ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
Tο «Batman Returns» είναι η καλύτερη υπερηρωική ταινία που γυρίστηκε ποτέ. Φωτ.: Warner Bros. Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Ideal Image
0

Εδώ και μία δεκαπενταετία το σινεμά της υπερπαραγωγής χορεύει στους ρυθμούς των υπερηρώων. Ο «Σκοτεινός Ιππότης» (2008) του Κρίστοφερ Νόλαν άνοιξε τον δρόμο για την κριτική και ακαδημαϊκή υποδοχή του είδους, ενώ το κινηματογραφικό σίριαλ των Marvel Studios διεύρυνε το κοινό σε τέτοιο βαθμό, ώστε η πλειονότητα των οπαδών των ταινιών τους να είναι άνθρωποι που δεν έχουν πιάσει ποτέ κόμικ στα χέρια τους.


Σε μεγάλο βαθμό οι υπερήρωες έχουν τέτοια απήχηση επειδή η ιδέα του μεσσιανισμού παραμένει γοητευτική. Μας είναι εύκολο ‒κάποτε και ανακουφιστικό‒ να μεταθέσουμε σε κάποιον άλλο την ευθύνη της σωτηρίας μας, να φορτώσουμε εκεί τα κρίματά μας, να του αναθέσουμε την προστασία μας από τα δεινά αλλά και να τον κατηγορήσουμε για την πλημμελή αποτελεσματικότητα ή την απουσία της. Οι θρησκείες έχουν ξεθωριάσει, οι θεοί μας είναι οι κόμικ υπερήρωες και επειδή η σχέση μας με το πνεύμα και τις υπόλοιπες εκφάνσεις της ανθρώπινης κατάστασης γίνεται ολοένα και πιο επιφανειακή, σαγηνευόμαστε από αυτούς και τους ακολουθούμε ευλαβικά, δίχως καν να πιστεύουμε στην ύπαρξή τους.

Οι υπερηρωικές παραγωγές προσφέρουν θέαμα, συγκινήσεις και, αν μεγάλωσες ξεφυλλίζοντας τις περιπέτειές τους, υπόσχονται μια νοσταλγική αναδρομή σε μια εποχή που όλα έδειχναν ευκολότερα.

Ας μην το βαραίνουμε τόσο όμως. Οι υπερηρωικές παραγωγές προσφέρουν θέαμα, συγκινήσεις και, αν μεγάλωσες ξεφυλλίζοντας τις περιπέτειές τους, υπόσχονται μια νοσταλγική αναδρομή σε μια εποχή που όλα έδειχναν ευκολότερα. Το «Wonder Woman 1984», που κάνει σήμερα πρεμιέρα μέσω της πλατφόρμας του HBO Max στις ΗΠΑ, έχει υπερτονισμένη την αίσθηση της νοσταλγίας, καθώς τοποθετεί τη δράση στα '80s και δανείζεται την αισθητική της εποχής.

Με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας καταρτίσαμε μια λίστα με τις καλύτερες στιγμές του είδους που, κρίνοντας και από τον κατάλογο των μελλοντικών παραγωγών των στούντιο, θα συνεχίσει να μας απασχολεί στα χρόνια που θα ακολουθήσουν.

Superman

1978

του Ρίτσαρντ Ντόνερ

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
O Kρίστοφερ Ριβ στον ρόλο του Σούπερμαν.

Εν αρχή ην ο Σούπερμαν. Μεγάλο εμπορικό ερωτηματικό πριν από την έξοδό του, αλλά με τους Μάρλον Μπράντο και Τζιν Χάκμαν να λειτουργούν ως κράχτες και ένα προωθητικό υλικό που διαβεβαίωνε ότι θα πιστέψουμε πως ο άνθρωπος μπορεί να πετάξει, ο κόσμος επισκέφτηκε μαζικά τις αίθουσες και αποχώρησε μαγεμένος. Εκτός από την αθωότητα, την αποκάλυψη που ακούει στο όνομα Κρίστοφερ Ριβ και το εμβληματικό μουσικό θέμα του Τζον Γουίλιαμς, εκείνο που εκτιμάς στην ταινία του Ντόνερ είναι η αίσθηση του δέους για όσα θαυμαστά κάνει ο υπερήρωας, ένα στοιχείο που ως επί το πλείστον απουσιάζει από αντίστοιχες σημερινές ταινίες.

Batman Returns

1992

του Τιμ Μπάρτον

 

Ο εξαιρετικός πρώτος «Μπάτμαν» (1989) πέτυχε να γεφυρώσει τον γερμανικό εξπρεσιονισμό με την pop art, εδώ όμως ο Τιμ Μπάρτον είχε απόλυτη δημιουργική ελευθερία και το αποτέλεσμα ήταν μία από τις μεγάλες δόξες του είδους. Ψυχανάλυση, ταξική σύγκρουση, σαδομαζοχιστική εικονογραφία, μακάβριο χιούμορ, κόμικ υπερβολή και σεξουαλικά φορτισμένη ατμόσφαιρα – ακόμα κι αν δεν συμφωνείς ότι το «Batman Returns» είναι η καλύτερη υπερηρωική ταινία που γυρίστηκε ποτέ, είναι αναμφισβήτητα η πιο «ερεθισμένη», με διαφορά από τη δεύτερη. Επίσης, η τοποθέτηση της δράσης την περίοδο των Χριστουγέννων καθιστά την ταινία ιδανική για την εποχή.

Unbreakable

2000

του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
Mπρους Γουίλις και Σάμιουελ Τζάκσον στον «Άφθαρτο» του Σιάμαλαν.

Στον μυστικοπαθή «Άφθαρτο» του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν τα πάντα είναι έτσι ενορχηστρωμένα ώστε να αποδώσουν τη μελαγχολία μιας ζωής που μοιάζει να πηγαίνει χαμένη επειδή ο κεντρικός χαρακτήρας δεν κάνει αυτό για το οποίο είναι προορισμένος. Στην τρίτη πράξη συνειδητοποιείς ότι αυτό που παρακολουθούσες ως εκείνη την ώρα είναι ένα superhero origin, όπου η μεγαλύτερη πρόκληση για τον υπερήρωα είναι να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του γιου του να «είναι ο μπαμπάς του ο πιο δυνατός» και στο αίτημα της συζύγου του να αποζητά τη συντροφικότητά της.


Το gimmick του «Split» (2017) και ο τραγέλαφος του «Glass» (2019) κηλίδωσαν κάπως τη φήμη της, αλλά σε λίγα χρόνια θα έχουν ξεχαστεί κι εκείνο που θα έχει μείνει είναι αυτή εδώ η υπέροχη ταινία.

Spider-man

2002

του Σαμ Ρέιμι

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
O Τόμπι Μαγκουάιαρ είναι προικισμένος με φυσιογνωμία πειστική τόσο ως προ το αγαθό των προθέσεών όσο και ως προς τη σύμφυτη αδεξιότητα του Πίτερ Πάρκερ.

Η καρτουνίστικη ευαισθησία του σινεμά του Ρέιμι σε συνδυασμό με τη βιρτουοζιτέ του τον καθιστούσαν ιδανικό για τα ηνία μιας κόμικ υπερπαραγωγής. Το πλήρωμα του χρόνου ήρθε νωρίς, ο «Σπάιντερμάν» του έχει κάτι από την αίσθηση του δέους για την οποία κάναμε λόγο και στον «Σούπερμαν», έχει ζαλιστικές σεκάνς περιήγησης στη Νέα Υόρκη, έναν ιδανικό κακό στο πρόσωπο του Γουιλέμ Νταφό κι έναν ακόμα ιδανικότερο ήρωα σε εκείνο του Τόμπι Μαγκουάιαρ, ο οποίος είναι προικισμένος με φυσιογνωμία πειστική τόσο ως προ το αγαθό των προθέσεών όσο και ως προς τη σύμφυτη αδεξιότητα του Πίτερ Πάρκερ.


Άξια και η δεύτερη ταινία της σειράς, ενώ και η τρίτη είναι καλύτερη από τη φήμη που τη συνοδεύει.

Χ-2: X-Men United

2003

του Μπράιαν Σίνγκερ

 

Το 2000 ο Μπράιαν Σίνγκερ έβαλε με τους «X-Men» το λιθαράκι του τόσο στην πιστοποίηση της εμπορικής βιωσιμότητας όσο και στην κριτική αποδοχή του είδους. Ο Σίνγκερ ύφανε μια συναρπαστική αφήγηση γύρω από πολλούς χαρακτήρες, καθένας εκ των οποίων είχε τη δική του υπο-πλοκή, και παρέδωσε μια ωραία παραβολή με αντικείμενο τη διαφορετικότητα. Στο «Χ-2» βρήκε και την κατάλληλη ιστορία για να χτίσει πάνω στα θεμέλια του πρώτου φιλμ, έστησε set-pieces όπου η γεωγραφία της δράσης είναι ξεκάθαρη –σε πείσμα της μόδας της εποχής‒ και κατασκεύασε την καλύτερη ταινία του franchise.

Τhe Incredibles

2004

του Μπραντ Μπερντ

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
Το "The Incredibles" είναι μια ξεκαρδιστική και ενίοτε θεαματική περιπέτεια.

Η πρόταση της Pixar στο είδος εντάσσει με ευφάνταστο τρόπο τα οικογενειακά προβλήματα στη θεματική ατζέντα, παίζει με τις συμβάσεις και τα γνώριμα κλισέ, ενώ παράλληλα παραμένει μια διασκεδαστικότατη, ξεκαρδιστική και ενίοτε θεαματική περιπέτεια, χάρη σε μια πλανοθεσία που κάνει τα όρια μεταξύ animation και live action δυσδιάκριτα ‒ στοιχείο που δεν μας κάνει έκπληξη πια, μα στην εποχή του δεν ήταν αυτονόητο.


Δεκατέσσερα χρόνια μετά ακολούθησε ένα αξιόλογο σίκουελ που πρόσθεσε κατασκοπεία παλαιάς κοπής στο ήδη απολαυστικό μείγμα.

The Dark Knight Trilogy

2005-2012

του Κρίστοφερ Νόλαν

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
Στο «The Dark Knight» τη νίκη πετυχαίνουν οι πολίτες του Γκόθαμ και όχι ο ίδιος.

Στο «Batman Begins» ο Μπάτμαν εξελίσσεται σε αδίστακτο τιμωρό για να αντιμετωπίσει όσους λυμαίνονται τον κόσμο του και γίνεται αυτό που κυνηγάει. Αυτή του η μπασταρδεμένη μέθοδος απονομής δικαιοσύνης ξυπνά την πιο αγνή(;) και ξεκάθαρα αντιδραστική ρητορική του Τζόκερ στο «The Dark Knight», όπου τη νίκη πετυχαίνουν οι πολίτες του Γκόθαμ και όχι ο ίδιος. Στο «The Dark Knight Rises αντιλαμβάνεται πια πως ένας ήρωας πρέπει να λειτουργεί ως σύμβολο, πρέπει να εμπνέει τους υπόλοιπους να γίνουν καλύτεροι από αυτό που είναι και δρα αναλόγως.


Ίσως φαίνεται ζαβολιά να βάζω και τις τρεις ταινίες του Νόλαν σε μία θέση της λίστας. Δεν συμβαίνει τόσο επειδή δεν μπορώ να διαλέξω ανάμεσά τους ‒που ομολογουμένως δεν μπορώ‒ όσο επειδή για να ολοκληρωθεί η καλλιτεχνική πρόταση του Νόλαν πάνω στον (υπερ)ηρωισμό χρειάζονται και οι τρεις.

Doctor Strange

2017

του Σκοτ Ντέρικσον

 

Οι ταινίες των Marvel Studios έχουν δύο προβλήματα: σε γενικές γραμμές μοιάζουν μεταξύ τους και σπάνια θα πάρουν πραγματικό δημιουργικό ρίσκο. Από αυτήν τη σκοπιά το «Doctor Strange» ξεχωρίζει σαν τη μύγα μες στο γάλα. Πολύ πιο σύνθετο εικονογραφικά, με αφομοιωμένα δάνεια από προφανείς αλλά και αναπάντεχες ταινίες του σινεμά του φανταστικού, το φιλμ του Σκοτ Ντέρικσον έχει αυτοτέλεια και set-pieces με ευρήματα –αμφότερα δυσεύρετα σε ταινία της εταιρείας‒, έχει επίσης ψυχεδέλεια, ντισνεϊσμούς, stop-motion, μια αλτρουιστική προσέγγιση του ηρωισμού και μια τρίτη πράξη που σχολιάζει εμπνευσμένα τη λούπα στην οποία έχει πέσει το είδος.

Logan

2017

του Tζέιμς Μάνγκολντ

 

Ρεβιζιονιστικό κινηματογραφικό graphic novel που φαντάζεται τον Γούλβεριν και τον καθηγητή Εξέβιερ στο μετά, καταβεβλημένους από τις προσωπικές απώλειες και την άνιση μάχη με τις δυνάμεις του Κακού, σε μια ταινία που χρωστά εξίσου στην υπερηρωική περιπέτεια και στο γουέστερν – ό,τι παρακολουθούμε δεν είναι παρά μια αποδόμηση και μια επανασύνθεση του ηρωισμού, όπως το κλασικό Shane (1953) του Τζορτζ Στίβενς, το οποίο η ταινία επικαλείται ευθέως. Στο φινάλε ο αρσενικός ήρωας βρίσκει την ανάπαυση που τόσο χρειάστηκε, αφήνοντας πίσω του μια κληρονομιά που, όπως και η ελπίδα, είναι γένους θηλυκού.

Avengers: Endgame

2019

των Τζο και Άντονι Ρούσο

Oι 10 καλύτερες ταινίες με υπερήρωες Facebook Twitter
Το τι θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα και πώς θα παραμείνει αμείωτο το ενδιαφέρον των φαν για τις μεμονωμένες περιπέτειες των χαρακτήρων είναι μια άλλη ιστορία.

Απαλλαγμένο από την αποσπασματικότητα του «Infinity War», το «Avengers: Endgame» εκπλήσσει στα πρώτα του λεπτά με έναν σεναριακό ελιγμό επιπέδου «Ψυχώ» –τηρουμένων των αναλογιών, πάντα– και μέσω μιας συμπαγούς αφήγησης πατά πάνω στις σωστές νότες, ώστε να μας παίξει μια μελωδία δράσης και συναισθημάτων που δίνει ένα ωραίο ‒και πρόσκαιρο, προφανώς‒ τέλος στο κινηματογραφικό σίριαλ της Marvel. Το τι θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα και πώς θα παραμείνει αμείωτο το ενδιαφέρον των φαν για τις μεμονωμένες περιπέτειες των χαρακτήρων είναι μια άλλη ιστορία.

Οθόνες
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ