Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter

Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού

0

Το Stone Garden είναι ένα νέο συγκρότημα διαμερισμάτων που σχεδιάστηκε από τη Λιβανέζα Lina Ghotmeh και ολοκληρώθηκε λίγο πριν καταστραφεί μεγάλο μέρος της Βηρυτού από την τεράστια έκρηξη που έγινε το περασμένο καλοκαίρι.

Η Ghotmeh ξεκίνησε το πρώτο έργο αρχιτεκτονικής της στην πατρίδα της με σκοπό να δημιουργήσει ένα κτίριο που θα μπορούσε να συμβολίσει την ανθεκτικότητα και τη μακρά ιστορία της λιβανέζικης πρωτεύουσας.

Παρά το ότι απέχει μόλις ένα μίλι από το επίκεντρο της έκρηξης στο λιμάνι της πόλης, το 13-όροφο Stone Garden επέζησε από την έκρηξη με μικρές ζημιές. «Νόμιζα ότι ήταν τσουνάμι ή βόμβα ή ακόμη και πυρηνική έκρηξη» δήλωσε η Ghotmeh.

Το κτίριο στέκεται πάνω από την καταστροφή, με τη στιβαρή κυματοειδή πρόσοψή του να θυμίζει ραβδώσεις σε βράχους ή στρώματα εδάφους που έχουν διαμορφωθεί με την πάροδο του χρόνου. Τα βαθιά μπαλκόνια φυτεύονται με δέντρα και φυτά, σχηματίζοντας ξεχωριστούς κήπους για τους κατοίκους.

Η Ghotmeh ξεκίνησε το πρώτο έργο αρχιτεκτονικής της στην πατρίδα της με σκοπό να δημιουργήσει ένα κτίριο που θα μπορούσε να συμβολίσει την ανθεκτικότητα και τη μακρά ιστορία της λιβανέζικης πρωτεύουσας.

«Μεγάλωσα στη Βηρυτό μετά τον πόλεμο, βλέποντας την πόλη να αποκαλύπτει συνεχώς την αρχαία της ιστορία και όλους τους πολιτισμούς των προγόνων μας που χαρακτηρίζουν αυτήν τη χώρα. Από τους Φοίνικες στους Ρωμαίους ή τους Οθωμανούς» δήλωσε η Ghotmeh.

Η πρόσοψη είναι οπτικά παράλληλη με το Pigeon's Rock, ένα ζευγάρι από πέτρινους σχηματισμούς που αναδύονται από τη θάλασσα και χαρακτηρίζονται από την ελληνική μυθολογία.

Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan

Η Ghotmeh σχεδίασε το Stone Garden για να ταιριάζει με τις αναμνήσεις της από τη Βηρυτό μετά τον εμφύλιο πόλεμο. «Κτίρια όλα με σημάδια από σφαίρες, με διαφορετικές υφές, ερειπωμένα και όμως όμορφα κατακτημένα από τη φύση» είπε. «Αυτά τα κτίρια μου θυμίζουν ανθρώπινους σκελετούς, τόσο εύθραυστα που είναι».

Για να δημιουργήσει το ραβδωτό αποτέλεσμα, το μείγμα τσιμέντου και ντόπιου χώματος «χτενίστηκε» με το χέρι από τεχνίτες που εργάζονταν από κάτω προς τα πάνω. «Ήθελα το Stone Garden να μοιάζει σα να έχει ρίζες στο έδαφος από το οποίο αναδύεται. Είναι προσκολλημένο στη γη της Βηρυτού. Είναι επίσης μια έκφραση των χεριών των τεχνιτών που το δημιούργησαν».

Τα ανοίγματα του Stone Garden έχουν ακανόνιστο μέγεθος και είναι τοποθετημένα σε όλη την πρόσοψη για να κάνουν το κτίριο να φαίνεται λιγότερο ομοιόμορφο. Τα παράθυρα και τα μπαλκόνια στα διαμερίσματα έχουν θέα στη θάλασσα.

Σε αντίθεση με την τραχιά και ανάγλυφη όψη του εξωτερικού, η Ghotmeh σχεδίασε τους εσωτερικούς χώρους έτσι ώστε να είναι λείοι και φιλόξενοι – ιδιαίτερα στο λόμπι. «Έφτιαξα αυτόν τον χώρο σαν μήτρα. Είναι ένας μάλλον μικρός οικείος χώρος. Οι πλευρικοί τοίχοι είναι στρογγυλεμένοι και το πάνω φως μοιάζει με γλυπτό φεγγίτη».

Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
Η Ghotmeh σχεδίασε τους εσωτερικούς χώρους έτσι ώστε να είναι λείοι και φιλόξενοι - ιδιαίτερα στο λόμπι.. © Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
Η πρόσοψή «χτενίστηκε» με το χέρι από ντόπιους τεχνίτες. © Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
Τα διαμερίσματα έχουν μπαλκόνι με θέα στην πόλη. © Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ