ADVERTORIAL
Τι σημαίνει πραγματικά το «good design»; Τι είναι αυτό που κάνει μία συσκευή να ξεχωρίζει τόσο σχεδιαστικά, όσο και λειτουργικά; Και πώς το design επηρεάζει το μέλλον σε ό,τι αφορά το lifestyle, την εκπαίδευση και τον κόσμο γενικότερα;
Όλα τα παραπάνω είναι ερωτήματα που ξεκινούν έναν ιδιαίτερα σημαντικό διάλογο σχετικά με το τι πρεσβεύει το «good design», αλλά και το πώς μεταφράζεται μέσα από διαφορετικές πτυχές της καθημερινότητάς μας. Ζώντας σε έναν κόσμο που βιώνει μία τεράστια αλλαγή, το βλέμμα είναι στραμμένο προς το μέλλον, την εξέλιξη και όλα όσα έχουν πραγματικά σημασία. Φέτος, ο διάλογος αυτός ξεκινά και πάλι, 100 χρόνια μετά τη δημιουργία μία εταιρείας που αποτελεί ορόσημο στο σύμπαν του «good design» - τη Braun. Με αφορμή την ξεχωριστή αυτή επέτειο, είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε την εμπειρία μέσα από ένα διαδικτυακό event που μας καλωσόρισε στην νέα εποχή του brand, αλλά και του design - ακριβώς έναν αιώνα μετά το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος Braun.
Η δημιουργία της Braun εντοπίζεται το 1921, στην Φρανκφούρτη της Γερμανίας, όταν ο Max Braun άνοιξε ένα workshop για επιδιόρθωση μεταφορικών ιμάντων, έτσι ώστε να εξασφαλίσει πως η λειτουργία τους θα διατηρείται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οι γιοι του, Artur και Erwin (με το Ulm School of Design) επένδυσαν σε αυτό το πάθος για ανθεκτικότητα παράλληλα με μία ανθρωπιστική προσέγγιση, όταν ανέλαβαν την εταιρεία το 1951, με επίκεντρο το design που θα ήταν φιλικό για τον χρήστη. Έτσι, ξεκίνησαν να λανσάρουν προϊόντα τα οποία ανταποκρίνονταν σε μία ανάγκη, απλοποιούσαν την καθημερινότητα και άντεχαν με την πάροδο του χρόνου. Η ιδέα του «good design» σε ό,τι αφορά την μορφή και τη λειτουργικότητα, εδραιώθηκε κατά τη διάρκεια των 70s, από τον Dieter Rams, επικεφαλής του design στη Braun. Για να τιμήσει την 100η επέτειό της, λοιπόν, η Braun δημιούργησε μία σειρά από limited edition προϊόντα από τις πιο δημοφιλείς σειρές της, τα οποία περιλαμβάνουν ξεχωριστές λεπτομέρειες και χρώματα, ενώ κατά τη διάρκεια του 2021 θα πραγματοποιήσει έναν κύκλο από events και συνεργασίες με επίκεντρο το «Good Design for a Better Future».
Ο κύκλος αυτός ξεκίνησε με έναν ξεχωριστό τρόπο - και μία ακόμα πιο ξεχωριστή ανακοίνωση. Στο διαδικτυακό event που πραγματοποιήθηκε για τα 100 χρόνια της Braun, μας καλωσόρισε η παρουσιάστρια, creative consultant και fashion expert, Rabea Schif. Ως παρουσιάστρια και συντονίστρια του event, η Schif μας σύστησε αρχικά στους Ben Wilson και Oliver Grabes, τον διευθυντή Design και Technology επικοινωνιών και τον επικεφαλής του Design στην Braun, αντίστοιχα. Ο διάλογος ξεκίνησε, φυσικά, με το τι ακριβώς σημαίνει «good design». Κι σε ό,τι αφορά τη Braun, σημαίνει χρήσιμο, απλό και ανθεκτικό.
Κάτι το οποίο επιβεβαίωσε και ο Oliver Grabes, ο οποίος αναφέρθηκε και στη νέα εποχή της Braun: το να μεταφέρει σε ακόμα περισσότερους ανθρώπους και ειδικότερα στη νεότερη γενιά (Generation Z) πως το καλό design, είναι πράγματι απλό, χρήσιμο και ανθεκτικό. Αφού είχαμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε τι βρίσκεται στον πυρήνα του σχεδιασμού των προϊόντων της Braun, μέσα από τους ίδιους ανθρώπους που τα σχεδιάζουν, μάθαμε για την ξεχωριστή συνεργασία που αποκαλύφθηκε την ίδια μέρα - μία συνεργασία με τον Virgil Abloh, έναν από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές της εποχής μας. Σκοπός της μοναδικής αυτής συνεργασίας είναι να ξεκινήσει μία συζήτηση σχετικά με τον ρόλο του design, αναδημιουργώντας μία θρυλική συσκευή της Braun από τα τελευταία 100 χρόνια.
Για την αναδημιουργία αυτή, ο Virgil Abloh εξερεύνησε τα αρχεία της Braun, έτσι ώστε να ανανεώσει και να επανασυστήσει το σετ ηχείων «Wandanlage» του 1965 ως ένα «λειτουργικό έργο τέχνης», μαζί με την σχεδιαστική ομάδα της Braun.
Το μεταλλικό φινίρισμα της έκδοσης του «Wandanlage» για το 2021 είναι μια οπτική εκδήλωση στην αντίθεση μεταξύ της γυαλιστερής design αισθητικής της Braun και της λάμψης των πολιτιστικών και μουσικών αναφορών του Virgil Abloh από τα τελευταία 100 χρόνια. Όπως ανέφερε ο Abloh, «Ως δημιουργός, συνεχίζω να αναρωτιέμαι πώς η τέχνη γίνεται αντιληπτή στην κουλτούρα του σήμερα. Η "λειτουργική τέχνη" είναι μία διαχρονική κληρονομιά της διαρκούς δύναμης του «good design» που είναι απλό, χρήσιμο και ανθεκτικό». Η αποκάλυψη του νέου «Wandanlage» πρόκειται να γίνει στις 9/3/2021.
Σε συνδυασμό με την ξεχωριστή αυτή συνεργασία, η Braun αποκάλυψε και μία έρευνα που πραγματοποίησε παγκοσμίως, σε 2.500 νέους ανθρώπους ηλικίας 18-24. Η έρευνα αποκάλυψε πως η νέα γενιά πιστεύει πως το design έχει τη δύναμη να αλλάξει τη ζωή τους προς το καλύτερο. Συγκεκριμένα, 7 στους 10 (69%) πιστεύουν πως το design τους βοηθά να έχουν μία καλύτερη ζωή. Η συγκεκριμένη έρευνα, λοιπόν, αναδεικνύει το γεγονός πως ο σκοπός της Gen Z είναι να φέρει στο επίκεντρο τη λειτουργικότητα. Φυσικά, η συμπερίληψη και η βιωσιμότητα ήταν βασικοί παράγοντες στις απαντήσεις - και ειδικότερα με ό,τι έχει να κάνει με τη λειτουργικότητα.
Όπως είπε και ο Oliver Grabes, επικεφαλής του Braun Design παγκοσμίως: «Το 2021 είναι μία μοναδική ευκαιρία για τους λάτρεις του design, και ειδικά για τη νεότερη γενιά να εμπλακούν στο θέμα "good design for a better future" γιατί στην ουσία όλων η Braun είναι μία ανθρωποκεντρική μάρκα που σχεδιάζει με βάση τις ανάγκες του χρήστη, με στόχο την αντοχή στον χρόνο και με τη ματιά στο μέλλον.» Αυτή την προσέγγιση μοιράζεται τόσο ο Virgil Abloh στη συνεργασία του με τη Braun, όσο και σχεδιαστές που ακολουθούν την σχεδιαστική ιστορία του brand όλα αυτά τα χρόνια.
Ένας από αυτούς είναι και ο Alexquisite ή αλλιώς Αλέξανδρος Κωτούλας. Έχοντας αποφοιτήσει από τη Design Academy Eindhoven και με προϋπηρεσία στα εργαστήρια δέρματος της Louis Vuitton, εδώ και λίγα χρόνια με έδρα την Αθήνα, δραστηριοποιείται στο σχεδιασμό προϊόντων, κυρίως από δέρματα και υφάσματα. Πυρήνας της δουλειάς του είναι το χρώμα, οι υφές, τα υλικά που επανεξετάζονται ώστε να δημιουργήσουν ένα αντικείμενο νέο αλλά ήδη οικείο. Εμείς μιλήσαμε με τον Αλέξανδρο Κωτούλα σχετικά με το design, αλλά και την εμπειρία του από το επετειακό event της Braun.
—Τι σημαίνει για εσένα «good design»;
Είναι λίγο αναπόφευκτο, ιδίως όταν μιλάμε για τη Braun, να μην αναφερθώ στον Dieter Rams, ο δεκάλογος του οποίου έχει συνοψίσει αρτιότερα από οποιονδήποτε άλλο τις αρχές του σωστού σχεδιασμού. «Good design is honest» λέει η «6η του εντολή» και νομίζω ότι αυτή αποτελεί για μένα τον ακρογωνιαίο λίθο στη διαδικασία σχεδιασμού κάθε φορά.
—Τι σου έκανε εντύπωση από την press conference της Braun σχετικά με τη συνεργασία με τον Virgil Abloh;
Ο V.Abloh για μία ακόμη φορά έκανε μία επιλογή που ίσως ξάφνιασε, μιας και δεν ήταν το πιο αναμενόμενο προϊόν για επαναπροσέγγιση. Εξίσου απροσδόκητη ήταν και η συλλογή των φωτογραφιών για το moodboard που δημιούργησε ως έμπνευση για το project.
—Τι γνώμη έχεις για τα προϊόντα της Braun σχεδιαστικά;
Θεωρώ αναμφισβήτητα τη Braun από τις πιο καινοτόμες σχεδιαστικά εταιρείες, με μία συνεχή αλλά και συνεπή δραστηριότητα. Ήταν σημείο αναφοράς πολλές φορές, τόσο στις σπουδές μου στην Ολλανδία, όσο και μετέπειτα σε project που έχω δουλέψει. Ειδικά κατά τις δεκαετίες '50-'70, δημιούργησε ένα μύθο γύρω από την ευεργετικότητα και την πρωτοτυπία των προϊόντων της, εφάμιλλη ελάχιστων μέχρι και σήμερα.
Η Braun επανασυστήνει τον ορισμό του «good design» και μας καλωσορίζει σε μία νέα εποχή, τόσο για το design, όσο και για το lifestyle και την τεχνολογία.
H 100th Anniversary Collection περιλαμβάνει τις σειρές: Braun MultiQuick 9, Braun MultiQuick 3, Braun Citrus Juicer, Braun CareStyle Compact, Braun TexStyle 5. Η 100th Anniversary Collection θα είναι διαθέσιμη στο επίσημο website της Braun https://www.braunhousehold.com/el-gr τον Μάρτιο του 2021.