Gilbert & George Facebook Twitter
Emotional response … Woken, 2020. Photograph: Gilbert & George, courtesy White Cube

Οι εικόνες του νέου κόσμου όπως τον βλέπουν οι Gilbert & George

0

Το εμβληματικό δίδυμο της σύγχρονης τέχνης, Gilbert & George, ένα από τα πιο σπουδαία καλλιτεχνικά ζευγάρια του 20ού αιώνα, με περισσότερα από 50 χρόνια κοινής ζωής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, παρουσιάζουν τα νέα τους έργα οnline στην γκαλερί White Cube, από τις 2 Μαρτίου έως την 1η Μαΐου 2021.

Εικοσιέξι συνολικά έργα, αποτέλεσμα της δουλειάς τους τα τελευταία δυο χρόνια, υπό τον τίτλο New Normal Pictures, συγκροτούν το σώμα για ένα ακόμα ταξίδι σε έναν οραματικό κόσμο ηθικής που θυμίζει το Pilgrim's Progress, μια χριστιανική αλληγορία του 1678 που γράφτηκε από τον John Bunyan, ένα ταξίδι από αυτόν τον κόσμο σε αυτό που πρόκειται να έρθει, που θυμίζει, όπως περιγράφεται σε ένα από τα πιο σημαντικά έργα θρησκευτικής, θεολογικής φαντασίας στην αγγλική λογοτεχνία.

Το ταξίδι τους αυτήν τη φορά στα νέα τους έργα γίνεται με τα πόδια, στους ατελείωτους δρόμους του Λονδίνου, περιστασιακά με λεωφορείο στην ανατολική πλευρά της πόλης, τις οικιστικές και πολεοδομικές αλλαγές της και σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Τα έργα τους έχει τον αέρα από τις παράξενες μέρες που ζούμε και ενώ οι ίδιοι βρίσκονται σε δημιουργικό πυρετό, επιβλέποντας και το Gilbert & George Center, ένα μουσείο αφιερωμένο στη δουλειά τους, που δημιουργούν στο East End, παρατηρούν γύρω τους τον κόσμο στη δίνη του κορωνοϊού.

Και αν τα βιβλία γράφουν ότι δημιουργούν φιγούρες εννοιολογικής και παραστατικής τέχνης, οι ίδιοι μιλούν με το έργο τους για το σώμα και την ψυχή δυο νεαρών που συναντήθηκαν και ερωτεύτηκαν στο κολέγιο τέχνης το 1967 και έβαλαν αυτή την ένωση στο επίκεντρο της τέχνης τους και της σύγχρονης τέχνης.

Τα έργα τους με τους δυο ως ζωντανά γλυπτά στοιχειώνουν το Λονδίνο που μοιάζει χαοτικό, πιστεύοντας ότι η επανεγγραφή της ιστορίας στην πόλη γίνεται με ανόητο τρόπο, με το γκρέμισμα των αγαλμάτων και ακτιβιστικές δράσεις. Οι ίδιοι στα έργα τους φαίνονται ζαλισμένοι, χτυπημένοι και υποφέρουν τραγικά, σωριασμένοι στους δρόμους του Λονδίνου ή σε μια στάση λεωφορείου, ενώ σε ένα άλλο έργο φαίνονται να σέρνονται στους τάφους τους, κάνοντας για μια φορά αυτό που γνωρίζουν τέλεια, τη συμβολική προβολή της δικής τους καθημερινής ύπαρξης. 

Gilbert & George PRIORITY SEAT Facebook Twitter
Gilbert & George PRIORITY SEAT 2020 227 x 380 cm | 89 3/8 x 149 5/8 in. © Gilbert & George.

Και αν τα βιβλία γράφουν ότι δημιουργούν φιγούρες εννοιολογικής και παραστατικής τέχνης, οι ίδιοι μιλούν με το έργο τους για το σώμα και την ψυχή δυο νεαρών που συναντήθηκαν και ερωτεύτηκαν στο κολέγιο τέχνης το 1967 και έβαλαν αυτή την ένωση στο επίκεντρο της τέχνης τους και της σύγχρονης τέχνης.

Τα έργα τους δεν αφορούν μόνο τη δική τους ιστορία. Αφορούν την ιστορία κάθε σύγχρονου διαβάτη του αιώνα που απορεί, θυμώνει και αναρωτιέται και ταξιδεύει στη ζωή με μια βαλίτσα φετίχ, οραμάτων, ονείρων και θραυσμάτων της αληθινής ζωής.

Στη διάρκεια της πανδημίας, όπως αφηγούνται στον Τζόναθαν Τζόουνς του Γκάρντιαν, έζησαν μερικές κηδείες, ένα παράνομο ρέιβ πάρτι στη γειτονιά τους, είδαν τον έναστρο ουρανό πιο καθαρά και χωρίς τη ρύπανση του Λονδίνου, αλλά δεν θέλουν να αφεθούν σε αυτή την εγωιστική στιγμή απόλαυσης του ουρανού, όταν δίπλα τους δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν μέσα δυστυχία με τους δικούς τους να υποφέρουν. 

Gilbert & George BAGGED Facebook Twitter
Gilbert & George BAGGED 2020 89 3/8 x 100 in. (227 x 254 cm) © Gilbert & George.

Οι Γκίλμπερτ και Τζορτζ έχουν εκφράσει πολλές φορές την πολιτική τους άποψη, είναι φωτισμένοι δεξιοί με συμπόνια που θα έκανε πολλούς προοδευτικούς και υπέρμαχους της κοσμικής φιλανθρωπίας να κοκκινήσουν.

Στο κομψό Mason's Yard, όπου παρουσιάζονται τα έργα τους, φορούν για ακόμα μια φορά τα υπέροχα ραμμένα κοστούμια τους «στην πένα», διασχίζουν σε μια απίθανη πορεία τον πλανήτη γη, όχι ονειροβατώντας πια, όπως λένε, αλλά κοιτάζοντας χαμηλά. «Τώρα κοιτάζουμε προς τη γη και αρχίζουμε να βλέπουμε έναν νέο κόσμο: η ανθρωπότητα κοιτάζει προς τα κάτω» λένε στη συνέντευξή τους.

Άλλωστε σε αυτά τα έργα τους εμφανίζονται και αντικείμενα που έχουν βρει καθώς περπατούν στο Λονδίνο, στο έδαφος, από κουβέρτες, γκράφιτι σε μπαλόνια, παλιά μπιχλιμπίδια και σακουλάκια ναρκωτικών, ακόμα και μια εικόνα του Bob Marley. Ο ωμός ρεαλισμός συνταξιδεύει με άβολα όνειρα, σε μέρη οικεία και παράξενα, πάντα ιδωμένα με τη λοξή, χιουμοριστική και πικρή ματιά τους. Και μαζί τους ταξιδεύουν διαθέσεις και συναισθήματα, χωρίς λεπτότητα, υπαινιγμούς και την αστική κοσμικότητα που μόνο εκείνοι προσδίδουν στην εικόνα τους μέσα από την ατσαλάκωτη πανοπλία τους.

Gilbert & George CASHMERE Facebook Twitter
Gilbert & George CASHMERE 2020 191 x 302 cm | 75 3/16 x 118 7/8 in. © Gilbert & George.

O Gilbert Proesch και ο George Passmore συναντήθηκαν ως φοιτητές στο Saint Martin’s School of Arts το 1967. Από τότε, και για 54 χρόνια, ως ζωντανά γλυπτά, δημιουργούν μια σκληρή, ιδιότυπη, ποιητική και συγκινησιακά φορτισμένη πρωτόγονη Αντι-Τέχνη, στην οποία η τάξη και η τρέλα βρίσκονται σε διαρκή ένταση μεταξύ τους.

Ο Γκίλμπερτ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη μικρή πόλη Σαν Μαρτίνο των ιταλικών Άλπεων. Σπούδασε αρχικά στη Γερμανία, στη σχολή τέχνης Βόλκενσταϊν, στη σχολή Χαλάιν και στην Ακαδημία Τέχνης του Μονάχου. Το 1967 μετακόμισε στο Λονδίνο για να συνεχίσει τις σπουδές του στη σχολή τέχνης Σεντ Μάρτιν, όπου επικοινωνούσε με νοήματα, δεδομένου ότι δεν μιλούσε αγγλικά. Ο Τζορτζ σε ηλικία 15 ετών εγκατέλειψε το σχολείο. Αργότερα σπούδασε στη σχολή τέχνης για ενήλικες του Ντάρλινγκτον. Η γνωριμία τους πραγματοποιήθηκε στη σχολή Σεντ Μάρτιν, το 1967, όπου και οι δύο παρακολουθούσαν μαθήματα σύγχρονης γλυπτικής.

Ο κύριος σκοπός των έργων τους ήταν η πρόκληση. Χρησιμοποιούσαν τους εαυτούς ως κινούμενα γλυπτά. Όταν το 1968 τα έργα τους απορρίφθηκαν από μία έκθεση μοντέρνας και δημιουργικής τέχνης στο Λονδίνο, εκείνοι προς απάντηση ζωγράφισαν τα κεφάλια τους και εμφανίστηκαν στην τελετή εγκαινίων, όπου στέκονταν ακίνητοι στο κέντρο της γκαλερί, ως ζωντανά εκθέματα. Οι δύο καλλιτέχνες σε μεγάλο μέρος του έργου τους προσπαθούν να αναδείξουν τα ανθρώπινα ταμπού και παρουσιάζουν αίμα, ούρα, σπέρμα και ανθρώπινα περιττώματα. Επίσης, σε πάρα πολλά έργα τους παρουσιάζονται οι δικές τους φυσιογνωμίες.

Gilbert & George Facebook Twitter
Gilbert & George, Singing Sculpture, 1991.
Οι εικόνες του νέου κόσμου όπως τον βλέπουν οι Gilbert & George Facebook Twitter
Gilbert & George, Naked from shitty naked human world, 1994.

Η τεχνοτροπία τους είναι καθαρά ποπ και δεν διστάζουν να δανειστούν πολλά στοιχεία από τον Άντι Γουόρχολ, αλλά και από αστέρες της ποπ μουσικής, δημιουργώντας φιγούρες ανάλογες με αυτές του συγκροτήματος Roxy Music και του Ντέιβιντ Μπόουι.

Τα έργα τους προβοκάρουν και θίγουν θέματα όπως η βία, ο ρατσισμός, οι διακρίσεις κατά των μειονοτήτων, ο αλκοολισμός και η σεξουαλικότητα, ενώ δεν διστάζουν να ερευνήσουν τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης φύσης, χρησιμοποιώντας ακόμη και λέξεις και εικόνες που θεωρούνται προκλητικές. Η αρμονική σχέση των δύο καλλιτεχνών σε κάθε τους εμφάνιση και η αμεσότητα του λόγου τους διαμορφώνουν μια τέχνη προσεγγίσιμη από όλους. Ωστόσο, αναζητούν διαρκώς νέους τρόπους έκφρασης και επιχειρούν να εκθέτουν τον θεατή στη διαφορετικότητα, δοκιμάζοντας τις αντιδράσεις του.

Βάση τους αποτελεί το Λονδίνο, τα έργα τους, όμως, συμπεριλαμβάνονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές σε ολόκληρο τον κόσμο στο Σικάγο, το Μπιλμπάο, το Δουβλίνο, την Κωνσταντινούπολη, τη Στοκχόλμη, τη Νέα Υόρκη, την Κολονία, το Λος Άντζελες, το Σίδνεϊ, το Άμστερνταμ και το Λονδίνο.

Gilbert & George BAG- MEN Facebook Twitter
Gilbert & George BAG- MEN 2020 302 x 571 cm | 118 7/8 x 224 13/16 in. © Gilbert & George.
Gilbert & George PINK & BLUE Facebook Twitter
Gilbert & George PINK & BLUE 2020 59 7/16 x 75 3/16 in. (151 x 191 cm) © Gilbert & George.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ