«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak

«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak Facebook Twitter
Η DIY προσέγγισή της και η φαινομενική ανασφάλειά της μέσα στο στούντιο δεν επηρεάζουν καθόλου την ηχητική απόλαυση του «Μετά το ρέιβ».Φωτ. Παναγώτης Μήνα @therealpannybrown
0



ΤΟ 2020 ΗΤΑΝ μια καλή χρονιά για την εγχώρια ηλεκτρονική μουσική, η οποία, απ' ό,τι φαίνεται, γίνεται όλο και πιο εξωστρεφής.


Δύο από τα πιο ενδιαφέροντα άλμπουμ που ακούσαμε φέτος κυκλοφόρησαν από ξένες εταιρείες: το «Rizitiko» της Venus Volcanism, που τυπώθηκε σε βινύλιο από τη σκωτσέζικη Optimo Music, και πιο πρόσφατα το «Mετά το ρέιβ» της Ελληνοκύπριας Μaria Spivak ή απλώς Spivak.


Μέχρι πρότινος, δεν ήταν κάτι αυτονόητο, δηλαδή να ανθεί η σύγχρονη ανεξάρτητη ελληνική μουσική σε διεθνές επίπεδο. Ελάχιστα ονόματα έχουν πετύχει κάτι ανάλογο την τελευταία δεκαετία και σίγουρα είναι μια σημαντική εξέλιξη. Επιπλέον, αυτό συμβαίνει από ανεξάρτητους καλλιτέχνες που δεν έχουν ακουστεί ακόμα πολύ στη σχετικά μικρή ντόπια μουσική σκηνή, όπου, όπως και να το κάνεις, όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους.

Ένα άλλο στοιχείο που κάνει τα συγκεκριμένα άλμπουμ να ξεχωρίζουν είναι ότι και τα δύο έχουν γίνει από γυναίκες δημιουργούς. Κυρίως, όμως, και τα δύο αντλούν έμπνευση από ένα νησί του Αιγαίου, καθένα από διαφορετική σκοπιά: η Venus επανεξετάζει την κρητική μουσική παράδοση μέσα από ένα δημοφιλές είδος τραγουδιού που ερμηνεύουν αποκλειστικά άνδρες, από την άλλη η Spivak έχει ως αφετηρία το γεωπολιτικό και φυσικό περιβάλλον της γενέτειράς της.

Το ένστικτό της έπεσε μέσα επειδή το LP είναι ήδη sold-out, λίγες μόλις ημέρες μετά την κυκλοφορία. 


H συνεργασία της φέτος με τον Jay Glass Dubs στο κομμάτι «Our Reversed Uniforms» από το τελευταίο άλμπουμ του, «Soma», έκανε την Ecstatic να την προσέξει και να επενδύσει στο ντεμπούτο άλμπουμ της. Το ένστικτό της έπεσε μέσα επειδή το LP είναι ήδη sold-out, λίγες μόλις ημέρες μετά την κυκλοφορία.

 

Our Reversed Uniforms

Η Spivak δεν είναι εντελώς άγνωστη στα αθηναϊκά πράγματα. Αν και η έδρα της είναι στη Λευκωσία, κάνει σποραδικές εμφανίσεις και συνεργασίες εδώ από το 2017, οπότε κυκλοφόρησε μια εξαιρετική κασέτα στην ανεξάρτητη Nutty Records. Το «Error in Palace», για όσους έτυχε να το προσέξουν, προϊδέαζε για μια εξαιρετική συνέχεια ‒ όπως και συνέβη.


Με τη μουσική ξεκίνησε να ασχολείται πιο σοβαρά όταν τελείωσε το μεταπτυχιακό της στην Αρχιτεκτονική στη Βρετανία και επέστρεψε στη Λευκωσία. Τότε άρχισε να συμμετέχει πιο ενεργά στη μικρή, αλλά ζωηρή τοπική σκηνή, διοργανώνοντας noise-happenings. Είναι αυτοδίδακτη παραγωγός, οπότε της πήρε αρκετό χρόνο μέχρι να βρει τη ροή της μέσα στο στούντιο, αναθεωρώντας συνεχώς μεθοδολογίες και πρακτικές για να εξελίξει και να εξερευνήσει τον ήχο της.


Η DIY προσέγγισή της, όμως, και η φαινομενική ανασφάλειά της μέσα στο στούντιο δεν επηρεάζουν καθόλου την ηχητική απόλαυση του «Μετά το ρέιβ». Τα νυχτερινά synth-pop και ambient κομμάτια του, συνυφασμένα με την κυπριακή καταγωγή της, ξεκινούν με έναν αφαιρετικό ηχητικό πλαίσιο, κάνοντας έναν ποιητικό διάλογο με συνομιλητές από τη Λένα Πλάτωνος μέχρι τους Drexciya και ενθουσιάζοντας το Boomkat.

Πέρα από τον ηλεκτρονικό τους χαρακτήρα, όμως, στην ουσία είναι σαν να κάνει σύγχρονη φολκ και εκεί βρίσκεται το μυστικό της γοητείας τους. Για ντεμπούτο είναι απροσδόκητα συναρπαστικό. Στιχουργικά, η ελληνική γλώσσα εναλλάσσεται με την αγγλική ανά κομμάτι, με τους στίχους να μην κοντράρουν το τελικό αποτέλεσμα ‒ έπειτα είναι και ο μυστηριώδης τίτλος του άλμπουμ, που σε προστάζει να το ακούσεις.

«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak Facebook Twitter
Η Spivak δεν είναι εντελώς άγνωστη στα αθηναϊκά πράγματα. Αν και η έδρα της είναι στη Λευκωσία, κάνει σποραδικές εμφανίσεις και συνεργασίες εδώ από το 2017. Φωτ. Παναγώτης Μήνα @therealpannybrown


Στο «Minus the motivational speech», το κομμάτι που σε εισάγει στον κόσμο του «Μετά», η ήρεμη φωνή της πάνω από το μινιμαλιστικό beat δίνει το τέμπο που θα ακολουθήσει στο υπόλοιπο άλμπουμ. Είναι ένα τραγούδι με θέμα τους μονολόγους επινοεί όταν θέλει να εμψυχώσει τον εαυτό της. «Κάποιες φορές αυτό αποδίδει, κάποιες άλλες καταντά κουραστικό» αναφέρει. Εδώ αποδίδει, και με το παραπάνω. Η post-punk/minimal synth αισθητική του, που αντλεί στοιχεία από τα '80s, ακούγεται καθησυχαστική στον ακροατή και μεταφέρει πετυχημένα την ατμόσφαιρα αυτών των μονολόγων.

Οι παιχνιδιάρικες house συγχορδίες και οι φωνητικές πινελιές στο σχεδόν instrumental «Sec» είναι η προσπάθειά της να συνομιλήσει με τα πιο «σκληρά» broken beats στοιχεία από το κλασικό Roland TR606. To κομμάτι έγινε με αφορμή τη συμμετοχή της στη συλλογή «Selana» της Nutty Wombat, που κυκλοφόρησε σε κασέτα. Στο «The Place» πλάθει μια τρίλεπτη ιστορία επιστημονικής φαντασίας με αβέβαιο τέλος. Σε αυτό τοπίο που μοιάζει με εφιάλτη οι μηχανές στάζουν λάδι πάνω σε ό,τι αναπνέει, η ατμόσφαιρα είναι μαυρισμένη και πηχτή, η θάλασσα σχεδόν ακίνητη, ο ήχος έχει αλλοιωθεί κι αυτό που κάποτε ήταν ένα ονειρεμένο καταπράσινο παραδεισένιο νησί τώρα έχει μετατραπεί σε σκοτεινή πέτρα, με τους κατοίκους φανερά αναστατωμένους. Με το «Enough Throwbacks» σταματά και η αγγλική πλευρά του άλμπουμ.


Ακολουθεί το «Mετά το Ρέιβ», το κεντρικό του κομμάτι, που έχει χαρίσει το όνομά του σε ολόκληρο τον δίσκο. Πρόκειται για έναν ακατέργαστο ambient πειραματισμό πάνω σε μια υπνωτική λούπα, τμήμα ενός μεγαλύτερου jam session που δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν θα να τελειώσει.


Το «Σχεδόν Σίγουρα» δημιουργήθηκε εντελώς αυθόρμητα, όταν φιλοξενούσε για μερικές ημέρες στο σπίτι της έναν φίλο της, τον παραγωγό Η4S. Το τελευταίο βράδυ πριν φύγει μπήκαν στο στούντιο και χρησιμοποίησαν ελάχιστο εξοπλισμό. Οι ελλειπτικοί στίχοι είναι από ένα βιβλίο που βρήκε εκεί, τυχαία το άνοιξε και διάβασε μια σελίδα. Ο H4S το ψευτομίξαρε μέσα στο αεροπλάνο και της το έστειλε.

 

Σχεδόν Σίγουρα


«Πήγαινέ με στην αυλή σου πριν ξεριζωθούν τα αγριόχορτα» λέει ένας στίχος στο βασισμένο στην ποίηση της Τουρκοκύπριας Tugce Tekhanli «Πήγαινε με, ένα love song», επηρεασμένο από την early electro και τον φουτουρισμό τύπου Drexciya, ενώ στο «Θυμάσαι;» διοχετεύει το πνεύμα της Λένας Πλάτωνος μέσα από τις τυπολογικές της αναζητήσεις και την ανάγκη της να εξερευνήσει την πραγματική φύση του νησιού. Απαγγέλλει ένα κείμενο του Στέφανου Στεφανίδη που περιγράφει με απρόσμενη ιλαρότητα τη χερσόνησο της Καρπασίας, μια περιοχή ορόσημο για τους ντόπιους.


Το προτελευταίο κομμάτι είναι το αγαπημένο της από το άλμπουμ. Αφιερωμένο στη θάλασσα, βασίζεται στις συνθέσεις και ερμηνείες του Μάνου Λοΐζου πάνω στα ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ. «Ένιωσα ότι μου έδωσε την αίσθηση αισιοδοξίας που χρειαζόμουν στη συγκεκριμένη φάση της ζωής μου» αναφέρει η Μαρία για την «Πιο όμορφη θάλασσα».


Σε ένα άλλο σημείο αναρωτιέται «Μετά το ρέιβ θα πάμε σπίτι; Ή θα συνεχίσουμε να κυνηγάμε την ευφορία; Όσες ώρες και να κρατήσει, κάποτε όλα τελειώνουν». Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή είναι μουσική που δεν θέλεις να τελειώσει.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς θα περάσουν κι αυτό το σαββατόβραδο του lockdown τα party animals της Αθήνας;

Αθήνα / Πώς θα περάσουν κι αυτό το σαββατόβραδο του lockdown τα party animals της Αθήνας;

Τι κάνουν οι άνθρωποι που συνήθιζαν να διασκεδάζουν μέχρι πρωίας κάθε Σαββατοκύριακο στα κλαμπ και τα μπαρ της πόλης; Πώς τους βρίσκει πια το πρωί της Κυριακής; Πόσο έχουν αλλάξει οι γενικότερες συνήθειές τους; Πώς αντιδρά το σώμα και το πνεύμα τους;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;

Βιβλίο / Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;

Μια «underground» συζήτηση με τον Λέανδρο Κυριακόπουλο περί ρέιβ, νέων τεχνολογιών και άλλων «δαιμονίων», με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου «Αναπαραστάσεις του ανοίκειου - νομαδισμός και αισθητική στην ρέιβ ψυχεδελική σκηνή» (εκδ. Νήσος).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ