Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Heather Phillipson: THE END The Fourth Plinth London, gallery Now
0

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, ανακοίνωσε τους έξι καλλιτέχνες που έχουν επιλεγεί για να φιλοτεχνήσουν ένα από τα πιο δημοφιλή δημόσια θέματα και θεάματα του Λονδίνου, το έργο που θα τοποθετηθεί, όπως κάθε 18 μήνες, στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ.

Οι καλλιτέχνες είναι:

• Η Νικόλ Άιζενμαν, Αμερικανίδα, γνωστή κυρίως για τους πίνακες της. Της έχει απονεμηθεί η υποτροφία Guggenheim, το βραβείο Carnegie και έχει συμπεριληφθεί τρεις φορές στην Μπιενάλε της Whitney.

• Ο Σάμσον Καμπαλού, καλλιτέχνης ακαδημαϊκός και συγγραφέας γεννημένος στο Μαλάουι, ο οποίος εκπαιδεύτηκε ως ζωγράφος και εθνομουσικολόγος στο Κολέγιο του Πανεπιστημίου του Μαλάουι. 

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Η τέταρτη πλίνθος στην Τραφάλγκαρ | φωτό: Wikipedia

• Η Γκόσκα Μακούγκα, καλλιτέχνης με έδρα το Λονδίνο. Ήταν μία από τις τέσσερις υποψήφιες για το Βραβείο Turner 2008.

• Ο Ιμπραήμ Μαχάμα, συγγραφέας της Γκάνας και καλλιτέχνης μνημειακών εγκαταστάσεων. Ζει και εργάζεται στο Tamale της Γκάνας.

• Η Τερέζα Μαργκόλες, Μεξικάνα εννοιολογική καλλιτέχνης, φωτογράφος, βιντεογράφος και περφόρμερ.

• Η Παλόμα Βάργκα Βάις, καλλιτέχνης που ζει στη Γερμανία, γνωστή για τα γλυπτά και τα σχέδιά της.

Το καλοκαίρι δυο από αυτούς θα κερδίσουν την ανάθεση του 2022 και 2024, τη δέκατη τέταρτη και δέκατη πέμπτη, και αυτή του 2022 θα αντικαταστήσει το έργο της Heather Phillipson, το οποίο θα παραμείνει στην τέταρτη πλίνθο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Γκόσκα Μακούγκα

Το πελώριο γλυκό της Χέδερ Φίλιπσον με τίτλο «The End», που είναι εγκατεστημένο τώρα, ατενίζει το άδειο Λονδίνο και είναι το ψηλότερο γλυπτό που έχει τοποθετηθεί μέχρι σήμερα στην τέταρτη πλίνθο της πλατείας Τραφάλγκαρ και μια αλληγορία για τη γλυκιά αλλά και τη δυστοπική μορφή των πραγμάτων.

Η ιδέα της Φίλιπσον ξεκίνησε το 2016, όταν ο Τραμπ κέρδισε τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Η ίδια υποστηρίζει ότι ο τίτλος του έργου είναι πιο ζοφερός από το περιεχόμενό του: «Υπάρχει η πιθανότητα ριζικής αλλαγής σε οποιοδήποτε τέλος… Υπάρχει πιθανώς ελπίδα για κάτι άλλο».

Το έργο αν και αναπαριστά ένα γλυπτό με ελαφριά σαντιγί είναι φτιαγμένο από χάλυβα και συνθετικά υλικά και ζυγίζει εννέα τόνους.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Σάμσον Καμπαλού

Οι προτάσεις των έξι καλλιτεχνών θα προβληθούν στην Εθνική Πινακοθήκη από τα τέλη Μαΐου έως τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους και θα είναι επίσης διαθέσιμες για προβολή στο Διαδίκτυο. Θα δημιουργηθεί μια εικονική περιοδεία της έκθεσης σε συνεργασία με το Google Arts & Culture. Το κοινό θα κληθεί να εκφράσει την άποψή του για τα προτεινόμενα έργα τέχνης.

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, δήλωσε: «ο αριθμός των διεθνών καλλιτεχνών που περιλαμβάνονται στη λίστα σημαίνει ότι το Λονδίνο συνεχίζει να προσελκύει κορυφαία δημιουργικά ταλέντα από όλο τον κόσμο. Η τέταρτη πλίνθος είναι μια από τις κορυφαίες αναθέσεις σύγχρονης τέχνης στον κόσμο και ανυπομονώ να δω πώς θα το μεταμορφώσουν αυτοί οι καλλιτέχνες. Ελπίζω οι Λονδρέζοι να συνεχίσουν να δείχνουν την υποστήριξή τους στον τομέα των τεχνών και του πολιτισμού μας σε αυτές τις δύσκολες στιγμές, να επισκεφθούν την Εθνική Πινακοθήκη και παρακολουθώντας την έκθεση στο Διαδίκτυο, από τον Μάιο».

Η κενή τέταρτη πλίνθος της πλατείας φιλοξενεί ένα έργο σύγχρονης τέχνης σχεδόν κάθε δύο χρόνια και ουκ ολίγες φορές έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Νικόλ Άισενμαν

Από το 1999, οι περιπατητές και επισκέπτες του Λονδίνου είναι σε θέση  να απολαμβάνουν συναρπαστικά και προκλητικά έργα τέχνης που δίνουν την ευκαιρία στους μεν καλλιτέχνες να δημιουργούν φιλόδοξα σχέδια που εκτίθενται σε δημόσιο χώρο και στο κοινό να κάνει τη δική του κριτική και συζήτηση γύρω από τη σύγχρονη τέχνη.

Μετά τον μπλε κόκορα της Καταρίνα Φριτς και τον γιγαντιαίο αντίχειρα του Ντέιβιντ Σρίγκλεϊ, το έργο της Φίλιπσον άνοιξε προφητικά τη συζήτηση για το τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα και τη γλυκόπικρη και σκληρή εικόνα του δυστοπικού μέλλοντος.

Για τον Δήμο του Λονδίνου η εγκατάσταση είναι κάτι ελπιδοφόρο γιατί μιλάει για τις αξίες του Λονδίνου ως μιας ανοιχτής, διεθνούς και με αυτοπεποίθηση δημιουργικής πόλης, κάτι που όλοι οι κάτοικοι έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ.

Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο του υποψήφιου Ιμπραήμ Μαχάμα στο Σύνταγμα, στην Documenta 14 | φωτό: Mathias Völzke
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Το έργο της υποψήφιας Τερέζα Μαργκόλες «51 cuerpos (51 bodies)» έχουμε δει στην Ελλάδα, στο Aristotelous Project
Η πιο hot δημόσια εγκατάσταση του Λονδίνου και οι νέοι υποψήφιοι της τέταρτης πλίνθου Facebook Twitter
Έργο της υποψήφιας Παλόμα Βάργκα Βάις
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT