Οι παραμυθένιοι κόσμοι του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, That night in Xanadu when the birds were set free, 2019-2021 (λεπτομέρεια). © Raqib Shaw. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd.

Φαντασία, ρεαλισμός και μυθολογία στους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw

0

Η έκθεση του Raqib Shaw στην Pace της Γενεύης είναι από τα πιο πολύχρωμα σόου της πόλης, με τις αίθουσες της γκαλερί να μεταμορφώνονται σε πλούσιους και περίπλοκους κόσμους που θυμίζουν τους τόπους της καταγωγής του, την Ινδία και το Κασμίρ, με φανταστικούς παραδείσους στολισμένους με χρωματιστά κοσμήματα και σμάλτο.

Η έκθεσή του, το Reflections Upon the Look-Glass River συγκεντρώνει μια σειρά από πρόσφατα έργα ζωγραφικής που έγιναν στη διάρκεια της πανδημίας και μιλούν με τον πιο περίπλοκο εικαστικά τρόπο για τα πιο πιεστικά θέματα της σύγχρονης ζωής, την ομορφιά, την καλοσύνη, τη σκληρότητα, τη μοναξιά, την ικανοποίηση, την απώλεια.

Εμπνευσμένος από το τοπίο του Κασμίρ αλλά κλεισμένος στο σπίτι με τον σκύλο του στο νότιο Λονδίνο, έφτιαξε τα οπτικά του κεντήματα, τον ίδιο να διαβάζει κάτω από το φως του φεγγαριού με τον αγαπημένο του σκύλο, περίτεχνα αλπικά και βραχώδη τοπία μέσα σε συστάδες από λουλούδια, θάμνους και μικροσκοπικά δέντρα.

Πεινασμένα κοράκια σε ένα χειμερινό τοπίο και παπαγαλάκια που απελευθερώνονται από περίτεχνα κλουβιά, αυτός είναι ένας κόσμος ωμότητας που συναντά έναν κόσμο παράδοσης και μια εποχή με επιβλητική, όπως λέει, βραδύτητα που εφιστά την προσοχή στις ήσυχες στιγμές της ζωής.

Η μίξη φαντασίας, μυθολογίας, ρεαλισμού και βιογραφίας, με άμεσες αναφορές στην ινδική μικρογραφία και στην ιστορία της δυτικής τέχνης, με μια πλούσια αλλά και λεπτεπίλεπτη οπτική γλώσσα διαγράφει την ένταση μεταξύ της απόδρασης και του περιορισμού, της λαχτάρας και της συγκράτησης.

Οι πίνακές του είναι φτιαγμένοι μέσα στην πολυσύχναστη πόλη, με τρόπο στοχαστικό, με ειδυλλιακές εικόνες μεταξύ φύσης και παιδικής φαντασίας, με τον Τάμεση να κυλά σαν φίδι γύρω από τον εμβληματικό ορίζοντα της πόλης, μια έντονη υπενθύμιση της πραγματικότητας του εξωτερικού κόσμου, ενώ ο πρωταγωνιστής του πίνακα παραμένει εδραιωμένος στον ατομικό του κόσμο.

Η μίξη φαντασίας, μυθολογίας, ρεαλισμού και βιογραφίας, με άμεσες αναφορές στην ινδική μικρογραφία και στην ιστορία της δυτικής τέχνης, με μια πλούσια αλλά και λεπτεπίλεπτη οπτική γλώσσα διαγράφει την ένταση μεταξύ της απόδρασης και του περιορισμού, της λαχτάρας και της συγκράτησης. Οι αντανακλάσεις του νερού είναι ένα παιχνιδιάρικο σχόλιο για την εύθραυστη σχέση μεταξύ πραγματικότητας και μίμησης.

Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Reflection in the looking-glass river, 2020-2021 (λεπτομέρεια). © Raqib Shaw. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, That night in Xanadu when the birds were set free, 2019-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Tempesta (after Giorgione) in the looking-glass river, 2020-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Bloom Bleeder in the looking-glass river, 2020-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Reflection in the looking-glass river, 2020-2021.
Οι παραμυθένιοι κόσμοι του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Bloom Bleeder in the looking-glass river, 2020-2021 (λεπτομέρεια). © Raqib Shaw. Φωτο: Prudence Cuming Associates Ltd.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, High Summer in the looking-glass river, 2020-2021.
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Agony in the garden (after Tintoretto) I, 2020-2021
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Final Submission in the looking-glass river, 2021
Η πανδημία στο Λονδίνο και η ομορφιά του Κασμίρ μέσα από τους παραμυθένιους κόσμους του Raqib Shaw Facebook Twitter
Raqib Shaw, Winter Landscape with Daffodil (after Caspar David Friedrich), 2021
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ