσθετες αποφάσεις, χρήσιμες για εκείνους που βρίσκονταν μακριά» (Θ. Β.65, 11).

Το τέλος του Αλκιβιάδη είναι τόσο σκοτεινό, όσο και μυθιστορηματικό. Σε μια σύντομη επιστροφή του στη Φρυγία με σκοπό την εξασφάλιση ενισχύσεων για τους Αθηναίους από τους Πέρσες, ο Σπαρτιάτης Λύσανδρος έστειλε τον Πέρση Φαρνάβαζο μαζί με δύο άλλους άντρες να πυρπολήσουν την οικία του. Όταν ο Αλκιβιάδης αντελήφθη την πυρκαγιά, βγήκε έξω μαζί με την εταίρα του, την ερωτευμένη Τιμάνδρα, αλλά ήταν πλέον αργά: Το κεφάλι του Αλκιβιάδη μεταφέρθηκε στον σατράπη, ενώ το σώμα του έμελλε να ταφεί κρυφά από την ερωμένη του.


Το παραπάνω ενδιαφέρον απόσπασμα ερμηνεύεται καλύτερα μέσω ενός άλλου χωρίου, το οποίο ο κορυφαίος Αθηναίος ιστορικός τοποθετεί αργότερα μέσα στο έργο του. Στο μνημειώδες έκτο βιβλίο (Θ. Ζ.15, 3-5) διαβάζουμε: «Οι συμπολίτες (σ.σ. του Αλκιβιάδη) τον είχαν σε μεγάλη υπόληψη, κι ο ίδιος παραδινόταν σε επιθυμίες δαπανηρές, αναντίστοιχες προς την περιουσία του, στη διατήρηση στάβλων και σε άλλα αναλώματα − και αυτό αποτέλεσε αργότερα μία από τις κυριότερες αιτίες για την καταστροφή της Αθήνας. Διότι πολύς κόσμος φοβήθηκε τις πέρα από κάθε μέτρο υπερβολές στην προσωπική ζωή του και τη μεγαλοπραγμοσύνη σε καθετί με το οποίο κάθε φορά καταπιανόταν και πήρε εχθρική στάση απέναντί του, νομίζοντας ότι επεδίωκε να γίνει τύραννος. Και ενώ στη δημόσια σφαίρα χειριζόταν με τον καλύτερο τρόπο τα ζητήματα του πολέμου, οι πολίτες δυσανασχετούσαν με την ιδιωτική του ζωή και εμπιστεύθηκαν τις υποθέσεις της πόλης σε άλλους, και με αυτό την οδήγησαν ύστερα από λίγο στην καταστροφή».


Πράγματι, η πορεία του Αλκιβιάδη στον Πελοποννησιακό Πόλεμο ήταν μάλλον μοναχική. Αρχικά πρεσβευτής των Αθηναίων στην Πελοπόννησο, όπου και ανέδειξε για πρώτη φορά την πολεμική του ευφυΐα, συλλαμβάνοντας τριακόσιους ύποπτους για φιλοσπαρτιατικά φρονήματα Αργείους, ενώ σύντομα αποτέλεσε έναν εκ των τριών, μαζί με τον Νικία και τον Λάμαχο, επιλεγμένων επικεφαλής της εκστρατείας στη Σικελία, της οποίας υπήρξε και αρχιτέκτονας. Λίγο πριν κληθεί στην Αθήνα για να απολογηθεί κατηγορούμενος για τον χλευασμό των Ελευσινίων Μυστηρίων και τον ακρωτηριασμό των Ερμών, ο Αλκιβιάδης είχε ταχθεί παθιασμένα υπέρ της επέκτασης της εκστρατείας και σε άλλες σικελικές πόλεις εκτός του Σελινούντα και των Συρακουσών, ενώ είχε ήδη κινηθεί ανεξάρτητα, προς τη Μεσσήνη και το Ρήγιο. «Τις κατηγορίες τις υιοθετούσαν όσοι απεχθάνονταν τον Αλκιβιάδη που τους στεκόταν εμπόδιο να πάρουν γερά στα χέρια τους την ηγεσία της δημοκρατικής παράταξης. Και πιστεύοντας πως εάν πετύχαιναν να τον διώξουν από την πόλη θα γίνονταν αυτοί πρώτοι, μεγαλοποιούσαν τις κατηγορίες και ωρύονταν ότι και η υπόθεση των Μυστηρίων και η καταστροφή των στηλών του Ερμή αποσκοπούσαν στην κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος, και ότι σε αυτά δεν υπήρχε τίποτα στο οποίο να μην έχει συμμετοχή ο Αλκιβιάδης, επικαλούμενοι ως απόδειξη τον τρόπο ζωής του που δεν ανταποκρινόταν στο δημοκρατικό ήθος» (Θ. Ζ.28, 2).


Δεν χρειάζεται μεγάλη παρατηρητικότητα. Αντίθετα με όσα ευαγγελίζονται πολλοί σύγχρονοι μελετητές της περιόδου, ο Θουκυδίδης, η μοναδική σύγχρονη πηγή για τον Αλκιβιάδη, δράττεται κάθε ευκαιρίας για να αιτιολογήσει την απομάκρυνσή του από τη Σικελία και, επαγωγικά, να τεκμηριώσει βάσει αυτής την ήττα των Αθηναίων στον Πελοποννησιακό Πόλεμο: «(σ.σ. Οι Αθηναίοι) χωρίς να εξετάζουν το ποιόν των καταγγελλόντων, αποδέχονταν γεμάτοι καχυποψία κάθε καταγγελία. Και δίνοντας πίστη σε αχρείους ανθρώπους συνελάμβαναν κι έριχναν στις φυλακές πολίτες από τους πιο έντιμους, θεωρώντας χρησιμότερο να υποβάλουν το πράγμα σε αυστηρό έλεγχο και να εξακριβώσουν την αλήθεια παρά να διαφύγει ανεξέταστα λόγω της αχρειότητας του μηνυτή κάποιος που είχε καταγγελθεί, έστω κι αν λογιζόταν έντιμος πολίτης» (Θ. Ζ.53, 2).


Φυγάς πλέον, ο Αλκιβιάδης πέρασε στην Πελοπόννησο, ενώ οι δημοκρατικοί συμπολίτες του τον καταδίκασαν ερήμην σε θάνατο. Εκείνος, αυτόμολος, δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει τη ρητορική του δεινότητα για να πείσει τους Σπαρτιάτες για τις καλές του προθέσεις και να τους παρασύρει στο θριαμβευτικό τελικό χτύπημα ενάντια στην ήδη γονατισμένη από τη σικελική αποτυχία Αθήνα: στον επιτειχισμό της Δεκέλειας. Η κατάληψη και οχύρωση μιας στρατηγικής σημασίας θέσης στα εδάφη του εχθρού είχε επινοηθεί κι εφαρμοστεί πλειστάκις στο παρελθόν από τους Αθηναίους και αποτελούσε παράγοντα διαρκούς αιμορραγίας του εχθρού. Η ενορχήστρωση του επιτειχισμού της Δεκέλειας, στα όρια μεταξύ Αττικής και Βοιωτίας, θεωρήθηκε ύψιστη προδοσία του Αλκιβιάδη προς τους συμπατριώτες του. Δεν ήταν, όμως, παρά η επίδειξη της ισχύος ενός ταπεινωτικά θιγμένου πολεμιστή.


Ο Αλκιβιάδης δεν επέστρεψε στην Αθήνα ούτε μετά το πέρας του πολέμου. Όταν οι σπαρτιατικές φωνές εναντίον του δυνάμωσαν, εκείνος αποστάτησε στην Περσία, όπου και υπηρέτησε ως σύμβουλος του σατράπη της Λυδίας, Τισσαφέρνη, χαρίζοντάς του μερικές πολύτιμες συμβουλές κατά των Σπαρτιατών. «Αυτές τις συμβουλές έδινε ο Αλκιβιάδης στον Τισσαφέρνη και τον Βασιλέα, τότε που βρισκόταν κοντά τους, και θεωρούσε πως ήταν ό,τι καλύτερο για εκείνους, ενώ συγχρόνως καλλιεργούσε το έδαφος για τη δική του επιστροφή στην πατρίδα, γνωρίζοντας πως εάν δεν καταστρέψει αυτή την προοπτική, θα μπορούσε κάποτε να πείσει τους Αθηναίους να του επιτρέψουν να γυρίσει» (Θ. Θ.47, 1).


Στα 43 του περίπου χρόνια ο Αλκιβιάδης νοσταλγεί την πατρίδα του κι επιθυμεί να επιστρέψει. Και τα καταφέρνει, εκμεταλλευόμενος και εν μέρει εμπαίζοντας το πολίτευμα το οποίο είκοσι περίπου χρόνια πριν τον είχε καταδικάσει εις θάνατον: μέσω των ολιγαρχικών του διασυνδέσεων στο ανατολικό Αιγαίο, επαναπατρίζεται στην πόλη που τον ανέθρεψε, τον ανέδειξε και τον ταπείνωσε.


Το τέλος του Αλκιβιάδη είναι τόσο σκοτεινό, όσο και μυθιστορηματικό. Σε μια σύντομη επιστροφή του στη Φρυγία με σκοπό την εξασφάλιση ενισχύσεων για τους Αθηναίους από τους Πέρσες, ο Σπαρτιάτης Λύσανδρος έστειλε τον Πέρση Φαρνάβαζο μαζί με δύο άλλους άντρες να πυρπολήσουν την οικία του. Όταν ο Αλκιβιάδης αντελήφθη την πυρκαγιά, βγήκε έξω μαζί με την εταίρα του, την ερωτευμένη Τιμάνδρα, αλλά ήταν πλέον αργά: Το κεφάλι του Αλκιβιάδη μεταφέρθηκε στον σατράπη, ενώ το σώμα του έμελλε να ταφεί κρυφά από την ερωμένη του.


Η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Κατά τον Πλούταρχο (Αλκ. 39), ο άντρας που έπαιξε τον μεγάλο Πελοποννησιακό Πόλεμο στα δάχτυλά του δολοφονήθηκε για την τιμή μιας γυναίκας. Ο Αλκιβιάδης διέφθειρε τη γυναίκα ενός εκ των επισήμων της Φρυγίας, συζώντας απροκάλυπτα μαζί της. Αγανακτισμένα τα αδέρφια της γι' αυτή την ύβρη, πυρπόλησαν την οικία του.


Η γοητεία που ασκεί ακόμη ο Αλκιβιάδης σε ιστορικούς και πολιτικούς επιστήμονες οφείλεται ακριβώς εδώ: ενώ πρόκειται για μία υπαρκτή, ιστορική προσωπικότητα, θυμίζει περισσότερο τυραννισμένο λογοτεχνικό ήρωα, βγαλμένο από την πένα του Σοφοκλή και του Σαίξπηρ ταυτόχρονα, όταν ξεστομίζει παθιασμένα πως «για μια πανθομολογούμενη μωρία τίποτα καινούργιο δεν θα μπορούσε να ειπωθεί!», αναφερόμενος στην αθηναϊκή δημοκρατία μπροστά σε δεκάδες μανιασμένους Σπαρτιάτες.

ΠΗΓΕΣ
Θουκυδίδη Ιστορία, Εισαγωγή-Μετάφραση-Σημειώσεις Ν.Μ. Σκουτερόπουλου, εκδόσεις Πόλις / Hornblower S., The Greek World 479-323 BC, Revised Edition, Routledge, 1996

Αρχαιολογία & Ιστορία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
Είναι λυπηρό που ακόμα και σήμερα οι Έλληνες αρχαιολόγοι/ιστορικοί αγγίζουν το θέμα του ομόφυλου έρωτα "διακριτικά", όταν δεν το αποσιωπούν ή διαστρεβλώνουν τελείως...Σιγουρα ο έρωτας Σωκράτη -Αλκιβιάδη (πνευματική με εξωτερική ομορφιά), είναι μια εκπληκτική ιστορία και μας περιγράφεται εκτενώς....Γιατί τόσος φόβος ακόμα???
Υπάρχει μαρτυρία ιστορική όπου ο Αλκιβιάδης ξόδεψε ένα υπέρογκο ποσό για την εποχή για να ''αγοράσει'' έναν αδέσποτο σκύλο.Όταν τον πήρε στη κατοχή του τού έκοψε την ουρά και τον άφησε πάλι στους δρόμους.Αδικείται από τις κινηματογραφικές βιογραφίες,ίσως είναι ισάξιος του Καλλιγούλα σε ''κατορθώματα''.