Ο Georg Baselitz δώρισε έξι από το πρωτοποριακά, ανάποδα πορτρέτα του στο Met

Ο Georg Baselitz δώρισε έξι από το πρωτοποριακά, ανάποδα πορτρέτα του στο Met Facebook Twitter
Όλες οι μορφές, τα μοτίβα στους πίνακες και τα σχέδιά του Μπάζελιτς είναι ανάποδα (εκτός από την υπογραφή του)
0

Τα ανάποδα πορτρέτα του Γκέοργκ Μπάζελιτς χρονολογούνται από το 1969, μια χρονιά ορόσημο για τον εικαστικό που ξεφεύγει από τα συμβατικά μοτίβα. Τα ανάποδα έργα του είναι το καλλιτεχνικό σήμα κατατεθέν του για χρόνια. Όλες οι μορφές, τα μοτίβα στους πίνακες και τα σχέδιά του είναι ανάποδα. Ο Μπάζελιτς κατατάσσεται τρίτος στη λίστα των σημαντικότερων διεθνών καλλιτεχνών που το οικονομικό περιοδικό Capital εκδίδει κάθε χρόνο, και με τον Γκέρχαρτ Ρίχτερ αποτελούν τους δυο πιο γνωστούς Γερμανούς εικαστικούς παγκοσμίως. 

Πριν από λίγες εβδομάδες ο 83χρονος Μπάζελιτς και η γυναίκα του Έλκε δώρισαν έξι «ανάποδους» πίνακες στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για να ενισχύσουν το μουσείο που με την πανδημία αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

Ο Μπάζελιτς παίρνει μέρος σε πολλές φιλανθρωπικές δράσεις και στη Γερμανία, χαρίζοντας έργα του σε δημοπρασίες για αστέγους, και με αυτήν τη δωρεά θέλησε να τιμήσει το μουσείο που αγαπά και τη χώρα που «ήταν πάντα ένα σύμβολο ελευθερίας για εμάς», όπως δήλωσε εκπροσωπώντας και τη σύζυγό του. 

Τα πορτρέτα θα παρουσιαστούν στην πτέρυγα Robert Lehman έως τις 18 Ιουλίου.

Τα δώρα του έχουν σχέση και με την επέτειο των 150 χρόνων του αμερικανικού μουσείου και απεικονίζουν τη σύζυγό του, την Έλκε, και φίλους στον γερμανικό κόσμο της τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των εμπόρων τέχνης Franz Dahlem και Michael Werner, του συλλέκτη Karl Rinn και του δημοσιογράφου Martin G. Buttig. Όλα τα έργα είχαν παραμείνει στη συλλογή του Μπάζελιτς από τότε που δημιουργήθηκαν, το 1969. Το Met προηγουμένως κατείχε τρεις πίνακες του Baselitz και 18 έργα σε χαρτί.

Όταν έρχονται τα πάνω κάτω: ο Georg Baselitz δωρίζει έξι πρωτοποριακούς πίνακες στο Met Facebook Twitter

Ο Μπάζελιτς γεννήθηκε με το όνομα Hans-Georg Kern το 1938 στο Deutschbaselitz, σπούδασε στο Ανατολικό Βερολίνο, στην Ακαδημία Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, η οποία απέλασε τον καλλιτέχνη το 1957 για «κοινωνικοπολιτική ανωριμότητα». Έφτασε στο Δυτικό Βερολίνο, αλλάζοντας το όνομά του σε Baselitz, και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών το 1962. Οι πρώτοι του πίνακες ανήκαν στη σειρά Heroes and Fracture και απεικονίζουν ωμές, κατακερματισμένες και παραμορφωμένες φιγούρες σε φυσικά τοπία ανακαλώντας το τραύμα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου.

Η ριζοσπαστική του αλλαγή το 1969 στη λεγόμενη «ανεστραμμένη» ζωγραφική μαρτυρά την επιθυμία του «να πάει με τον δικό του τρόπο χωρίς κανείς να του πει τι να κάνει», λέει ο διευθυντής του ΜΕΤ. «Δεν με νοιάζει τι ήταν στη μόδα ή τι έκανε η πλειοψηφία των καλλιτεχνών» λέει ο ίδιος ο ζωγράφος.

Το πιο περίπλοκο από τα έργα που δώρισε ο Μπάζελιτς στο Μet, όπως είπε, ήταν αυτό της γυναίκας του, ίσως και το πιο σημαντικό γι' αυτόν, αποτίνοντας φόρο τιμής στην επί εξήντα και πλέον χρόνια σύντροφό του, που συνάντησε ως φοιτητής στη Δυτική Γερμανία. «Δεν απεικονίζω την Έλκε» είπε. «Αν μη τι άλλο, προσπαθώ να μην την απεικονίσω, αλλά συνήθως δεν γίνεται. Μπαίνει στη διαδικασία, είτε το θέλω είτε όχι, στο πίσω μέρος του μυαλού μου».

Όταν έρχονται τα πάνω κάτω: ο Georg Baselitz δωρίζει έξι πρωτοποριακούς πίνακες στο Met Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM