«Ολίγος ήλιος κι ουρανός παντού ξαστερωμένος, ιδού το μόνο όνειρο για το πτωχό μας γένος»

«Ολίγος ήλιος κι ουρανός παντού ξαστερωμένος, ιδού το μόνο όνειρο για το πτωχό μας γένος» Facebook Twitter
Θα λέγαμε ότι με τον τρόπο του ο Σουρής ήταν σε γενικές γραμμές οπαδός της περιβόητης στον καιρό μας «ατομικής ευθύνης». Εικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΑΛΛΕΣ εντόπιες φιλολογικές αναφορές που έχουν να κάνουν με το χιόνι (δεν είναι και τόσo πολλές γνωστές, στην Ελλάδα ζούμε), εμφανίζεται σε κάθε τέτοια ακραία και εξωτική προς τα καθ' ημάς περίσταση και το ποίημα του Γεωργίου Σουρή, «Χιόνι Ήλιος».

Μόνο που στο πλαίσιο των τραγελαφικών (για όσους δεν τα βίωσαν από πρώτο χέρι, τραγικών απλώς για τους υπόλοιπους) προβλημάτων που προκάλεσε η προχθεσινή «λευκή λαίλαπα» σε αγαστή συνεργασία με την ανικανότητα των αρμόδιων αρχών και φορέων να την αντιμετωπίσουν στοιχειωδώς, το ποίημα αυτό του δημοφιλούς σατιρικού μοιάζει να αποκτά απόκοσμα διαχρονικές και επίκαιρες διαστάσεις, παρότι το νούμερο του τρέχοντος αιώνος έχει αλλάξει δύο φορές από τότε που γράφτηκε. 

 … Ας έχουν μαύρες συννεφιές στη Λόντρα, στο Παρίσι,
ας έχουν πάγους, κρύσταλλα, βοριά, χαλάζι, χιόνι·
μέσα στη λάσπη, ο Ρωμηός δεν ειμπορεί να ζήσει,
δεν θέλει το παπούτσι του ποτέ του να λασπώνει.
Ολίγος ήλιος κι ουρανός παντού ξαστερωμένος,
ιδού το μόνο όνειρο για το πτωχό μας γένος.

Και πιο κάτω: 

… Μόνο με ήλιο δέχομαι να κάθομαι κοντά σας,
ν' ακούω τις παρλάτες σας και τα πολιτικά σας.
Μα δίχως ήλιο φύγετε και τίποτα δεν θέλω,
κανένας για πολιτικά κουβέντα μη μου κάνει,
κατά διαβόλου και βουλάς και Κυβερνήσεις στέλλω,
αφήσετέ με ήσυχο, κι ο τούρτουρας με φθάνει.
Χωρίς λιακάδα τίποτα στον κόσμο δεν μ' αρέσει,
κι ούτε η νέα μας βουλή με του Δερβίς το φέσι.


… Το χιόνι εκρυστάλωσε, ξερός βοριάς σφυρίζει,
κι εχάσαμε τη ζέστη μας και τον περίπατό μας,
το λάδι και το βούτυρο από το κρύο πήζει,
τουλάχιστον να έπηζε και λίγο το μυαλό μας!
Αν ειμπορούσε το μυαλό και του Ρωμηού να πήξει,
να το καλό, που ήθελε το χιόνι να μας δείξει.

Θα λέγαμε ότι με τον τρόπο του ο Σουρής, ήταν σε γενικές γραμμές οπαδός της περιβόητης στον καιρό μας «ατομικής ευθύνης» αλλά και αρκετά πραγματιστής ώστε να αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για αφηρημένη και σχετική έννοια και ότι το κράτος δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί μια παραμορφωτική αντανάκλαση της  μεγαλοπρεπώς ράθυμης εσωστρέφειας του Ρωμιού.

Σε ένα άλλο ποίημά του, τα «Σημεία των καιρών», ξαναπιάνει το θέμα της ακραίας βαρυχειμωνιάς ως εφαλτήριο για μια σπαρταριστά ξέφρενη και σουρεαλιστική κλιμάκωση που μοιάζει να προδικάζει την αποκαλυπτική επέλαση της κλιματικής αλλαγής στο ήδη σαλεμένο οικοσύστημα, φυλάγοντας μια δηλητηριώδη δόση παραπολιτικής «τρολιάς» για το φινάλε…

Βαρύς χειμώνας πλάκωσε
ο κόσμος ξεπαγώνει!...
δεν βγαίνει ο ήλιος πουθενά,
ασπρίζουν δάση και βουνά,
απ' το πυκνό το χιόνι

Αντάρα δω, φουρτούνα κει,
και σύφουνας πιο πέρα,
παντού φωτιές, κατακλυσμοί,
αστροπελέκια και σεισμοί…
στριφογυρνά η σφαίρα

Η φύση ξελογιάστηκε,
της έστριψαν οι βίδες
μπήκαν στους τόπους τα θεριά
και βγήκαν έξω στη στεριά
οι γόπες κι οι μαρίδες.

Βάζουν φτερά κι υψώνονται
ως τ' άστρα οι γαϊδάροι,
παίρνουνε τ' άφωνα φωνή,
γεννούν αυγά οι πετεινοί
και κελαηδούν οι γλάροι.

Οι ποντικοί ξετρύπωσαν
και κυνηγούν τις γάτες
και με τη νίκη τους αυτή
μας ξεφυτρώνουν δυνατοί
και πούροι δημοκράτες.
Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ