Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter

Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της

0

«Όταν βλέπω κάποιον που είναι όμορφος και δεν το γνωρίζει, νιώθω την υποχρέωση να τον δείξω στον εαυτό του». Αυτά λέει η Ναν Γκόλντιν, μια από τις πιο σημαντικές Αμερικανίδες φωτογράφους που παρουσιάζει μέχρι τις 12 Ιουνίου μια σειρά φωτογραφιών που τραβήχτηκε εξ ολοκλήρου από το σπίτι της κατά τη διάρκεια της καραντίνας (2020-2021) και σηματοδοτεί μια επιστροφή στο πιο γνωστό έργο της.

Το θέμα των πορτρέτων αυτών είναι η συγγραφέας Thora Siemsen, που ενέπνευσε την Γκόλντιν να πάρει την κάμερα και να τεκμηριώσει ξανά την προσωπική της ζωή.

Αφηγούμενη τη γνωριμία τους στους ΝΥΤ η συγγραφέας και δημοσιογράφος Θόρα Σίμσεν λέει ότι συναντήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2019 στο Saluggi's, στην Τραϊμπέκα, όταν της έκανε συνέντευξη σχετικά με την επανέκδοση του βιβλίου της του 1993 «The Other Side» και την τελευταία της έκθεση στη Marian Goodman Gallery. Μίλησαν για ώρες και όταν η Θόρα επέστρεψε από τις οικογενειακές της διακοπές στο Κολοράντο, συνέχισαν να μιλούν ενώ η Γκόλντιν άρχισε να τη βάζει στο σύμπαν του κινηματογράφου με ταινίες των Χίτσκοκ και Βισκόντι.

Λίγο αργότερα όταν ξεκίνησε η καραντίνα η Θόρα μετακόμισε στο σπίτι της Γκόλντιν στο Κλίντον Χιλ και αποφάσισαν να περάσουν μαζί το lockdown. Όπως λέει, δίπλα στη διάσημη φωτογράφο ένιωθε ο εαυτός της: ενήλικη και ασφαλής.

Μέσα στον τρόμο και τους περιορισμούς λόγω της παγκόσμιας πανδημίας η Γκόλντιν κάνει ένα διαχρονικό πορτρέτο μιας φιλίας μέσα στον χώρο του σπιτιού της, παρουσιάζοντας τον νέο προσωπικό χώρο που δημιουργείται μέσα σε μια συνθήκη ηρεμίας και οικειότητας.

«Ήμουν πολύ τυχερή που η Θόρα ήρθε στη ζωή μου όταν το έκανε. Δεν είχα φωτογραφίσει κανένα άτομο εδώ και χρόνια» είπε η Γκόλντιν στην ίδια συνέντευξη.

Για πρώτη φορά στην καριέρα της η Γκόλντιν, που τα τελευταία 45 χρόνια δημιούργησε μερικές από τις πιο ανεξίτηλες εικόνες του 20ού και του 21ου αιώνα, κάνει έγχρωμες εκτυπώσεις σε αλουμίνιο με ένα σώμα έργων από μια περίοδο δουλειάς, που το αποτέλεσμα ήταν απρόβλεπτο.

«Στην αρχή, η Θόρα φαινόταν πολύ ντροπαλή, αλλά τον περασμένο χρόνο την παρακολούθησα να γίνεται πιο θηλυκή. Για την έκθεση στη Νέα Υόρκη, στη Marian Goodman, σχεδιάζω ένα δωμάτιο φωτογραφιών της Θόρα με διάσπαρτες νέες εικόνες από το σπίτι μου. Πολλοί υποθέτουν ότι είμαστε ερωμένες και το θεωρώ κάτι που προέρχεται από ανθρώπους με περιορισμένη αντίληψη».

Η Γκόλντιν λέει ότι οι δυο γυναίκες βρίσκονται σε πολύ διαφορετικά στάδια της ζωής τους, αλλά βρήκαν κοινά πεδία στον εθισμό τους στο τάβλι, με το οποίο πέρασαν όλη την καραντίνα παίζοντας. «Βοηθάμε η μία να την άλλη να παραμένει νηφάλια και λογική».

Η έκθεση Memory Lost στην γκαλερί Marian Goodman στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει μια σημαντική γκάμα ιστορικών έργων μαζί με δύο νέα κομμάτια βίντεο και το ντεμπούτο δύο νέων σειρών φωτογραφιών. Τεκμηριώνοντας μια ζωή ταυτόχρονα γνωστή και αναδιατυπωμένη, στο Memory Lost (2019-2021) οι πρόσφατα ανακαλυφθείσες αρχειοθετημένες εικόνες είναι επεξεργασμένες ξανά για να απεικονίζουν τη μνήμη ως ζωντανή και ως μάρτυρα εμπειρίας.

Αυτό το συναρπαστικό, όμορφο και στοιχειωμένο ταξίδι ξεδιπλώνεται μέσα από ένα σύνολο οικείων και προσωπικών εικόνων για να προσφέρει έναν οδυνηρό προβληματισμό για τη μνήμη και το σκοτάδι του εθισμού.

Για πρώτη φορά στην καριέρα της η Γκόλντιν, που τα τελευταία 45 χρόνια δημιούργησε μερικές από τις πιο ανεξίτηλες εικόνες του 20ού και του 21ου αιώνα, κάνει έγχρωμες εκτυπώσεις σε αλουμίνιο με ένα σώμα έργων από μια περίοδο δουλειάς, που το αποτέλεσμα ήταν απρόβλεπτο. Η Γκόλντιν ανασύρει από τα αρχεία της μερικά από τα πιο συγκινητικά, προσωπικά και συγκλονιστικά έργα της καριέρας της.

Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost. My horse, Roma, Valley of the Queens, Luxor, Egypt, 2003. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery

Σε συνδυασμό με το Memory Lost, μια άλλη νέα δουλειά σε βίντεο, οι «Σειρήνες» (2019-2020), θα παρουσιαστεί στη North Gallery. Αυτή είναι η πρώτη δουλειά της Γκόλντιν που δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου από βιντεοσκοπημένα πλάνα –σκηνές από τριάντα από τις αγαπημένες της ταινίες– και συνοδεύεται από μια νέα σύνθεση από την παραγωγό Mica Levi. Απηχώντας το μαγευτικό κάλεσμα των σειρήνων από την ελληνική μυθολογία, που δελεάζουν τους ναυτικούς και βρίσκουν βίαιο θάνατο σε βραχώδεις ακτές, αυτό το έργο κυριολεκτικά υπνωτίζει με την υψηλή ευαισθησία και τον αισθησιασμό του.

H Ναν Γκόλντιν γεννήθηκε στην Ουάσινγκτον και ξεκίνησε να φωτογραφίζει πολύ μικρή, μετά την αυτοκτονία της αδελφής της, για να διατηρήσει τις αναμνήσεις της. Έγινε γνωστή στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, όταν μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και ξεκίνησε τη σειρά φωτογραφιών με τους φίλους της και την «άγρια» ζωή τους. Τα έργα αυτά συμπεριλήφθηκαν στη γνωστή προβολή «The Ballad of Sexual Dependency».

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 άρχισε να εκθέτει και εκτός της Αμερικής και συνέχισε να προκαλεί αίσθηση μέσα από τις αυτοπροσωπογραφίες της. Με τη δουλειά της διερευνά έννοιες όπως το φύλο και ο ορισμός της κανονικότητας.

Με την τεκμηρίωση της ζωής της και των φίλων που την περιβάλλουν, η Γκόλντιν έχει δώσει φωνή και ορατότητα στις κοινότητες μέσα στις οποίες έχει υπάρξει. Το 2017 σχημάτισε την ακτιβιστική ομάδα P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now) και διοργανώνει διαμαρτυρίες σε μουσεία, για τις φαρμακευτικές εταιρείες που πυροδότησαν την κρίση των οπιοειδών.

Όσο οικεία και αν φαίνεται σήμερα η ρεαλιστική ματιά της Ναν Γκόλντιν, υπήρξε η πρώτη που την ασπάστηκε δημιουργώντας μία ολόκληρη σχολή. Πλέον θεωρείται από τις ηγετικές φωτογράφους της εποχής μας και ιδιαιτέρως γνωστή στο ευρύ κοινό. Oι φωτογραφίες της μιλούν με έναν ιδιαίτερο τρόπο για σχέσεις, έρωτα, φιλία και συναισθήματα. Οι αναδρομικές της εκθέσεις έχουν φιλοξενηθεί στα πιο γνωστά μουσεία όπως στο Whitney Museum of American Art, στο Pompidou (Παρίσι) και στο Reina Sofia (Μαδρίτη), ανάμεσα σε άλλα.

Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost. The crowd, Paternò, 2004. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost, Thora on my black bed, Brooklyn, NY, 2020. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost, Thora at home, Brooklyn, NY, 2020. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost, Blue Hills, Italy. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost, Sunset like hair, Sate, France, 2003. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin Memory Lost, Porta Nuova, Turin, Italy, 2000. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost. Roommate in her chair, Boston, 1972. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας της Facebook Twitter
Nan Goldin: Memory Lost, Best friends going out, Boston, 1973. Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery
Η συναρπαστική νέα δουλειάΗ συναρπαστική νέα δουλειά της Ναν Γκόλντιν από το «κουκούλι» της καραντίνας τηςτης Ναν Γκόλντιν από το "κουκούλι" της καραντίνας της Facebook Twitter
Sirens, 2019 – 2020 (Video Still) Courtesy Nan Goldin and the Marian Goodman Gallery

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση στην ιστοσελίδα της Marian Goodman Gallery, εδώ.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Other Side: Επανεκδίδεται σε νέα, ανανεωμένη εκδοχή το ιστορικό φωτογραφικό βιβλίο της Nan Goldin

Φωτογραφία / The Other Side: Επανεκδίδεται σε νέα, ανανεωμένη εκδοχή το ιστορικό φωτογραφικό βιβλίο της Nan Goldin

Στις αρχές της νέας χρονιάς θα κυκλοφορήσει η νέα, μεγαλύτερη και αναθεωρημένη έκδοση το βιβλίο της μεγάλης φωτογράφου με τις εικόνες από τη ζωή της στις κοινότητες των drag queens στη Βοστώνη, τη Νέα Υόρκη και την Μπανγκόκ από τα '70s ως τα '90s

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ