Κλαρίς Κλιφ: Η «μόδα» της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια πρωτοπόρο κεραμίστρια

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Η Κλιφ έκανε το χρώμα και την ομορφιά προσιτά σε όλους, με προϊόντα φθηνά και χαρούμενα, εμπνευσμένα από μοντερνιστές καλλιτέχνες.
0

Με τον κόσμο να αναζητά στη μετα-πανδημική περίοδο μια ήσυχη χειρωνακτική απασχόληση, η κεραμική έχει αποδειχθεί από τις πιο θεραπευτικές μεθόδους, και πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτή η δραστηριότητα, που έχει αναγνωριστεί ως ηρεμιστική σε στρεσογόνες στιγμές, θα γίνει τόσο δημοφιλής όσο και η μαγειρική τον καιρό της πανδημίας.

Έρευνα που έγινε στο Ηνωμένο βασίλειο έδειξε ότι μέσα σε έναν χρόνο έχουν διπλασιαστεί τα εργαστήρια και τα μαθήματα κεραμικής, ενώ η εκπομπή της βρετανικής τηλεόρασης «The Great Pottery Throw Down», κάτι σαν το «Great British Bake Off», προσελκύει μεγάλο κοινό.

Η ταινία «The Colour Room» με πρωταγωνίστρια τη Phoebe Dynevor του «Bridgerton» αφορά τη ζωή της κεραμίστριας Κλαρίς Κλιφ που έφερε το μοντερνιστικό στυλ στην καθημερινότητα με τον πιο προσιτό τρόπο. Το κορίτσι από εργατική οικογένεια του Staffordshire στάλθηκε να εργαστεί σε εργοστάσιο κεραμικής σε ηλικία μόλις 13 ετών, πριν γίνει μια από τις πιο σημαίνουσες κεραμίστριες της χώρας.

Η Κλιφ έσπασε κυριολεκτικά το καλούπι στη βιομηχανία αγγειοπλαστικής, φέρνοντας επανάσταση στον εργασιακό χώρο και δημιουργώντας τέχνη μέσα από τη μαζική παραγωγή, με πιάτα, κανάτες και τσαγιέρες που ήταν τόσο προσιτές όσο και πολύχρωμες. Η σκηνοθέτις της ταινίας, η Claire McCarthy, είπε ότι ο τίτλος της αντανακλά το καλλιτεχνικό επίτευγμα της Κλιφ να κάνει το χρώμα και την ομορφιά προσιτά σε όλους, με προϊόντα φθηνά και χαρούμενα, εμπνευσμένα από μοντερνιστές καλλιτέχνες.

Η Κλιφ έσπασε κυριολεκτικά το καλούπι στη βιομηχανία αγγειοπλαστικής, φέρνοντας επανάσταση στον εργασιακό χώρο και δημιουργώντας τέχνη μέσα από τη μαζική παραγωγή, με πιάτα, κανάτες και τσαγιέρες που ήταν τόσο προσιτές όσο και πολύχρωμες.

Η Κλαρίς Κλιφ γεννήθηκε το 1899 και ο πατέρας της εργαζόταν σε χυτήριο σιδήρου στο Tunstall. Η μητέρα της ξενόπλενε για να συμπληρώσει το οικογενειακό εισόδημα της πολυμελούς οικογένειας με τα εφτά παιδιά. Η Κλιφ πήγε στο δημοτικό και μετά το σχολείο επισκεπτόταν μια θεία της που ήταν ζωγράφος σε μια τοπική εταιρεία αγγειοπλαστικής, και έφτιαχνε επίσης μοντέλα από papier-mâché στο σχολείο.

Σε ηλικία 13 ετών, η Κλιφ άρχισε να εργάζεται στη βιομηχανία αγγειοπλαστικής. Η πρώτη της δουλειά ήταν να προσθέτει χρυσές γραμμές σε σκεύη με παραδοσιακό σχεδιασμό. Ταυτόχρονα άρχισε να σπουδάζει τέχνη και γλυπτική στη βραδινή σχολή Burslem School of Art.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Ήταν μόνο 17 ετών όταν πήρε την απόφαση να δουλέψει στο εργοστάσιο του A.J. Wilkinson στο Newport, για να βελτιώσει την τεχνική της. Οι περισσότερες νεαρές γυναίκες στο Staffordshire Potteries ήταν με «μισθούς μαθητευομένων» και έκαναν συγκεκριμένες δουλειές για να συμπληρώνουν το εισόδημά τους.

Η Κλιφ ήταν φιλόδοξη και έμαθε να κάνει καλούπια, χρύσωμα, σκιαγράφηση, επισμάλτωση και εξασκήθηκε να κάνει σχέδια στο χέρι. Το 1920, ο εργοστασιάρχης Arthur Colley Austin Shorter την πρόσεξε, καλλιέργησε τις δεξιότητες και τις ιδέες της και την έστειλε στο Royal College of Art και στο Παρίσι. Η Κλιφ έγινε αργότερα, όταν χώρισε τη γυναίκα του, σύζυγός του.

Όταν ήταν 25 ετών είχε μια δεύτερη μαθητεία στο εργοστάσιο A. J. Wilkinson's. Εκεί συνεργάστηκε με τους σχεδιαστές John Butler και Fred Ridgway, σε συντηρητικά, βικτωριανού στυλ κεραμικά. Της δόθηκε δικό της εργαστήριο στο παρακείμενο Newport Pottery που είχε αγοράσει ο Shorter το 1920 και εκεί είχε τη δυνατότητα να διακοσμήσει μερικά από τα παλιά ελαττωματικά «glost» είδη με τα δικά της ελεύθερα σχέδια. Για αυτά χρησιμοποίησε χρώματα σμάλτου με βερνίκι, τα οποία της επέτρεψαν να δημιουργήσει μια πιο φωτεινή παλέτα.

Κάλυψε τις ατέλειες με απλά μοτίβα τριγώνων, σε στυλ που ονόμασε «Παράξενο». Τα παλαιότερα δείγματα είχαν απλώς ένα σημάδι ζωγραφισμένο στο χέρι, συνήθως σε χρώμα σκουριάς, «Bizarre by Clarice Cliff», μερικές φορές με «Newport Pottery» από κάτω.

Τα ατελή αυτά κομμάτια έγιναν αμέσως δημοφιλή. Συνδέθηκε με τη νεαρή ζωγράφο Γκλάντις Σκάρλετ και υπέγραφαν τα σκεύη ως «Hand painted Bizarre by Clarice Cliff, Newport Pottery England». Η λέξη Bizarre ήταν το όνομα-ομπρέλα για ολόκληρη τη σειρά μοτίβων της.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Ένα από τα πιο δημοφιλή σχέδια της Κλαρίς Κλίφ, το Crocus.

Τα νέα σχέδια που έκανε, όπως το βάζο Viking Boat, και τα μοντέρνας κατασκευής γωνιακά ή γεωμετρικά σκεύη της αργότερα ονομάστηκαν Art Deco. Αφηρημένα και κυβιστικά μοτίβα εμφανίστηκαν σε αυτά τα σχήματα, όπως το «Ravel» του 1929, το οποίο ήταν ένα αφηρημένο σχέδιο φύλλων και λουλουδιών.

Η Κλαρίς Κλιφ.
Η Κλαρίς Κλιφ. 

Η εικόνα δείχνει μια κωνική καφετιέρα, και μπολ ζάχαρης και κρέμας με τέσσερα τριγωνικά πόδια, μια άλλη από τις μάλλον παράξενες ιδέες της Κλιφ που αποδείχθηκαν δημοφιλείς στους πελάτες της δεκαετίας του 1930. Το επόμενο επιτυχημένο μοντέλο της ήταν το μοτίβο «Crocus» με λουλούδια κρόκου σε πορτοκαλί, μπλε και μοβ χρώμα, και πράσινα φύλλα ζωγραφισμένα ανάποδα, με λεπτές γραμμές ανάμεσα στα λουλούδια.

Η επιτυχία του «Crocus» οδήγησε την Κλαρίς να δημιουργήσει μια ομάδα από είκοσι νεαρές γυναίκες που ζωγράφιζαν τον «κρόκο» επί πεντέμισι ημέρες την εβδομάδα, για μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 1930. Ο «κρόκος» ήταν ασυνήθιστος, καθώς ζωγραφιζόταν τόσο σε επιτραπέζια σκεύη, σε σκεύη τσαγιού και καφέ, όσο και σε «φανταστικά», καινοτόμα είδη που κατασκευάζονταν κυρίως ως είδη δώρου. Η Κλιφ, ακόμα και όταν είχε αποσυρθεί, ζωγράφιζε κατά παραγγελία τον «κρόκο» μέχρι το 1968.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Βάζα από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Μέχρι το 1929, η ομάδα διακοσμητών της Κλιφ είχε εξελιχθεί σε μια ομάδα περίπου 70 νεαρών ζωγράφων, κυρίως γυναικών, που τις αποκαλούσαν «Bizarre girls» αλλά και τεσσάρων αγοριών – που ζωγράφιζαν τα σκεύη υπό τη έπίβλεψή της. Πολλοί από αυτούς τους εργάτες εντοπίστηκαν στις δεκαετίες του 1980 και του 1990 και ξεπερνούσαν τους 100 συνολικά.

Το εργοστάσιο παρήγαγε μια σειρά από μικρά έγχρωμα έντυπα φυλλάδια (πολύ ασυνήθιστα για αυτήν την εποχή) τα οποία μπορούσαν να σταλούν ταχυδρομικά και η Κλιφ ήταν αυτή που οργάνωσε ταχυδρομικές παραγγελίες προϊόντων που είχαν μεγάλη αποδοχή κυρίως από τις νοικοκυρές. Οι παραγγελίες ήταν τόσο πολλές που υπήρχε υπάλληλος με μοναδικό αντικείμενο να στέλνει τα διαφημιστικά φυλλάδια σε χιλιάδες νοικοκυριά.

Το 1930, η Κλιφ διορίστηκε Καλλιτεχνική Διευθύντρια στη Newport Pottery και την A. J. Wilkinson, τα δύο παρακείμενα εργοστάσια που παρήγαγαν τα προϊόντα της. Ήταν η περίοδος της οικονομικής ύφεσης και η Κλιφ άρχισε να σχεδιάζει «παράξενα είδη» για να τραβήξουν την προσοχή των αγοραστών. Έβλεπε designers και έργα τέχνης και τα μετέφερε στα κεραμικά της αντικείμενα, καινοτόμα βάζα, κύπελλα και «φανταχτερά» αντικείμενα.

Οι σειρές προϊόντων επεκτείνονταν σε όλα τα κεραμικά, από βάζα για αλεύρι μέχρι βάζα για μπισκότα και όσα μπορούσε να έχει μια σύγχρονη κουζίνα της εποχής.

Παρά την ύφεση, τα εμπορεύματα συνέχισαν να πωλούνται σε υψηλές τιμές για την εποχή τους. Τα παράξενα και φανταστικά προϊόντα της πωλήθηκαν σε όλη τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νότια Αφρική, αλλά όχι στην ηπειρωτική Ευρώπη. Στη Βρετανία πολλά κορυφαία καταστήματα του Λονδίνου, όπως τα Harrods και τα Selfridges πωλούσαν τα είδη της.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Βάζο από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Πρωτοπόρος στο μάρκετινγκ, η Κλιφ επινόησε πολλές μεθόδους: επιδείξεις ζωγραφικής σε καταστήματα και προσκλήσεις σε διασημότητες της εποχής προκειμένου να διαφημίσουν τα προϊόντα της. Όσοι δεν τη θεωρούσαν καλλιτέχνιδα πήραν πληρωμένη απάντηση με μια από τις διάσημες φράσεις της: «Το να διασκεδάζω λίγο στη δουλειά μου δεν με κάνει λιγότερο καλλιτέχνη, και οι άνθρωποι που εκτιμούν τις πραγματικά όμορφες και πρωτότυπες δημιουργίες στην κεραμική δεν φοβούνται μη πιαστούν κορόιδα».

Η Κλιφ έγινε καλλιτεχνική διευθύντρια σε ένα μεγάλο έργο που περιλάμβανε σχεδόν 30 καλλιτέχνες της εποχής για να προωθήσουν το καλό σχέδιο σε επιτραπέζια σκεύη. Τα πήλινα των «Artists in Industry» παρήχθησαν υπό την επιμέλειά της και πήραν μέρος καλλιτέχνες όπως ο Duncan Grant, ο Paul Nash, η Barbara Hepworth, η Vanessa Bell και η Dame Laura Knight.

Η φήμη και η επιτυχία της Κλαρίς Κλιφ στη δεκαετία του 1930 δεν είχε προηγούμενο, με εκατοντάδες δημοσιεύματα, σε μια εποχή που δεν υπήρχε ο όρος «γυναίκα καριέρας». Η ίδια ήταν πολύ ντροπαλή, απέφευγε τη δημοσιότητα και υπάρχουν ελάχιστες φωτογραφίες της. Το 1940 παντρεύτηκε τελικά τον έρωτα της ζωής της, τον Colley Shorter, μετά τον θάνατο της συζύγου του και στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που επιτρεπόταν μόνο η απλή λευκή κεραμική, συγκέντρωσε τα δημιουργικά της ταλέντα στην κηπουρική και στον τεράστιο, τεσσάρων στρεμμάτων κήπο της.

Οι μέρες του ‘30 ήταν πια πολύ πίσω της. Δεν μπορούσε να συλλάβει ξανά νέες ιδέες και οι επιστολές σε φίλους της μαρτυρούν ότι περιστασιακά νοσταλγούσε τα «παράξενα» χρόνια, όταν δημιουργούσε τα απίθανα σχέδιά της.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Μια σειρά κεραμικών της Κλιφ από τη συλλογή του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

Ο θάνατος του Colley Shorter το 1963 οδήγησε την Κλιφ να πουλήσει το εργοστάσιο στο Midwinter το 1964 και να απομονωθεί. Όταν τον Δεκέμβριο του 1971 πραγματοποιήθηκε η πρώτη έκθεση κεραμικής «Clarice Cliff» στο Μπράιτον, η Κλιφ απρόθυμα έδωσε σχόλια για τον κατάλογο, αν και αρνήθηκε την πρόσκληση να πάει στα εγκαίνια. Έναν χρόνο αργότερα, πέθανε στο σπίτι της, το Chetwynd House.

Το 1982 δημιουργήθηκε το Clarice Cliff Collectors Club και προώθησε την κεραμίστρια και το έργο της σε όλο τον κόσμο. Ο ιδρυτής του είχε κάνει έκκληση στην εφημερίδα «Staffordshire Evening Sentinel» σε όσους είχαν εργαστεί με την Κλιφ, ζητώντας τους να επικοινωνήσουν μαζί του, και χάρηκε όταν βρήκε 28 πρώην εργάτριες.

Εξακολουθούσαν να αποκαλούν τους εαυτούς τους τα «παράξενα κορίτσια» ακόμη και στα μέσα της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980, και ενθουσιάστηκαν με το ενδιαφέρον για τα κεραμικά που είχαν ζωγραφίσει στο χέρι 50 χρόνια νωρίτερα.

Σήμερα συλλέκτες κεραμικών σε όλο τον κόσμο αναζητούν τα κεραμικά της Κλαρίς Κλιφ που είναι περιζήτητα. Το όνομά της υπάρχει σε σειρές και  αναπαραγωγές των περιζήτητων κομματιών της δεκαετίας του 1930 που έχουν παραχθεί σε μικρούς αριθμούς και προορίζονται μόνο για συλλέκτες.

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Ζαρντινιέρα από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Μια σειρά κεραμικών από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Σερβίτσιο τσαγιού της Κλαρίς Κλιφ από τη συλλογή του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Μια σειρά κεραμικών της Κλιφ από τη συλλογή του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Σειρά κεραμικών της Κλιφ της δεκαετίας του 30.
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Διακοσμητικά αντικείμενα από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Βάζα από τη συλλογή κεραμικών από τη συλλογή κεραμικώ Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017
Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια Facebook Twitter
Πιάτα τοίχου από τη συλλογή κεραμικών Clarice Cliff του André Aerne που πουλήθηκε από τον οίκο Christie’s για την ενίσχυση του Muskegon Museum of Art | courtesy Christie’s, 2017

The Colour Room | Official Trailer

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Οι Αθηναίοι / Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO

Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1933 και ζει στην Αθήνα. Τα τελευταία πενήντα περίπου χρόνια δούλευε, αν όχι στο πιο όμορφο, τουλάχιστον σε ένα από τα ομορφότερα εργαστήρια κεραμικής της χώρας, που σχεδίασε για εκείνην ο Τάκης Ζενέτος. Σίγουρα είναι η πλέον αναγνωρισμένη προσωπικότητα του καιρού μας σε αυτόν τον κλάδο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Sealed Earth: Η εικαστική πλευρά της κεραμικής

Design / Sealed Earth: Η εικαστική πλευρά της κεραμικής

Στη σκιά της Ακρόπολης η Λουκία Θωμοπούλου έχει δημιουργήσει ένα στούντιο κεραμικής που στόχο έχει να την αναδείξει ως μια τέχνη ισότιμη με όσες παρουσιάζονται στις εγχώριες μπιενάλε, ενώ ετοιμάζει μια έκθεση-εμπειρία που λείπει από τον χώρο της δημιουργίας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμιστή Πάνου Βαλσαμάκη

Εικαστικά / Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμίστα Πάνου Βαλσαμάκη

Η Σοφία Βαλσαμάκη ανέλαβε το έργο της καταγραφής και ταξινόμησης του αρχείου του παππού της, που περιλαμβάνει από φύλλα αλληλογραφίας και κουτιά με φωτογραφίες μέχρι τα σχέδιά του, τα οποία, όπως είχε υπολογίσει ο ίδιος, φτάνουν τα 10.000.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ
Κεραμική, η νέα γιόγκα

Αθήνα / Κεραμική, η νέα γιόγκα

Όλο και περισσότεροι Αθηναίοι ασχολούνται με την κεραμική, αναφέροντας τις αγχολυτικές ιδιότητες της επαφής με τον πηλό και την ικανοποίηση της δημιουργίας ενός αντικειμένου με τα ίδια τους τα χέρια ως το απόλυτο αντίδοτο στη δύσκολη καθημερινότητα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
pablo picasso ceramics

Εικαστικά / Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

Μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ