Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter

Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου ζωγραφίζει τα σπίτια 4 μεγάλων Ελλήνων δημιουργών

0

Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 22 Σεπτεμβρίου στην Πινακοθήκη Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη και με την έκθεση αυτή, που ο πλήρης τίτλος της είναι «Λήδα Κοντογιαννοπούλου: Το Σπίτι της Μνήμης», ολοκληρώνεται ένας κύκλος δουλειάς της εικαστικού. 

Όλα ξεκίνησαν το 2015, όταν ο κ. Νίκος Παΐσιος, που είναι το αρχαιότερο μέλος του επιστημονικού προσωπικού του Μουσείου Μπενάκη, της ζήτησε να ζωγραφίσει το εσωτερικό του σπιτιού του ζωγράφου και ακαδημαϊκού Παναγιώτη Τέτση και εκείνο της γλύπτριας Ναταλίας Μελά, που τότε ήταν και οι δύο εν ζωή, καθώς επίσης και του νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη.

«Μια μέρα έτυχε να βρεθώ στο σπίτι της ζωγράφου Νίκης Ελευθεριάδη. Την επισκέφθηκα για μια δουλειά. Δεν τη γνώριζα αρκετά, αλλά όταν μπήκα στο σπίτι της, είπα αυθόρμητα: “Πω πω! Τι σπίτι είναι αυτό; Θα ήθελα να το ζωγραφίσω!”. Κι εκείνη μου απάντησε: “Ε, τότε, ζωγράφισέ το όποτε θέλεις”. Κι έτσι πήγα εκεί, έστησα το καβαλέτο μου και ζωγράφισα τρία έργα», λέει η Λήδα Κοντογιαννοπούλου.

«Το ένα από εκείνα έμεινε στο σπίτι της και μια μέρα, που τυχαία βρέθηκε εκεί ο κύριος Παΐσιος, το είδε, αναρωτήθηκε αμέσως ποιος το είχε ζωγραφίσει και επειδή του άρεσε πολύ, μου τηλεφώνησε. Έτσι, από το τηλέφωνο, χωρίς να με έχει δει ποτέ, απλώς και μόνο επειδή είχε δει εκείνο το έργο, μου είπε ότι ήθελε να ζωγραφίσω το εσωτερικό του εργαστηρίου του Τέτση, ο oποίος τότε δεν ήταν πολύ καλά στην υγεία του. “Kαι καλό θα ήταν να του κάνετε, με αυτή την ευκαιρία, λίγο παρέα… να μυρίσει κι εκείνος λίγο το νέφτι, ξανά. Κι όσο για τα έργα που θα φτιάξετε, κάποια στιγμή θα τα εκθέσουμε στην οδό Κριεζώτου, στην οικία Γκίκα”. Για μένα όλα αυτά ακούγονταν σαν να πρωταγωνιστούσα ξαφνικά σε ταινία του Ντίσνεϊ. Το βίωνα σαν θαύμα! Ως κάτι το μαγικό!» 

Τα σπίτια που ζωγράφισα δεν έχουν πραγματική σχέση μεταξύ τους. Ωστόσο δημιουργείται η αίσθηση ότι κατά κάποιον τρόπο μοιάζουν. Ο βασικός κοινός παρονομαστής τους είναι οι αναφορές σε όμοια πράγματα, όπως η ανάμειξη στοιχείων που συνδέουν την Ανατολή και τη Δύση.

Από την πλευρά του ο κ. Παΐσιος, αναπολώντας εκείνη την πρώτη επαφή του με έργο της Λήδας Κοντογιαννοπούλου, δηλώνει ότι του άρεσε η ποιότητα της ζωγραφικής της: «Ήταν πολύ διαφορετική από τη ζωγραφική που συνήθως βλέπουμε. Κατά κάποιον τρόπο, είναι μια ζωγραφική εκκεντρική, λοξή, και με κάτι κοντά στο όριο του αισθητισμού. Αλλά αυτό το λέω επειδή για κάθε ζωγράφο υπάρχει πάντα στα έργα του και κάτι πέραν αυτού που αναπαριστά, κάτι που υπερβαίνει το θέμα του και πηγάζει από το ίδιο του το υποσυνείδητο.

Πρόκειται, νομίζω, γι’ αυτό που ο Πικιώνης έλεγε σχετικά με τα έργα του Νίκου Εγγονόπουλου, ότι περιέχουν ψυχογραφίες σπιτιών. Στα έργα της Κοντογιαννοπούλου θα έλεγα ότι ενδεχομένως προστίθεται πάντα κάτι που έχει να κάνει με την έννοια της οικογενειακής θαλπωρής, μια ατμόσφαιρα σπιτιού που, πραγματικά, είναι σπίτι. Και σε κάθε περίπτωση, τα έργα της αποτελούν διεισδυτικές και ποιητικές αποδόσεις των εσωτερικών χώρων.

Θα αναγνώριζε κάποιος σε αυτά εκείνη την ανησυχία που υποβόσκει στα εσωτερικά σπιτιών στα έργα του Edward Hopper. Θα θεωρούσε επίσης ως πηγή αναφοράς της τις απαλές και αβίαστες μεταβολές της τονικότητας στις γαλήνιες νεκρές φύσεις του Giorgio Morandi».  

Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Το σαλόνι, 70x100 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, Συλλογή Μουσείου Β. & Ε. Γουλανδρή, Αθήνα

Αυτή η συλλογή έργων γεννήθηκε από την πρόθεση να καταγραφούν εσωτερικά σπιτιών και εργαστηρίων που δεν θα διατηρούνταν μετά τον θάνατο τον ιδιοκτητών τους. Αφού όμως το ζητούμενο ήταν η αποτύπωση αυτών των χώρων, γιατί επιλέχθηκε να γίνει μέσα από τη ζωγραφική και όχι μέσα από τη φωτογραφία; «Μα, έχουν γίνει και φωτογραφικές αποτυπώσεις αυτών των χωρών», απαντά ο κ. Παΐσιος.

«Έχουμε επίσης φωτογραφική αποτύπωση και της ίδιας της κ. Κοντογιαννοπούλου να ζωγραφίζει μέσα σε αυτούς τους χώρους. Ξεκίνησε, δηλαδή, η συστηματική αποτύπωση από τους φωτογράφους. Όμως το “άρωμα της ζωγραφικής” δεν μπορεί να το αποδώσει η φωτογραφία, όσο σπουδαίος κι αν είναι ο φωτογράφος. Κι ας σημειώσω εδώ ότι αυτό το επισήμανε η Νίκη Ελευθεριάδη.

lida kontogiannopoulou
Λήδα Κοντογιαννοπούλου. Πηγή φωτό: Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

Θεωρώ, λοιπόν, δική της την ιδέα που οδήγησε σε αυτή την έκθεση. Κι αυτό συμβαίνει γιατί η ζωγραφική είναι πάντα μία “ερμηνεία” του χώρου. Παρατηρώντας κάποιος τα έργα της Κοντογιαννοπούλου δεν εντοπίζει πουθενά μια απόδοση φωτορεαλιστικού τύπου των εσωτερικών που ζωγραφίζει. Αντιθέτως, αφαιρεί και προσθέτει πράγματα στις όψεις τους. Ξεκινά από μια ανασύνθεση περίεργη».

Μήπως όμως αυτή η επιλογή επιτρέπει την εισβολή στον σύμπαν των εικαστικών καλλιτεχνών και της ποίησης κάποιων «μικρών μανιών» που παρατηρούνται κυρίως στον κύκλο των εραστών της όπερας, όπου η απαίτηση για πλήρη πρόσβαση στον καθημερινό κόσμο του ινδάλματος είναι πάρα πολύ συνηθισμένη και μεγάλη; «Και αυτό ισχύει», παραδέχεται ο κ. Παΐσιος. «Όμως, όταν μιλάμε για έναν μεγάλο δημιουργό, όπως ο Σεφέρης, και το παραμικρό στοιχείο που σχετίζεται με εκείνον μας ενδιαφέρει. Και δεν έχουμε πολλούς μεγάλους δημιουργούς. Σε κάθε τομέα, οι Μεγάλοι –και υπογραμμίζω ότι το μι είναι κεφαλαίο– μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, μιλώντας πάντα για τη νεότερη Ελλάδα».  

Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Μεγάλο εσωτερικό, 60x130 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, Συλλογή Γιάννου και Άντρης Κωνσταντίνου, Κύπρος

Από τότε που έγιναν αυτές οι συζητήσεις παρήλθαν δύο χρόνια. Για το Μουσείο Μπενάκη η έκθεση των εν λόγω έργων της Λήδας Κοντογιαννοπούλου κατέχει το «παγερό» ρεκόρ εκείνης με τις περισσότερες αναβολές των εγκαινίων της (εξαιτίας της πανδημίας).

Τώρα όμως τα πράγματα παίρνουν τη σωστή τους σειρά και η έκθεση, που τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κατερίνας Ν. Σακελλαροπούλου, θα αποτελεί το κύριο πολιτιστικό γεγονός μεταξύ όσων έχει προγραμματίσει το Μουσείο Μπενάκη για την επέτειο των πενήντα χρόνων από τον θάνατο του πρώτου Έλληνα νομπελίστα, του Γιώργου Σεφέρη.

«Κανείς δεν προγραμματίζει κάτι σπουδαίο επετειακό για τον Σεφέρη, παρότι είναι πολύ σημαντική η στιγμή του μισού αιώνα από τον θάνατό του. Όπως υπήρξε πολύ σημαντική και η ταφή του ως μια πολύ δυναμική αντιδικτατορική εκδήλωση. Επρόκειτο για μία από τις μεγαλύτερες τέτοιες εκδηλώσεις κατά την περίοδο της δικτατορίας και στο υπάρχον φωτογραφικό υλικό φαίνεται καθαρά ότι ήταν πάνδημη, και με πολλούς αστυνομικούς, οι οποίοι κατέγραφαν τους πάντες. Για όλους αυτούς του λόγους, λοιπόν, το Μουσείο Μπενάκη αποφάσισε να κάνει αυτή την έκθεση κεντρική στον εορτασμό της γερής αυτής επετείου», διευκρινίζει ο κ. Νίκος Παΐσιος. 

Εξάλλου η έκθεση της Λήδας Κοντογιαννοπούλου είναι πολύ ταιριαστή για την περίσταση και λόγω του ότι από τα είκοσι δύο έργα της που θα παρουσιαστούν, στα δεκατρία εικονίζεται η περίφημη οικία Σεφέρη, στην οδό Άγρας 20, πίσω από το Καλλιμάρμαρο Στάδιο, στην οποία βρίσκεται πάντα και το Νόμπελ του σπουδαίου ποιητή μας. 

Τον σχεδιασμό της έκανε ο Διονύσης Φωτόπουλος και η παρουσίαση των έργων θα συνοδεύεται από μια βιντεο-προβολή εντός του εκθεσιακού χώρου, την οποία σκηνοθέτησε ο Λάκης Παπαστάθης. Διατίθεται, επίσης, μια πολλή κομψή και πολυτελής έκδοση, που περιλαμβάνει εικόνες όλων των έργων και ενδιαφέροντα κείμενα.

Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Μεγάλο νυχτερινό εσωτερικό, 95x120 εκ., λάδι σε καμβά, 2018, Συλλογή της καλλιτέχνιδος, Αθήνα. Eυγενική παραχώρηση της γκαλερί Citronne

«Τα σπίτια που ζωγράφισα δεν έχουν πραγματική σχέση μεταξύ τους. Ωστόσο δημιουργείται η αίσθηση ότι κατά κάποιον τρόπο μοιάζουν. Ο βασικός κοινός παρονομαστής τους είναι οι αναφορές σε όμοια πράγματα, όπως η ανάμειξη στοιχείων που συνδέουν την Ανατολή και τη Δύση.

Επίσης, είναι σπίτια που τα ένιωσα οικεία, επειδή νιώθω ότι αποπνέουν αυτό που αγάπησα στο σπίτι όπου μεγάλωσα. Κάθε σπίτι που αποπνέει αυτή την ατμόσφαιρα γεννά μέσα μου ένα συναίσθημα δέους και θαυμασμού. Και σίγουρα νιώθω ταυτόχρονα ότι εκεί είμαι κάπως προστατευμένη, όπως αισθανόμουν μικρή στο πατρικό μου. Ξεκινώντας αυτά τα έργα, ήμουν αυστηρή με τον εαυτό μου σχετικά με την πιστότητα στην απόδοση των εικόνων που ζωγράφιζα. Φρόντιζα να ξεκινώ κάθε μέρα την ίδια συγκεκριμένη ώρα, ώστε να αποτυπώνω το φυσικό φως, διατηρούσα τα πράγματα στη θέση τους και όλα τα σχετικά. Στην πορεία, ωστόσο, μεταβλήθηκε η στρατηγική μου. Αδιαφόρησα για το φυσικό φως και δημιούργησα μόνη μου άλλο φωτισμό, για να φτάσω σε ένα αποτέλεσμα που θα με ενέπνεε.

Για παράδειγμα, στο σπίτι του Σεφέρη, που είναι πολύ φωτεινό, έκλεινα τα παραθυρόφυλλα για να δείχνει το φως σαν να ήταν χειμωνιάτικο. Κάτι ανάλογο είχα κάνει και στο σπίτι του Τέτση, όπου μου άρεσαν τα μικρά λαμπατέρ με τα οποία φώτιζε το σαλόνι του. Το πρώτο έργο που έκανα στο σπίτι του Τέτση ήταν ο ίδιος να κάθεται σε μια πολυθρόνα. Ήταν μια σύνθεση πολύ πιο απλή σε σχέση με εκείνες που έκανα στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη. Και μάλιστα, αναγκάστηκα να ολοκληρώσω εκείνο το έργο, χρησιμοποιώντας φωτογραφία του Τέτση, διότι στο ενδιάμεσο εκείνος έφυγε από τη ζωή. Όσο περισσότερο καιρό μένω σε ένα σπίτι, τόσο περισσότερο καταλήγω να ζωγραφίζω μια δική μου προσωπική σύνθεση που το αποδίδει», λέει η ζωγράφος. 

Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου αποφοίτησε από την ΑΣΚΤ. Είναι περιβόητη για τη βραδύτητα με την οποία ζωγραφίζει, αλλά και για την εντυπωσιακή απόδοση των λεπτομερειών στις συνθέσεις της. Συχνά η προοπτική στα έργα της θυμίζει εκείνην που θα προέκυπτε μέσα από έναν ευρυγώνιο φωτογραφικό φακό. Αυτή η παραμόρφωση όμως δεν δείχνει σαν παραμόρφωση. Φαίνεται τόσο ενσωματωμένη και λειασμένη στη σύνθεση, που το μάτι του θεατή την παραβλέπει. 

Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Νυχτερινό εσωτερικό, 90x90 εκ., λάδι σε καμβά, 2019, Συλλογή Γιάννου και Άντρης Κωνσταντίνου, Κύπρος
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Το γραφείο, 45x60 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Νυχτερινό εσωτερικό με δύο πόρτες, 70x100 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, Συλλογή της καλλιτέχνιδος, Αθήνα. Eυγενική παραχώρηση της γκαλερί Citronne
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Το χολ, 35,5x27 εκ., λάδι σε χαρτόνι, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Νυχτερινή σύνθεση, 38Χ30 εκ., λάδι σε χαρτόνι, 2019, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Παναγιώτη Τέτση: Μικρό εσωτερικό, 35Χ50 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Μεγάλο εσωτερικό στο σπίτι της Ναταλίας Μελά, 40Χ80 εκ., λάδι σε καμβά, 2016, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Μικρό εσωτερικό στο σπίτι της Ναταλίας Μελά, 45Χ35 εκ., λάδι σε καμβά, 2016, Συλλογή Διονύση Φωτόπουλου, Αθήνα.
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Παναγιώτη Τέτση: Νυχτερινό με τέσσερις λάμπες, 90Χ60 εκ., λάδι σε καμβά, 2018, Συλλογή Γιώργου Σταθόπουλου, Αθήνα.
Ψυχογραφήματα σπιτιών Facebook Twitter
Στο σπίτι του Γιώργου Σεφέρη: Το ραδιόφωνο, 60Χ35 εκ., λάδι σε καμβά, 2017, ιδιωτική συλλογή, Αθήνα.

«Λήδα Κοντογιαννοπούλου: Το Σπίτι της Μνήμης»

Από 22/9 έως 8/1/22

Πινακοθήκη Γκίκα, Κριεζώτου 3, Αθήνα

Ωράριο: Τετ.-Σάβ. 10:00-18:00, είσοδος 5 ευρώ


 

Εικαστικά
0

Γιάννης Κωνσταντινίδης

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ