Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία τιμά τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Πορτρέτο του Γιόσεφ Μπόις από τον Stefan Moses. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate
0

Η χρονιά που είναι αφιερωμένη στον Γιόζεφ Μπόις μόλις άρχισε. Κάπως αλλιώς είχε φανταστεί η χώρα να γιορτάσει έναν από τους δημοφιλείς και αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της, ωστόσο η πανδημία δεν εμποδίζει τη Γερμανία να οργανώσει εκθέσεις για να τιμήσει τον πρώτο καλλιτέχνη της, που με τόση επιμονή επιχείρησε να αποσυνδέσει την τέχνη από τα ελίτ χαρακτηριστικά της και να τη μεταφέρει μέσα από το κοινωνικό γλυπτό –την κεντρική ιδέα του για τον κόσμο της τέχνης που υποστηρίζει ότι κάθε άτομο έχει δημιουργικές δυνατότητες που πρέπει να ανακαλυφθούν και στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για το κοινό καλό– στην ακόμα και πληκτική καθημερινότητα των ανθρώπων.

Με τον κόσμο σε κατάσταση κρίσης, το περίφημο μανιφέστο «Call for Alternative», στο οποίο πρότεινε νέα μοντέλα για την παραγωγή και την οικονομία, είναι ξανά στην επικαιρότητα, αν και από τότε που γράφτηκε δεν έπαψε να είναι ποτέ επίκαιρο, σε περίπτωση που θέλουμε να τον αντιμετωπίσουμε με στοιχειώδη ειλικρίνεια. Γιατί ο Μπόις ήξερε ότι το παιχνίδι της τέχνης εμπεριέχει μια ματαιότητα, την οποία προσπάθησε να εκμεταλλευτεί και την υπηρέτησε για να περάσει τις ιδέες του, να δείξει ότι γλυπτική είναι η γλώσσα, η σκέψη, η διανόηση, να σοκάρει με τη δουλειά του και τα υλικά του, τσόχα, λίπος κερί, μέλι, ζάχαρη, να προβάλλει τις πολιτικές του απόψεις του όταν μιλούσε για άμεση δημοκρατία.

Ο Μπόις άνοιξε δραστικά μια συζήτηση για την έννοια της τέχνης και την επέκτασή της ή τη σύνδεσή της με ζητήματα που δεν παύουν να απασχολούν τους καλλιτέχνες του 21ου αιώνα σχετικά με τη δημοκρατία, το ρόλο που επιτελεί η τέχνη απέναντι στην κοινωνία, τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις ως διαδικασία της τέχνης πέρα από τα έργα τέχνης μιας συλλογής, πιστεύοντας στη δημιουργική δύναμη του καλλιτέχνη που μπορεί να αλλάξει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Με τη μελετημένη εμφάνισή του, το τσόχινο χαρακτηριστικό καπέλο, με την προβοκατόρικη παρουσία του, τελικά έβαλε τη σφραγίδα του στην τέχνη όσο λίγοι. Ο σαμάνος της τέχνης, ο πρωτοπόρος, ο ανανεωτής, ο τσαρλατάνος για πολλούς ακόμα και σήμερα, άφησε πίσω του χιλιάδες έργα, δεν έπαψε με τις εγκαταστάσεις του και τα δρώμενα που σκηνοθετούσε να παρεμβαίνει κοινωνικά, κυρίως όμως άφησε μια παρακαταθήκη: ήταν αυτός που άνοιξε ξανά και πολύ επιθετικά τη συζήτηση για το τι είναι τέχνη, μια συζήτηση που συνεχίζεται με την ευκαιρία της επετείου της γέννησής του το 1921 στο Κρέφελντ, σε μουσεία και ιδρύματα της Γερμανίας.

Ο Μπόις κατάφερε να έχει έναν ρόλο, του πρωταγωνιστή, σε μια τέχνη άγνωστη μέχρι τότε, την τέχνη της αμφισβήτησης του ίδιου του ρόλου του ως καλλιτέχνη.

«Όταν οι άνθρωποι με ρωτάνε "είστε καλλιτέχνης", τους λέω να σταματήσουν με αυτές τις αηδίες. Δεν είμαι καλλιτέχνης. Εκτός και αν είμαστε όλοι καλλιτέχνες τότε είμαι κι εγώ μαζί» έλεγε.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ο Μπόις σε μια από τις διάσημες δράσεις του με τίτλο «How to Explain Pictures to a Dead Hare» (Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt), στη Schelma Gallery, Dusseldorf, 26 November 1965.

Ο καλλιτέχνης που σπούδασε μετά τον πόλεμο στην Ακαδημία του Ντίσελντορφ και δεν δίστασε να έρθει σε διαμάχη με τον τότε υπουργό Επιστημών Γιοχάνες Ράου, διότι κατέλαβε την Aκαδημία μαζί με φοιτητές που είχαν απορριφθεί στις εισαγωγικές εξετάσεις, για να αποπεμφθεί τελικά, θα γινόταν τον Μάιο 100 ετών.

Δώδεκα μουσεία στη Ρηνανία συμμετέχουν στο πρόγραμμα της επετείου για τα 100ά γενέθλιά του. Το μουσείο K20 στο Ντίσελντορφ και η Art Collection NRW διοργανώνουν τις λεγόμενες «κοσμοπολίτικες ασκήσεις» από τις 27 Μαρτίου 2021, με την έκθεση να ανοίγει με 24 γυναίκες και άνδρες να παίζουν μουσική από τον Eρίκ Σατί για 24 ώρες στο χώρο της καλλιτεχνικής συλλογής του μουσείου, ως ανάμνηση της σχέσης του Μπόις με το έργο του Σατί, ενώ επιλεγμένες καλλιτεχνικές δράσεις του Μπόις, όπως καταγράφηκαν από σύγχρονούς του σε οπτικό υλικό, προβάλλονται ως υπενθύμιση της καλλιτεχνικής του πορείας και των διάσημων δράσεών του, όπως το «Μου αρέσει η Αμερική και εγώ αρέσω στην Αμερική» του 1974, όταν ο καλλιτέχνης κλειδώθηκε με ένα ζωντανό κογιότ σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης για δύο ημέρες –κάτι που όχι μόνο του προσέδωσε τη φήμη ενός σαμάνου, αλλά εκτίναξε τις τιμές των έργων του–, την εκστρατεία δενδροφύτευσης «7.000 βελανιδιές» στην documenta 7 το 1982, την εγκατάσταση «Βρύση από την οποία ρέει μέλι στον χώρο εργασίας» στο Μουσείο Fridericianum του Κάσελ, στην documenta 6 το 1977, ως μια μορφή κριτικής του καπιταλισμού.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Γλυπτό του Μπόις στην γκαλερί BASTIAN. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate Φωτο: Luke Walker.

Το μουσείο Schloss Moyland στο οποίο υπάρχει το αρχείο του καλλιτέχνη θα παρουσιάσει την έκθεση «Ο Γιόζεφ Μπόις και οι σαμάνοι» για τη σχέση του με τον σαμανισμό και τον ρόλο του σαμάνου που ανέλαβε σε πολλές δράσεις και εφάρμοσε σε πολλές πρακτικές του. Σε διάφορες δράσεις των μουσείων οι διοργανωτές δεν παρέλειψαν να προσκαλέσουν προσωπικότητες, από την Πάτι Σμιθ μέχρι την Γκρέτα Τούνμπεργκ, για να μιλήσουν για την επιρροή του στα φλέγοντα ζητήματα του κόσμου στις μέρες μας.

Ο Μπόις άνοιξε δραστικά μια συζήτηση για την έννοια της τέχνης και την επέκτασή της ή τη σύνδεσή της με ζητήματα που δεν παύουν να απασχολούν τους καλλιτέχνες του 21ου αιώνα σχετικά με τη δημοκρατία, τον ρόλο που επιτελεί η τέχνη απέναντι στην κοινωνία, τις συζητήσεις και τις ζυμώσεις ως διαδικασία της τέχνης πέρα από τα έργα τέχνης μιας συλλογής, πιστεύοντας στη δημιουργική δύναμη του καλλιτέχνη που μπορεί να αλλάξει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Ακόμα και αμφισβητώντας το παράδειγμά του ή την καλλιτεχνική του χειρονομία, ο Μπόις είναι ο πρωταγωνιστής του καλλιτεχνικού τοπίου ως μια περίπλοκη καλλιτεχνική φυσιογνωμία που επιδέχεται πολλών ερμηνειών. Και το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακριβής ερμηνεία για το έργο και την προσωπικότητά του, έναν αιώνα από τη γέννησή του, κάνει την περίπτωσή του ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.

Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Γλυπτό του Μπόις στην γκαλερί BASTIAN. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate Φωτο: Luke Walker.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Sled, Joseph Beuys.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Άποψη από έκθεση στην Tate Gallery.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
«Μου αρέσει η Αμερική και εγώ αρέσω στην Αμερική», Μπόις, 1974. ©Joseph Beuys Estate.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Difesa della Natura, 1982. ©Joseph Beuys Estate.
LIFO Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ecology and Socialism, 1980. ©Joseph Beuys Estate.
Γιόζεφ Μπόις: Η Γερμανία γιορτάζει τον πιο δημοφιλή και αμφιλεγόμενο καλλιτέχνη της Facebook Twitter
Ο Γιόσεφ Μπόις στην γκαλερί BASTIAN, στο Λονδίνο. Image courtesy BASTIAN, London ©Joseph Beuys Estate. Φωτο: Stefan Moses
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Εικαστικά / The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας

Ασπρόμαυρα, αφηρημένου εξπρεσιονισμού έργα και συνθέσεις από ιδεογράμματα είναι η εκφραστική γλώσσα ενός νέου εικαστικού που αντλεί τη θεματολογία του μέσα από από τη δύσκολη πραγματικότητα
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ